מה הוחלט?
בחודש אוקטובר ,2020 התקבלה החלטת ממשלה :450 ״תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול אזרחים, צרכנים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד לנוכח עידן משבר הקורונה״. ההחלטה התקבלה על רקע תופעות חוזרות ונשנות של עושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים. העושק נעשה באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן הטעיית הצרכן, השפעה בלתי הוגנת עליו או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"). פעילות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (להלן "הרשות") ופעילות המשרד לשוויון חברתי בנושא העלו את הצורך בריכוז מאמץ נוסף והעמדת כלים נוספים להתמודדות עם התופעה, לרבות: כלי אכיפה, תיקון החקיקה ופעילויות הסברה. זאת במטרה להרחיב את הסמכויות והכלים של הרשות לטובת הרחבת היקף פעילותה למיגור מלא של התופעה שהלכה והתעצמה לנוכח משבר הקורונה.
מה קורה עם זה?
בשנים האחרונות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן החלה לזהות תופעה של פגיעה בצרכנים, בעיקר ע"י שיווק בצורת "טלמרקטינג" — פנייה טלפונית יזומה לצרכן. האוכלוסייה הנפגעת ביותר מתופעה זו היא אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, אשר חברות טלמרקטינג רבות החלו לנצל את מצוקתה לשם הצלחתן העסקית. על רקע תופעה זו, שהחמירה בשנות הקורונה, הועברה ב־18 באוקטובר 2020 החלטה 450, "תכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה". החלטה זו נועדה לחזק את החקיקה, האכיפה וההסברה בנושא, ולהגדיל את סמכויותיה של הרשות להגנת הצרכן — בכדי להביא למיגור מלא של התופעה המתוארת.
בבסיס ההחלטה, יש רצון להיאבק בתופעת העוקץ דרך השיחות השיווקיות שפגעו באזרחים הוותיקים. דו"ח מעקב זה בחן את אופן יישום או אי יישום מרכיבי ההחלטה השונים, לאחר שנתיים לערך מקבלתה, לשם יצירת תמונת מצב עדכנית ומפורטת ככל הניתן. ההחלטה התבצעה בתקופה לא יציבה מבחינה חברתית ופוליטית, הן בשל בחירות חוזרות ונשנות והן בעקבות משבר הקורונה וההתגייסות הנרחבת לטיפול בו. על כן, נוצר קושי במימוש חלק מסעיפיה, ורוב ההחלטה יושם רק באופן חלקי או לא יושם בכלל.