מה הוחלט?
החלטת הממשלה קבעה להגדיל את תמלוגי רשות שדות התעופה לקופת המדינה ולהקים שדה תעופה משלים לנתב"ג. הוחלט כי שדה אזרחי לטיסות בין-לאומיות יוקם ויופעל באמצעות המגזר הפרטי. המיקום המועדף בהחלטה להקמת השדה הוא במרחב בסיס "רמת דוד" שבעמק יזרעאל. ההחלטה מטילה על שר התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול לקידום תכנית להקמת שדה התעופה בכפוף לבדיקת היתכנות שיערכו משרדי הממשלה השונים.
עוד הוחלט כי יוקם צוות היגוי שיפעל לקידום תכנון והקמה של השדה, יבחן ויפעל להסרת חסמים, יקבע אבני דרך ולוחות הזמנים להקמתו לרבות העמדת התקציבים הנדרשים.
דו"ח זה נכתב על ידי גל שכטר, תחיקירנית בפרוייקט המוניטור, בלווי והנחיה של נעה רוזנפלד, מנהלת תחום ממשל במרכז להעצמת האזרח
מה קורה עם זה?
נכון לאוגוסט 2018 החלטת הממשלה מיושמת באופן חלקי. רשות שדות התעופה העבירה את התגמולים לקופת המדינה, אך הקמת שדה התעופה האזרחי המשלים לנתב"ג מתעכבת.
העיכוב קשור בעובדה שבהחלטה נקבע מיקום מועדף להקמת השדה, עוד בטרם הושלמו תהליכי התכנון. בפועל, המאבק האזרחי של תושבי עמק יזרעאל ותושבי הנגב (שקוראים להקמת שדה התעופה בנבטים), הובילו לכך שטרם נבחר מיקום סופי להקמת השדה, ומכאן שגם שלא נקבעו אבני דרך, לוחות זמנים ותקציב.
באוגוסט 2018 המליץ הצוות הבינמשרדי לתת עדיפות תכנונית לבניית שדה תעופה בינלאומי חדש ברמת דוד שבצפון הארץ, זאת על פני הקמת שדה תעופה בנבטים שבנגב.