מה הוחלט?
לשם עמידה במסגרות הפיסקאליות הקבועות בחוק הפחתת הגרעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992 לשנת 2016 ונוכח הצורך בהמשך הפחתת יחס החוב-תוצר באמצעות תעדוף הוצאות משרדי הממשלה ולשם יישום החלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מס' ב/8 מיום 28 ביוני 2015 לעניין מימון עלויות הקמת גדר מזרחית, כמפורט להלן:
1. להפחית את בסיס התקציב של משרדי הממשלה כדלקמן:
א. בשנת הכספים 2015 בשיעור של 0.5% כמפורט בטבלה שלהלן. כמו כן, להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב בהתאמה ולפחות בשיעור האמור.
ב. בשנת הכספים 2016 בשיעור של 4.0%, כמפורט בטבלה שלהלן. כמו כן, להפחית את בסיס ההרשאה להתחייב בהתאמה ולפחות בשיעור האמור.
2. להנחות את שר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 13 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, להעביר לתקציב בשנת 2016 97% מסך העודפים המחויבים אשר ייווצרו בשנת 2015.
3. להנחות את שר האוצר, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 13 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, להעביר לתקציב בשנת 2015 99% מסך העודפים המחויבים אשר נוצרו בשנת 2014.
4. על מנת לעמוד בהפחתות האמורות בסעיף 1, ליישם את ההחלטות המובאות בפרק "התייעלות רוחבית במשרדי הממשלה" במסגרת החלטות הממשלה בעניין אישור תקציב המדינה לשנים 2015 ו-2016.
5. ככל שייוותר פער בין סכום ההפחתה כפי שנקבע ביחס לכל משרד כמפורט בטבלה (להלן – סכום הפחתה משרדי) לסכום המתקבל מיישום ההחלטות המובאות בפרק "התייעלות רוחבית במשרדי הממשלה" תבוצע הפחתה בשיעור זהה מכל אחת מתקנות המשרד כך שסך ההפחתה הנוספת תגיע לגובה הפער האמור.
6. על אף האמור בסעיף 5, לא יבוצעו הפחתות בתקנות שעניינן ביצוע חקיקה שבה מוגדרים סכומי התקציב או שיעורי התקציב שיש להקצות לשם יישומה, בתקנות שנועדו למילוי מחויבות חוזית של הממשלה לביצוע הוצאה (לרבות הסכמי שכר והסכמים אחרים, ולמעט התחייבות להוציא הוצאה לפי תעריפים הקבועים בחוק) ובתקנות אשר ההפחתה מהן תוביל לחריגה תקציבית באותה תקנה.
7. על אף האמור בסעיף 5, רשאים משרד ממשלתי ואגף התקציבים במשרד האוצר להסכים ביניהם על שיעור הפחתה שונה לכל תקנה ותקנה אשר בתחום סמכותו של אותו משרד ובלבד שהסך הכולל של סכום ההפחתה המשרדי לא ישתנה.
8. בהתאם לאמור בסעיפים 1 ו- 5, להטיל על שר הרווחה והשירותים החברתיים ושר האוצר להורות למוסד לביטוח לאומי, מתוקף סמכותם לפי סעיף 24(א) בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, להפחית בשנת הכספים 2016 סך של 16 מיליון ש"ח מבסיס התקציב המינהלי ו-40 מיליון ₪ נוספים מהתקציב ה"תפעולי המינהלי" של המוסד לביטוח לאומי.
9. להטיל על שר האוצר לפנות ליושב ראש הכנסת ולמבקר המדינה בבקשה לפעול לצמצום הוצאות משרדיהם בבסיס התקציב של שנת הכספים 2016, וזאת בהתייחס לשיעור ההפחתה האמור בסעיף קטן 1, ולהפחתת תקציב הכנסת ותקציב משרד מבקר המדינה לשנת הכספים 2016 בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידם כאמור.
10. ההפחתה האמורה בסעיף 1 תבוצע על אף האמור בהחלטות ממשלה קודמות, ולפיכך תחול גם על תקציבים שהוקצו ליישום החלטות כאמור.
נספח- סכומי ההתייעלות הנדרשים
קוד סעיף |
שם סעיף |
(אלש"ח) שווי 0.5% בשנת 2015 |
(אלש"ח) שווי 4% בשנת 2016 |
1 |
נשיא המדינה ולשכתו |
83 |
667 |
2 |
הכנסת |
– |
|
4 |
משרד ראש הממשלה |
8,336 |
66,685 |
5 |
משרד האוצר |
1,916 |
15,324 |
6 |
משרד הפנים |
610 |
4,877 |
7 |
משרד לביטחון הפנים |
12,790 |
102,319 |
8 |
משרד המשפטים |
3,105 |
24,843 |
9 |
משרד החוץ |
2,974 |
23,792 |
10 |
מטה לביטחון לאומי |
86 |
685 |
11 |
מבקר המדינה |
– |
|
12 |
גמלאות ופיצויים |
170 |
1,360 |
13 |
הוצאות שונות |
25,280 |
202,240 |
14 |
בחירות ומימון מפלגות |
– |
|
15 |
משרד הביטחון |
114,644 |
917,152 |
16 |
הוצאות חירום אזרחיות |
1,373 |
10,980 |
17 |
תאום הפעולות בשטחים |
166 |
1,324 |
18 |
רשויות מקומיות |
17,436 |
139,487 |
19 |
משרד המדע והחלל, התרבות |
4,912 |
39,296 |
20 |
משרד החינוך |
120,140 |
961,121 |
21 |
השכלה גבוהה |
43,869 |
350,953 |
23 |
משרד הרווחה והשירותים החברתיים |
15,658 |
125,265 |
24 |
משרד הבריאות |
10,759 |
86,072 |
25 |
תגמולים לנכים |
2,460 |
19,676 |
26 |
המשרד להגנת הסביבה |
831 |
6,645 |
27 |
ביטוח לאומי |
– |
|
29 |
משרד הבינוי |
193 |
1,544 |
30 |
משרד העלייה והקליטה |
4,268 |
34,144 |
33 |
משרד החקלאות ופיתוח הכפר |
5,248 |
41,980 |
34 |
משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים |
1,154 |
9,229 |
35 |
הוועדה לאנרגיה אטומית |
– |
|
36 |
משרד הכלכלה |
13,303 |
106,420 |
37 |
משרד התיירות |
802 |
6,416 |
38 |
תמיכות בענפי המשק |
10,659 |
85,268 |
39 |
משרד התקשורת |
69 |
555 |
40 |
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים |
793 |
6,345 |
41 |
רשות ממשלתית למים ולביוב |
185 |
1,480 |
42 |
מענקי בינוי ושיכון |
10,076 |
80,608 |
43 |
המרכז למיפוי ישראל |
163 |
1,301 |
45 |
תשלום ריבית ועמלות |
– |
|
46 |
חוק חיילים משוחררים |
– |
|
47 |
רזרבה כללית |
19,042 |
152,336 |
51 |
דיור ממשלתי |
708 |
5,660 |
52 |
פיתוח המשרד לביטחון הפנים |
2,933 |
23,463 |
53 |
משפטים ובתי משפט |
355 |
2,840 |
54 |
רשויות פיקוח |
1,273 |
10,183 |
60 |
חינוך |
9,262 |
74,096 |
67 |
משרד הבריאות |
1,591 |
12,724 |
68 |
רשות האוכלוסין וההגירה |
1,264 |
10,111 |
70 |
שיכון |
6,466 |
51,724 |
73 |
מפעלי מים |
6,300 |
50,397 |
76 |
תעשייה |
193 |
1,543 |
78 |
פיתוח תיירות |
2,414 |
19,312 |
79 |
פיתוח התחבורה |
84,621 |
676,971 |
83 |
הוצאות פיתוח אחרות |
16,879 |
135,029 |
החלטת הממשלה, במסגרת חוק ההסדרים, קובעת כי יש לקצץ 0.5% בשנת 2015 ו-4% בשנת 2016, מהתקציב של כל משרד ממשלתי, עקב הפער המשמעותי בין הכנסות להוצאות בתקציב. מטרת המהלך היא להמשיך בתהליך הפחתת החוב של ישראל ולפנות עלויות להקמת גדר גבול מזרחית. ההחלטה מפרטתץ בטבלה את סוכמי הקיצוץ בכל משרד, וכן את נהלי הביצוע של הקיצוץ הרוחבי שיופעלו בין המשרדים לבין משרד האוצר.