מה הוחלט?
החלטה מספר קור/15 של ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו מיום 20.08.2020 אשר צורפה לפרוטוקול החלטות הממשלה וקבלה תוקף של החלטת ממשלה ביום 20.08.2020 ומספרה הוא 336(קור/15).
נושא ההחלטה:תקנות סמכות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון), התש"ף-2020
מחליטים:
1. להתקין את תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות)(תיקון), התש"ף–2020 (להלן: התקנות) בנוסח שלהלן.
2. להביא את התקנות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת (להלן: הוועדה) בליווי דברי הסבר והתשתית העובדתית שבבסיס ההצעה להתקין את התקנות, כאמור בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020.
3. ככל שלא תתקבל החלטה של הוועדה עד השעה 14:00 ביום ראשון, ג' באלול התש"ף (23 באוגוסט 2020) – לפרסם את התקנות ברשומות.
4. בהתאם להחלטת הממשלה מס' 264 מיום 26.7.2020, ההחלטה הנ"ל הינה על דעת הממשלה.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 38(א) בתקנון לעבודת הממשלה.
להלן נוסח התקנות:
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות)(תיקון), התש"ף – 2020
בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4, 8, 12 ו-23 עד 25 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק), מתקינה הממשלה תקנות אלה:
תיקון הפתיח 1. בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), התש"ף-2020 (להלן – התקנות העיקריות), ברישה, ימחקו המילים "ובאישור ועדה של הכנסת".
תיקון תקנה 1 2. בתקנה 1 לתקנות העיקריות –
(1)בתקנת משנה (א) –
(א) אחרי ההגדרה "אדם החייב בבידוד" יבוא:
""איש צוות" – כהגדרתו בחוק הטיס;"
(ב) בהגדרה ""איש צוות אוויר", "דייל", "ספר עזר למבצעים", "שירותי המידע התעופתי"", אחרי "דייל" יבוא "טיסה מסחרית", והמילים "שירותי המידע התעופתי" – יימחקו;
(ג) בהגדרה ""חולה" ו"מחלים"", אחרי "חולה" יבוא ",מגע הדוק";
(ד) אחרי ההגדרה "המנהל" יבוא:
""מנהל רשות התעופה האזרחית" – כמשמעותו בסעיף 6 לחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה – 2005;"
(ה) בהגדרה "מפעיל אווירי", בפסקה (2), במקום "מדינה זרה" יבוא "שנתנה הרשות המוסמכת במדינה זרה";
(ו) בהגדרה "ניהול סיכונים" לפני "כמשמעותו" יבוא "ניהול סיכוני בטיחות" ובמקום "בתקנות 10 ו- 11" יבוא "בפרק ג";
(ז) בהגדרה "ציוד מגן אישי" במקום "חליפה" יבוא "חליפת מגן";
(ח) ההגדרה "קצין ביקורת גבולות" – תימחק;
(ט) בהגדרה "תסמינים", בפסקה (2), במקום "אלרגיה אחרת, ולמעט נזלת כתסמין בודד" יבוא "אלרגיה; לעניין זה נזלת בלבד לא תיחשב תסמין";
(2) בתקנת משנה (ב), במקום "הכוונה היא כי הוא פטור מעטיית מסכה אם הוא פטור" יבוא "אותו אדם לא יהיה חייב בעטיית מסכה אם הוא אינו חייב בכך".
תיקון תקנה 2 3. בתקנה 2 לתקנות העיקריות –
(1) בפסקה (2) –
(א) ברישה במקום "ימסד" יבוא "יסדיר" ובסופה יבוא "יהיו";
(ב) בפסקת משנה (א), המלה "יהיו" – תימחק;
(ג) בפסקת משנה (ב), המלים "ימוסדו," ו- "הישימות" – יימחקו;
(2) בפסקה (4), במקום "בעת קבלת השירות" יבוא "בעת עריכת הבידוק הביטחוני או מתן השירות", ובמקום "בעת מתן השירות" יבוא "בעת עריכת הבידוק הביטחוני או מתן השירות";
(3) אחרי פסקה (4) יבוא:
"(5) יגיש למנהל רשות התעופה האזרחית הצהרה חתומה בנוסח הערוך לפי חלק א' לתוספת הראשונה, לפיה הוא מקיים את האמור בפרק זה.".
תיקון תקנה 3 4. בתקנה 3 לתקנות העיקריות –
(1) פסקה (1) – תימחק;
(2) בפסקה (2) –
(א) בפסקת משנה (ב), אחרי "שתיערך" יבוא "ללא דיחוי";
(ב) בפסקת משנה (ד), בסופה יבוא "; מפעיל שדה התעופה יבטיח, ככל האפשר, כי מעבר הנוסע כאמור בטרמינל הנוסעים יבוצע באופן המצמצם את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה".
החלפת תקנה 4 5. במקום תקנה 4 לתקנות העיקריות יבוא:
"מעבר נוסעים בין טרמינל הנוסעים לבין כלי הטיס
4. (א) מפעיל שדה התעופה יארגן את מעבר הנוסעים בין טרמינל הנוסעים לכלי הטיס ובין כלי הטיס לטרמינל הנוסעים, ככל האפשר, באמצעות גשר הליכה נייד (שרוול).
(ב) בוצע מעבר הנוסעים בין טרמינל הנוסעים לכלי הטיס או בין כלי הטיס לטרמינל הנוסעים באמצעות אוטובוס, מספר הנוסעים באוטובוס לא יעלה על מחצית מקיבולת הנוסעים המרבית המותרת לפי הוראות יצרן האוטובוס.".
תיקון תקנה 5 6. בתקנה 5 לתקנות העיקריות –
(1) ברישה, אחרי "הנוגעות" יבוא "למגבלות הכניסה לטרמינל הנוסעים," ובמקום "הקורונה," יבוא "הקורונה בעת השהייה בשדה התעופה , והכול";
(2) אחרי פסקה (2) יבוא:
"(2א) לעניין שילוט – הוא יוצב בכניסה לטרמינל הנוסעים וכן ברחבי הטרמינל;"
(3) בפסקה (3), במקום "יהיו זמינים" יבוא " לעניין עלוני המידע – הם יהיו זמינים ברחבי טרמינל הנוסעים".
תיקון תקנה 6 7. בתקנה 6 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א) –
(א) בפסקה (1), בסופה יבוא "של האדם";
(ב) בפסקה (2)(א)(1) במקום "השעות הקרובות" יבוא "שעות ממועד כניסתו לטרמינל כאמור";
(ג) בפסקה (4) במקום "השעתיים הקרובות" יבוא "שעתיים ממועד כניסתו לטרמינל כאמור";
(2) בתקנת משנה (ד), במקום "אינה זמינה לו או אינה אפשרית לו" יבוא "אינה זמינה לו, או אינה אפשרית לו, בין השאר".
תיקון תקנה 7 8. בתקנה 7 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א), אחרי "מועד ההמראה" יבוא "הנקוב בכרטיס הטיסה ולפני העלייה לכלי הטיס";
(2) בתקנת משנה (ד) –
(1) ברישה, במקום (א) ו-(ב) יבוא (א) עד (ג);
(2) בפסקה (2), במקום "מאת נוסע נכנס זר" יבוא "על נוסע נכנס שאינו תושב ישראל".
(3) בתקנת משנה (ה), בסופה יבוא "; לעניין זה, "קצין ביקורת גבולות" – מי שמונה לכך לפי סעיף 15(ב) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952"
תיקון תקנה 8 9. בתקנה 8 לתקנות העיקריות, בפסקה (3) אחרי "כל אדם" יבוא "אחר".
תיקון תקנה 9 10. בתקנה 9 לתקנות העיקריות, במקום "לגורמי הבריאות בשדה התעופה; מפעיל שדה התעופה יעניק לנוסע כאמור" יבוא "לנציג של מפעיל שדה התעופה; נציג כאמור יעניק לאותו נוסע" ובמקום "גורמי הבריאות כאמור" יבוא "גורמי הבריאות בשדה התעופה".
תיקון תקנה 11 11. בתקנה 11 לתקנות העיקריות, בפסקה (2) –
(1) ברישה במקום "ימסד" יבוא "יסדיר" ובסופה יבוא "יהיו";
(2) בפסקת משנה (א), המלה "יהיו" – תימחק;
(3) בפסקת משנה (ב), המלים "ימוסדו," ו- "הישימות" – יימחקו.
תיקון תקנה 12 12. בתקנה 12 לתקנות העיקריות, בתחילתה יבוא "בלי לגרוע מחובות גילוי לנוסע לפי כל דין," ובמקום "שלו" יבוא "שעבורו".
תיקון תקנה 13 13. בתקנה 13 לתקנות העיקריות-
(1) ברישה, במקום "24 שעות לפחות לפני מועד ההגעה המשוער לשדה התעופה" יבוא "בין 48 שעות ל- 24 שעות לפחות לפני מועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה";
(2) בפסקה (3), במקום "שמירה על ריחוק פיזי" יבוא "שמירת מרחק", ובמקום "נמסר" יבוא "מסר";
(3) בפסקה (4)(א) במקום "מיסד ומיישם" יבוא "הסדיר ויישם".
14. בתקנה 15 לתקנות העיקריות –
(1) במקם הרישה יבוא " מפעיל אווירי יסדיר ויישם תכנית ניקוי וחיטוי של כלי הטיס שהוא מפעיל הכוללת מועדי פעולות הניקוי והחיטוי, חומרי הניקוי והחיטוי, הפריטים שיש לנקות ולחטא, ואופן ביצוע פעולות הניקוי והחיטוי, ויבטיח כי כלי הטיס ינוקה ויחוטא";
(2) במקום פסקה (1) יבוא:
"(1) ניקוי וחיטוי מניעתי לפי תכנית הניקוי והחיטוי;"
תיקון תקנה 17 15. בתקנה 17(א)(3)(א) לתקנות העיקריות, במקום "(1) עד (3)" יבוא "(1) ו- (2)".
תיקון תקנה 18 16. בתקנה 18 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א), במקום "המפעיל האווירי" יבוא "מפעיל אווירי" ובמקום "וסיועו" יבוא "ובסיועו";
(2) בתקנת משנה (ב), במקום "המפעיל האווירי" יבוא "מפעיל אווירי" והמילים "; במסגרת זאת המפעיל האווירי יידע את הנוסעים כי לפי סעיף 74 לחוק הטיס אין לארוז סוללות ליתיום בכבודה שאינה נישאת בתא הנוסעים" – יימחקו.
תיקון תקנה 19 17. בתקנה 19 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן (א) ובה אחרי "הושבת הנוסעים" יבוא "בכלי הטיס", ואחריה יבוא:
"(ב) מפעיל אווירי –
(1) ינהל, לגבי כל טיסה, רשימה של הנוסעים בטיסה, הכוללת את שם הנוסע, מספר הדרכון שלו, והמושב שבו הושב באותה טיסה;
(2) יעביר למנהל כל רשימה כאמור, לפי דרישתו, לשם עריכת חקירה אפידמיולוגית.".
תיקון תקנה 20 18. בתקנה 20 לתקנות העיקריות, אחרי "2 מטרים" יבוא "לפחות".
תיקון תקנה 21 19. בתקנה 21(א) לתקנות העיקריות –
(1) ברישה, במקום "ימסד" יבוא "יסדיר";
(2) בפסקה (2) בסופה יבוא ", לפי העניין".
החלפת תקנה 22 20. במקום תקנה 22 לתקנות העיקריות יבוא:
"מדידת חום לנוסעים לפני עליה לכלי הטיס
22. מפעיל אווירי יסדיר ביצוע של מדידת חום באמצעי שאינו פולשני לנוסעים בסמוך לפני עלייתם לכלי הטיס ולא יאפשר עלייתו של נוסע שנמצא כי חום גופו הוא 38 מעלות צלזיוס או יותר לכלי הטיס, ואולם נוסע שחום גופו 38 מעלות צלזיוס או יותר, רשאי לבקש כי תיערך לו מדידת חום נוספת, שתיערך במקום סמוך ומבודד, ללא דיחוי; נמצא גם בבדיקה הנוספת כי חום גופו של הנוסע הוא 38 מעלות או יותר, לא יאפשר המפעיל האווירי את עלייתו לכלי הטיס".
תיקון תקנה 24 21. בתקנה 24 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א), בפסקה (1) במקום "שייסד" יבוא "שהסדיר" ובסופה יבוא ", כאמור בתקנה 25(3)".
(2) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:
"(ב) תדרוך נוסעים לפי תקנה זו –
(1) ייעשה באמצעות הודעות קוליות במערכת להעברת מידע לנוסעים הנדרשת לפי תקנות ההפעלה, אם נדרשת, וכן באמצעות מידע חזותי, או, אם העברת מידע חזותי אינה ישימה – באמצעות עלון מידע לשימושו האישי של כל נוסע;
(2) יינתן בשפה האנגלית, ובכלי טיס שמפעיל מפעיל אווירי כאמור בפסקה (1) להגדרת מפעיל אווירי – גם בעברית;
(3) יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות, לרבות באמצעות פישוט לשוני סמלול, ועיצוב ברור, לפי אופי המידע."
(3) בתקנת משנה (ג) במקום "באמור" יבוא "בתקנה זו".
תיקון תקנה 25 22. בתקנה 25 לתקנות העיקריות, בפסקה (2) במקום "ייסד" יבוא "יסדיר" ואחריה יבוא:
"(3) יסדיר כללים להתנהלות הנוסעים בכלי הטיס, לשם מניעת התקהלות באזור ציבורי בכלי הטיס; לעניין זה, "אזור ציבורי" – אזור תאי השירותים, המטבח והמעברים בכלי הטיס.".
תיקון תקנה 27 23. בתקנה 27 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א) –
(א) ברישה, במקום "ייסד" יבוא "יסדיר";
(ב) בפסקה (4), בסופה יבוא ", וככל האפשר, מניעת אותו איש צוות ממגע עם נוסעים ואנשי צוות אחרים";
(2) בתקנת משנה (ב), במקום "שייסד" יבוא "שהסדיר";
(3) בתקנת משנה (ג), במקום "בשטחים" יבוא "באזורים";
(4) אחרי תקנת משנה (ד) יבוא:
"(ה) מפעיל אווירי ידווח למנהל, בהקדם האפשרי, על כל מקרה כאמור בסעיף זה ועל ביצוע תקנה זו, ובלבד שלא יעביר למנהל לפי תקנה זו מידע אישי על הנוסעים, ובכלל זה פרטים מזהים."
תיקון תקנה 28 24. בתקנה 28(א) לתקנות העיקריות –
(1) ברישה, במקום "ייסד" יבוא "יסדיר";
(2) בפסקה (3), בסופה יבוא ", לפי הצורך".
תיקון תקנה 29 25. בתקנה 29 לתקנות העיקריות, אחרי "2 מטרים" יבוא "לפחות", ובמקום "להובלת הנוסעים מטרמינל הנוסעים לכלי הטיס, לעניין שמירת המרחק בין הנוסעים בהיותם באוטובוס תחול תקנה 4" יבוא "להסעת הנוסעים מכלי הטיס לטרמינל הנוסעים, תחול לעניין מספר הנוסעים המרבי באוטובוס תקנה 4(ב)".
תיקון תקנה 30 26. בתקנה 30 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (ב) –
(א)ברישה, במקום "אותו נוסע" יבוא "אותו אדם";
(ב) בפסקה (2) המילים ", בנוסח כאמור בחלק ג' לתוספת השנייה," – יימחקו, ובסופה יבוא ", הכול כמפורט בחלק ג' לתוספת השנייה";
(2) בתקנת משנה (ד) במקום "אינם זמינים לו או אינם אפשריים לו" יבוא "אינם זמינים לו, או אינם אפשריים לו, בין השאר ".
תיקון תקנה 31 27. בתקנה 31 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א) אחרי "באזור ציבורי בכלי טיס," יבוא "כמשמעותו בתקנה 25(3)," והמילים "; לעניין זה, "אזור ציבורי" – אזור תאי השירותים, המטבח והמעברים" – יימחקו;
(2) בתקנת משנה (ג), אחרי "למעט" יבוא "בעת אכילה ושתיה בו, וכן";
(3) בתקנת משנה (ד), אחרי "הטייס המפקד" יבוא ", כהגדרתו בחוק הטיס,".
תיקון תקנה 32 28. בתקנה 32 לתקנות העיקריות, המילים "בטרם מכירת כרטיס טיסה, או 24 שעות לפחות לפני מועד ההגעה המשוער לשדה התעופה" – יימחקו.
תיקון תקנה 33 29. בתקנה 33 לתקנות העיקריות –
(1) ברישה, בסופה יבוא ", ובלבד שלא יעבירו למנהל מידע אישי על הנוסעים, ובכלל זה פרטים מזהים לפי סעיף זה";
(2) בטבלה, בכל מקום, במקום "מכלל" יבוא "מתוך כלל".
החלפת תקנה 24 30. במקום תקנה 34 לתקנות העיקריות יבוא:
"אמצעים חלופיים לשמירת בריאות הציבור
34. (א) מנהל רשות התעופה האזרחית, בהסכמת המנהל, רשאי להתיר למפעיל שדה תעופה או למפעיל אווירי, לבקשתו, ליישם אמצעי חלופי לדרישה שנקבעה בתקנות אלה, אם התקיימו כל אלה:
(1) המבקש הוכיח לו, להנחת דעתו, כי נתקיימו כל אלה:
(א) קיים צורך, בנסיבות העניין, ליישם אמצעי חלופי;
(ב) האמצעי החלופי הוא הגבלה שהממשלה רשאית לקבוע לפי סעיף 12 לחוק;
(ג) האמצעי החלופי אינו פוגע בזכויות מעבר לפגיעה הנגרמת מיישום דרישות התקנות;
(2) המנהל שוכנע כי האמצעי החלופי מבטיח את שמירת בריאות הציבור ברמה שוות ערך לפחות לזו המושגת בקיום הדרישה שלגביה ביקש ליישם את האמצעי החלופי.
(ב) מנהל רשות התעופה האזרחית ידווח לשר התחבורה והבטיחות בדרכים על כל היתר שנתן לפי תקנת משנה (א)."
תיקון תקנה 37 31. בתקנה 37 לתקנות העיקריות, במקום פסקה (2) יבוא:
"(2) מפקח שמונה לפי סעיף 94 לחוק הטיס.".
תיקון התוספת הראשונה 32. בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות –
(1) בכותרת, במקום "(תקנות 3 ו- 11)" יבוא "(תקנות 2 ו- 11)";
(2) בכותרת במקום "(תקנה 3)" יבוא "(תקנה 2(5))";
(3) בחלק ב', בסופו יבוא:
"An undertaking regarding the performance of the actions that are required in the Special Authorities Regulations for the purpose of Coping with the Novel Coronavirus (Temporary Provision) (Restrictions on the Operation of Airports and Flights) 5780-2020, drawn up and signed in ______________ on the ______ day in the month of _________ in the year ____________ by ______________ passport No . ______________ acting as the manager of the airline ____________________________ [insert airline name].
(1) I declare that the operation of the airline ____________________________ [insert airline name] between ______________ [name of the airport in Israel] and ______________ [name of the airport in the foreign country] satisfies the conditions set out in Regulations 11 to 30 and 33 of the Special Authorities Regulations for the purpose of Coping with the Novel Coronavirus (Temporary Provision) (Restrictions on the Operation of Airports and Flights) 5780-2020 or an alternative measure mean approved pursuant to Regulation 34 of the said Regulations (hereinafter: the "Actions").
(2) I am aware of my duty to satisfy the said conditions in the operation of the aircrafts of the airline for the purpose of protecting public health.
(3) The name of the coordinator in charge of Coronavirus in the airline is: ____________________________.
(4) And in witness hereof I am hereby undersigned:
Signature"
תיקון התוספת השנייה
33. בתוספת השנייה לתקנות העיקריות –
(1) בחלק א', בפרט (2) בסופו יבוא "אם יש";
(2) בחלק ב', בפרט (2) בסופו יבוא " ואם כתובת המגורים הראשונה היא בית מלון – שם בית המלון וכתובתו;"
(3) במקום חלק ג' יבוא:
חלק ג' – הפרטים הכלולים בהצהרת בריאות של נוסע
(1) הפרטים האישיים שמסר כאמור בחלק א' זו נכונים ומלאים;
(2) הוא אינו חולה (לעניין זה מחלים אינו נחשב "חולה");
(3) ב- 14 הימים שקדמו למתן ההצהרה:
(א) לא היו לו תסמינים;
(ב) הוא לא היה במגע הדוק עם חולה;
(ג) נתקיים בו אחד מאלה :
(1) לא שהה באותו מקום מגורים עם אדם החייב בבידוד;
(2) שהה באותו מקום מגורים עם אדם החייב בבידוד ונהג לפי המלצות משרד הבריאות לבידוד בית, שניתנו לפי סעיף 2(ה) לצו בידוד בית;
(4) הוא מתחייב לא להגיע לטיסה אם חל שינוי בפרט מהפרטים שעליהם הצהיר;
(5) אם הוא אחראי על קטין שמילא את פרטיו באותו טופס – הצהרה זו נכונה גם לאותו קטין;
(6) ידוע לו כי הצהרת שקר עלולה לשמש ראייה נגדו בהליך פלילי.".
_________________
בנימין נתניהו
ראש הממשלה
הממשלה מקבלת את המלצות ועדת השרים לעניין הקורונה בנוגע להתאמת עולם התעופה למציאות החדשה שנוצרת בימים אלו עם התמשכות התפשטות הנגיף.