בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1561 מיום 19.6.2016, לנוכח המצב הביטחוני הייחודי בקרית ארבע וביישוב היהודי בחברון (להלן – היישובים), ועל יסוד השיקולים המפורטים בהחלטה זו, להפעיל תכנית סיוע מיוחדת ליישובים, כדלקמן:
1. חיזוק החוסן הקהילתי
א. להורות למשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית לחיזוק החוסן הקהילתי של תושבי היישובים, בתחומי הפעילות של המשרד, בהיקף של 3 מלש"ח, בפריסה על-פני שלוש שנים (2018-2016). התכנית תגובש בשיתוף המועצה המקומית קרית ארבע בתוך 60 יום.
ב. להנחות את משרד החינוך לגבש תכניות בתחומי הבינוי, החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, על פי כל דין ונוהל, בהיקף כולל של 6 מלש"ח לשנים 2018-2016 מהמקורות הבאים: בשנת 2016 יקצה משרד האוצר למשרד החינוך תקציב תוספתי בסך 3 מלש"ח, ובכל אחת מן השנים 2018-2017 יקצה משרד החינוך 1.5 מלש"ח מתקציבו (סה"כ 3 מלש"ח).
ג. משרד הרווחה והשירותים החברתיים יתגבר פעילות בתחום הרווחה ביישובים בהיקף כולל של 120 אלש"ח מתקציבו בפריסה על פני שנתיים (2018-2017). הסיוע יאפשר לרשויות לחזק את החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי של האוכלוסיות. השימוש בכספים ייעשה בהתאם לקריטריונים וליעדים שיקבע המשרד.
ד. משרד התרבות והספורט ייתן העדפה ממקורותיו התקציביים למועצה המקומית קרית ארבע במסגרת סל תרבות עירוני וסל הספורט על-מנת לסייע למועצה המקומית בפעולות תרבות וספורט. כמו כן, תינתן העדפה בסיוע להקמה ולשדרוג מתקני ספורט במסגרת תכנית המתקנים הלאומית. סך המקורות שיועמדו לשנים 2018-2016 לא יפחת מ-3 מלש"ח מתקציב משרד התרבות והספורט ומתקציב התכנית הלאומית למתקנים בכפוף לכל דין.
ה. להנחות את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לגבש תכנית למיזמי תרבות ביישובים, בתיאום עם משרד התרבות והספורט והמועצה המקומית קרית ארבע, בהיקף של 1 מלש"ח מתקציבו, בפריסה על-פני שלוש שנים (2018-2016).
ו. להנחות את משרד העלייה והקליטה להפעיל תכנית לסיוע בקליטה ובהשתלבות של עולים מ"בני המנשה" בקרית ארבע, בהיקף של 3 מלש"ח מתקציבו, בפריסה על פני חמש שנים (2020-2016).
ז. להנחות את משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל להקצות 400 אלש״ח בשנים 2017-2016, לטובת תגבור פעילות המדע והטכנולוגיה בחינוך הבלתי פורמאלי ביישובים, באמצעות יצירת פעילות הפגתית בתחום המדע והטכנולוגיה לילדים ונוער אחרי שעות הלימודים, קידום פעילות מקצועית מתמשכת בתחומים אלו וחשיפת ילדים ונוער לפעילויות במוסדות המחקר באקדמיה ובמוזיאונים למדע.
ח. הממשלה רושמת את הודעת שר הבריאות כי בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1561 מיום 19.6.2016, בכוונת משרד הבריאות להקים מרכז חוסן בקרית ארבע. מרכז החוסן יסייע בהיערכות לחירום וכן במענה הפסיכו-סוציאלי לתושבי היישובים.
ט. המשרד לביטחון הפנים יקצה בשנת 2016 תקציב חד פעמי ממקורותיו התקציביים בסך 250 אלש"ח לטובת חיזוק נושאים בתחומי הפעילות של המשרד על גופיו ביישובים. ייעודו של התקציב ייקבע ע"י מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים.
2. חיזוק הרשות המקומית
א. משרד הפנים יקצה בשנת 2016 מענק שוטף חד פעמי ומענק פיתוח מיוחד למועצה המקומית קרית ארבע ולוועדה המוניציפלית לניהול בתי היהודים בחברון. היקף המענקים יחד יעמוד על 3 מלש"ח למועצה המקומית קרית ארבע (1.5 מלש"ח מענק שוטף ו-1.5 מלש"ח מענק לפיתוח) ו-1.5 מלש"ח לוועדה המוניציפלית לניהול בתי היהודים בחברון (0.75 מלש"ח מענק שוטף ו-0.75 מלש"ח מענק לפיתוח). התקציב יועבר למשרד הפנים ממשרד האוצר כתקציב תוספתי לתקנה ייעודית. תקציב הפיתוח האמור יבוא בנוסף על כל תקציב לו זכאיות הרשויות האמורות בהתאם לנוסחאות התקציב הרגילות לאותה שנה.
ב. משרד הפנים יקצה בשנים 2018-2017 מענק שוטף חד פעמי ומענק פיתוח מיוחד למועצה המקומית קרית ארבע ולוועדה המוניציפלית לניהול בתי היהודים בחברון. היקף המענקים יחד בכל אחת מן השנים 2018-2017 יעמוד על 1.5 מלש"ח למועצה המקומית קרית ארבע (0.75 מלש"ח מענק שוטף ו-0.75 מלש"ח מענק לפיתוח) ו-0.75 מלש"ח לוועדה המוניציפלית לניהול בתי היהודים בחברון (0.375 מלש"ח מענק שוטף ו-0.375 מלש"ח מענק לפיתוח). תקציב הפיתוח האמור יבוא בנוסף על כל תקציב לו זכאיות הרשויות האמורות בהתאם לנוסחאות התקציב הרגילות לאותה שנה.
ג. להטיל על המשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית סיוע למועצה המקומית קרית ארבע באמצעות כלים דיגיטאליים, וזאת על-מנת לייעל את כלי הניהול של המועצה המקומית נוכח המצב הביטחוני. התכנית תגובש בתוך 90 יום בהיקף תקציבי של עד 3 מלש"ח לשנים 2018-2016 מתקציב המשרד לשוויון חברתי.
3. חיזוק מוסדות ציבור ותשתיות ציבוריות
א. להנחות את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל לגבש תכנית לסיוע עבור השלמת מוסדות ציבור לרווחת תושבי היישובים, בדגש על מבנים שיש היתכנות להשלימם ונחוצה השתתפות המשרד בהיקף של 2 מלש"ח מתקציבו, בפריסה על פני שלוש שנים (2018-2016).
ב. להורות למשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית לקידום מעורבות חברתית של צעירים למען הקהילה ביישובים בהיקף תקציבי של 2 מלש"ח, בתיאום עם המועצה המקומית קרית ארבע.
ג. הממשלה רושמת את הודעת השר לשירותי דת כי המשרד יתמוך בסכום של כ-600 אלש"ח לטובת הקמת בית כנסת "מגן אבות" בקרית ארבע.
ד. משרד החינוך יבחן אפשרות לתקצב בניית גן ילדים בחברון על פי כל דין ונוהל.
ה. להורות למשרד ירושלים ומורשת להקצות סכום של 6 מלש"ח מתקציבו על פני שלוש שנים (2018-2016) על פי החלוקה הבאה, בשנת 2016 – 1 מלש"ח, בשנת 2017 – 2.5 מלש"ח ובשנת 2018 – 2.5 מלש"ח, עבור הפרויקטים הבאים:
1. שדרוג המוזיאון הארכיאולוגי והתאמתו למבקרים כולל שימור והנגשת הארכיון – 3 מלש"ח.
2. שיקום שימור ופיתוח בית העלמין העתיק בחברון – 2 מלש"ח.
3. הממשלה רושמת לפניה את הודעת משרד ירושלים ומורשת כי הוא מקדם מיזם שילוט הכוונה ומסלולי מורשת אל מערת המכפלה בגובה כ-1 מלש"ח.
ו. להנחות את מינהל אזורי תעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה לתגבר את פעולות השיווק, הניהול וקדם השיווק באזור התעשייה בקרית ארבע. לצורך יישום סעיף זה יקצה משרד הכלכלה והתעשייה סכום כולל של 1.5 מלש"ח ממקורותיו בין השנים 2018-2016.
ז. לטובת פיתוח "פארק אלון" בקרית ארבע יוקצה סך של 3 מלש"ח: 1.5 מלש"ח מתקציב משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשנת 2016 ו-1.5 מלש״ח מתקציב משרד התיירות שיתוקצב בשנים 2017-2016. התקציב יאוגם במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ויוקצה בהתאם לכללים החלים על תמיכות במסגרת נהלי התמיכה בפיתוח הכפר. קידום וניהול הפרויקט יבוצע בתיאום ובהסכמה בין המשרדים.
ח. משרד התיירות יקצה 40 אלש״ח לטובת ביצוע פעולות שיווק לעידוד תיירות הפנים לקרית ארבע ו-40 אלש״ח לחברון. הקצאת התקציב תבוצע בהתאם לנהלי משרד התיירות.
ט. המשרד להגנת הסביבה יקצה מתקציב הקרן לשמירת הניקיון עד 4.5 מלש"ח לצורך שדרוג תשתיות הפסולת וטיפול במפגעי אסבסט. הקצאת התקציב מותנת בהצגת תכנית מפורטת ובאישור הנהלת הקרן לשמירת הניקיון.
4. שיקום שכונות
להטיל על משרד הבינוי והשיכון להפעיל תכנית שיקום שכונות פיזי וחברתי בקרית ארבע, בהתאם לכללים הקיימים במשרד לעניין זה, תוך הקצאת תקציב של 6.5 מלש"ח בהתאם לפירוט שלהלן:
א. תכנית שיקום שכונות פיזי לשנים 2017-2016 בהיקף של 4.5 מלש"ח לפי הפירוט שלהלן:
1. שנת 2016: בהיקף של 2.75 מלש"ח אשר יועברו למשרד הבינוי והשיכון ממשרד האוצר כתקציב תוספתי לשנת 2016 למטרה זו.
2. שנת 2017: בהיקף של 1.75 מלש"ח מתקציב משרד הבינוי והשיכון לשנה זו.
ב. שיקום שכונות חברתי בהיקף של 2 מלש"ח ובפריסה על פני שלוש שנים בהתאם לפירוט שלהלן:
1. שנת 2016: בהיקף של 0.5 מלש"ח אשר יועברו למשרד הבינוי והשיכון ממשרד האוצר כתקציב תוספתי לשנת 2016 למטרה זו.
2. שנים 2019-2017: בהיקף של 0.5 מלש"ח מתקציב משרד הבינוי והשיכון בכל שנה.
5. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, יובהר כי החלטה זו תמומן מתקציבי משרדי הממשלה המוזכרים בהחלטה זו ובהתאם לחלוקה ביניהם, ולא יינתנו בגינה תוספות תקציביות לשנים 2020-2017.
ביסוד החלטה זו עומדים שיקולים שעניינם המצב הביטחוני הייחודי השורר ביישובים שברמת האיום הגבוהה ביותר ביהודה ושומרון, במועצה המקומית קרית ארבע וביישוב היהודי בחברון, כמפורט להלן.
על פי המידע שנמסר ממערכת הביטחון, מאז תחילת גל הטרור הנוכחי (מיום 1.10.2015) מתרחשים באזור יהודה ושומרון פיגועים וניסיונות פיגוע על בסיס קבוע, באופן חריג הן ביחס למצב באזור לפני תחילת גל הטרור הנוכחי והן ביחס לאזורים אחרים בארץ. בהחלטת הממשלה מס' 1561 מיום 19.6.2016 הוחלט לאשר תכנית סיוע מיוחדת לרשויות המקומיות באזור זה ולתושביהן בשנת 2016 לנוכח המצב הביטחוני באזור זה.
מזה מספר חודשים קיימת הסלמה במצב הביטחוני באזור המועצה המקומית קרית ארבע וביישוב היהודי בחברון, הבאה לידי ביטוי בפיגועי טרור, פעולות חבלניות וניסיונות פיגוע.
מערכת הביטחון מעריכה את רמות האיום ביחס ליישובים ביהודה ושומרון בחלוקה לחמש רמות איום (1-5). בהתאם לסיווג העדכני של מערכת הביטחון, המועצה המקומית קרית ארבע והיישוב היהודי בחברון נמצאים תחת רמת מסוכנות גבוהה אף יותר משאר היישובים הישראליים ביהודה ושומרון ועל-פי סיווג משרד הביטחון, הם היחידים המסווגים ברמת איום 5, הייחודית בחומרתה.
יצוין, כי השינוי במצב הביטחוני באזור זה, כאמור לעיל, משליך על היכולת לקיים שגרת חיים באזור זה, ומצריך לפיכך, בנוסף על המענה הביטחוני ועל המענים האזרחיים הניתנים לאזור יהודה ושומרון בכלל, מעטפת של סיוע נוסף בתחומים אזרחיים במטרה להקל על ההתמודדות עם השפעות המצב הביטחוני ולמזער את השפעותיו על שגרת היום יום של התושבים והרשות המקומית.
לאור ייחודיות האיום הביטחוני באזור זה והשלכותיו, קיים צורך במתן מענה ייחודי, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, לרבות זה שניתן ביהודה ושומרון, ומשקף את השונות בינו לבין יישובים אחרים ביהודה ושומרון ושאר הארץ.
יצוין כי חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: החוק), לא חל ביהודה ושומרון, והחלטה זו מתקבלת נוכח עקרונות המשפט המנהלי, בשים לב לעקרונות הקבועים בחוק, כאשר השיקול שביסוד ההחלטה מבוסס על השיקול בעניין המצב הביטחוני באזור האמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק.
הסיוע לפי החלטה זו יינתן בשנים 2018-2016 (למעט סעיף 1(ז) שיישומו יימשך עד לשנת 2020).
ראש הממשלה מנחה את המנהל הכללי של משרדו לבחון את האפשרות לגבש הצעה למתן סיוע ליישובי המועצה האזורית הר חברון במגמה להביאה לאישור הממשלה בישיבתה הבאה.