מה הוחלט?
תקנות שעת חירום (דיוני ועדות השחרורים), התש"ף-2020
מחליטים:
א. מתוקף הסמכות הקבועה בסעיף 39 לחוק-יסוד: הממשלה, להתקין תקנות שעת חירום (דיוני ועדות השחרורים), התש"ף-2020, בנוסח שלהלן.
ב. בהתאם להוראת סעיף 39 האמור, להניח את התקנות על שולחן ועדת החוץ והביטחון של הכנסת סמוך ככל האפשר לאחר התקנתן.
ג. התקנות תיכנסנה לתוקף עם פרסומן ברשומות.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה.
להלן נוסח התקנות:
תקנות שעת חירום (דיוני ועדות שחרורים), התש"ף-2020
בתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק-יסוד: הממשלה, מתקינה הממשלה תקנות שעת חירום אלה:
סמכות יושב ראש ועדת השחרורים
1. (א) יושב ראש ועדת שחרורים, כהגדרתה בחוק שחרור על-תנאי ממאסר התשס"א – 2001 (להלן – החוק), יהיה רשאי לדון בדן יחיד בעניינים המנויים בתוספת.
(ב) החלטה שיושב ראש ועדת השחרורים מוסמך לתיתה לפי תקנת משנה (א) או לפי הוראות סעיפים 7(ד), 16(ד), 19א(ב) או 23(ד) לחוק, יכול שתינתן על יסוד הכתב וללא קיום דיון בעל פה, ובלבד שהחלטה בעניין בקשה של אחד הצדדים תתקבל רק לאחר שניתנה לצד השני הזדמנות להגיב לבקשה בכתב.
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א), כל עוד לא מונה מותב לוועדה, או אם נבצר מיושב הראש לקבל החלטה באחד מן העניינים המפורטים בסעיף קטן (ב), רשאי יושב-ראש ועדת שחרורים אחרת, לקבל החלטה בעניין.
דחיית דיוני ועדת שחרורים במצב חירום מיוחד
2. (א) פרסם שר המשפטים הודעה בשל מצב חירום מיוחד לגבי דיונים בבתי המשפט לפי תקנה 2 לתקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ"א – 1991 (להלן – תקנות בתי המשפט), לא יתקיימו בתקופת תוקפה של ההודעה דיונים בוועדות השחרורים.
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הדיונים המפורטים להלן יתקיימו כסדרם, אלא אם כן הורה יושב ראש ועדת שחרורים שמנהל בתי המשפט הסמיכו לעניין זה (להלן – יושב הראש המוסמך), על דחיית הדיון מטעמים שיירשמו:
(1) דיון לפי סעיף 7 לחוק;
(2) דיון שדחייתו תביא לכך שלא ניתן יהיה לקיימו במועד שלפני תום שני שלישים מתקופת המאסר שעל האסיר לשאת;
(3) דיון לפי סעיפים 20 עד 21ב לחוק.
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א), רשאי יושב הראש המוסמך להורות מיוזמתו, לבקשת האסיר או לבקשת בא כוח היועץ המשפטי לממשלה, כי בנסיבות העניין יש לקיים דיון בתקופת תוקפה של ההודעה, בשל דחיפות העניין; יושב ראש ועדת השחרורים ינמק את החלטתו בעניין זה.
(ד) על דיוני ועדת השחרורים לפי תקנות משנה (ב) ו- (ג) יחולו הוראות תקנות 3 עד 6.
קיום דיון שלא בנוכחות האסיר
3. (א) על אף האמור בסעיף 16(א) לחוק, דיון בוועדת השחרורים יתקיים שלא בנוכחות האסיר אלא בהשתתפותו באמצעי טכנולוגי המאפשר העברת קול ותמונה בזמן אמת, ואם לא ניתן לקיים את הדיון באופן שמאפשר העברת תמונה של האסיר בזמן אמת, יתקיים הדיון באמצעי המאפשר העברת קולו בלבד, והכל באופן שימזער ככל האפשר את הפגיעה באסיר בשל כך שהדיון מתקיים שלא בנוכחותו.
(ב) על דיון המתקיים ללא נוכחות האסיר לפי תקנת משנה (א), יחולו הוראות אלה:
(1) הדיון יתקיים בנוכחות סניגורו של האסיר, או בהשתתפותו בדרך אחרת לפי הוראות תקנה 4, ואם אינו מיוצג ימנה לו יושב ראש ועדת השחרורים סניגור; ביקש האסיר שהדיון לא יתקיים בלא נוכחות סניגורו, ונבצר מהסניגור להגיע לדיון – יידחה הדיון למועד אחר;
(2) תתאפשר שיחה חסויה בין האסיר לסניגורו סמוך לפני הדיון, במהלכו ומיד לאחריו, וזאת לשם ייעוץ משפטי בלבד; הוראות סעיף 13(א)(2) לחוק האזנת סתר, התשל"ט -1979, לא יחולו לעניין שיחה לפי פיסקה זו;
(3) הדיון יתקיים בדרך שתבטיח כי האסיר, הסניגור, בא כוח היועץ המשפטי לממשלה וחברי ועדת השחרורים ישמעו זה את זה, וככל האפשר גם יראו זה את זה, במהלך הדיון, והכל בהתאם למכשיר הטכנולוגי שבאמצעותו יתקיים הדיון.
קיום דיון תוך השתתפות מרחוק
4. על אף הוראות סעיף 16(א) לחוק, יושב ראש ועדת השחרורים רשאי לאפשר קיום דיון בוועדת השחרורים שלא בנוכחות בא כוח האסיר או בא כוח היועץ המשפטי לממשלה, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים המאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת, אם מצא כי אין אפשרות כי יהיו נוכחים בדיון, ובלבד שקיום דיון בלא נוכחות האסיר ובא כוח האסיר יהיה בהסכמת האסיר; סירב האסיר לקיום הדיון כאמור – יידחה הדיון למועד אחר; על דיון לפי תקנת משנה זו יחולו הוראות תקנה 3(ב) לפי העניין;
קיום דיון על יסוד הכתב בהסכמה
5 (א) על אף הוראות סעיף 16(א) לחוק, ועדת השחרורים רשאית, בהסכמת הצדדים, לקיים דיון בבקשה לשחרור על תנאי ממאסר של אסיר על יסוד הכתב וללא קיום דיון בעל פה;
(ב) החליטה הוועדה לשחרר על-תנאי אסיר על יסוד הכתב, יעוכב ביצועה של ההחלטה למשך 48 שעות במהלכן יהיה בא כוח היועץ המשפטי לממשלה רשאי להודיע כי בכוונתו להגיש עתירה נגד ההחלטה, ואם חלו שבת או חג בתוך פרק הזמן האמור – יעוכב הביצוע למשך 72 שעות; הודיע בא כוח היועץ המשפטי לממשלה כאמור, יעוכב שחרורו של האסיר למשך שבעה ימים, כאמור בסעיף 27 לחוק; החליט בא כוח היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש עתירה נגד ההחלטה, יודיע על כך ללא דיחוי לוועדה, וביצוע ההחלטה לא יעוכב עוד.
קיום דיון באמצעים חלופיים
6. (א) שוכנע מנהל בתי המשפט כי אין אפשרות לקיום דיון בוועדת השחרורים במתכונת המפורטת בתקנות 3 או 4, רשאי הוא להורות על קיום הדיון באמצעי טכנולוגי המאפשר העברת קול ותמונה בזמן אמת, ואם לא ניתן לקיים את הדיון באופן שמאפשר העברת תמונה של האסיר בזמן אמת, יתקיים הדיון באמצעי המאפשר העברת קולו בלבד, והכל באופן שימזער ככל האפשר את הפגיעה באסיר בשל כך שהדיון מתקיים שלא בנוכחותו; על דיון כאמור יחולו הוראות תקנה 3(ב)(2) ו- (3) בשינוים המחויבים, ואם לא היה האסיר מיוצג – ימונה לו סניגור.
(ב) הורה מנהל בתי המשפט כאמור בתקנת משנה (א), לא תחול תקנה 4 לגבי דיון כאמור.
(ג) הוראת מנהל בתי המשפט לפי תקנת משנה (א) תהיה לפרק זמן שייקבע בה, ויכול שתתייחס לכלל הדיונים בוועדות השחרורים או לחלק מהם.
דיון חוזר בנוכחות האסיר 7. על אף האמור בסעיף 19 לחוק שחרור על-תנאי ממאסר, החליטה ועדת השחרורים שלא לשחרר על תנאי אסיר בדיון שהתקיים שלא בנוכחותו לפי תקנות שעת חירום אלה, הוועדה תשוב לדון בעניינו של האסיר, בנוכחותו, לאחר שלא תהיה עוד מניעה לעשות כן, אם ביקש זאת האסיר.
תוספת
(תקנה 1)
(1) הוראה להגיש, להבהיר או להשלים בקשה או מסמך שהוגשו לוועדה.
(2) דחיית מועד הדיון, לרבות בשל חסרונן של חוות דעת שיש להגישן לוועדה, וכן שינוי מועד הגשת בקשה או מסמך לוועדה.
(3) החלטה בבקשה שהוגשה בהסכמת הצדדים.
(4) החלטה בבקשת אסיר לקיים דיון חוזר בעניינו לפי סעיף 19(5) או (6), שהוגשה בהסכמת הצדדים.
(5) הוראה בעניין סדרי הדין שיש בה כדי לפשט את הדיון בוועדה או להקל עליו.
התש"ף
2020
בנימין נתניהו
ראש הממשלה
החלטת הממשלה מאשרת תקנות לשעת חירום, מכוח סעיף 39 לחוק יסוד הממשלה, ובשל משבר הקורונה.
ההחלטה מאשרת את תקנות שעת חירום (דיוני ועדות השחרורים), התש"ף-2020
ההחלטה מאשרת להניח את התקנות על שולחנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, סמוך ככל האפשר לאחר התקנתן, כמתחייב ע"פ החוק.
התקנות מסדירות את אופן ואת המקרים בהם יקויימו דיונים בוועדות שחרורים ע"פ חוק שחרור על תנאי ממאסר, בהינתן מצב החירום ובמטרה להפחית את הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה.