מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 957 מיום 24.11.2013, במסגרתה הוכרזה העיר טייבה כיישוב בעל עדיפות לאומית, ולנוכח מצבה המיוחד של העיר טייבה כמפורט בהחלטה האמורה, להפעיל בעיר טייבה תכנית ממשלתית ייחודית לשנים 2017-2014, בהתאם לעקרונות המפורטים להלן:
א. העצמת האוכלוסיה האזרחית בעיר באמצעות שימוש בשורה של כלים לחיזוק החוסן האישי והקהילתי של תושבי העיר.
ב. העלאת חוסנה הכלכלי והחברתי של העיר תוך שימוש בשורה של כלים לחיזוק עצמאותה הכלכלית של העירייה וההון האנושי בה.
ג. יצירת תשתית תכנונית לפיתוח העיר והתמודדות עם תופעות הבנייה הבלתי חוקית.
עקרונות אלו יבואו לידי ביטוי באמצעות הכלים שיפורטו להלן:
1. שיפור תשתיות פיזיות ותכנוניות
משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים
להורות לרשות הממשלתית למים וביוב (להלן – רשות המים) לסייע בהסדרת נושא הביוב והמים בתחומים הבאים: הקמת מכון לטיהור שפכים דרום שרון מזרח ומימון פרויקטים נוספים בתחום הביוב והמים כפי שיסוכם בין רשות המים, המינהל לפיתוח תשתיות ביוב שברשות המים ועיריית טייבה. לצורך פעילות זו יוקצה סכום כולל של 77 מלש"ח בפריסה על פני שלוש שנים וחצי (בכפוף ובהתאמה לזמינות הביצוע והשלמת ההתקשרויות הנדרשות) מהמקורות הבאים:
א. משרד האוצר יעביר לרשות המים סכום של עד 25 מלש"ח למימון השתתפותה של טייבה בבניית המט"ש (בכפוף לאומדן התכנית ותוצאות המכרז בהתאם לחלוקה שתיקבע). בנוסף, יקצה המינהל לפיתוח תשתיות ביוב שברשות המים סך של 30 מלש"ח מתקציבו לקידום פרויקטי ביוב בעיר אשר יבוצעו באמצעות גוף אשר יוסמך על ידי רשות המים לעניין זה.
ב. נוכח חשיבות המט"ש להמשך פיתוח טייבה וישובי האזור ונוכח הסכנה הבריאותית והסביבתית הצפויה עקב אי הרחבתו, יוקם צוות בראשות מנכ"ל רשות המים, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ראש הרשות לפיתוח כלכלי במגזרי המיעוטים במשרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון או נציגיהם, לצורך יצירת מעטפת ארגונית ומימונית להקמת המט"ש.
ג. משרד האוצר יעביר 22 מלש"ח לרשות המים לטובת שיפור תשתיות המים בעיר טייבה. התקציב האמור ישמש לצורך הקמת קווי אספקה וחלוקת מים בעיר טייבה ותכנונם, וכן לצורך השקעה במערכות מדידה בתשתיות המים, זאת לצורך שיפור אמינות האספקה והורדת פחת המים בעיר טייבה. ביצוע הפרויקטים כאמור ייעשה על ידי גוף שיוסמך על ידי הממונה על התאגידים ברשות המים לעניין זה.
תחום |
2014 |
2015 |
||
|
משרדי |
תוספתי |
משרדי |
תוספתי |
מימון חלקה של טייבה בהקמת מט"ש דרום שרון מזרחי |
– |
10 |
– |
5 |
פרויקטים נוספים בתחום הביוב |
10 |
– |
10 |
– |
פיתוח משק המים של טייבה |
– |
4 |
– |
9 |
סה"כ |
10 |
14 |
10 |
14 |
תחום |
2016 |
2017 |
סה"כ |
|||
|
משרדי |
תוספתי |
משרדי |
תוספתי |
משרדי |
תוספתי |
מימון חלקה של טייבה בהקמת מט"ש דרום שרון מזרחי |
– |
5 |
– |
5 |
– |
25 |
פרויקטים נוספים בתחום הביוב |
10 |
– |
– |
– |
30 |
– |
פיתוח משק המים של טייבה |
– |
– |
9 |
– |
– |
22 |
סה"כ |
10 |
5 |
9 |
5 |
77 |
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
2. תשתיות תחבורה
להורות למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע פרויקטים תחבורתיים בתחום העיר טייבה בהיקף של 25 מלש"ח . משרד האוצר יעביר 10 מלש"ח למשרד התחבורה לטובת פתרון ניקוז לכביש הוואדי.
|
משרד הבינוי והשיכון
3. קידום תכניות מפורטות על קרקע פרטית
להורות למשרד הבינוי והשיכון בתאום עם הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה (להלן – הרשות לפיתוח כלכלי) ועיריית טייבה לקדם ולהשלים תוכניות מפורטות בקרקע פרטית, לרבות איחוד וחלוקה, במטרה לתת מענה למצוקת הדיור לתושבי העיר. היקף ההשקעה יעמוד על ארבע מלש"ח: שני מלש"ח יתוקצבו במסגרת החלטת הממשלה מס' 4432 ושני מלש"ח נוספים יוקצו בידי משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון, במסגרת החלטה זו.
|
המשרד להגנת הסביבה
5. טיפול בפסולת
להורות למשרד להגנת הסביבה לגבש תכנית לטיפול כולל בפסולת ובכלל זה ניקוי מצבורי פסולת, קידום תשתיות אצירה ומיחזור, הסברה ואכיפה, בהתאם לקריטריונים המקצועיים של המשרד בשיתוף עם עיריית טייבה וצרכיה הנדרשים. המשרד יעביר את התכנית ואת היקף ההשקעה המשוער למשרד ראש הממשלה, בפריסה לשנים 2017-2014 בתוך 120 יום מאישור ההחלטה.
משרד הפנים
6. העצמת העיר טייבה
א. להורות למשרד הפנים להקים צוות בשיתוף הרשות לפיתוח כלכלי ועיריית טייבה אשר יגבש בתוך שישה חודשים תכנית פיתוח אסטרטגית לעיר. התכנית תתמקד במציאת עוגנים כלכליים לחיזוק ולפיתוח העיר, בהמשך להחלטת ממשלה זו. הצוות יהיה רשאי לזמן כל גורם אשר יראה לנכון לקידום נושא זה. משרד הפנים יקצה לתכנית זו סכום של 0.5 מלש"ח.
ב. להורות למינהל התכנון במשרד הפנים לפעול לקידום תכניות לתכנון אזורי מסחר בעיר טייבה. משרד האוצר יעביר למשרד הפנים לצורך כך שני מלש"ח.
ג. להורות למשרד האוצר להעביר תקציב של 7 מלש"ח למשרד הפנים אשר יועבר כתקציב פיתוח ייעודי לעיריית טייבה, לטובת שדרוג אצטדיון הכדורגל בעיר ולהקמת מגרש אימונים.
|
7. השלמת בניית בית האבות בטייבה
להורות למשרדים הבאים להעביר סיוע תקציבי למשרד הבריאות בהשלמת בית אבות הנמצא בבנייה בעיר טייבה בשיתוף משרד הבינוי והשיכון בגובה של 5 מלש"ח. משרד האוצר יעביר שלושה מלש"ח, משרד ראש הממשלה יעביר אחד מלש"ח והמשרד לאזרחים ותיקים יעביר אחד מלש"ח.
ממשלת ישראל רושמת לפניה את הודעת ג'וינט ישראל בדבר הקצאת חמישה מלש"ח מתקציבו להשלמת בניית בית האבות.
8. משרד המדע הטכנולוגיה והחלל
להורות למשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל (להלן – משרד המדע) לבצע את הפרויקטים הבאים בהשקעה של אחד מלש"ח בין השנים 2017-2015. 0.5 מלש"ח יתוקצב מתקציבו של משרד המדע ו-0.5 מלש"ח נוספים יועברו ממשרד האוצר למשרד המדע לטובת התכנית. משרד המדע יפעיל חוגים בשעות אחר הצהריים בתחומי המדע והטכנולוגיה לבני נוער בכיתות ז'-י"ב בתחומי המתמטיקה, החלל, רובוטיקה ופיזיקה ויפעל לשדרג את התשתית הקיימת במרכז החלל בטייבה.
|
9. בקרה תקציבית ארוכת טווח על פעילות העירייה ועל יישום תכנית הפיתוח:
נוכח ניסיון העבר ובמטרה למנוע הידרדרות כלכלית-תפקודית חוזרת של הרשות, לקדם לרשות תכנית בקרה תקציבית ארוכת טווח במסגרתה יקודמו הנושאים הבאים:
א. משרדי הפנים והאוצר יפעלו מול הרשות במסגרת תכנית הבראה רב תחומית במטרה להביא את העירייה להבראה תקציבית וניהולית בת-קיימא, שתהיה חלק מתכניתה הכוללת לפיתוח ולהעצמה. תכנית ההבראה הרב תחומית תפעל במספר מישורים:
1) המישור התקציבי – משרדי הפנים והאוצר (להלן: המשרדים) יפעלו מול העירייה לבניית תכנית הבראה רב תחומית עם תכנית בקרה תקציבית ארוכת טווח על פעילות הרשות שתאושר על ידי המשרדים.
2) המישור הארגוני והניהולי – המשרדים יפעלו מול הרשות לביצוע אבחון ארגוני ולהכנת תכנית ארגונית וניהולית, שתאושר על ידי המשרדים. הכנת התכנית תלווה בידי צוות מקצועי שייקבע ויאושר על ידי המשרדים ויידרש לגבש תכנית ארגונית וניהולית, לגבש נהלי עבודה. הצוות יגיש דיווחים על הכנת התכנית ודיווח אחר ביצוע ויישום נהלי העבודה ברשות המקומית.
ב. שר הפנים, בכפוף להוראות על פי דין, ימנה חשב מלווה שילווה את עיריית טייבה על מנת להבטיח בקרה תקציבית של הרשות לאורך תכנית ההבראה ותכנית ההעצמה והפיתוח של העירייה.
ג. קליטת עובדים ואיוש משרות בעירייה ייעשו בהתאם להוראות כל דין ולהוראות נוספות שייקבעו לעניין זה בתכנית ההבראה הרב תחומית, על מנת להביא לאיוש המשרות באופן שיבטיח את התנהלותה הניהולית והארגונית של העירייה ותוך שמירה על כללי המינהל התקין.
ד. דיווח ובקרה שוטפים בתקופת הוועדה הממונה:
1) החשב המלווה יעביר למשרדים דו"ח חודשי המתייחס למצבה הכספי של העירייה, לגירעון השוטף, לשיעורי הגבייה, לגירעון בתב"רים, דו"ח כח אדם, עמידה ביעדי תכניות ההבראה ולצפי העמידה של העירייה במסגרת התקציב המאושר וביעדי תכנית ההבראה לרבות התנהלות הרשות ובנושאים נוספים שיראה לנכון.
2) רואה החשבון שימונה על ידי משרד הפנים לבקר יבדוק את הדו"חות הכספיים של העירייה אחת לשנה ויידרש להגיש דו"ח על התנהלות הרשות, בהתאם להנחיות משרד הפנים, אחת לחצי שנה.
3) אחת לרבעון תתקיים ישיבה של צוות בראשות מנהל המינהל לשלטון מקומי שיכלול את נציגי משרד הפנים ומשרד האוצר (להלן – צוות המעקב). הצוות יבחן את עמידת הרשות ביעדי תכנית ההבראה, אופן התנהלות הרשות ולצפי העמידה של הרשות במסגרת התקציב המאושר. אחת לרבעון יגיש צוות המעקב לוועדת ההיגוי, לפי סעיף 10 להלן, דיווח על קיום מערכי הבקרה והפיקוח וכן דיווח על יישומה של תכנית ההבראה בעירייה, התנהלות הרשות וכן הצעדים הנדרשים, ככל שיידרשו, על מנת להבטיח קיום מערכי בקרה ופיקוח כאמור, לרבות עצירת פרויקטים הנכללים בתכנית הפיתוח לפי החלטה זו או קביעת תנאים נוספים לביצועם.
10. ניהול התכנית:
א. להקים ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד הפנים וראש הרשות לפיתוח כלכלי במגזרי המיעוטים במשרד ראש הממשלה או נציגיהם ובהשתתפות נציג הממונה על התקציבים במשרד האוצר, נציגי משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הכלכלה, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, המשרד לאזרחים ותיקים, המשרד להגנת הסביבה, משרד רווחה והשירותים החברתיים, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, מנהל רשות המים או נציג מטעמו ויו"ר הוועדה הממונה בעיר טייבה.
ב. ועדת ההיגוי תהיה אמונה על ליווי שוטף של התכנית, מעקב אחר ביצועה והסרת חסמים וכן על אישור תקציב הפעילות השנתי הנגזר מתכנית העבודה. הוועדה תתכנס לפחות אחת לשנה וכן בכל עת שייעשה שינוי בתכניות אלו במהלך תקופת התכנית.
ג. ועדת ההיגוי תהיה מוסמכת לבצע הסטות ושינויים נדרשים בתוך מסגרת התקציב בכפוף לאישור כל אחד ממשרדי ראש הממשלה, האוצר והפנים ובכפוף להוראות כל דין.
ד. בפני תת ועדת ההיגוי הכוללת את נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הפנים יוצג הדיווח מטעם צוות המעקב על קיום מערכי הבקרה והפיקוח וכן יוצג דיווח על יישום תכנית ההבראה והתנהלות הרשות בהתאם לסעיף 9(ד)(3). נציגים אלו בלבד יהיו מוסמכים להחליט על עצירת ביצועם של פרויקטים הנכללים בתכנית הפיתוח, או לקבוע תנאים נוספים לביצועם.
ה. משרד האוצר יפתח תקנות תקציביות ייעודיות בספרי התקציבים של משרדי הממשלה השונים, ככל הניתן, לטובת המטרות הקבועות בתכנית זו.
ו. פריסת תקציב ההוצאה לפי שנים בהחלטה זו תבוצע לפי האמור בהחלטה. משרד ממשלתי רשאי, בפרויקטי פיתוח המחייבים זאת, להתחייב על סכום העולה על התקציב השנתי המתוקצב לו בקשר לתכנית על פי החלטה זו, וזאת בהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר ובתיאום עם הרשות לפיתוח כלכלי ובכפוף לכל דין.
ז. תקציב התכנית אינו מהווה חלופה לכל תקציב אחר שהוקצה על ידי משרדי הממשלה לטובת אוכלוסיית המיעוטים בכלל, ואוכלוסיית העיר טייבה בפרט.
ח. הרשות לפיתוח כלכלי למיעוטים במשרד ראש הממשלה תהיה אחראית על המעקב והבקרה ביישום החלטה זו.
החלטת הממשלה קובעת את הפעלת תכנית ממשלתית ייחודית בעיר טייבה בשנים 2014-2017 אשר תעצים את האוכלוסייה האזרחית, תעלה את חוסנה הכלכלי והחברתי של העיר, תייצר תשתית תכנונית לפיתוח העיר והתמודדות עם תופעות הבנייה הבלתי חוקית. מטרות אלו יבוצעו באמצעות שיפור תשתיות פיזיות ותכנוניות באזור העיר ועל ידי שיפור תשתיות התחבורה באזור העיר. לצורך תוכנית זו יוקצה סכום של 77 מיליון ש"ח בפריסה על פני שלוש שנים וחצי.