מה הוחלט?
דוח זה עוקב אחר יישום הרפורמה לניהול ההון האנושי בשירות המדינה, המיושמת בעקבות החלטת ממשלה 481 המאמצת את המלצות דו"ח וועדת הרפורמה לשיפור ניהול ההון האנושי בשירות המדינה ואת המתווה שהוצע ליישומן, אשר עומדת במרכז דו"ח זה.
תחום ניהול ההון האנושי עבר תמורות רבות בעשורים האחרונים. בעוד שהעיסוק המסורתי התבטא באוריינטציה של מתן שירותים אדמיניסטרטיביים, טיפול בכוח אדם ובהמשך עסק בניהול המשאב האנושי, הגישה המקובלת היום גורסת כי העובד הוא חלק מנכסיו ומשאביו של הארגון. הדברים הללו נכונים לכלל הארגונים אך כשהארגון הוא נציבות שירות המדינה, הקטר המוביל את השירות הציבורי, מתווספת חשיבות הולכת וגוברת לכך שהמשאב הזה ינוהל בצורה המיטבית ביותר בשבילנו, הציבור.
קבלת החלטת הממשלה 481 בתאריך 30.06.13 ביקשה להפוך את תחום ניהול ההון האנושי מגורם פסיבי שבעיקרו מגיב לסיטואציות וצרכים, לגוף יוזם הלוקח חלק מרכזי ומשמעותי בהתפתחותו של הארגון. על פי תפיסה זו, עובדים ומנהלים בתחום נדרשים להוות גורמי תכנון, תכלול וייזום, המסייעים בהובלת היחידות להגשמת מטרותיהן ומימוש יעדיהן תוך התנהלות אפקטיבית במציאות משתנה.
מה קורה עם זה?
שירות המדינה הוא הזרוע המבצעת של הרשות המבצעת במדינת ישראל, ונציבות שירות המדינה היא הקטר המוביל את השירות הציבורי. ניהול ההון האנושי בשוק התעסוקה בכלל ובשירות המדינה בפרט הוגדר כמשימה לאומית וכך יש להתייחס אליה נוכח חשיבותה החברתית והכלכלית. נכון להיום, נציבות שירות המדינה לא עומדת ביעד שהוגדר לה על ידי הממשלה. החלטת ממשלה 481 היא אבן דרך משמעותית בדרך לשיפור מנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה. החלטת ממשלה 481 קבעה כמטרה מרכזית שינוי בתחום ניהול ההון האנושי, והפיכתו מגורם פסיבי לגורם אקטיבי. ניתן לומר כי יישום מלא של ההחלטה צפוי לסייע באופן משמעותי למימוש מטרה זו. הדו"ח עוקב אחר יישום סעיפי החלטות אלו במטרה להעניק תמונת מצב עדכנית ומפורטת באשר לביצוען נכון ליוני 2022. התמונה שעולה מהדו"ח היא שיישום ההחלטה הוא חלקי בלבד.