מה הוחלט?
בשנים האחרונות קיימת עלייה ניכרת בכמות הרוכבים המשתמשים באופניים עם מנוע עזר ובקורקינט ממונע (גלגינוע). לצד זאת, נרשמה גם עלייה במספר תאונות הדרכים בהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינט ממונע ביחס לשנים קודמות. הכלים הדו גלגליים הפכו להיות כלי תחבורה חלופי לרכב מנועי אך מנגד, לא קודמה אסטרטגיה מדינית סדורה בכל הנוגע לתשתיות, אכיפה, חינוך ותעבורה שתבטיח את שלום הרוכבים בכביש. ב־14.10.18 התקבלה החלטת ממשלה 4188 הנוגעת להגברת בטיחות רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. החלטה זו מהווה מדיניות ראשונית וחדשה בנוגע להכשרת הרוכבים, להגברת האכיפה והענישה ולבחינת הקצאות לשיפור התשתיות.
מה קורה עם זה?
החלטת ממשלה 4188 שהתקבלה באוקטובר 2018 ועניינה "הגברת בטיחות הפעלתם של אופניים עם מנוע עזר וקורקינט ממונע" נועדה לשפר את בטיחות הרכיבה על אופניים חשמליים וגלגינוע (קורקינט) במספר מישורים: מתן הכשרה לרוכבים, הגברת האכיפה והענישה בתחום והקמת צוותים שייבחנו את שיפור התשתיות, ניהול המידע אודות הרוכבים, כלי הרכיבה ועוד.
בחלוף כשנתיים מקבלת החלטת הממשלה, דו"ח מעקב זה בחן את אופן יישום הסעיפים ומרכיבי ההחלטה השונים, תוך ניסיון לייצר תמונת מצב עדכנית ומפורטת לעת הזו, בשילוב ניתוח הגורמים המאפשרים או החסמים אשר איפשרו או מנעו את יישום סעיפי ההחלטה. מבחינת ממצאי הדו"ח עולה כי כמחצית מההחלטה יושמה, אך עדיין סעיפים רבים הקשורים לבטיחות הרכיבה מחכים למענה. מתוך 11 סעיפים יישומיים שנבדקו, ארבעה יושמו באופן מלא (36.5%), ארבעה לא יושמו (36.5%), ושלושה יושמו באופן חלקי (27%).