מה הוחלט?
החלטת הממשלה, במסגרת חוק ההסדרים, קובעת מספר צעדים לצמצום העוני והגברת שוויון ההזדמנויות. בין צעדים אלו:
– העלאת קצבת השלמת הכנסה לקשישים על פי טבלה המפורטת בגוף ההחלטה.
– שינוי שיעור ההשתתפות הנדרשת מצד רשויות מקומיות לשירותי חינוך ורווחה באופן המעניק יותר תמיכה ברשויות חלשות.
– הקמת צוות ממשלתי בשיתוף מרכז השלטון המקומי שימליץ על מתווה לתגבור שירותי חינוך ורווחה ברשויות חלשות על חשבון החזקות.
– ביצוע שינוי בחישוב גמלת הסיעוד וקביעת מנגנון חדש על בסיס "יחידות סיעוד" במקום חישוב סל כספי, מתוך מטרה לייצר פישוט בתהליכים וכן לבצע התאמה יעילה לתנודות מחירים.
בנוסף קובעת ההחלטה לאמץ מסקנות ועדה שעסקה בפיתוח מדדים נוספים לעוני ולקבוע כי אלה יכללו בין היתר גם הנחות, סבסוד והטבות שונות הניתנות על ידי המדינה.
מה קורה עם זה?
נכון ליולי 2016, ההחלטה איננה מיושמת למעט שני סעיפים בה. חוק הבטחת הכנסה תוקן והוגדלו קצבאות השלמת הכנסה לקשישים, וכן תוקן חוק הביטוח הלאומי כך ששונה אופן התחשיב של גמלת סיעוד. אולם, הנושא העיקרי בהחלטה- התקצוב הדיפרנציאלי לרשויות בתחום הרווחה והחינוך – לא יושם, על-אף שההחלטה קובעת במפורש את מתווה התקצוב והמצי'נג החדש, ואף קובעת שבמידה ולא תהיה הסכמה על המתווה הזה בצוות המשותף שיקום – הרי שהמתווה של ההחלטה הינו המתווה הקובע. כמו-כן, לא הועברו דרכי החישוב של ההטבות הלא כספיות על ידי משרדי הממשלה אל הלמ"ס כך שלא פותח מדד עוני נוסף.