תקציר
דו"ח זה עוקב אחר יישום החלטת ממשלה מספר 1140 מתאריך 20.02.2022, תוכנית להתמודדות עם פערי כוח אדם במקצועות הבריאות". הרקע להחלטה טמון במצוקת כוח האדם במקצועות הבריאות במגזר הציבורי והתחזית שמחסור זה ילך ויגדל בשנים הבאות ללא התערבות ממשלתית ליצירת פתרון רוחב כולל.
דו"ח הצוות הבין-משרדי לבחינת פערי כוח אדם במקצועות הבריאות, בדבר פערי כוח האדם הנוכחיים והצפויים עד שנת 2035 (להלן: "דו"ח מקצועות הבריאות") קבע כי כבר בשנת 2020 היה מחסור משמעותי במרפאות בעיסוק ( 2,570), בקלינאיות תקשורת (2,189) ובפיזיותרפיסטיות (1,947). המחסור משפיע באופן ישיר על הזמינות ועל רמת השירות הציבורי. המחסור העתידי יורגש בעיקר בתחום התפתחות הילד שצרכני שירות מרכזיים שלו הם ילדים עם צורך במענים מיוחדים. למרות הדחיפות באבחון ובמענים מהירים בחלון הזמן בגיל הצעיר ולמרות שמשרד הבריאות קבע פרק זמן של עד שלושה חדשי המתנה, הרי שהתורים נמשכים פרקי זמן ארוכים בהרבה מכך ולעיתים אף כשנה.
מדו"ח מקצועות הבריאות נלמד עוד שמשק כוח האדם במקצועות הבריאות מחייב התערבות ממשלתית על מנת להגיע לאיזון בין הביקוש וההיצע, שכן הוא מתנהל בפיקוח ממשלתי. פתרון אפקטיבי למחסור המתמשך חייב להיות רוחבי ומתכלל ולכך נדרש לאסוף ולייצר מאגר נתונים עדכני ומהימן שכיום לוקה בחסר.
לא ניתן להפריז בחשיבותם של טיפולים ממקצועות הבריאות כמענים לאתגרים של האוכלוסיות הנדרשות להם, וביניהם, כאמור, ילדים עם צורך במענים מיוחדים. מחסור זה מהווה הפרת זכויות לשירותי רפואה המנויות בחוקים, בתקנות ובחוזרים רשמיים ובראשם בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד־ 1994, והוא אף מוביל לתוצאות לא רצויות ובתוכן "רפואה לעשירים" והעמקת פערים חברתיים־כלכליים, תורי המתנה ארוכים ובלתי סבירים לאבחונים ולקבלת טיפולים, פגיעה ממשית בקידומם ובהתפתחותם של ילדים שאינם מקבלים את הטיפולים הנחוצים להם במועד וכיו"ב.
אירועי שבעה באוקטובר 2023והמלחמה הנמשכת בארצנו בעקבותיהם, הביאו לצורך מוגבר בטיפולים ממקצועות הבריאות, לצד טיפולים בבריאות הנפש, והעצימו את החשיבות בהעסקת מטפלות במגזר הציבורי באופן שיוכלו לסייע במהירות ובתכיפות הנדרשות. הסיבה לכך נעוצה, בין היתר, בחוויות טראומטיות של ילדים עם צורך במענים מיוחדים, שהובילו לעיתים לרגרסיות ולצורך בטיפול משולב, נפשי ולצידו טיפול ממקצועות הבריאות, המהווה פעמים רבות חלק מהותי מהמעטפת הנדרשת לשיקום, בוודאי כשמדובר בילדים עם צורך במענים מיוחדים. למשל, ילד עם אוטיזם שמהטראומה שחווה פסק מלדבר, יידרש לצד הליווי של בריאות הנפש גם ליווי קלינאית תקשורת. המקרים, כמובן, רבים ומגוונים. לפיכך, הצורך הגובר העמיק את החוסר הקיים במטפלות עוד טרם המלחמה.
מה קורה עם זה
בינואר 2024 (11.01.2024), באיחור של כמעט שנה וחצי מתאריך היעד לפרסום וימים ספורים לפני אישור תקציב 2024, פורסם דו״ח סיכום עבודת הצוות הבין-משרדי לבחינה ויישום של צעדי מדיניות להתמודדות עם פערי כוח האדם במקצועות הבריאות (להלן גם: "דו"ח ההמלצות"). לכאורה, פרסום דו"ח ההמלצות מהווה יישום של כמה וכמה סעיפים מרכזיים בהחלטה ,1140אולם בפועל המלצות רבות נוסחו באופן שאינו אופרטיבי דיו או תלוי הקמת צוות עבודה בין־משרדי או ועדה ומבלי לפרט מתי ייושמו וכיצד ימומנו.
בדיקת סטטוס יישום ההחלטה מעלה כי שלושה סעיפים יושמו (% 43), שלושה סעיפים יושמו באופן חלקי, גם אם באיחור (% 43), וסעיף אחד לא יושם (% 14). ראוי לציין כי, באחד הסעיפים שיושמו באיחור ובסעיף שלא יושם כלולות מטרות מרכזיות ומהותיות המהוות ליבת ההחלטה. הבנה זו עולה מכך שעבודת המשרדים על תכנית התמריצים לטווח הקצר טרם פורסמה, ותכנית ההמלצות לטווח הבינוני והארוך אמנם פורסמה אך ללא לוחות זמנים ואבני דרך לביצוע,3 ללא תעדופים וללא הערכות תקציביות או מקור תקציבי.