מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 1114 מיום 29.12.2013 בעניין תוכנית לחיזוק החוסן האזרחי באזור עוטף רצועת עזה לשנת 2014 ולהחלטות הממשלה המאוזכרות בה ובמטרה להוסיף ולחזק, גם בשנים 2016-2015, את החוסן האזרחי בשדרות ובישובי עוטף רצועת עזה, הממשיכים לחיות תחת איום ביטחוני מתמיד, הכולל ירי תלול מסלול ואיום חדירה לישובים, וכן במטרה לתת מענה לצרכים מיידיים הנובעים מההסלמה לפני ובמהלך מבצע "צוק איתן", לאשר תוכנית סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה, כדלקמן:
1. הגדרת האזור
יישובי עוטף עזה, לעניין החלטה זו, הם אזור שדרות רבתי והישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, כפי שנקבעו בהחלטות הממשלה: מס' 4460 מיום 22.3.2012, מס' 2766 מיום 27.1.2011, מס' 2341 מיום 1.8.2004, מס' 2704 מיום 14.11.2004, מס' 2173 מיום 4.7.2004, מס' 1708 מיום 27.5.2007, מס' 3493 מיום 15.5.2008 ומס' 1470 מיום 25.3.2007 (להלן: "יישובי עוטף עזה").
2. מיסוי
להנחות את שר האוצר להשתמש בסמכותו על פי סעיף 7(ו) לחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ז-2007 (להלן בסעיף זה: "החוק"), ולהאריך את תחולת הוראות סעיף 11 וחלק ב' לתוספת הראשונה לפקודת מס הכנסה, כנוסחן בסעיף 5(ב) לחוק, כך שמי שהיה במשך כל שנת המס תושב יישובי עוטף עזה, כפי שהוגדרו בחוק ובצו סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ח-2007, שהותקן מכוחו, יהיה זכאי, גם בשנות המס 2016-2015, לזיכוי מס בשיעור 20% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום הקבוע לעניין זה לפי החוק.
3. פטור מדמי חכירה
הממשלה רושמת לפניה את המשך תוקף הפטור מתשלום דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל, ביישובי עוטף עזה, גם בשנים 2016-2015.
4. ארנונה
א. משרד הפנים ימשיך להעניק בשנים 2016-2015 הנחה בשיעור 30% בשיעורי הארנונה למגורים ו-24% בשיעורי הארנונה לתעשייה, למסחר, לשירותים, למשרדים, למלאכה ולחקלאות ביישובי עוטף עזה. בהתאם לכך, להנחות את שר הפנים לפעול להארכת תוקף תקנה 3ג לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-1993 לשנים 2016-2015.
ב. משרד הפנים יעביר לרשויות המקומיות מענק מיוחד למימון הנחות הארנונה הקבועות בסעיף קטן 4(א) לעיל, כנגד גביית הארנונה בפועל. משרד האוצר ישפה את משרד הפנים בסך המענק המיוחד שיעביר משרד הפנים לרשויות כאמור.
5. מענקים מיוחדים לרשות המקומית
משרד הפנים יעביר, בשנים 2016-2015, מענק מיוחד לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה, בהיקף של 31.5 מלש"ח לשנה. חלוקת התקציב בין הרשויות השונות תיקבע על בסיס קריטריונים שייגובשו בתוך 14 יום בתיאום בין משרד הפנים, משרד האוצר, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד ראש הממשלה.
מקורות המימון לשנת 2015 יהיו כדלקמן: משרד הפנים יתקצב סך של 10.75 מלש"ח ממקורותיו; משרד האוצר יעביר תקציב תוספתי ייעודי למשרד הפנים בהיקף של 20.75 מלש"ח.
מקורות המימון לשנת 2016 יהיו כדלקמן: משרד הפנים יתקצב סך של 10.75 מלש"ח ממקורותיו; משרד האוצר יעביר תקציב תוספתי ייעודי בסך 10.75 מלש"ח למשרד הפנים. מקורות המימון ליתרת הסכום, בהיקף של 10 מלש"ח יגובשו על-ידי משרד האוצר בתיאום עם משרד ראש הממשלה, ובתנאי שלא תושת עלות נוספת על משרד הפנים. המענק המיוחד יינתן בנוסף ומבלי לפגוע בכל מענק אחר.
6. מרכזי חוסן
להטיל על משרד הבריאות להמשיך להפעיל את חמשת מרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה בשנים 2016-2015. לצורך הפעלת מרכזי החוסן, כאמור, יוקצו 8 מלש"ח, בכל אחת מהשנים, מהמקורות הבאים:
2.7 מלש"ח מתקציב משרד הבריאות
2.2 מלש"ח ממשרד האוצר
1 מלש"ח מתקציב משרד הרווחה והשירותים החברתיים
1.1 מלש"ח מתקציב משרד ראש הממשלה
1 מלש"ח מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל.
משרדי הממשלה יעבירו את השתתפותם בהפעלת מרכזי החוסן לתקציב משרד הבריאות לא יאוחר מיום 30.4.2015 ו- 30.4.2016 בהתאמה, למעט סכום של 625 אלש"ח מהתקציב בסך 1 מיליון ש"ח המיועד מתקציב משרד הרווחה והשירותים החברתיים, שיועבר ישירות למרכזי החוסן, בכל אחת מהשנים.
7. תעשייה
א. אזור התעשייה ספירים
בהמשך לסעיף 6(ב) להחלטת הממשלה מס' 2664 מיום 2.1.2011 בעניין הרחבת פארק התעסוקה "ספירים", להקצות 2.5 מלש"ח, בשנת 2015, לטובת שיקום, פינוי והשמשת שטחי בריכות תמלחת הנמצאות בשטח הפארק, ובניית קו חדש לצורך הזרמת התמלחות לבריכות חילופיות תוך שיקומן והשמשתן, מהמקורות התקציביים הבאים: 1 מלש"ח ממקורות משרד הכלכלה לשנת 2015 ו-1.5 מלש"ח תקציב תוספתי ייעודי שיועבר לצורך כך ממשרד האוצר למשרד הכלכלה בשנת 2015.
ב. מסלול תעסוקה
להורות לשר הכלכלה לפרסם הקצאה ייחודית ליישובי עוטף עזה, לשנים 2016-2015, בתנאים מועדפים, במסגרת הוראת מנכ"ל מספר 4.17, מסלולי סיוע לקליטת עובדים נוספים בעסקים בישראל (מסלול אזורי סיוע). לצורך כך, יוקצה סך של 5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2016-2015, מהם 3 מלש"ח ממקורות משרד הכלכלה ו-2 מלש"ח תקציב תוספתי ייעודי שיועבר לצורך כך ממשרד האוצר למשרד הכלכלה.
ג. הטבות מו"פ
להטיל על שר הכלכלה ועל שר האוצר להגיש לאישור ועדת הכספים של הכנסת, בתוך 14 יום, בהתאם לסמכותם מכוח סעיף 28(ג) לחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה, התשמ"ד 1984, את התקנות לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה (כללים בדבר תוספת לשיעורי מענק באזורי עדיפות) (תיקון), התשע"ד-2014 המקנות תוספת בשיעור של 25% על המענקים שקובעת ועדת המחקר לתוכניות של תאגידים המבוצעות בשדרות ויישובי עוטף עזה כהגדרתם בתוספת השנייה לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959.
8. מעונות יום
א. להנחות את משרד הכלכלה להוסיף, בתוך 60 יום, לנוהל תקצוב מעונות היום, החל משנת 2014, תקצוב ייעודי למיגון עד שלושה מעונות יום תלת-כיתתיים חדשים, שייבנו בשדרות, בסכום של 6 מלש"ח. משרד הכלכלה ומשרד האוצר ישאו בחלקים שווים במימון זה.
ב. להנחות את משרד הכלכלה ומשרד האוצר לגבש מחירון נורמטיבי לבניית מעונות יום ממוגנים, בתוך 90 יום.
ג. להנחות את משרד הכלכלה, בתיאום עם משרד האוצר, לגבש בתוך 120 יום, תכנית סדורה, הכוללת לוחות זמנים ותקצוב מוגדרים, להרחבת היצע מעונות היום בשדרות ובמועצות האזוריות באזור עוטף עזה, בהתאם למיפוי הצרכים הנוכחיים והעתידיים באזור.
ד. סבסוד מעונות יום – בהמשך להחלטת הממשלה מס' 453 מיום 21.6.2009, לקבוע כי בשנת הלימודים התשע"ו תינתן למתגוררים ביישובי עוטף עזה דרגת סבסוד 3 (בהתאם ללוח תשלומי ההורים המפורסם על ידי משרד הכלכלה), מבלי לבדוק את שיעור ההכנסה לנפש. הטבה זו תינתן בכפוף לעמידת שני בני הזוג בכל יתר התנאים הקבועים במבחן התמיכה, המפורסם על ידי המשרד.
ה. לקבוע כי משרד הכלכלה, בהסכמת משרד האוצר, יוכל לעשות שימוש בכספים שהוקצו בסעיפים 5(ב)(1), (2) ו-(4) בהחלטת הממשלה מספר 4088 מיום 8.1.2012 גם להרחבת מערך המשפחתונים המפוקחים על ידי משרד הכלכלה.
9. מעונות סטודנטים
במסגרת התוכנית שמפעילה הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) להקמת מעונות לסטודנטים במוסדות האקדמיים המתוקצבים, לבקש כי תינתן עדיפות להקמת מעונות סטודנטים ביישובי עוטף עזה ובפרט בשדרות. מנכ"ל ות"ת ידווח למנכ"ל משרד ראש הממשלה על התוכניות להקמת מעונות כאמור לרבות פירוט תקציב ולוחות זמנים עד יום 1.12.2014.
10. בּריאות
להטיל על משרד הבריאות לתגבר את מערך רפואת החירום ביישובי עוטף עזה בשנים 2016-2015, באמצעות הצבת 2 נט"נים בשדרות; הצבת נט"ן במ.א. אשכול; הפעלת מוקד רפואי לילי ותגבור התחנה לבריאות הנפש בשדרות. לצורך כך, יקצה משרד הבריאות 3.5 מלש"ח מתקציבו, בכל אחת מהשנים 2016-2015.
11. חיזוק הביטחון האישי במרחב הציבורי
א. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1848 מיום 24.6.2010 בעניין הקמת והפעלת מערך אכיפה עירוני, להנחות את השר לביטחון הפנים לפעול להוספת העיר שדרות לתוספת הראשונה לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה), התשע"א-2011, כך שיחל לפעול בשדרות מערך אכיפה עירוני עד ליום 1.6.2015, וזאת בכפוף לעמידת הרשות המקומית בתנאי הפיילוט, כנדרש.
בהתחשב במצבה הכלכלי המיוחד והאתגרים הביטחוניים הייחודיים לעוטף עזה, לקבוע כי תמהיל מערך האכיפה העירוני בשדרות (מספר הפקחים המסייעים ביחידת הפיקוח העירונית הייעודית מול מספר השוטרים בכוח השיטור הייעודי במסגרת המערך) יהיה מוטה שוטרים ביחס המקסימלי האפשרי, בהתאם לכללי המודל שנקבע בנושא במשרד לביטחון הפנים ואושר בוועדת ההיגוי הלאומית.
ב. להרחיב את המערך הטכנולוגי (מצלמות וסנסורים) הקיים בשדרות לאזור התעשייה של העיר, במסגרת תכנית "עיר ללא אלימות". הצבת המצלמות והפעלת המערך יבוצעו בהתאם לכללים שנקבעו בנושא במסגרת תכנית "עיר ללא אלימות". המשרד לביטחון הפנים יקצה לשם כך עד 1.3 מלש"ח, מתקציבו, בשנת 2014.
12. רווחה
משרד הרווחה והשירותים החברתיים ימשיך לתגבר את הפעילות הקהילתית לאוכלוסיות רווחה ביישובי עוטף עזה בשנים 2016-2015, בהיקף של 300 אלש"ח לשנה, מתקציבו.
13. חקלאות
להנחות את הממונה, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, להקצות בשנים 2015 ו-2016, לחקלאים המעבדים שטחים חקלאיים המצויים באזור עוטף עזה, וביחס לשטחים אלה בלבד, תוספת של עד 15% עובדים זרים, על היקף ההיתרים אשר לה הם יהיו זכאים לפי נוהל ההקצאה שייקבע לכל אחת מהשנים, וזאת בגין השטחים המעובדים על ידם באזור עוטף עזה. הקצאה כאמור לא תעלה על הזכאות הנורמטיבית של כל חקלאי. מובהר כי תוספת זו תינתן במסגרת מכסת ההיתרים המירבית עליה החליטה הממשלה.
14. תשתיות מים וביוב
א. הממשלה רושמת את הודעה הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים) על הקצאת כ-6.4 מלש"ח, לשנת 2014, לטובת צרכים מיידיים לשיקום ופיתוח מערכות הביוב בשדרות. כמו כן, רשות המים תפעל לתקצוב שיקום נזקים למערכות הביוב באזור התעשייה שדרות שנפגעו באירועים הביטחוניים האחרונים. רשות המים תפעל, במסגרת סמכותה, לקדם בתוך 30 יום, איתור והתקשרות עם תאגיד מים וביוב לביצוע העבודות בפועל, בכפוף להוראות חוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001.
ב. הממשלה רושמת את הודעת רשות המים על הקצאת 2.1 מלש"ח, לשנת 2014, לטובת שיפור מערכות מים ולטובת החלפת תשתיות במקומות שבהם מתוכננים לבצע החלפת ביוב במתווה האמור בסעיף א'.
ג. להנחות את רשות המים להשלים, עד ליום 31.12.2014 בחינה של צרכים בתחום המים והביוב בשדרות, לרבות בחינת הסדרה של תיאגוד שדרות, בכפוף להוראות חוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001, ולהעביר המלצותיה לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ולהנחות את רשות המים לפעול ליישומה במהלך שנת 2015 ככל שיאושר תקציב מתאים.
ד. להנחות את מינהל אזורי פיתוח במשרד הכלכלה להקים תחנה להגברת לחץ המים (בוסטר) ומערכות צנרת מתאימות באזור התעשייה של שדרות, וזאת לטובת הגברת לחצי המים הנדרשים לכיבוי שריפות. לצורך כך, יקצה משרד הכלכלה סך של 1.5 מלש"ח מתקציבו לשנת 2014. משרד האוצר יעביר למשרד הכלכלה, בתוך 14 יום, סך של 1 מלש"ח.
15. תחבורה
א. לממן הקמת מעגל תנועה במפגש הכבישים 232 ו-25 אשר יאפשר כניסה נוספת לביה"ס הממוגן האזורי בקיבוץ סעד. לצורך כך יעביר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה) סך של 3 מלש"ח ממקורותיו למשרד הפנים בתוך 14 יום, ומשרד האוצר יעביר, בתוך 14 יום, 3 מלש"ח נוספים כתקציב ייעודי תוספתי למשרד הפנים.
ב. להנחות את משרד התחבורה לסייע לעיריית שדרות בתקצוב של תכנון וביצוע הסדרי תחבורה נדרשים להקמת כפר סטודנטים בשדרות, וזאת בסכום כולל של 3 מלש"ח מתקציב משרד התחבורה, ובכפוף להקמת כפר הסטודנטים.
ג. במטרה לאפשר חיבור נוסף של אזור התעשייה של שדרות לכביש ארצי, להנחות את משרד התחבורה, בתיאום עם משרד הכלכלה, להקים, בשנת 2015, נתיב התחברות נוסף לאזור התעשייה שדרות מצפון לאזור התעשייה מכביש דורות (334). העלות התקציבית המוערכת כיום בכ-6 מלש"ח תתחלק בחלקים שווים בין משרד הכלכלה למשרד התחבורה.
16. הגנת הסביבה
לשדרוג מערך הטיפול בפסולת והטיפול במפגעים בעיר שדרות וביישובי עוטף עזה, יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציב קרן הניקיון, ובכפוף לאישור הנהלת הקרן, 4 מלש"ח לעיר שדרות ו-4 מלש"ח למועצות האזוריות באזור עוטף עזה.
17. התייעלות אנרגטית
משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים והמשרד להגנת הסביבה, בשיתוף, יבחנו גיבוש תוכנית להתייעלות אנרגטית בשדרות ויישובי עוטף רצועת עזה, בהתאם לצורך ועל-פי סדר עדיפות שיקבעו המשרדים. בחינה זו תושלם עד ליום 31.1.2015 ותכלול בחינת סדרי עדיפות, מודל ביצוע והמלצה על דרכי מימון של הפרויקט.
18. חינוך לא פורמלי
משרד החינוך ימשיך לפעול לחיזוק החוסן הקהילתי באמצעות קיומן של מסגרות חינוך בלתי פורמלי לילדים ונוער ביישובי עוטף עזה בשנים 2016-2015 בהיקף של 1 מלש"ח לשנה, מתקציבו.
19. יישום
לא פעל שר בתוך 60 יום לבצע העברה תקציבית בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ׳ה-1985, ליישום החלטה זו, יפנה שר האוצר לביצוע ההעברה התקציבית מתוך תקציב המשרד האמור, בתיאום עם ראש הממשלה, ויראו פניה זו כפניה על דעת הממשלה. בהעדר מועד קבוע בסעיף כלשהו בהחלטה זו לביצוע העברה תקציבית בין משרדי ממשלה, תבוצע ההעברה התקציבית עד ליום 30 באפריל לכל שנת תקציב רלוונטית.
20. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתיאום עם שרי האוצר, פיתוח הנגב והגליל, הביטחון, התקשורת או נציגיהם וגורמים נוספים, יבחן את החלת מרכיבים מהחלטה זו על רשויות נוספות הסמוכות לעוטף רצועת עזה. פעילות זו תושלם, ככל הניתן, בתוך חודש.
עדיפות לאומית
נוכח המצב הביטחוני השורר באזור עוטף עזה ומאפייני האוכלוסיה והאזור הייחודיים, כמפורט להלן, אשר אינם מתקיימים באזורים אחרים במדינת ישראל, לרבות באזורי עדיפות לאומית אחרים, ובהמשך לתוכניות סיוע שמפעילה הממשלה ביישובים אלו החל משנת 2004, מחליטה הממשלה להמשיך ולייחד את היישובים המוגדרים בסעיף 1 להחלטה זו מתוך כלל היישובים במדינת ישראל, גם בשנים 2016-2015, ולהעניק בהם סיוע והטבות כמפורט בהחלטה זו.
בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "החוק"), בנושא אזורי עדיפות לאומית, יצוין כי השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא המצב הביטחוני באזור או ביישוב, כאמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק. לשיקול מרכזי זה מצטרפים שיקולים תומכים הנוגעים לחוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים בו, כאמור בסעיף 151(ב)(2), כמפורט להלן. יצוין גם, כי כל היישובים הנכללים בהחלטה זו, נמצאים גם בתחום האזורים והיישובים שהוכרזו כבעלי עדיפות לאומית בהחלטת הממשלה מס' 667 מיום 4.8.2013.
להלן הנימוקים והנתונים התומכים בהחלטה:
המצב הביטחוני וההפרעה לשגרת החיים האזרחית
במהלך העשור האחרון סובלים יישובי עוטף רצועת עזה, כהגדרתם בגוף החלטה זו, מירי מתמשך של רקטות ומפעולות איבה שונות כלפי יישובי האזור ותושביו. פעילות זו היא חלק מאסטרטגיה של מדינות וארגוני אויב, המזהים את העורף כנקודת תורפה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. במטרה להחליש את האפקטיביות של אסטרטגיית הפגיעה בעורף, נוקטת ישראל, מאז 2004, בפעילות ממוקדת לחיזוק החוסן האזרחי באזור עוטף עזה. במסגרת זו, נכללות פעולות לחיזוק היישובים, הקהילות והפרטים החיים באזור העוטף, החווים, כאמור, איום רציף ומתקפות יומיומיות.
יישובי עוטף עזה ממשיכים להיות תחת איום מתמיד, חשופים לירי תלול מסלול ומאויימים בחדירת מחבלים ליישובים. כפי שעלה בשנה האחרונה ביתר שאת, איום החדירה ליישובים, בין אם מעל הקרקע, בין אם במנהרות תת-קרקעיות ובין אם בפשיטות מן הים, מתקיים באזור בעוצמה שאין שניה לה באזורים אחרים של מדינת ישראל.
איום זה התחדד ערב ובמהלך הימים הראשונים של מבצע "צוק איתן", המתקיים גם בעיצומה של כתיבת החלטה זו. בהתאם, שגרת חייהם של תושבי האזור מתאפיינת בהתמודדויות ייחודיות ומורכבות בתחומי הביטחון ובתחומי חיים שונים.
על פי המידע העדכני שנמסר ממערכת הביטחון, פעולות האיבה נגד אזור זה עדיין נמשכות באופן קבוע ובתדירות גבוהה. זאת ועוד, על פי נתונים אלו, ומבלי להקל ראש באף אירוע בודד כשלעצמו, רובם המכריע של מקרי הירי תלול המסלול מאזור עזה ממשיכים להיות מכוונים ליישובים הנמצאים בטווח המוגדר בהחלטה זו, כאשר הירי לטווחים החורגים מהאזור המוגדר בהחלטה זו אינו מתאפיין באותה הפרעה יסודית וקבועה לשגרת החיים האזרחית.
שגרת החירום המתוארת מצריכה מתן מענה ייחודי ושונה לתושבים ולרשויות באזור עוטף עזה, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, ומשקף את השונות בין אזור עוטף עזה לאזורים אחרים בארץ.
השפעות פסיכולוגיות – סוציאליות
בשנת 2013 מרכזי החוסן טיפלו, בטיפול פרטני ומשפחתי ובסדנאות חוסן והתמודדות לתושבים, בכ-5700 תושבים. כ-70% מתוכם ילדים ונוער. בנוסף, השתתפו בהכשרות לאנשי מקצוע ומתנדבים ובפעילויות היערכות לחירום כ- 6570 תושבים.
במועד זה טרם עובדו הנתונים השוטפים ביחס לשנת 2014, אך הם צפויים להיות דומים אם לא למעלה מכך. מכל מקום, בימים הראשונים של מבצע "צוק איתן" (יולי 2014), נתנו המרכזים טיפול נפשי מיידי ל- 340 תושבים.
הוצאות מיוחדות הנובעות מהמצב הביטחוני
הרשויות המקומיות באזור עוטף עזה נושאות בעלויות כספיות ייחודיות שמקורן במצב הביטחוני השורר באזור. בכלל זה הוצאות מיוחדות לטובת שירותי אבטחה והסעות לבתי ספר, הוצאות בגין אבטחה יישובית, תחזוקה מתמדת של מקלטים, הפעלת מוקדי חירום ומתן סיוע לתושבים בעת הפעלת התרעות "צבע אדום" וכיו"ב.
החלטת הממשלה מאשרת תכנית סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה, לחיזור החוסן האזרחי בשדרות ועוטף עזה בשנים 2015-2016 וכמתן מענה לצרכים הנובעים ממבצע "צוק איתן". ההחלטה מתייחסת התייחסות להיבטים: הגדרת אזור, מיסוי, פטור מדמי חכירה, ארנונה, מענקים מיוחדים לרשות המקומית, מרכזי חוסן, תעשייה, מעונות יום, מעונות סטודנטים, בריאות, חיזוק הביטחון האישי במרחב הציבורי, רווחה, חקלאות, תשתיות מים וביוב, תחבורה, התייעלות אנרגטית, חינוך לא פורמאלי, תהליכי היישום ותקצוב ההחלטה.