1. להפעיל תכנית למיפוי ושילוט רחובות ביישובי המיעוטים הכלולים במפת אזורי עדיפות לאומית בהתאם להחלטת הממשלה מס' 667 מיום 4.8.2013 שעניינה "הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית" (להלן – החלטת ממשלה 667).
2. במסגרת התוכנית המוצעת, יושקעו משאבים בקידום המרחבים המוניציפליים ביישובי המיעוטים באזורי עדיפות לאומית באמצעות מיפוי, שילוט, הכוונה ויצירת כתובת (שם ומספר) לכל יחידת מגורים ועסק.
3. שמות הרחובות ייקבעו על ידי ועדת השמות היישובית בכל יישוב שישתתף בתוכנית.
4. לצורך יישום ההחלטה יוקם צוות בין-משרדי בהשתתפות נציג המשרד לפיתוח הנגב והגליל, נציג הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג רשות מקרקעי ישראל ונציג המרכז למיפוי ישראל (מפ"י). הצוות יגבש נוהל שוויוני, ענייני ופומבי לבחירת היישובים שייכללו בתכנית וכן יקבע הוראות לביצוע החלטה זו, ויבצע מעקב אחר יישומו. תשתית המיפוי תיעשה על בסיס נתוני פרויקט מעג"ל של מפ"י ותוצרי הפרויקט יועברו למפ"י לצורך הטמעה בבסיס הנתונים הטופוגרפי הלאומי (הבנט"ל) ובמערכת המידע הגיאוגרפית הלאומית (שרת המפות הממשלתי) ובשילוב במפות. ביישום ההחלטה, הצוות יוכל להסתייע ברשות לפיתוח הנגב וברשות לפיתוח הגליל.
5. ההיקף התקציבי ליישום ההחלטה יהיה כדלקמן:
– המשרד לפיתוח הנגב והגליל: 2 מיליון ש"ח. 1 מיליון ש"ח בכל אחת מהשנים 2014 ו-2015.
– רשות מקרקעי ישראל: 1.5 מיליון ש"ח. 750 אלף ש"ח בכל אחת מהשנים 2014 ו-2015.
– הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה: 1 מיליון ש"ח. 500 אלף ש"ח בכל אחת מהשנים 2014 ו-2015.
– משרד האוצר: 1 מיליון ש"ח. 500 אלף ש"ח בכל אחת מהשנים 2014 ו-2015.
6. אזורי עדיפות לאומית
החלטה זו מתקבלת בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "חוק ההתייעלות הכלכלית"), בנושא אזורי עדיפות לאומית.
בהחלטת ממשלה 667 הוגדרו יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית לטובת תחומים שונים ובכללם תחום הפיתוח העירוני ותחום התשתיות. כעת מוצע להגדיר את כלל יישובי המיעוטים שנכללו בהחלטת ממשלה 667 כיישובים בעלי עדיפות לאומית לעניין החלטה זו.
השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא הצורך בצמצום פערים בין יישובי המיעוטים לבין אזורים או יישובים אחרים או בין קבוצות אוכלוסייה תושבות יישובי המיעוטים לבין קבוצות אוכלוסייה אחרות, זאת כאמור בסעיף 151(ב)(5) לחוק ההתייעלות הכלכלית. בתחום הפיתוח המוניציפאלי בכלל והשילוט בפרט, קיים צורך מיוחד בצמצום פערים בין יישובי המיעוטים ליישובים אחרים וזאת בשל העובדה כי במרבית יישובי המיעוטים (למעלה מ-90%) רוב הרחובות הם חסרי שם. על כן תשתית המיפוי והשילוט לוקה בחסר באופן עמוק ומהותי, והפערים בעניין זה בין יישובי המיעוטים ליתר היישובים הם יסודיים. כמו כן, בעניין הצורך בצמצום פערים בין יישובי המיעוטים לבין יישובים אחרים, נסמכת החלטה זו על הנימוקים המופיעים בסעיף 45(א) להחלטת ממשלה מס' 1539 מיום 21.3.2010 שעניינה תכנית חומש לפיתוח כלכלי של יישובים במגזר המיעוטים במגוון תחומים, לרבות בתחום התשתיות והתעסוקה, הרלוונטיים להחלטה זו. הצורך בקידום המרחבים המוניציפאליים ביישובי המיעוטים מתגבר ביתר שאת משעה שמדובר ביישובים המצויים באזורי עדיפות לאומית, כהגדרתם בהחלטת ממשלה 667, וככאלה סובלים היישובים בנוסף לפערים המובחנים בתחום מיפוי ושילוט המרחב המוניציפאלי גם מפערים ייחודיים ליישובים באזורי עדיפות, כגון פערים בתחומי הזדמנויות בתעסוקה, ברמת החיים וכדומה, כאמור בנימוקי החלטת ממשלה 667, הנזכרת לעיל.