מה הוחלט?
דוח זה עוקב אחר יישום הרפורמה במערכת הבנקאית, המיושמת באמצעות החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות
בשוק הבנקאות בישראל (תיקוני חקיקה) — התשע"ז– 2017 (להלן: "חוק הגברת התחרות"), ונגזרותיו.
החוק הינו יישום של המלצות "ועדת שטרום", אשר מונתה על ידי שר האוצר דאז, משה כחלון, בשנת 2015 לשם הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות בתחום השירותים הפיננסים.
הדו"ח הראשון של המרכז להעצמת האזרח בנושא פורסם בספטמבר 2019, הערכה מחודשת נעשתה באפריל 2022. כעת, מובאת בפניכם הערכה מתוקפת של סטטוס היישום של החוק נכון לאפריל 2023 .
מה קורה עם זה?
במבט על 11 סעיפי הרפורמה אשר עוגנו בחקיקה ראשית של הכנסת: חמישה סעיפים יושמו באופן מלא (45% ) ושישה סעיפים יושמו חלקית (45% ). נדגיש, כי לב הרפורמה: הקמת תשתית "בנקאות פתוחה", יושמה באיחור רב מהמצופה ופועל רק מסוף 2021 באחריותה של הרשות לניירות ערך
מה היא השפעת הרפורמה?
השוק הפיננסי בישראל עודנו מוקד של ריכוזיות במשק הישראלי, ושחקנים חדשים עדיין מתקשים מאוד להתחרות בו. כתוצאה מכך, השליטה במערכת הבנקאית עדיין נתונה בידי מספר קטן של בנקים גדולים, עלות השירותים הפיננסיים גבוהה, והנטייה לחדשנות של הבנקים בישראל נמוכה בהשוואה בינלאומית. עם זאת, מאז החקיקה חלה עלייה איטית ומתונה ברמת התחרות בשוק האשראי. ניתן לראות כי המרווח הפיננסי, המשקף את התשואה בגין הפעילות נושאת הריבית במערכת הבנקאות עלה במחצית הראשונה של שנת 2021 בסוף שנת 2020. יחד עם זאת, ראוי להסתכל על חצי הכוס המלאה, מאז 2016 המרווח הפיננסי ירד בכ־10% ,דבר המעיד על הצלחה של חלק מהבעיות שהועדה פעלה לתקנן.