בהמשך להחלטת הממשלה מס' 5101(חכ/296), מיום 6 בספטמבר 2012, בעניין "תכנית לאומית לבחינת דרכי התמודדות להפחתת מפגעי הלישמניה ('שושנת יריחו') בישראל" (אשר תוקנה בהחלטת הממשלה מס' 259 מיום 22 במאי 2013) (להלן – ההחלטות הקודמות), וכדי להמשיך בביצוע פעולות ניסיוניות לשם צמצום ומניעה של תחלואה בליישמניאזיס והגנה על בריאות הציבור –
1. סיוע תקציבי עבור הכנה וביצוע של תכנית ניסיונית לטיפול וצמצום מפגעי לישמניה טרופיקה:
א. להעביר סיוע תקציבי, באמצעות תמיכות שייתן המשרד להגנת הסביבה לרשויות מקומיות, לשם הכנה וביצוע של תכנית לפינוי מסלעות מלאכותיות, המהוות בתי גידול לשפני סלע ביישוב ובסביבתו, ולשם ביצוע פעולות תשתית למניעת כניסת שפני סלע ליישובים, והכל כפעולות ניסיוניות לצמצום מפגעי הלישמניה בשטחי הרשות המקומית, ולניטור ובקרה אחר השפעת הפעולות שננקטו, ובכפוף לכל דין (להלן – תכנית טיפול).
ב. התמיכה האמורה בסעיף קטן (א) תינתן לכל רשות מקומית המפורטת בטבלה שבנספח להחלטה זו, בכפוף לביצוע בפועל, ובהתאם לתבחיני היארעות תחלואה וקיומן של מסלעות מלאכותיות המהוות בתי גידול לשפן הסלע, כמפורט בנספח האמור.
לצורך ביצוע סעיף זה, יקצה מתקציבו המשרד להגנת הסביבה סך של 21.5 מיליון ש"ח בשנת 2016.
2. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לתמוך ברשויות מקומיות, באמצעות סיוע כספי, לתכנון וביצוע פעולות ניסיוניות נוספות לצמצום ומניעה של מפגעי לישמניה, לרבות מפגעי לישמניה מייג'ור, בשנים 2017 ו-2018. לצורך יישום סעיף זה, יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציבו סך כולל של 5 מיליון ש"ח בשנת 2017 ו-10 מיליון ש"ח בשנת 2018.
3. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לבצע מעקב ובקרה אחר יישום החלטה זו, לרבות לעניין מעקב אחר ביצוע התכניות שיתוקצבו ברשויות המקומיות.
4. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לבצע בדיקה, מעקב וניטור אחר תוצאות הצעדים שיינקטו בהתאם להחלטה זו, השפעתם על הסביבה ועל קיומם של מפגעי לישמניה ביישובים שיטופלו וביישובים סמוכים לאורך זמן לרבות באמצעות ביצוע סקרי נוכחות שפני סלע וניטור זבובי חול ונגיעוּתם. כמו כן, לבחון ובמידת הצורך לבצע, הדברה ביולוגית נגד מזיקים שהם חיות מאגר ללישמניה מייג'ור. ועדת ההיגוי שהוקמה לפי החלטה מס' 5101(חכ/296) תלווה מקצועית את ביצוע הפעולות לפי סעיף זה. לצורך יישום סעיף זה, יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציבו סך כולל של 3.5 מיליון ש"ח בשנת 2016.
נספח (סעיף 1 להחלטה)
להלן רשימת הרשויות המקומיות להן יינתן סיוע תקציבי לשם הכנה וביצוע של תכנית טיפול לפי סעיף 1 להחלטה זו. רשימת הרשויות גובשה בשלב ראשון בהתבסס על ניתוח נתונים בדבר דיווחים על תחלואה בין השנים 1998 ל-2016, ולפי תבחינים של קיום וכמות תחלואה מדוּוחת, ביישובי הרשות, וכן נתוני היארעות תחלואה שנתית מרבית (מספר חולים לאלף תושבים) תוך נרמול ביחס למספר התושבים ביישובי הרשות וממצאי חקירות אפידמיולוגיות ומקצועיות.
במהלך ניתוח נתוני התחלואה נוּפּוּ יישובים או רשויות בהם נערכה חקירה אפידמיולוגית או תחקיר מקצועי, מהם עלה שלא סביר שהתחלואה נבעה מהדבקה מקומית.
היקף התמיכה יהיה בהתאם לחלוקה לקבוצות הבאות: [יחידת תמיכה = 500 אלף ש"ח]
1. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת מפגע קטן (פחות מ-30,000 תושבים ועד 40 חולים מדווחים משנת 2010) – יחידת תמיכה אחת.
2. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת היקף מפגע בינוני (מעל 30,000 תושבים ועד 50 חולים מדווחים משנת 2010) – 2 יחידות תמיכה.
3. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת היקף מפגע גדול (מעל 30,000 תושבים ומעל 50 חולים מדווחים משנת 2010) – 4 יחידות תמיכה.
4. מועצה אזורית ובה 1 או 2 ישובים דרושי טיפול – יחידת תמיכה עבור כל ישוב דרוש טיפול.
5. מועצה אזורית ובה 3 ישובים דרושי טיפול ומעלה – יחידת תמיכה עבור כל ישוב דרוש טיפול + יחידת תמיכה לטיפול מרחבי.
רשימת הרשויות בחלוקה לקבוצות והיקף התמיכה שיקבלו:
שם הרשות
|
יח' תמיכה |
היקף התמיכה (במיליון ש"ח) |
מועצה מקומית אורנית |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית אל בטוף |
1 |
0.5 |
מועצה מקומית אלפי מנשה |
1 |
0.5 |
מועצה מקומית אלקנה |
1 |
0.5 |
מועצה מקומית בית אריה |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית גוש עציון |
2 |
1 |
מועצה אזורית גליל עליון |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית הגלבוע |
1 |
0.5 |
מועצה מקומית זכרון יעקב |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית חוף הכרמל |
1 |
0.5 |
עיריית טבריה |
2 |
1 |
מועצה מקומית טורעאן |
1 |
0.5 |
עיריית ירושלים |
4 |
2 |
עיריית כרמיאל |
2 |
1 |
מועצה אזורית מבואות החרמון |
4+1 |
2.5 |
מועצה מקומית מגדל |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית מטה בנימין |
3+1 |
2 |
עיריית מעלה אדומים |
4 |
2 |
מועצה מקומית מעלה אפרים |
1 |
0.5 |
מועצה מקומית קרני שומרון |
1 |
0.5 |
מועצה אזורית שומרון |
6+1 |
3.5 |