מחליטים:
1. א. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2558(חכ/62) מיום 24 במרץ 2017 (להלן – החלטה 2558) ובתוקף הסמכות לפי סעיף 23 לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021 (להלן – "חוק מס גודש"), לאשר את מינויה של חברת נתיבי איילון בע"מ (להלן – "חברת נתיבי איילון") על ידי שר האוצר ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים להיות החברה הממונה, כהגדרתה בחוק מס גודש.
ב. מבלי לגרוע ובמקביל לתפקידיה של חברת נתיבי איילון לפי החלטה 2558, כפי שתוקנה בהחלטת הממשלה מס' 421 מיום 7 באוקטובר 2020, חברת נתיבי איילון תמלא את תפקידיה לפי חוק מס גודש. לעניין זה, תפעל חברת נתיבי איילון לפי סעיף 23(ג) לחוק מס גודש.
2. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2823 מיום 23 בדצמבר 2007 בעניין מינוי רשות ממונה לפי חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000 (להלן – "חוק נתיבים מהירים") ובהתאם לסעיף 2ד לחוק נתיבים מהירים, לאשר את הצעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר למנות את חברת נתיבי איילון כרשות ממונה החל ממועד החתימה על הסכם הזיכיון בפרויקט הנתיבים המהירים בין המדינה לבין הזכיינים שייבחרו במכרז כמפורט להלן וכמסומן במפה המצורפת להחלטה זו:
(1) הנתיב השמאלי (בכיוון צפון) בכביש ארצי מספר 20 ובכביש ארצי מספר 2 בקטע הדרך שממחלף מבוא אילון עד מחלף נתניה;
(2) הנתיב השמאלי (בכיוון דרום) בכביש ארצי מספר 2 ובכביש ארצי מספר 20 בקטע הדרך שממחלף נתניה עד למחלף מבוא אילון;
(3) הנתיב השמאלי בכביש מספר 1 בקטע הדרך שמצפון למחלף קיבוץ גלויות.
3. בהתאם לסעיפים 5 ו-6 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – "חוק החברות הממשלתיות"), לתקן את סעיף המטרות של החברות הממשלתיות המנויות להלן ולהסמיכן כדלקמן:
(א) חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ (להלן – "חברת נתיבי ישראל") –
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1716 מיום 6 ביולי 1986, מס' 1080 מיום 13 בפברואר 2000, מס' 779 מיום 15 בספטמבר 2003, מס' 3360 מיום 6 במרץ 2005, מס' 3368 מיום 30 במרץ 2008, מס' 4463 מיום 1 בפברואר 2009, מס' 1421 מיום 24 בפברואר 2010, מס' 3512 מיום 24 ביולי 2011, מס' 2050 מיום 7 באוקטובר 2014, מס' 2262 מיום 8 בינואר 2017 ומס' 2973(חכ/72) מיום 11 באוגוסט 2017, לתקן את החלטת הממשלה מס' 421 מיום 7 באוקטובר 2020, כך שאחרי סעיף קטן (9) שבסעיף המפרט את מטרותיה של חברת נתיבי ישראל תתווסף מטרה נוספת:
"(10) תכנון, פיתוח, קידום, ניהול ביצוע, אחזקה והפעלת פרויקטים תחבורתיים שיש בהם לתמוך בהפחתת הגודש במרחבים העירוניים: חדרה – נתניה, אשדוד – אשקלון, ראש העין, מודיעין ובאר שבע".
(ב) חברת נתיבי איילון – לתקן את החלטה 2558 כפי שתוקנה בהחלטת הממשלה מס' 421 מיום 7 באוקטובר 2020, כך שלסעיף המטרות של חברת נתיבי איילון יתווספו 2 מטרות נוספות, לאחר המשפט "בהתאם להסכמים שייחתמו בין המדינה לבין החברה" – :
3.6 "שימוש כרשות ממונה בהתאם לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000 ולתפקידים המפורטים בו, של הנתיבים המהירים, בכביש ארצי מספר 20, בכביש ארצי מספר 2 ובכביש ארצי מספר 1 בקטע הדרך שמצפון למחלף קיבוץ גלויות בהתאם להסכם הזיכיון שנחתם בין המדינה לזכיין.
3.7 פעולה כחברה הממונה בהתאם לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021 ולתפקידים המפורטים בו".
4. לקבוע כי חברת נתיבי ישראל תהיה זרוע ביצוע של הממשלה בתחומי הניהול לעניין המטרה שהתווספה בהתאם לסעיף 3(א) להחלטה זו. פעילות החברה לביצוע מטרותיה לפי החלטות הממשלה בעניינה תיעשה על בסיס הסכם בין הממשלה לחברה. הוראות סעיף זה כפופות לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין, לרבות לפי תקנה 3ד(ב) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג–1993.
5. לקבוע כי חברת נתיבי איילון תהיה זרוע ביצוע של הממשלה בתחומי הניהול לעניין המטרה שהתווספה בהתאם לסעיף 3(ב) להחלטה זו בעניין "שימוש כרשות ממונה בהתאם לחוק נתיבים מהירים,
התש"ס-2000". הוראות סעיף 5 להחלטה זו כפופות לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין, לרבות לפי תקנה 3ד(ב) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג–1993.
6. רשות החברות הממשלתיות תפעל לתיקון מסמכי היסוד של כל חברה בהתאם לתוספות שפורטו בהחלטה זו.