מה הוחלט?
כפועל יוצא של מיזם "ישראל דיגיטלית", בשיתוף "ממשל זמין" ויחדת התקשוב הממשלתית, עברה בינואר ,2016 במסגרת הממשלה ה־,34 החלטת הממשלה מס' 1008 שעניינה "העמדת ערוץ תקשורת מקוון לציבור לפנייה אל הממשלה כחלופה לפקסימיליה".
החלטת הממשלה ,1008 שקדם לה ניסוי פיילוט של משרד המשפטים, קבעה שני צעדי ייעול מנהלתיים: כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך (רשויות מקצועיות הפועלות תחת משרדים ממשלתיים — למשל בתי חולים הכפופים למשרד הבריאות, הרשות הממשלתית למים וביוב הכפופה למשרד התשתיות, או רשות האוכלוסין וההגירה הכפופה למשרד הפנים) יאפשרו פנייה בדוא"ל בכל נושא לגביו מתאפשרת הסדרה בפקס. נקבע בהחלטה כי תהליך המעבר מפקסים לערוצים דיגיטאליים, בכל משרד, יבוקר על ידי בעל תפקיד שיופקד על כך.
מה קורה עם זה?
על אף היישום המוצלח של יצירת הכלים הדיגיטליים לפניות ביורוקרטיות, עולה כי לא בהכרח הוטמע שימוש יעיל
בהן, כך שפניות דוא"ל רבות לא נענות. מסקנה זו עלתה מממצאי הבדיקה שערך צוות לשכתה של חברת הכנסת
סתיו שפיר, ונדונה במסגרת הדיון המשותף לוועדת המדע והטכנולוגיה ולוועדת השקיפות, שהתקיים ב־14.6.2016.
בנוסף עולה כי לא כל שירותי הגשת המסמכים המתאפשרים בדרך פקס, קודמו גם בצורה דיגיטלית. כאמור,
דוגמה לכך היא היחידה למבקשי מקלט, שכלל ההליכים בה מנוהלים או בהגעה פיזית או בדרך פקס, בניגוד
להוראות החלטת הממשלה.