מה הוחלט?
הממשלה ה-31, בראשות אהוד אולמרט, קיבלה שתי החלטות שעסקו בקידום ייצוג הולם של ערבים בשירות המדינה: החלטה 2579 מיום 11.11.2007 והחלטה 4436 מיום 25.01.2009. בין השאר קבעו ההחלטות מגנונים אופרטיבים שמטרתם להסיר את החסמים בפני קידום אוכלוסיות אלה, עד להשגת יעד שלפיו 10% מעובדי המדינה יהיו ערבים עד תום שנת 2012.
ההחלטה שהתקבלה ב–2009 עוסקת, בין היתר, במתן סיוע בשכר דירה והחזר הוצאות נסיעה לעובדים המתגוררים הרחק ממקום עבודתם, הגדלת מספר המשרות המיועדות לבני מיעוטים, הקצאת משרות חדשות לסטודנטים, קיצור הזמן הנדרש לאיוש משרה והכנת תוכנית להנגשת המידע. עוד נקבע כי יש להכין תוכנית חניכה לעובדים החדשים, ולהקים מאגר של בוחנים ערבים, שישתלבו כחברים בוועדות הבוחנים במכרזי כוח אדם.
דו"ח המעקב נכתב על ידי סהר אלימלך ונועה דביר, תחקירניות בפרויקט המוניטור, ובהנחיית נועה רוזנפלד, מנהלת תחום ממשל במרכז להעצמת האזרח, רחלי אדרי, מנכ"לית "מעש", ואיה בן עמוס ועדי שטיין מנהלות מחלקת מדיניות ביוזמות קרן אברהם.
מה קורה עם זה?
היעד שלפיו 10% מעובדי המדינה יהיו בני מיעוטים הושג במלואו רק באמצע שנת 2016, וזאת על אף שנקבע כי הוא יושג עד סוף שנת 2012.
החלטת הממשלה קבעה גם כי עד סוף 2012 כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך יגבשו בתיאום עם נציבות שירות המדינה תכנית עבודה לחמש שנים לקידום הייצוג ההולם של הערבים. זה לא קרה. בנוסף, הנציבות כלל אינה מדווחת באופן סדיר לוועדת השרים לענייני המגזר הערבי, והוועדה הזאת לא התכנסה בשנת 2016. גם הצוות הבין-משרדי להסרת חסמים העומדים בפני שילוב האוכלוסייה הערבית בשירות המדינה אינו מתכנס מ-2015.
עוד נמצא כי לא נאסף מידע מספק שיאפשר לבחון את יעילות הביצוע ומימוש ההחלטה, ויקדם את היכולת לגבש מדיניות חדשה בנוגע לקידום עובדים מהמגזר הערבי בשירות המדינה.
לנתונים עדכניים לייצוג הולם בשירות המדינה לשנת 2017, לחץ כאן.