רקע
החלטת ממשלה 1688, שהתקבלה ביוני 2022, נועדה לשקם את העיר טבריה והאזור הסובב כנרת בעקבות נזקי סערה שהתחוללה במאי 2022. הסערה גרמה להצפות ונזקים חמורים לתשתיות ציבוריות, בעיקר באזור הטיילת וחופי הכנרת הדרומיים. ההחלטה שאפה לא רק לטפל בנזקים הישירים, אלא גם לשדרג את התשתיות הציבוריות והמרחבים התיירותיים, כדי למנף את הפוטנציאל התיירותי האדיר של טבריה.
טבריה היא עיר עם רצועת חוף של 7.7 קילומטרים, הנחשבת לאחת מהערים התיירותיות החשובות בישראל. עם זאת, במשך שנים רבות העיר מתמודדת עם חוסר יציבות שלטונית, ניהול לקוי ותשתיות מיושנות, שפגעו משמעותית בתדמיתה וביכולת שלה לשגשג. ההחלטה 1688 הייתה המשך להחלטות ממשלה קודמות שנועדו לשפר את מצבה של טבריה, כמו החלטה 4511 מ-2012 לציון 2000 שנה לעיר, והחלטה 120 מ-2020 בעקבות מגפת הקורונה.
מה קורה עם זה
למרות הכוונות הטובות, יישום ההחלטה 1688 נתקל בקשיים משמעותיים. מבין ששת סעיפי ההחלטה:
- יושם במלואו (16.7%, סעיף 1): התקציב לשיקום נזקי הסערה הועבר לעיריית טבריה ב-2022. תקציב זה שימש לטיפול בתשתיות הפגועות בטיילת ובחופים, כולל מילוי בורות, שיקום מדרכות ומעקות.
- יושם חלקית (33.3%, 2 סעיפים):
- תוכנית "קו המים" לשיקום טיילת חוף הדקל, הטיבריום וטיילת יגאל אלון נמצאת בביצוע, אך התכנון המלא טרם הושלם.
- מערכת ניטור גלי כנרת הותקנה באופן חלקי, עם הקמת תחנה אחת מתוך ארבע מתוכננות. המערכת צפויה להיות מושלמת עד סוף 2024.
- לא יושם כלל (50%, 3 סעיפים):
- הקמת תחנה מטאורולוגית נדחתה עקב חוסר תיאום בין עיריית טבריה למשרד התחבורה.
- מינוי פרויקטור לתיאום כלל הסעיפים לא בוצע, והעיכוב גורם לחוסר תיאום בין משרדי הממשלה.
- שיקום חופי הכנרת הדרומיים טרם החל, בשל עיכובים בתקצוב ובהחלטה מי הגוף האחראי לביצוע.
אתגרים נוספים
היישום התעכב משמעותית בשל בעיות שורשיות, בהן חוסר תיאום בין משרדי הממשלה, מחסור בלוחות זמנים מחייבים והיעדר מנהל פרויקט מרכזי. משרד התחבורה, לדוגמה, העביר תקציבים שיועדו להחלטה זו לפרויקטים אחרים שנחשבו בעדיפות גבוהה יותר.
מעבר לכך, מלחמת חרבות ברזל שהביאה אלפי מפונים לטבריה, יצרה עומס נוסף על התשתיות העירוניות, שכבר היו במצב פגיע. גם חוסר השקיפות בניהול המקומי, שהוזכר בדוחות מבקר המדינה, ממשיך לפגוע ביכולת לתכנן וליישם פרויקטים גדולים.