מה הוחלט?
בהתאם לסעיף 5 לחוק אוויר נקי, התשס"ח–2008 (להלן – "החוק") ובמטרה להביא לשיפור איכות האוויר בישראל, לצמצם ולמנוע את זיהום האוויר ולהגן על הסביבה. כמו כן, לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם של הדור הנוכחי והדורות הבאים. לצורך קידום המשק לעמידה ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה, שאותם אישרה הממשלה בהחלטתה מס' 171 מיום 25.7.2021 בנושא "מעבר לכלכלה דלת פחמן", זאת לצד צעדי הפחתה נוספים הנדרשים לצורך עמידה מלאה ביעדים. בנוסף, לצורך יישום מחויבות מדינת ישראל, כפי שהוגשה למזכירות אמנת האקלים של האו"ם כחלק מיישום הסכם פריז, מובאת כדלקמן תוכנית לאומית למניעה ולצמצום של זיהום אוויר ופליטות גזי חממה.
התכנית מובאת בהמשך להחלטות הממשלה מס' 707 מיום 25.8.2013 בנושא "תכנית לאומית למניעה ולצמצום זיהום אוויר בישראל" ומס' 529 מיום 6.9.2015 בנושא "תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה". להלן יובאו צעדים שחלקם אושרו בהחלטות ממשלה קודמות וחלקם מופיעים בהחלטה זו לראשונה. נוכח כל האמור, מחליטה הממשלה לפעול כמפורט להלן:
1. לאשר, לפי הצעת השרה להגנת הסביבה, עדכון לתכנית הלאומית למניעה ולצמצום של זיהום האוויר בישראל, כמפורט בהחלטה זו (להלן – "התכנית הלאומית").
2. לקבוע, כי התכנית הלאומית מהווה חלק מהתמודדות מדינת ישראל עם משבר האקלים, והיא נועדה, בין היתר, לשם ביצוע חלק מהתחייבויותיה של מדינת ישראל במסגרת הסכם פריז וועידת האקלים בגלזגו, לרבות קידום הממשלה לעמידה ביעד להפחתת פליטות גזי חממה מהמשק לשנת 2030.
3. לקבוע יעדים לצמצום פליטות מזהמי אוויר בישראל עד לשנת 2030, כמפורט בטבלה 1 שלהלן. לעניין טבלה זו, "תרחיש עסקים כרגיל" (BAU) – המשך המגמות הקיימות, המשך המדיניות הממשלתית הקיימת, החלטות ממשלה ורגולציה המיושמת נכון למועד ההחלטה, כמפורט במסמך הרקע לתוכנית הלאומית.
טבלה 1 : הפחתה צפויה בפליטות מזהמי אוויר מיישום התוכנית
מזהם |
פליטות בשנת הבסיס 2018 |
2030 BAU |
2030 לאחר הפעלת אמצעי התוכנית הלאומית. טון/שנה |
אחוזי הפחתה בשל יישום התוכנית |
---|---|---|---|---|
גופרית דו חמצנית |
45,040 |
25,553 |
13,303 |
48% |
תחמוצות חנקן (מחושבות כ-NO2) |
112,076 |
87,271 |
71,712 |
18% |
חומר חלקיקי עדיף מרחף, שקוטר חלקיקיו קטן מ- 10 מיקרומטר |
19,880 |
19,977 |
18,095 |
9% |
חומר חלקיקי עדיף מרחף, שקוטר חלקיקיו קטן מ-2.5 מיקרומטר |
11,688 |
12,115 |
10,607 |
12% |
תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן |
36,210 |
38,122 |
35,185 |
8% |
בנזן |
493 |
440 |
298 |
32% |
טבלה 2 : יעדי הפחתת פליטות גזי חממה אשר נקבעו בהחלטה מס' 171 מיום 25.7.2021 בנושא "מעבר לכלכה דלת פחמן"
פליטות בשנת יחוס 2015 (מיליון טונה גז"ח) |
שיעור הפחתה בשנת 2030 ביחס ל-2015 |
כמות פליטה בשנת 2030 (מיליון טונה גז"ח) |
|
---|---|---|---|
משקי |
79 |
27% |
58 |
יצור חשמל |
37.4 |
30% |
26.2 |
תחבורה |
18 |
-3% |
18 |
תעשייה |
12 |
30% |
8 |
פסולת מוצקה |
5.5 |
47% |
2.5 |
4. לצורך יישום צעדי התכנית ועמידה ביעדיה, מוקצה תקציב בסכום כולל של 615.5 מלש"ח, שהוקצו בהחלטות ממשלה קודמות או שהוקצו במסגרת החלטה זו, הכול כמפורט להלן בסעיפי החלטה זו; ובכלל זה התקציב המפורט בהחלטת ממשלה מס' 541 מיום 24.10.2021 בנושא "עדכון לתוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה והפחתת פליטות גזי חממה", בהתאם להתניות המפורטות בהחלטה 541.
5. בהמשך לסעיף 3 בהחלטה מס' 171 מיום 25.7.2021 בנושא "מעבר לכלכלה דלת פחמן" (לפיו על השרה להגנת הסביבה, שרת האנרגיה, שרת הכלכלה, שרת התחבורה ושרת הפנים להגיש בתוך 6 חודשים לאישור הממשלה תכנית ליישום היעדים הקבועים בסעיפים 2-1 להחלטה האמורה), הממשלה רושמת לפניה את התוכנית להתמודדות עם שינויי האקלים ("מסמך 100 הצעדים" – קישור למסמך: https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/implementation-plan) שהוצגה ונידונה בממשלה ביום 24.10.2021 על-ידי השרה להגנת הסביבה, שרת האנרגיה, שרת התחבורה, שרת הפנים ושרת הכלכלה, והוגשה לנשיא המדינה ביום 25.10.2021 כמסמך הכולל סל צעדים אפשריים שיישומם יהיה בכפוף לכל דין, ולפי הצורך בכפוף להחלטות ממשלה, כמפורט בנספח שבסיפה להחלטה זו.
צעדים להפחתת זיהום האוויר
במטרה להפחית את זיהום האוויר, לרבות הפחתת פליטות גזי חממה, לפעול כמפורט להלן:
6. חשמל, תעשייה ועסקים:
א. הפחתת גזי חממה ממשק החשמל – לרשום לפניה את החלטת הממשלה מס' 171 מיום 25.7.2021 בנושא "מעבר לכלכלה דלת פחמן" והחלטת הממשלה מס' 541 מיום 24.10.2021 בנושא "עדכון לתוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה והפחתת פליטות גזי חממה", ובתוך כך תפעל ליישם את היעד המשקי של הפחתת פליטות גזי חממה ממשק החשמל עד שנת 2030 בשיעור של 30% ביחס לפליטות ממשק החשמל בשנת 2015, ואת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשיעור של 30% בשנת 2030 כמפורט בהחלטת הממשלה מס' 465 מיום 25.10.2020 בנושא "קידום אנרגיה מתחדשת במשק החשמל ותיקון החלטות ממשלה".
ב. תמריצים ומענקים – לרשום לפניה את סעיף 3(א) מתוך החלטת ממשלה מס' 541 מיום 24.10.2021 בנושא "עדכון לתכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה והפחתת פליטות גזי חממה" בו הוקצו למשרד האנרגיה 350 מלש"ח על פני השנים 2026-2022, בכפוף להתניות התקציביות המפורטות בהחלטה 541 לתמחור פליטות גזי חממה, והמשרד להגנת הסביבה היקצה 100 מלש"ח בשנת 2022.
ג. קידום אנרגיות מתחדשות – לרשום לפניה את החלטת הממשלה מס' 208 מיום 1.8.21 בנושא "מעבר לאנרגיה ירוקה".
ד. מס פחמן – לרשום לפניה את החלטת הממשלה מס' 286 מיום 1.8.21 בנושא "תמחור פליטות גזי חממה".
ה. הפחתת פליטות ממחצבות – להטיל על השרה להגנת הסביבה לקדם תיקון לתקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר ורעש ממחצבה), תשנ"ח-1998, כך שטיוטת התקנות תוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת עד ליום 31.12.2025. התקנות יקבעו צעדים ואמצעים להפחתת פליטות מזהמי אוויר בדגש על חומר חלקיקי, אמצעי ניטור ובקרה והכול במטרה לשמור על בריאות האוכלוסייה ולשמור על הסביבה, בשים לב לצורך בהבטחת רציפות תפקודית של אספקת חומרי חציבה.
ו. הפסקת השימוש בפחם – לרשום לפניה את החלטת שר האנרגיה מיום 24.11.2019 בדבר עקרונות המדיניות – הפסקת השימוש בפחם במקטע הייצור במשק החשמל בשגרה עד לשנת 2026 ואת החלטת הממשלה מספר 465 מיום 25.10.2020 בנושא "קידום אנרגיה מתחדשת במשק החשמל ותיקון החלטות ממשלה".
7. תחבורה:
א. קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן – לרשום לפניה את החלטת ממשלה מס' 542 מיום 24.10.2021 בנושא "קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן" לעניין היעדים הלאומיים לתחבורה נקייה ומתוך כך את הקצאת תקציב המשרד להגנת הסביבה שאושרה באותה החלטה בסך 110 מלש"ח.
ב. הפחתת זיהום מציוד מכני הנדסי – במטרה להפחית זיהום אוויר הנובע מציוד מכני הנדסי –
1. להטיל על המשרד להגנת הסביבה להגדיר דירוג לזיהום האוויר מכלי צמ"ה הפעילים בישראל ולפרסמם באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה, כך שניתן יהיה לבדוק את דרגת זיהום האוויר עבור כל כלי צמ"ה הרשום בישראל.
2. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לפעול מול רשויות מקומיות על-מנת לעודדן להגביל שימוש בכלי צמ"ה לא מזהמים בהתאם לדרוג שנקבע על-ידי המשרד, וזאת בכפוף לסמכותן. מגבלות כאמור ייקבעו בשים לב למניעת פגיעה בפרוייקטי תשתיות תחבורתיות, ובתיאום עם משרד התחבורה.
8. חקלאות:
א. תכנית לצמצום פליטות משריפת פסולת חקלאית – להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף השרה להגנת הסביבה, להכין תכנית להפחתת פליטות מזהמים לאוויר כתוצאה משריפת פסולת חקלאית בהתבסס על פתרונות סביבתיים ואזוריים, ובנוסף להטיל על השרה להגנת הסביבה לקדם את טיוטת תקנות אוויר נקי (מניעת זיהום אוויר משריפת פסולת חקלאית), התשפ"ב–2022.
ב. תכנית לצמצום פליטות גזי חממה בחקלאות – להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף השרה להגנת הסביבה להכין תכנית להפחתת פליטות גזי חממה בתחום החקלאות.
9. פסולת:
א. צמצום הטמנת פסולת – להטיל על השרה להגנת הסביבה לפעול בהתאם לצעדים המפורטים בנספח שבסיפה להחלטה זו, ובדגש על קביעת חובת טיפול בפסולת אורגנית וקביעת סטנדרטים מחייבים לשימוש בחומר המטופל.
ב. מתקני פסולת – לרשום לפניה את החלטת הממשלה מס' 543 מיום 24.10.2021 בנושא "האצת תשתיות במסגרת המאבק בשינויי האקלים" לקידום פרויקטי תשתית שיישומם יסייע לעמידה ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה.
ג. צמצום שריפת פסולת בשטחים הפתוחים – להטיל על השרה להגנת הסביבה בשיתוף השר לביטחון הפנים לגבש תכנית למניעת שריפת פסולת בשטחים הפתוחים.
צעדים להגברת הבקרה על זיהום האוויר, להרחבת בסיס הידע הסביבתי והבריאותי ולקידום טכנולוגיות
10. להטיל על השרה להגנת הסביבה להרחיב את מערך ניטור ודיגום האוויר לשנים 2026-2022, כך שבין היתר יאפשר קבלת תמונת מצב מהימנה ומפורטת של זיהום האוויר התחבורתי, וכן לשפר את יכולת מדידת ריכוזי החלקיקים, ובכלל זה את השפעתן של סופות האבק, בהיקף של 13 מלש"ח, וזאת מתקציב קרן הניקיון, בכפוף לאישורה של הנהלת הקרן.
11. להטיל על השרה להגנת הסביבה לפרסם קולות קוראים למחקר בנושא זיהום אוויר, בדגש על הקשר בין זיהום אוויר לתחלואה, וכן השפעתם הסביבתית של מזהמי אוויר וטכניקות להפחתת פליטות, בסך של עד 4 מלש"ח מהקרן לשמירת הניקיון, בכפוף לאישורה של הנהלת הקרן, ועד 1 מלש"ח מתקציב המשרד לשנת 2022, והכול למשך 5 שנים מקבלת החלטה זו.
12. פרויקטי חלוץ בתחום הפחתת גזי חממה – לרשום לפניה את סעיף 3(ב) בהחלטת הממשלה מס' 541 "אישור עדכון לתוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה והפחתת גזי חממה", שלפיה שרת האנרגיה תפעל לקדם פרויקטי חלוץ והדגמה להוכחת היתכנות כלכלית ותפעולית של פרויקטים בתחום ההתייעלות באנרגיה והפחתת פליטות גזי חממה בסך של 35 מלש"ח בשנים 2023-2022.
13. סיוע לקידום טכנולוגיות ישראליות חדשניות – להטיל על השרה להגנת הסביבה לסייע לטכנולוגיות ישראליות חדשניות בעלות פוטנציאל להפחתת זיהום אוויר. לצורך כך, המשרד להגנת הסביבה יקצה 3.5 מלש"ח בשנת 2022.
מעקב ודיווח אודות יישום ההחלטה
14. בהתאם להוראות סעיף 5(ב) לחוק אוויר נקי, השרים המוזכרים בהחלטה זו ידווחו לממשלה אודות ביצוע האמור בה לא יאוחר מיום 31 במרס בכל שנה, על השנה שקדמה למועד הדיווח.
15. ועדת המעקב ליישום התוכנית הלאומית שהוקמה לפי החלטת הממשלה מס' 707 מיום 31.8.2018, תפסיק את פעולתה.
16. החובה לדווח לממשלה על ביצוע התוכניות הלאומיות הקודמות שאושרו במסגרת החלטות ממשלה מספר 707 ומספר 529 תפסיק כך שלא יידרש דיווח החל משנת 2022.
נספח – תוכנית הפעולה ליישום יעדי האקלים
פליטות גזי חממה |
|
|
|
---|---|---|---|
תחום |
צעד מרכזי |
מדד |
פעולה מרכזית |
פסולת |
כללי |
|
הצעת חוק מסגרת לפסולת שיקבע את ההגדרות והסמכויות |
עידוד המחזור |
54% מחזור מהפסולת בעירונית עד 2030 |
תמיכה במתקני מיון ומתקני טיפול |
|
קביעת חובה לטיפול בפסולת אורגנית וחקלאית |
|||
הפרדה במקור של פסולת |
|||
גיבוש והפעלת מסלולי תמיכה לתעשיית המחזור |
|||
התאמת חקיקת יצרן במתקנים אירופאיים והרחבה לזרמי פסולת |
|||
מניעת הטמנה |
71% הפחתה בכמות הפסולת העירונית המוטמנת |
עדכון גובה היטל ההטמנה ובחינת היטל שריפה |
|
קביעת איסור הטמנת פסולת לא ממוינת ופסולת אורגנית לא מטופלת |
|||
תמיכה בהקמת תשתית להשבת אנרגיה מפסולת שארתית בלבד |
|||
הפחתה במקור של פסולת |
12% הפחתה במקור מהפסולת העירונית |
גיבוש תכנית לאומית לצמצום ובזבוז מזון והצלת מזון |
|
גיבוש תכנית לאומית להפחתת פסולת הפלסטיק והגדלת מחזורה |
|||
גיבוש תכנית פעולה לרכש ירוק |
|||
תמיכה בפיילוטים לפהחתת כמות הפסולת היערונית המיוצרת בבתים |
|||
משרד מוביל הגנ"ס |
משרדים שותפים : פנים, כלכלה, אוצר, חקלאות, בריאות |
|
|
ערים ומבנים |
בנייה ירוקה |
חיוב התקן בכל הארץ |
החלת תקן בנייה ירוקה ת"י 5281 כמחייב על כלל המבנים החדשים בארץ |
שיפוץ ירוק, גיבוש מתווה לעידוד או לחיוב עמידה בסטנדרטים ירוקים בשיפוץ מבנים |
|||
בנייה מאופסת אנרגיה |
חיוב איפוס אנרגטי |
יצירת מסמך הגדרות ברור להגדרת מבנה אנרגיה |
|
בחינת אפשרויות לחיוב איפוס אנרגטי בהתאם להגדרות ו/או לתקן הנ"ל |
|||
ציפוף אופטימלי |
ציפוף איכותי בתכניות חדשות, תוך הבטחת איכות המרחב הציבורי בשילוב תחבורה מקיימת |
עדכון והחמרת דרישות הצפיפות בתמ"א 35 |
|
קידום תמ"א 70 תכנית מתאר ארצית |
|||
הטמעת עקרונות ותבחינים לתכנון תומך תחבורה ציבורית בת קיימא |
|||
התחדשות עירונית |
30% מכלל עתודות יחידות הדיור יהיו בהתחדשות עירונית |
קידום תכניות מפורטות ותכניות מתאריות ומסמכי מדיניות לתחדשות עירונית |
|
פיתוח מנגנונים להתחדשות עירונית גם מחוץ לאזורי ביקוש |
|||
משרד מוביל פנים |
משרדים שותפים: הגנ"ס, אוצר, שיכון ובינוי |
|
|
אנרגיה |
התייעלות באנרגיה |
1.3% יעד לשיפור שנתי בעצימות אנרגטי |
אישור תכנית לאומית להתייעלות באנרגיה בהיקף של 1,000 מלש"ח |
תמיכות להתייעלות באנרגיה בתעשייה מסחר ורשויות |
|||
הפסקת השימוש בפחם |
הפסקת השימוש בפחם לייצור חשמל עד 2026 |
הפסקת הייצור בתחנת כוח פחמיות אורות רבין 1-4 והכנסתה לשימור וחירום |
|
הסבר יתר הפחמיות |
|||
מתחדשות |
30% שיעור ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות |
חיוב ייצור סולרי על מבני חינוך וקידום ייצור סולרי במבנים חדשים |
|
מפת דרכים לקידום אנרגיות מתחדשות וכלים למימושה |
|||
קידום אגירת אנרגיה בתכנון פרסום אסדרות ותקנות |
|||
עדכון תכנית הפיתוח לרשת החשמל |
|||
אגרו וולטאי – קידום ניסויים לייצור חשמל בשילוב ייצור חקלאי |
|||
בין לאומי |
|
חיבור רשת החשמל של ישראל ורכישת חשמל ירוק ממדינות שכנות |
|
חדשנות |
|
פרסום קולות קוראים לתמיכה בחדשנות טכנולוגית בתחומי אנרגיה |
|
משרד מוביל אנרגיה |
משרדים שותפים: הגנ"ס, אוצר, מנהל התכנון, חוץ, חקלאות, רה"מ |
|
|
תחבורה |
מעבר מרכב פרטי לאמצעי תנועה מקיימים |
נסועה שנתית |
פיתוח תשתית להסעת המונים בתקציב של 250 מיליארד |
קידום נתיבי תחבורה ציבוריים |
|||
תוספות שירות אוטובסים בתחב"צ |
|||
שיפור השירות בתחב"צ |
|||
פיתוח תשתיות אופניים |
|||
עדכון מדיניות תעריפי חנייה ותקני חנייה |
|||
מעבר לכלי רכב מאופסי פליטות |
שיעור האוטובסים והפחתת פליטות של רכב חדש |
מענקים לרכישת אוטובוסים מאוספי פליטות וחשמל מסופים |
|
פריסת תשתיות טעינה במבנים חדשים בבתים משותפים |
|||
קביעת תקני פליטה לרכבים מיובאים |
|||
חשמול כלל מערך הרכבות |
|||
משרד מוביל תחבורה |
משרדים שותפים: הגנ"ס,אנרגיה, אוצר ומנהל התכנון |
|
|
תעשייה |
הפחתת השימוש בדלקים מזהמים |
|
תמיכה בייעול השימוש באנרגיה והפחתת גזי חממה ומעבר למקורות אנרגיה נקיים |
|
תמיכה בהטמעת טכנולוגיות חדשות מבוססות אנרגיה מאופסת פליטות |
||
כלכלה מעגלית והפחתת צריכת משאבים |
|
תמיכה בפרויקט הסימביוזה התעשייתית שמאפשרת להשתמש בפסולת של ארגון אחר כחו"ג |
|
|
תמיכה במרכז להתייעלות במשאבים לצורך מתן ייעוץ ביצוע סקרים במטרה לייעל לייעל את השימוש במשאבים |
||
|
הקמת קהילה לקידום כלכלה מעגלית |
||
|
אימוץ תקינה המאפשרת שימוש בחו"ג ממוחזרים |
||
|
תמיכה בתעשיית המחזור לשדרוג תשתיות והגברת ביקושים |
||
|
תמיכה בפיילוטים ובהטמעה של טכנולוגיות להפחתה במקור וכלכלה מעגלית |
||
מעבר לגזי קירור |
|
חקיקה להסדרת מקצוע מתקיני ונותני שירותים למערכות מיזוג וקירור |
|
כללי |
|
תקנות להגבלת יבוא של מוצרים המכילים גזי קירור |
|
|
אימוץ תקן בינלאומי לתשתיות ירוקות |
||
משרד מוביל כלכלה |
משרדים שותפים: הגנ"ס,אנרגיה, אוצר ורווחה |
|
|
היערכות לשינויי אקלים |
|
|
|
תחום |
צעד מרכזי |
מדד |
פעולה מרכזית |
המערכות העירוניות |
שיפור היערכות רשויות מקומיות |
|
הכנת תכניות היערכות בשלטון המקומי |
|
יישום תכניות היערכות בשלטון המקומי |
||
|
תמיכה ברשויות מקומיות במניעת שיטפונות |
||
הצללת המרחב העירוני |
|
הרחבת תכסית ירוקה ונטיעה במרחב העירוני |
|
|
הצללת המרחב העירוני |
||
ניהול מים ונגר במרחב העירוני |
|
יישום פתרונות מבוססי טבע לטיפול בגזם עירוני |
|
|
שיפור מערך התיאום בין גורמים העוסקים בניקוז משקעים |
||
חיזוק חוסן קהילתי |
|
שילוב הביטי רווחה ומתן מענה לאוכלוסיות פגיעות |
|
|
פעילויות המקדמות מעורבות תושבים |
||
|
הנגשת ידע בנושא בריאות ושינוי אקלים |
||
|
הקמת מערך ניטור מקרי תמותה תחלואה וטיפול בקבוצות סיכון |
||
משרד מוביל הגנ"ס |
שותפים: פנים, אנרגיה, רווחה, חקלאות ורשות המים |
|
|
מערכות טיבעיות |
מניעת שטפונות |
|
תמיכות ליקום נחלים וניהול סיכוני שטפונות |
|
הטמעת עקרונות לניהול אגני משלב ופתרונות מבוססי טבע במרחב הכפרי |
||
מניעת שריפות יער |
|
אישור תקנות להגנה על ישובים סמוכי יער |
|
|
הקמת אזורי חיץ |
||
|
פיתוח טכנולוגיות לזיהוי מוקדם של שריפות יער |
||
חיזוק חוסן של מערכות אקולוגיות ומגוון ביולוגי |
|
תכנית לאומית לשמירה על המגוון הביולוגי |
|
|
שמירה על זנים מותאמים ללחצים אקלימיים |
||
|
תכנון סטטוטורי של מסדרונות אקולוגיים ארציים |
||
מניעת התפרצות מחלות |
|
הכנת תכניות ניטור וניהול סיכונים של מחלות |
|
|
יישום התכנית וביצוע מחקרים |
||
משרד מוביל הגנ"ס |
שותפים: חקלאות, בריאות, מנהל התכנון, רשות החדשנות ורה"מ |
|
|
מערכות מזון |
כללי |
|
הכנת תכנית לאומית למערכות מזון מקיימות |
התאמת מערכות המזון לשינוי אקלים |
|
הגדלת השקעה במו"פ חקלאי |
|
|
תמיכה בחקלאות בת קיימא |
||
קידום מערכות מזון בנות קיימא |
|
עידוד ייצור מקומי |
|
|
הפחתת אובדן ובזבוז המזון |
||
|
סימון מזון לפי דירוג אקולוגי |
||
|
טיפול בפסולת חקלאית |
||
אגרו וולטאי |
|
עידוד שילוב אנרגיות מתחדשות בשטחים חקלאיים |
|
הפחתת צריכת חלבון מהחי וטיפול בבע"ח |
|
תמיכה בפודטק |
|
|
התאמת צריכת החלבון מהחי |
||
|
שיפור בתנאי הגידול בבע"ח |
||
|
דיג בר קיימא |
||
משרד מוביל חקלאות |
שותפים: הגנ"ס, בריאות אנרגיה, מנהל התכנון |
|
|
מערכות חינוך והשכלה |
מערכת החינוך הפורמלית |
|
גיבוש תכנית שיעורים רב תחומיים בנושא משבר האקלים |
|
הכשרות בתחום האקלים |
||
|
הפעלת תכניות להסמכת גני ילדים |
||
מערכת החינוך הבלתי פורמלית |
|
תמיכה ברשויות מקומיות להפעלת תכניות |
|
|
|
תמיכה ברשויות מקומיות להפעלת קבוצות פעילים להפחתת טביעת רגל אקולוגית פחמנית |
|
תנועות נוער |
|
תמיכה בהכשרות |
|
|
פעולות הסברה מול הקהילה |
||
השכלה גבוהה |
|
הכללת קורסים בנושא משבר האקלים |
|
|
תמיכה במעבר קמפוסים דלי פחמן |
||
כללי |
|
תמיכה במנהיגות סביבתית |
|
משרד מוביל חינוך |
שותפים: הגנ"ס |
|
|
|
|
|
|
צעדי מדיניות רוחביים |
|
|
|
מימון והשקעות |
רגולציה פיננסית |
תיאום רגולטורי |
פורום רגולטוריים משותף לשיפור הרגולציה הפיננסית סביבתית |
הנגשת מידע |
מפת סיכונים פיזיים לאומית |
גיבוש "לוח מחוונים" המנגיש לשוק מידע על סיכונים פיזיים |
|
מסמך סיווג פעילות |
גיבוש טקסונומיה ישראלית |
גיבוש טקסונומיה ישראלית בהתבסס על האיחוד האירופי, מסמך לסיווג פעילות כלכלית |
|
מבחני קיצון |
גיבוש תרחישי ייחוס למבחני קיצון |
הגנ"ס פועל עם הפיקוח לגיבוש תרחישי קיצון של סיכוניים פיזיים וייצוב מערכת פיננסית |
|
משרד מוביל הגנ"ס |
משרדים שותפים: אוצר, מפקח על הבנקים, רשות שוק ההון וניירות ערך |
|
|
קידום טכנולוגיות |
הטמעת טכנולוגיות חדשניות |
תכנית תמיכות בטכנולוגיות ישראליות חדשות |
תמרוץ הטמעת טכנולוגיות מקומיות, פיילוטים של משרד האנרגיה (חלוץ) ורשות החדשנות |
היתכנות בשלבי פיתוח מוקדמים |
תמיכה במעבדת חדשנות |
מסלול מעבדת חדשנות משותף |
|
טכנולוגיה אקלים בסביבה מדברית |
הקמת מרכז חדשנות אקלים |
הקמת מרכז בין לאומי לשינוי אקלים בסביבה מדברית |
|
שיתוף פעולה בין לאומי |
קרנות בין לאומיות משותפות |
פעולה לגיבוש קרן תמיכות משותפת עם ארה"ב לקידום טכנולוגיות אקלים |
|
משרד מוביל רשות החדשנות |
שותפים: הגנ"ס, מדע, אנרגיה, תחבורה, כלכלה ורוה"מ |
|
|
מעקב בקרה ותיאום |
מעקב ובקרה אחר יישום היעדים הלאומיים |
|
מעקב אחר פליטות גזי חממה בפועל ומידול תחזיות על היקף הפליטות הצפוי |
בחינת יעילות של אמצעי מדיניות פרטניים |
|
ניתוח היעילות והאפקטיביות של אמצעי מדיניות בהפחתת גזי חממה |
|
מיפוי פערים וגיבוש המלצות |
|
גיבוש המלצות לאמצעי מדיניות לסגירת פערים בהתקדמות הממשלה ליעדים הבאים |
|
תיאום תכניות פעולה תחומיות לאסטרטגיה משקית |
|
ביצוע תיאום ואינטגרציה של כלל תוכניות הפעולה המגזריות לכדי תכנית אסטרטגית קוהרנטית |
|
משרד מוביל: הגנ"ס |
שותפים: כלל משרדי הממשלה |
במטרה להביא לשיפור איכות האוויר בישראל, לצמצם ולמנוע את זיהום האוויר ולהגן על הסביבה. כמו כן, לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם של הדור הנוכחי והדורות הבאים. ולצורך קידום המשק לעמידה ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה, שאותם אישרה הממשלה בהחלטתה בנושא "מעבר לכלכלה דלת פחמן", זאת לצד צעדי הפחתה נוספים הנדרשים לצורך עמידה מלאה ביעדים. בנוסף, לצורך יישום מחויבות מדינת ישראל, כפי שהוגשה למזכירות אמנת האקלים של האו"ם כחלק מיישום הסכם פריז, מובאת כדלקמן תוכנית לאומית למניעה ולצמצום של זיהום אוויר ופליטות גזי חממה. הממשלה מחליטה להגדיר את כמות חלקיקי הפחמן באוויר בהתאם לפירוט המופיע בטבלה שבלשון החוק.