מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 4798 מיום 29.12.2019 שהכריזה על היישובים הדרוזים והצ'רקסים המפורטים בסוף החלטה זו (להלן בהתאמה: "החלטה 4798" ו"יישובי התכנית") כיישובים בעלי עדיפות לאומית לעניין החלטה זו, ובשים לב לכך שהחלטה 4798 קבעה רק את מרכיבי התוכנית הנדרשים באופן מידי לשנת 2020, לאור סמיכות הזמנים לבחירות לכנסת ה-23, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 82 מיום 12.06.2020 (להלן: "החלטה 82"), לאשר מרכיבים משלימים לתוכנית לפיתוח ולהעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסים לשנת 2020 כדלקמן:
1. המנהלה לפיתוח חברתי כלכלי של היישובים הדרוזים והצ'רקסים – העברת שטח פעולה
א. בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי למשרד ראש הממשלה את שטח הפעולה: מינהלת לפיתוח חברתי-כלכלי של המגזר הדרוזי והצ'רקסי (להלן – המינהלת).
ב. בהתאם לסעיף 9(א)(11) ו-(ב) לחוק הממשלה, התשס"א-2001, על העברת שטח הפעולה כאמור בסעיף קטן (א) תימסר הודעה ליושב ראש הכנסת, והיא תובא לידיעת הכנסת.
ג. לשנות את שם המנהלת ל"רשות לפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזים והצ'רקסיים" (להלן: "הרשות").
ד. לתקן את החלטה 4798, כפי שתוקנה בהחלטה 82, כך שבכל מקום, במקום "המשרד לשיתוף פעולה אזורי", יבוא "משרד ראש הממשלה" ובמקום "המנהלת", יבוא "הרשות לפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזים והצ'רקסים".
ה. להקים צוות בראשות נציג משרד ראש הממשלה ובהשתתפות נציגי המשרד לשיתוף פעולה אזורי, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר ונציבות שירות המדינה. הצוות יגיש לראש הממשלה ולשר לשיתוף פעולה אזורי, בתוך 14 ימים, את המלצותיו ביחס לאופן ביצוע העברת שטח הפעולה כאמור לעיל, לרבות העברת 5 תקני כוח אדם של הרשות, נלוות, תקציבים ואמצעים – מהמקורות הקיימים של המשרד לשיתוף פעולה אזורי שיוחדו לרשות, וכן המלצות בדבר תיקון החלטות ממשלה, ככל שיידרשו.
ו. למשרד ראש הממשלה יועברו רכיבי התקציב הקיימים בתקציב המשרד לשיתוף פעולה אזורי אשר יוחדו בתקציבם ו/או שימשו אותם לשטח הפעולה שיועבר, וכן ההתקשרויות וכוח-האדם הקיימים המשמשים לכך.
ז. עד להשלמת ההיערכות המנהלית לקליטת שטח הפעולה ולא יאוחר מתום התקופה שתסוכם בין המשרדים, תמשיך הרשות לקבל את מלוא השירותים הדרושים לפעולתם הסדירה מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי.
2. פיתוח
להנחות את משרד הפנים להקצות תקציבי פיתוח ליישובי ההחלטה בסך 40 מלש"ח, שישמשו לפרויקטים מחוללי הכנסות לרשויות ההחלטה, לפרויקטי תשתית המהווים פתרון לחסמי דיור ולכיסוי חלקן של הרשויות בפרויקטי פיתוח, תשתית ונגישות. חלוקת התקציב בין הרשויות תתבצע בהתאם לנוסחת הקצאה שגובשה על ידי משרד הפנים בשיתוף הרשות ופורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות. הקצאת התקציב לפרויקטים תתבצע בתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר. למען הסר ספק, מועצות אזוריות שבהן יישובים הנכללים בתוכנית זו יקבלו תקצוב כאמור רק בגין תושבי היישובים הכלולים בתוכנית, והתקציב שיינתן לרשות בגינם ייועד על ידי הרשות לטובת פעילות פיתוח בתחום יישובים אלו בלבד. לצורך כך יקצה משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 40 מלש"ח בשנת 2020.
3. פיתוח מתחמי הרחבה בקרקעות פרטיות ו/או מעורבות במימון ממשלתי
להנחות את משרד הבינוי והשיכון לבצע בשנת 2020 תכנון לקראת ביצוע של פיתוח מתחמים המיועדים למגורים בקרקע פרטית ו/או מעורבת, אשר יש להם תכנית מפורטת מאושרת וזמינות מיידית לביצוע, לרבות תכנון לקראת ביצוע של תשתיות ומוסדות ציבור, תוך תיעדוף של פיתוח צורכי הציבור בתוכניות איחוד וחלוקה, שבהן הופרשו קרקעות לצורכי ציבור מבעלי קרקע פרטיים. לצורך כך יקצה משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון תקציב תוספתי ייעודי בסך כולל של 10 מלש"ח בשנת 2020.
4. חינוך
להנחות את משרד החינוך להיערך ליישום התוכנית שגיבש לחיזוק השפה העברית בכל שכבות הגיל, ביישובי התוכנית, כאשר אחד מיעדיה יהיה ללמד את כל המקצועות הריאליים והטכנולוגיים בתיכונים ובחטיבות הביניים בשפה העברית בהדרגה, בכפוף להעמדת המשאבים הנדרשים במסגרת תוכנית רב שנתית שתובא לאישור הממשלה.
5. הסרת חסמי רגולציה בדיור, בתכנון ובפיתוח בחברה הלא יהודית
בהמשך לסעיף 11 להחלטה 4798 ולעבודת הצוות הבין-משרדי להסרת חסמים בדיור, בתכנון ובפיתוח בחברה הלא יהודית (להלן – "הצוות הבין–משרדי"), אשר המלצותיו פורסמו לאחרונה להערות הציבור, להנחות את משרד המשפטים, העומד בראשות הצוות הבין-משרדי, להשלים בתוך 90 ימים את גיבוש המלצות הצוות הבין-משרדי, וככל שנדרש גם המלצות לתיקוני חקיקה הנדרשים בין היתר לצורך יישום יעיל של תכניות שתובאנה לאישור הממשלה בתחומים אלו, ובכלל זה–
א. לבחון את ייעול פעילות ועדות המשנה הקיימות בוועדות המחוזיות לשם קידום תכנון היישובים בחברה הלא יהודית.
ב. לבחון את כלל הפתרונות לצורך קידום רישום מהיר של בעלי זכויות במקרקעין שטרם נרשמו.
ג. לבחון יצירת שלב של מיפוי בעלויות טרם קידום תכנון תכניות איחוד וחלוקה כדי להתאים את המצב הנכנס למצב הקנייני התקף בקרקע, וזאת תוך שיתוף האוכלוסייה, בשים לב לדין הקיים ותכליותיו ומעמד המרשם.
ד. לבחון פתרונות להפרשת קרקע לצורכי ציבור בתכניות בקרקע פרטית המיועדת לבנייה.
ה. לפעול לגיבוש מענים מגוונים כדי לקדם בנייה רוויה ביישובים בחברה הלא יהודית.
ו. לבחון אפשרות לקידום פרויקטים המיועדים לשכירות ארוכת טווח בחלק מהיישובים שיימצאו מתאימים לכך.
6. עד לאישורו של תקציב המדינה לשנת 2020, הקצאת התקציבים לפי החלטה זו כפופה להוראות סעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה ולסעיף 49ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
7. החלטה זו מבוססת על השיקולים והנימוקים שביסוד החלטת הממשלה מס' 4798, לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 שעניינו עדיפות לאומית.
הממשלה מאשרת שורת החלטות שנועדו לסייע למגזרי המיעוטים, הדרוזים והצ'רקסים, להשתלב בחברה הישראלית בצורה טובה יותר.
בין השאר הוחלט על תוכנית מוגברת ללימוד השפה העברית, על הסרת חסמי רגולציה ועוד.