מה הוחלט?
1. לאשר תכנית רב-שנתית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות כמפורט בסעיף 3 להחלטה זו (להלן – התכנית), שעיקרה הנפקות מיעוט בחברות ממשלתיות.
2. לקדם יצירת תשתית חוקית הולמת לביצוע הנפקות מיעוט בחברות ממשלתיות לצורך יישום התכנית.
תכנית רב שנתית לביצוע הנפקות מיעוט
3. התכנית כוללת שתי דרכי פעולה כמפורט להלן, ובכפוף לאמור בסעיפים 6 – 9 להלן:
א. בחברות ממשלתיות שבהן למדינה אינטרס בשמירה על שליטה ממשלתית לטווח הארוך, יימכרו חלק מאחזקות המדינה באמצעות הצעה או הצעות לציבור, לבד או בשילוב עם גיוס הון לחברה, בדרך של הנפקת ניירות ערך לציבור, על פי תשקיף בבורסה לניירות ערך בתל אביב (להלן – הנפקה), בשיעור כולל שבין עשרים וחמישה אחוזים (25%), בדילול מלא, לבין ארבעים ותשעה אחוזים (49%), בדילול מלא, מהון המניות של החברות (להלן – הנפקת מיעוט). דרך פעולה זו תחול על החברות הממשלתיות הבאות: חברת החשמל לישראל בע"מ; התעשייה האווירית לישראל בע"מ; רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ; מקורות חברת מים בע"מ; חברת דואר ישראל בע"מ ונתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ.
ב. בחברות ממשלתיות שבהן למדינה לא קיים אינטרס בשמירה על שליטה ממשלתית לטווח הארוך, תערך הפרטה באמצעות הנפקה, בפעם אחת או בשלבים, או בדרך של מכירה פרטית, או בשילוב של כל אחת מהדרכים כאמור. דרך פעולה זו תחול על החברות הממשלתיות הבאות: חברת נמל אשדוד בע"מ; חברת נמל חיפה בע"מ; החברה לשירותי איכות סביבה בע"מ; התעשייה הצבאית לישראל בע"מ ו"חברות תל אביב", כהגדרתן להלן.
מתווה ולוח זמנים לביצוע התכנית
3.1. בשנת 2015 יקודמו מהלכי ההפרטה הבאים:
א. נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ – הנפקת מיעוט. יוקם צוות בין-משרדי בהשתתפות גורמי המדינה הנוגעים בדבר אשר יבחן את מבנה הענף ואופן ביצוע ההפרטה. הצוות יגיש את המלצותיו בנושא לשרים, באין הסכמה בין השרים, יועבר לראש הממשלה.
ב. התעשייה הצבאית לישראל בע"מ – הפרטה בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/2 מיום 23.12.2013.
ג. חברת נמל אשדוד בע"מ – הפרטה בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/4 מיום 9.9.2009, תוך בחינת האפשרות להקדים את לוחות הזמנים למכירת יתרת אחזקות המדינה בחברה (השלב השלישי כמפורט בהחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה). יובהר כי אין במהלך ההנפקה כאמור כדי לפגוע בקידום הרפורמה בנמלי הים בהתאם להחלטת הממשלה מס' 1710 מיום 27.5.2007, וקידום ההנפקה ייעשה בתיאום עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כדי להבטיח את יישום הרפורמה.
ד. חברת דואר ישראל בע"מ – מכירה פרטית או הקצאה פרטית של מניות החברה, או שילוב של שני אלה, כך שלאחריה עד 20% מהון המניות של החברה יוחזק על ידי משקיע או קבוצת משקיעים.
ה. חלמיש חברה ממשלתית עירונית לדיור שיקום ולהתחדשות בתל אביב יפו בע"מ, אוצר מפעלי ים בע"מ, אתרים בחוף תל אביב, חברה לפיתוח אתרי תיירות בתל-אביב-יפו בע"מ, החברה לפיתוח יפו העתיקה בע"מ (להלן, בצוותא – חברות תל אביב) – הפרטה בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/5 מיום 1.6.2014.
3.2. להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות לקדם מהלכי הפרטה נוספים על אלו שפורטו לעיל, לרבות של חברות בת ממשלתיות, שיניבו תקבולים בסך של כ-1 מיליארד ₪.
כלל מהלכי ההפרטה האמורים צפויים להניב למדינה תקבולים בסך כולל של כארבעה מיליארד ₪, מתוכם עד כ-3.5 מיליארד ₪ שייעודם למימון הגרעון וכ-0.5 מיליארד ש"ח לפחות כתקבולים מחלוקת דיבידנד כמפורט בסעיף 4 להלן.
3.3. בשנת 2016 יקודמו מהלכי ההפרטה הבאים:
א. התעשייה האווירית לישראל בע"מ – הנפקת מיעוט.
ב. מקורות חברת מים בע"מ – הנפקת מיעוט. יוקם צוות בין-משרדי בהשתתפות גורמי המדינה הנוגעים בדבר, אשר יבחן את מבנה הענף ואופן ביצוע ההפרטה ויגיש המלצותיו בנושא לשרים. באין הסכמה בין השרים יועבר לראש הממשלה.
ג. חברת דואר ישראל בע"מ – הנפקת מיעוט (כך ששיעור של עד 40% מהון המניות של החברה יוחזקו בידי גופים שאינם המדינה, באופן שהמדינה תחזיק 60% או יותר מהון המניות של החברה).
ד. החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ – הנפקה בשיעור של עד 49% מהון המניות של החברה.
ה. חברת נמל חיפה בע"מ – הפרטה בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/4 מיום 9.9.2009, תוך בחינת האפשרות להקדים את לוחות הזמנים למכירת יתרת אחזקות המדינה בחברה (השלב השלישי כמפורט בהחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה). יובהר כי אין במהלך ההנפקה כאמור כדי לפגוע בקידום הרפורמה בנמלי הים בהתאם להחלטת הממשלה מס' 1710 מיום 27.5.2007, וקידום ההנפקה ייעשה בתיאום עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כדי להבטיח את יישום הרפורמה.
כלל מהלכי ההפרטה האמורים צפויים להניב למדינה תקבולים בסך כולל של כחמישה מיליארד ₪, מתוכם כ-4.5 מיליארד ₪ שייעודם למימון הגרעון וכ-0.5 מיליארד ש"ח כתקבולים מחלוקת דיבידנד כמפורט בסעיף 4 להלן.
3.4. בשנת 2017 יקודמו מהלכי ההפרטה הבאים:
א. רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ – הנפקת מיעוט.
ב. בכפוף להחלטת ממשלה על ביצוע שינוי מבני בחברת החשמל לישראל בע"מ, ככל שתתקבל, ובשים לב לאופי השינוי המבני שיתגבש, תבוצע הנפקת מיעוט בחברת החשמל לישראל בע"מ בשיעור כולל של עד 25% מהון המניות של החברה (בדילול מלא).
כלל מהלכי ההפרטה האמורים צפויים להניב למדינה תקבולים בסך כולל של כשישה מיליארד ₪, מתוכם כ-5.5 מיליארד ₪ שייעודם למימון הגרעון וכ-0.5 מיליארד ש"ח כתקבולים מחלוקת דיבידנד כמפורט בסעיף 4 להלן.
4. להנחות את מנהל רשות החברות הממשלתיות (להלן – הרשות) לפעול לכך שהחברות הנכללות בתכנית תחלקנה דיבידנד לתקציב המדינה בהיקף של כ-500 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2015 עד 2017, והכל בכפוף להתקדמות הליכי ההפרטה בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו ובכפוף למבחני החלוקה ולאישורים הנדרשים על-פי כל דין ולתיקוני חקיקה, ככל שיידרשו.
5. לעניין חברת רכבת ישראל בע"מ – יוקם צוות בין-משרדי בהשתתפות גורמי המדינה הנוגעים בדבר, אשר יבחן את מבנה הענף והיתכנות ביצוע ההנפקה. המלצות הצוות יוגשו לממשלה והצעת החלטה, ככל שתידרש, תוגש לוועדת השרים לענייני הפרטה.
יצירת תשתית חוקית הולמת לביצוע הנפקות מיעוט בחברות ממשלתיות:
6. להטיל על שר האוצר לבצע את כל תיקוני החקיקה הנדרשים לשם יישום החלטה זו ולשלבם במסגרת התכנית, ובכלל זאת:
א. לתקן את סעיף 1 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה–1975 (להלן – החוק או חוק החברות הממשלתיות) כך שתוגדר "חברה ממשלתית ציבורית" כ""חברה ציבורית", כמשמעותה בחוק החברות, התשנ"ט– 1999, שהינה חברה ממשלתית, ואשר עשרים וחמישה אחוזים (25%) או יותר, בדילול מלא, מכוח ההצבעה באספותיה הכלליות או הזכות למנות עשרים וחמישה אחוזים (25%) או יותר מן הדירקטורים שלה אינם בידי המדינה, בידי חברה ממשלתית, בידי חברת בת ממשלתית, בידי חברה מעורבת, בידי רשות מקומית, או בידי תאגיד שהוקם בחוק, ביחד או לחוד".
ב. לתקן את חוק החברות הממשלתיות, כך שתיקבע תחולת הוראותיו על חברה ממשלתית ציבורית, תוך מתן ההקלות הנדרשות לפעילותה ביחס לחברה ממשלתית אחרת.
1) לתקן את סעיף 11(א)(9) לחוק, כך שייקבע כי הממשלה תהיה רשאית לקבוע כי סעיף זה לא יחול, כולו או חלקו, על "חברה ממשלתית ציבורית", או כי יחול בשינויים שייקבעו בהחלטת הממשלה.
2) לתקן את סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות כך שייקבע בו כי חברה ממשלתית ציבורית תהא רשאית להחליט בעניין הקמת חברה, לבד או עם אחרים, או בעניין רכישת מניות בחברה קיימת, אם מסרה על כך הודעה לרשות ולשרים שישים יום לפני מועד קבלת ההחלטה. הרשות או שר האוצר או השר שנקבע כאחראי לענייני החברה, לאחר שנועצו עם הרשות ועם השר האחר, רשאים לקבוע כי החלטה שנמסרה עליה הודעה כאמור תהא טעונה אישור הממשלה. קבע שר האוצר, השר שנקבע כאחראי לענייני החברה או הרשות כאמור, תהא ההחלטה טעונה את אישורה של הממשלה.
3) לתקן את סעיף 57 לחוק החברות הממשלתיות כך שייקבע בו, כי הוראות החוק לא יחולו, כולן או חלקן, על חברת בת של חברה ממשלתית ציבורית, המוחזקת בשיעור משוקלל הנמוך מחמישים אחוזים (50%) ועד לשיעור כולל מקסימלי של שישים וחמישה אחוזים (65%), בהתאם ובכפוף לכללים שייקבעו על ידי הממשלה לפי המלצת הרשות. ככל שייקבעו הוראות לעניין חברה מסוימת, יהיו אלה בהסכמת השר האחראי על ענייני אותה החברה. עד לקביעת כללים כאמור לא יחול שינוי בתחולת הוראות החוק על חברת בת של חברה ממשלתית ציבורית. לעניין סעיף זה, "שיעור משוקלל" – מכפלת שיעור אחזקות המדינה בחברה הממשלתית הציבורית בשיעור אחזקות החברה הממשלתית הציבורית בחברת הבת.
ג. לתקן את חוק החברות הממשלתיות, לגבי כלל החברות הממשלתיות, כדלקמן:
1) לתקן את סעיף 32(א)(5) לחוק החברות הממשלתיות, כך שייקבע כי רק מינויים של המשנה למנהל הכללי; המנהל לענייני הכספים; המבקר הפנימי והיועץ המשפטי יהיה טעון אישור דירקטוריון החברה מכוח סעיף זה.
2) לתקן את פרק ה' בחוק החברות הממשלתיות, שכותרתו "המנהל הכללי", כך שתיקצב תקופת כהונתו של מנהל כללי בחברה ממשלתית לתקופה של חמש שנים מתחילת תוקף מינויו (להלן – תקופת כהונה), וכך שייקבע כי מנהל כללי שהסתיימה תקופת כהונתו יוכל להתמנות מחדש לתקופת כהונה אחת נוספת באותה החברה. יובהר שאין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 42 לחוק החברות הממשלתיות לעניין פקיעת כהונתו של מנהל כללי בחברה ממשלתית.
7. להטיל על משרד המשפטים, משרד האוצר, רשות ניירות ערך והרשות לבחון האם נדרשים תיקוני חקיקה נוספים לשם יישומה של התכנית ולגבש אותם, אם יהיו כאלה, עד ליום 1.2.15. בכלל זאת, תיבחן השאלה האם נדרשים תיקונים בחוק החברות, התשנ"ט–1999 (להלן – חוק החברות), בחוק החברות הממשלתיות, בחוק ניירות ערך, התשכ"ח – 1968, או בתקנות שהותקנו מכוח החוקים האמורים, על-מנת ליתן מענה לקשיים שעשויים להתעורר מהיות המדינה בעלת שליטה בחברות ממשלתיות שהן חברות ציבוריות או חברות איגרות חוב, כהגדרת מונחים אלו בחוק החברות, ולשם הסדרה של מנגנוני האישור, הגילוי והדיווח על העסקאות שלמדינה עשוי להיות בהן עניין אישי, ובמקרים המתאימים אף הענקת פטור ממקרים אלו, תוך מתן מענה לזכויות בעלי מניות המיעוט בחברות אלה, וזאת בין היתר לאור חשש אפשרי לריבוי הפעולות והעסקאות שבגינן עשויים לייחס למדינה עניין אישי בקשר עם עסקאות של חברה ממשלתית, שמניותיה הוצעו לציבור.
8. להנחות את הרשות לנקוט בצעדים הנדרשים ליישום התכנית בלוח הזמנים שנקבע, ובכלל זאת:
א. לפעול לשינוי מסמכי ההתאגדות של החברות הרלוונטיות, עובר לביצוע פעולות הפרטה, והפיכת החברות לחברות ממשלתיות ציבוריות, ככל הנדרש, כך שמינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות הציבוריות ייעשה על-ידי המחזיק ברוב מניות החברה, באופן שיבטיח כי המדינה תמשיך למנות את כל הדירקטורים (למעט דירקטורים חיצוניים) בחברות אלו.
ב. להציע לשר האוצר הצעה לתיקון תקנות החברות הממשלתיות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור מקרב הציבור בחברות ממשלתיות), התשנ"ד-1994 באופן שיאפשר הגדלת הגמול וההוצאות לדירקטורים מקרב הציבור בחברות ממשלתיות ציבוריות.
ג. לערוך התאמות ותיקונים ככל הנדרש בחובות הדיווח המוטלות בהתאם לחוק החברות הממשלתיות על חברות ממשלתיות שהן חברות ציבוריות, בשים לב לחובות הדיווח המוטלות על חברות אלו מכוח חוק ניירות ערך, התשכ"ח–1968.
ד. לפעול לגיבוש המנגנונים הנדרשים, לרבות וככל הנדרש, באמצעות תיקוני חקיקה, במטרה להבטיח כי שיעור אחזקות המדינה בהון המניות המונפק ובאמצעי השליטה בחברות ממשלתיות ציבוריות לגביהן הוחלט על הנפקת מיעוט, כהגדרתה בסעיף 3(א) להחלטה זו, לא יפחת מחמישים ואחד אחוזים (51%).
9. להטיל על מנהל הרשות להביא, בתוך 180 יום ממועד ההחלטה, הצעות החלטה לוועדת השרים לענייני הפרטה בהתאם לתנאים המפורטים בהחלטה זו בדבר הפרטת החברות המנויות בתכנית לשנת 2015 כמפורט בסעיף 3 להחלטה זו, למעט לגבי חברות שלגביהן קיימת החלטת הפרטה ונמצא שאין צורך בקבלת החלטת הפרטה נוספת. הצעות ההחלטה תתייחסנה, בין היתר ובמידת הצורך, לגיבוש האינטרסים החיוניים של המדינה בחברות הרלוונטיות ולדרכי ההגנה עליהם טרם ביצוע ההפרטה, לרבות לפי פרק ח' 2 לחוק החברות הממשלתיות. לוחות הזמנים לעניין חברות ממשלתיות ביטחוניות יהיו בהתאם לנוהל לשיתוף פעולה בין גורמי הביטחון לבין הרשות בתהליך הפרטת חברה ממשלתית.
10. יובהר, כי אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכותה של ועדת השרים לענייני הפרטה לפי חוק החברות הממשלתיות. ועדת השרים לענייני הפרטה רשאית לקבל החלטות הפרטה באופן שונה מהקבוע בהחלטה זו וכן לקבל כל החלטה אחרת שעניינה תיקון החלטה זו בהתאם לסמכויותיה על-פי החוק. הרשות, בהסכמת השר האחראי לענייני החברה, תגיש לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעה להגבלת תקופת הליך ההפרטה.
החלטת הממשלה מאשרת תכנית רב-שנתית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות ומקדמת יצירת תשתית חוקית הולמת לביצוען.
לצורך כך מייצרת ההחלטה שתי דרכי פעולה: האחת לחברות ממשלתיות בהן למדינה אינטרס בשמירה על שליטה ממשלתית לטווח ארוך, והשניה לחברות ממשלתיות שבהן למדינה לא קיים אינטרס בשמירה על שליטה ממשלתית לטווח הארוך.