מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 1846 מיום 13.07.2014 (להלן – החלטת הממשלה מס' 1846), בעניין תכנית לחיזוק החוסן האזרחי באזור עוטף רצועת עזה לשנים 2016-2015 ולהחלטות הממשלה המאוזכרות בה או הנסמכות עליה, ולהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.9.2014 בדבר תכנית אסטרטגית רב שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה, ובמטרה להוסיף ולחזק את החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף רצועת עזה, הממשיכים לחיות תחת איום ביטחוני מתמיד, לאשר תכנית סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה לשנים 2018-2017 כדלקמן:
1. הגדרת האזור
יישובי עוטף עזה לעניין החלטה זו, הם אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, כפי שנקבעו בהחלטות הממשלה: מס' 4460 מיום 22.3.2012, מס' 2766 מיום 27.1.2011, מס' 2341 מיום 1.8.2004, מס' 2704 מיום 14.11.2004, מס' 2173 מיום 4.7.2004, מס' 1708 מיום 27.5.2007, מס' 3493 מיום 15.5.2008 ומס' 1470 מיום 25.3.2007 (להלן: "יישובי עוטף עזה").
2. הטבות מיסוי
להנחות את שר האוצר להשתמש בסמכותו על פי סעיף 7(ו) לחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ז-2007 (להלן בסעיף זה: "החוק"), ולהאריך את הוראות סעיף 11 וחלק ב' לתוספת הראשונה לפקודת מס הכנסה, כניסוחן בסעיף 5(ב) לחוק, כך שמי שהינו תושב יישובי עוטף עזה, כפי שהוגדרו בחוק ובצו סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ח-2007, שהותקן מכוחו, יהיה זכאי, גם בשנות המס 2018-2017, לזיכוי מס בשיעור 20% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום הקבוע לעניין זה לפי החוק.
3. פטור מדמי חכירה
הממשלה רושמת לפניה את המשך תוקף הפטור מתשלום דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל ביישובי עוטף עזה גם בשנים 2018-2017.
4. הטבות ארנונה
א. להנחות את שר הפנים להאריך את תוקף תקנה 3ג לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-1993 ביחס לשנים 2018-2017 באופן שיאפשר להמשיך ולהעניק גם בשנים 2018-2017 הנחה בשיעור של 45% בשיעורי הארנונה למגורים, וכן הנחה בשיעור של 39% בשיעורי הארנונה לנכסים אחרים ובתנאי שמתקיים בנכס אחד מהתנאים הבאים:
(1) שוכן בתחום יישובי עוטף עזה.
(2) מצוי בתחום השטח של המועצות האזוריות שבתחום שיפוטן מצויים יישובי עוטף עזה ובהתאם משלם ארנונה לרשויות אלו, ובמרחק של עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, הכל בהתאם למרחק האווירי הקצר ביותר שבין גדר המערכת לבין הנכס.
"נכס" לעניין זה – כהגדרתו בסעיף 269 לפקודת העיריות (נוסח חדש), למעט נכס המוחזק על ידי המדינה.
ב. משרד הפנים יעביר לרשויות המקומיות מדי רבעון מענק מיוחד למימון הנחות הארנונה הקבועות בסעיף קטן 4(א) לעיל כנגד גביית הארנונה בפועל. משרד האוצר ישפה את משרד הפנים בסך המענק המיוחד שיעביר משרד הפנים לרשויות כאמור.
5. מענקים מיוחדים לרשות המקומית
משרד הפנים יקצה, בשנים 2018-2017, מענק מיוחד לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה למימון הוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו. חלוקת התקציב בין הרשויות תהיה בהתאם לקריטריונים שנקבעו לחלוקת המענקים המיוחדים בהתאם לסעיף 5 בהחלטת הממשלה מס' 1846 בשינויים הנדרשים. המענק המיוחד יינתן בנוסף ומבלי לפגוע בכל מענק אחר.
לצורך כך, יקצה משרד הפנים 31.5 מלש"ח (15.75 מלש"ח לשנה) מתקציבו ומשרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 31.5 מלש"ח (15.75 מלש"ח לשנה) לשנים 2018-2017.
כמו כן, בהמשך לסעיף מס' 4 בהחלטת ממשלה מס' 2017 מיום 21.9.2014, יקצה משרד הפנים 10 מלש"ח כמענק מיוחד לעיריית שדרות בשנת 2018. לצורך כך, יעביר משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 10 מלש"ח בשנת 2018.
6. מענק פיתוח
משרד הפנים יקצה 20 מלש"ח בשנת 2017 לטובת מענקי פיתוח לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה. מתוך הסכום האמור, 5 מלש"ח יוקצו לעיריית שדרות ויתרת הסכום תחולק בין המועצות האזוריות על פי נוסחת הקצאת תקציבי הפיתוח הנהוגה במשרד הפנים. לצורך כך, יעביר משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 20 מלש"ח בהרשאה להתחייב בשנת 2017.
7. בריאות וחוסן
א. משרד הבריאות ימשיך להפעיל את חמשת מרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017. לצורך הפעלת מרכזי החוסן, כאמור, יוקצו 8 מלש"ח, בכל אחת מהשנים, מהמקורות הבאים:
1. 2.7 מלש"ח מתקציב משרד הבריאות
2. 2.2 מלש"ח ממשרד האוצר
3. 1 מלש"ח מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
4. 1.1 מלש"ח מתקציב משרד ראש הממשלה
5. 1 מלש"ח מתקציב המשרד לפיתוח הפריפרייה, הנגב והגליל.
משרדי הממשלה יעבירו את השתתפותם בהפעלת מרכזי החוסן לתקציב משרד הבריאות לא יאוחר מיום 30.4.2017 ו-30.4.2018 בהתאמה, למעט סכום של 625 אלש"ח מהתקציב בסך 1 מיליון ש"ח המיועד מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: משרד העבודה והרווחה), שיועבר ישירות למרכזי החוסן בכל אחת מהשנים.
ב. משרד הבריאות יתגבר את מערך רפואת החירום ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017, באמצעות הצבת 2 ניידות טיפול נמרץ (להלן: נט"ן) בשדרות; הצבת נט"ן במועצה אזורית אשכול; הפעלת מוקד רפואי לילי ותמיכה באיתנות הנפשית ביישובי העוטף. לצורך כך, יקצה משרד הבריאות 3.5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017.
8. מסלול תעסוקה
משרד הכלכלה והתעשייה יפרסם הקצאה ייחודית ליישובי עוטף עזה, לשנים 2018-2017, בתנאים מועדפים, במסגרת הוראת מנכ"ל מספר 4.17 בנושא מסלולי סיוע לקליטת עובדים נוספים בעסקים בישראל (מסלול אזורי סיוע). לצורך כך, יוקצה סך של 5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017, מהם 3 מלש"ח ממקורות משרד הכלכלה והתעשייה ו-2 מלש"ח תקציב תוספתי ייעודי שיועבר ממשרד האוצר למשרד הכלכלה והתעשייה. מקור ראשוני למימון התקציב התוספתי יהיה יתרות תקציב סעיף 7(ב) בהחלטת הממשלה מס' 1846, אשר לא ינוצלו עד לתאריך 31.12.2016.
9. תגבור ביטחוני
משרד הביטחון ימשיך בפעילותו לתגבור ביטחונם של תושבי יישובי עוטף רצועת עזה ושדרות ובכלל זה בהקצאת מרכיבי ביטחון ליישובים ולצורך כך יגבש בתוך 60 יום תכניות פעולה מעודכנות.
10. מעונות יום
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 453 מיום 21.6.2009 ולהחלטת הממשלה מס' 1846, לקבוע כי בשנות הלימודים התשע"ז והתשע"ח, תינתן למתגוררים ביישובי עוטף עזה דרגת סבסוד 3 (בהתאם ללוח תשלומי ההורים המפורסם על ידי הממונה על התעסוקה במשרד העבודה והרווחה) מבלי לבדוק את שיעור ההכנסה לנפש. הטבה זו תינתן בכפוף לעמידת שני בני הזוג בכל יתר התנאים הקבועים במבחן התמיכה, המפורסם על ידי המשרד.
משרד העבודה והרווחה יעניק קדימות לבניית מעונות יום ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017, בהתאם להוראת מנכ"ל מספר 9.5 שעניינה "תקצוב רשויות מקומיות לבינוי מעונות יום".
11. תכנון אזור תעשייה, מלאכה ומסחר
מינהל התכנון במשרד האוצר יבחן אפשרות לקידום תכנית לשינויי ייעוד של כ- 500 דונם לתעשייה, מלאכה ומסחר בשטח העיר שדרות או בסמוך לה על בסיס ניתוח צרכים, תכניות עדכניות, צרכי היישוב, ואיתור חלופות לתכנון שתגיש עיריית שדרות למינהל התכנון לרבות איתור ובחינת היתכנות תכנונית של אותן חלופות. עם איתור קרקע כאמור, יפעל מינהל אזורי תעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה לתכנון מפורט ולפיתוח של שטח זה, בהתאם למסגרת התקציבית שתיקבע, תוך התחשבות ושמירה על מימוש פוטנציאל השיווק באזורי תעשייה סמוכים אחרים בתחום עוטף עזה ובכלל זה אזור התעשייה ספירים.
12. תרבות וספורט
משרד התרבות והספורט ייתן העדפה ממקורותיו התקציביים ליישובי עוטף עזה באמצעות הרשויות המקומיות, לשנים 2018-2017, במסגרת סל תרבות עירוני וסל הספורט על-מנת לסייע להן בפעולות תרבות וספורט. כמו כן, תינתן העדפה בסיוע להקמה ולשדרוג מתקני ספורט במסגרת תכנית המתקנים הלאומית.
משרד התרבות והספורט יקצה ליישובי עוטף עזה 3 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017, בחלוקה שווה בין הרשויות, לטובת פעילות ספורט כהגדרתה בסל הספורט, פעילות תרבות כהגדרתה בתקנת סל תרבות עירוני ושיפוצי מוסדות תרבות על פי תקנת השיפוצים של משרד התרבות והספורט. התקציב יועבר בכפוף לעמידה בדרישות המקצועיות של תקנות התמיכה של המשרד ובכפוף לכל דין.
13. חינוך לא פורמלי
משרד החינוך יתגבר בשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח פעילויות חינוכיות ביישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 4 מלש"ח ממקורות משרד החינוך. הרשויות המקומיות בעוטף עזה לא תחויבנה לשאת בהשתתפות כספית במסגרת פעילויות אלו.
14. פעילות בית ספרית
משרד החינוך יתגבר פעילויות בית ספריות בעוטף עזה בהיקף כולל של 15 מלש"ח בשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח (7.5 מלש"ח לשנת לימודים). תקצוב הפעילויות יהיה בכפוף לפיקוח של משרד החינוך על תכניות פעילויות בית ספריות שיובאו לאישורו. לצורך כך יקצה משרד החינוך מתקציבו 11 מלש"ח ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנת לימודים) לשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח.
15. טיפול רגשי לילדים
משרד החינוך ימשיך לתקצב שעות טיפול וייעוץ רגשי לילדים ביישובי עוטף עזה בהיקף תקציבי של 24 מלש"ח (12 מלש"ח לשנה) בשנים 2018-2017. לצורך כך יקצה משרד החינוך 12 מלש"ח מתקציבו (6 מלש"ח בשנה) ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 12 מלש"ח (6 מלש"ח בשנה) בשנים 2018-2017.
16. רווחה
משרד העבודה והרווחה ימשיך לתגבר את הפעילות הקהילתית לאוכלוסיות רווחה ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017, בהיקף של 500 אלש"ח, מתקציבו, בכל אחת מהשנים.
משרד העבודה והרווחה יתגבר פעילות בתחום הרווחה ביישובי עוטף עזה בתקופה שממועד החלטה זו ועד ליום 31.12.2018, בהיקף כולל של 8 מלש"ח. סכום זה יעמוד לרשות הרשויות במימון מלא של המדינה. משרד העבודה והרווחה יקבע את הקריטריונים להקצאת סכום זה. לצורך כך יקצה משרד העבודה והרווחה 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנה) ומשרד האוצר יעביר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך של 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנה) בשנים 2018-2017.
משרד העבודה והרווחה יפעל למיגון מרכזי יום הפועלים כמסגרות יומיות לאוכלוסיות שונות ביישובי עוטף עזה, בהשקעה בסך כולל של 6 מלש"ח לשנים 2018-2017. לצורך כך, יקצה משרד העבודה והרווחה סך של 4 מלש"ח מתקציב המיגון של המשרד לשנים 2018-2017 ומשרד האוצר יעביר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך של 2 מלש"ח לשנים 2018-2017 (1 מלש"ח בכל שנה).
17. חקלאות
להאריך את תוקף סעיף 35(א) בהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.09.2014 כך שיחול גם בשנים 2017 ו-2018.
18. הסדרת פסולת
להנחות את המשרד להגנת הסביבה להקצות 18.8 מלש"ח לסיוע לפעולות להסדרת הטיפול בפסולת לרבות מפגעי פסולת לרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה, לשנים 2018-2017, מהם 14.8 מלש"ח לשדרות ו-4 מלש"ח למועצות האזוריות בעוטף עזה. התקציב יוקצה מתקציב קרן הניקיון ובכפוף לאישור הנהלת קרן הניקיון.
19. טיפוח סביבתי
המשרד להגנת הסביבה ייעד סך שלא יפחת מ-7 מלש"ח לטובת עידוד טיפוח סביבתי בשכונות טעונות טיפוח בעיר שדרות בשנים 2018-2017. זאת במסגרת כספי ה"פרויקטים הסביבתיים" שהוגדרו בהסכם המדינה עם קק"ל לנושא טיפוח סביבתי, ובכפוף לאישור ועדת הארבעה שהוקמה לטובת ניהול כספי הפרויקטים הסביבתיים ומורכבת משר האוצר, השר להגנת הסביבה, יו"ר קק"ל ומנכ"ל קק"ל.
20. החלפת גגות אסבסט
עקב סכנת ירי המרגמות אל עבר יישובי המועצות האזוריות בעוטף עזה אשר פגיעתן בגגות האסבסט הפזורים ברחבי יישובי המועצות עלולה להוות סיכון לאוכלוסייה הנמצאת במבנה ובסמיכות למבנה שניזוק, המשרד להגנת הסביבה יקצה סך כולל של עד 31.5 מלש"ח לשנים 2018-2017, לטובת תגבור פרויקט החלפת גגות האסבסט ביישובי עוטף עזה. סכום זה יצטרף לתקצוב הקבוע בסעיף 48 להחלטת הממשלה מס' 2017 מיום 20.9.2014, ויוקצה בדרך הקבועה בסעיף 48 האמור. מקורות המימון לפרויקט יהיו כדלקמן: 22.5 מלש"ח (11.25 מלש"ח לשנה) יוקצו לפרויקט מתקציב קרן הניקיון, בכפוף לאישור הקרן וכתנאי להעברת התקציב הייעודי ממשרד האוצר, ו-9 מלש"ח (4.5 מלש"ח לשנה) יועברו ממשרד האוצר למשרד להגנת הסביבה כתקציב תוספתי ייעודי.
השתתפות המדינה כאמור מותנית בהשתתפות של בעלי הזכויות במבנים בעלות כוללת מינימלית של כ- 25% מעלות הסרת גגות האסבסט והתקנת גג חליפי.
21. תשתיות ביוב
בהמשך לפעולות ולתקציבים לפיתוח תשתיות הביוב באזור עוטף עזה בשנים קודמות, יקצה המנהל לפיתוח תשתיות ביוב ברשות הממשלתית למים ולביוב (להלן "המילת"ב"), סך של עד 40 מלש"ח לצורך פיתוח תשתיות הביוב ביישובי עוטף עזה בפריסה דו-שנתית. מקורות המימון של תקציבים אלו יהיו ממקורות המילת"ב, ויוקצו, כבעבר, בחלוקה של 60% מענק ו- 40% הלוואה. התקציבים כאמור יועברו בכפוף לשיקולי משק המים ויעדיו, לנהלי המילת"ב ולמגבלות התקציב.
22. שוויון חברתי
מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי יסייע, בשנים 2018-2017, לקידום השירותים הדיגיטליים ולייעול השירותים ביישובי עוטף עזה, בהתאם לתוכנית, בהיקף של עד 3 מלש"ח מתקציב המשרד לשוויון חברתי. התוכנית תגובש על ידי המשרד בתוך 90 יום.
להנחות את המשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית לקידום מעורבות חברתית של צעירים למען הקהילה בהיקף תקציבי של עד 2 מלש"ח לשנים 2018-2017 מתקציב המשרד לשוויון חברתי. התכנית תגובש על ידי המשרד בתוך 90 יום.
23. מדע בקהילה
משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל יתגבר פעילות לקידום המדע בקהילה ביישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 5 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017.
24. תיירות
משרד התיירות יתקצב פרויקטים לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות ברשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה בהיקף של עד 2 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017. הפרויקטים ייבחנו על ידי צוות תכנון ופיתוח במשרד התיירות בהתאם לנהלי המשרד לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות.
משרד התיירות יעמיד מענקים להקמה, להסבה ולהרחבה של בתי מלון ביישובי עוטף עזה בהיקף של עד 3 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017. המענקים יינתנו באמצעות מרכז ההשקעות במרכז התיירות על פי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 ובכפוף לנהלים של מרכז ההשקעות במשרד התיירות ולהוראות כל דין.
משרד התיירות יקצה עד 1 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017 להקמת יחידות אירוח ביישובי עוטף עזה. המענקים יינתנו בהתאם לנהלי המשרד ועל פי כל דין.
25. חיזוק הביטחון האישי
המשרד לביטחון הפנים יפעיל תכנית לחיזוק הביטחון האישי בשדרות ובמועצות האזוריות שבתחומן נמצאים יישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017 (להלן – "התכנית"). במסגרת התכנית יסייע המשרד, בהרחבת המערך הטכנולוגי (מצלמות וסנסורים) ובהפעלת המוקד הרואה בשדרות בהיקף תקציבי של עד 3.5 מלש"ח מתקציבו וכן במימון אמצעים טכנולוגיים ורכיבי ביטחון למועצות האזוריות אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון, בהיקף כולל של עד 2 מלש"ח מתקציבו בחלוקה הבאה:
לשער הנגב יוקצה סכום של עד 550 אלש"ח; לאשכול יוקצה סכום של עד 450 אלש"ח; לשדות נגב יוקצה סכום של עד 550 אלש"ח; לחוף אשקלון יוקצה סכום של עד 450 אלש"ח. מובהר כי התקציב שיוקצה לצורך הפעלת התכנית הינו בנוסף לתקציב השנתי המוקצה להפעלת תכניות "עיר ללא אלימות" ומציל"ה שמפעיל המשרד בחלק מהרשויות המקומיות הרלוונטיות וללא השתתפות עצמית מצדן. התקציב יוקצה בהתאם לכללים שיקבע בנושא המשרד לביטחון הפנים.
עדיפות לאומית
נוכח המצב הביטחוני השורר באזור עוטף עזה ומאפייני האוכלוסיה והאזור הייחודיים, כמפורט להלן, אשר אינם מתקיימים באזורים אחרים במדינת ישראל, לרבות באזורי עדיפות לאומית אחרים, ובהמשך לתוכניות סיוע שמפעילה הממשלה ביישובים אלו החל משנת 2004, מחליטה הממשלה להמשיך ולייחד את היישובים המוגדרים בסעיף 1 להחלטה זו מתוך כלל היישובים במדינת ישראל, גם בשנים 2018-2017, ולהעניק בהם סיוע והטבות כמפורט בהחלטה זו.
בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "החוק"), בנושא אזורי עדיפות לאומית, יצוין כי השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא המצב הביטחוני באזור או ביישוב, כאמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק. לשיקול מרכזי זה מצטרפים שיקולים תומכים הנוגעים לחוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים בו, כאמור בסעיף 151(ב)(2), כמפורט להלן. יצוין גם, כי כל היישובים הנכללים בהחלטה זו, נמצאים גם בתחום האזורים והיישובים שהוכרזו כבעלי עדיפות לאומית בהחלטת ממשלה מס' 667 מיום 4.8.2013.
להלן הנימוקים והנתונים התומכים בהחלטה:
המצב הביטחוני וההפרעה לשגרת החיים האזרחית
יישובי עוטף רצועת עזה, כהגדרתם בגוף החלטה זו, סובלים מזה שנים רבות מירי מתמשך של רקטות ומפעולות איבה שונות כלפי יישובי האזור ותושביו.
בהתאם למידע שנמסר ממשרד הביטחון, יישובי עוטף עזה ממשיכים להיות תחת איום מתמיד, חשופים לירי תלול מסלול ומאוימים בחדירת מחבלים ליישובים. איום החדירה ליישובים, לרבות באמצעות מנהרות תת-קרקעיות, מתקיים גם בתקופות של רגיעה יחסית בירי תלול המסלול. בהתאם, שגרת חייהם של תושבי האזור מתאפיינת בהתמודדויות ייחודיות ומורכבות בתחומי הביטחון שאינה מאפיינת אזורים אחרים במדינה.
על פי המידע העדכני שנמסר ממערכת הביטחון, מבצע "צוק איתן", שאליו יצא צה"ל במהלך חודשים יולי-אוגוסט 2014, הפחית באופן משמעותי את ירי הרקטות לתחום ישראל ובכלל זה ליישובי עוטף עזה. עם זאת, יישובי עוטף עזה נשארו חשופים לאיומים פוטנציאלים מגוונים: ירי תלול מסלול של רקטות ומרגמות, איומי חדירה קרקעיים, ואיום המנהרות ההתקפיות.
שגרת החירום המתוארת מצריכה מתן מענה ייחודי ושונה לתושבים ולרשויות באזור עוטף עזה, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, ומשקף את השונות בין איזור עוטף עזה לאזורים אחרים בארץ. בהתאם לכך, כוללת החלטה זו, שורת כלי סיוע, בהם השקעות שונות בתשתיות, חינוך, רווחה, מרכזי חוסן, פיתוח כלכלי, איכות סביבה והטבות לתושבי האזור, והכל כמפורט בהחלטה, שמטרתם חיזוק החוסן של התושבים והרשויות באזור עוטף עזה המתבטא, בין השאר, בחיזוק הכלכלה המקומית, תמיכה חברתית בתושבי האזור וחיזוק השלטון המקומי באזור.
השפעות פסיכולוגיות – סוציאליות
בשנת 2016 טיפלו מרכזי החוסן באזור בכ-2,500 תושבים בטיפול פרטני ומשפחתי, כאשר כ-40% מתוכם ילדים ונוער. בנוסף, טיפלו מרכזי החוסן בשנת 2016 בלמעלה מ- 21,000 תושבים, במסגרת קבוצות טיפוליות, הכשרות וסדנאות היערכות לחירום.
הוצאות מיוחדות הנובעות מהמצב הביטחוני
הרשויות המקומיות באזור עוטף עזה נושאות בעלויות כספיות ייחודיות שמקורן במצב הביטחוני השורר באזור. בכלל זה, הוצאות מיוחדות לטובת שירותי אבטחה והסעות לבתי ספר, הוצאות בגין אבטחה יישובית, תחזוקה מתמדת של מקלטים, הפעלת מוקדי חירום ומתן סיוע לתושבים בעת הפעלת התראות "צבע אדום" וכיו"ב.
יישובי עוטף עזה כוללים יישובים כפריים במועצות האזוריות ואת שדרות, שהיא הרשות העירונית היחידה באזור האמור, והיא גם הרשות היחידה באזור המצויה בתוכנית הבראה. חלק מרכיבי התוכנית מותאמים ליישובים במועצות האזוריות בלבד או לשדרות בלבד, על פי העניין ועל פי השיקולים המקצועיים הרלוונטיים. רכיבים אחרים בתוכנית נקבעו על פי הצרכים המקצועיים והביטחוניים הרלוונטיים, מתוך ראיית צרכי האזור כולו.
החלטת הממשלה מפרטת תכנית מקיפה לתמיכה וסיוע לעיר שדרות לישובי עוטף עזה בשנים 2017-2018. התכנית כוללת שורה ארוכה של מרכיבים ובהם: הטבות מיסוי, הטבות ארנונה, פטור מדמי חכירה, מענקים מיוחדים לרשויות המקומיות, הפעלת מרכזי חוסן, תכניות תעסוקה, תגבור בטחוני, סבסוד מעונות יום, אזורי תעשייה, תגבור פעילות ספורט, חינוך בלתי פורמאלי וטיפול רגשי לילדים, טיפול בהיבטים סביבתיים ועוד.
ההחלטה ממפרטת את סכומי התקצוב לכל אחד ממרכיבים אלה, וקובעת כי רשימת הישוביים והקריטריונים הינה כפי שהוגדרה בהחלטות ממשלה קודמות בנושא.