1. א. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2670 מיום 2.12.2007 שבה אושרו התוכניות הלאומיות למאבק נגד סחר בבני אדם למטרת זנות ולמאבק נגד הסחר למטרות עבדות או עבודת כפייה, להטיל על ועדת המנכ"לים הקבועה לנושא סחר בבני אדם שהוקמה בהתאם להחלטת הממשלה מס' 63 מיום 21.5.2006 (להלן: ועדת המנכ"לים), לגבש תוכנית ליישום (להלן: תכנית היישום) על בסיס התוכנית הרב שנתית למאבק בתופעת הסחר בבני אדם והעבדות המודרנית (להלן: התוכנית הרב-שנתית) שגיבשה מתאמת המאבק לסחר בבני אדם שבמשרד המשפטים במסגרת תוכנית היישום, תמליץ ועדת המנכ"לים לממשלה בנוגע לדרכי הפעולה המומלצות ליישום התוכנית הרב–שנתית. בנוסף, על תוכנית היישום לכלול מנגנון של בקרה ודיווח של משרדי הממשלה לוועדת המנכ"לים. תוכנית היישום תתייחס לכל סוגי הסחר בבני אדם, לרבות סחר לזנות, לעבדות ולעבודת כפייה; סחר לנטילת אברים מן הגוף; סחר למטרת הולדת ילד ונטילתו; סחר לביצוע עבירת מין ועוד. לאחר גיבושה וטרם יישומה, תובא תוכנית היישום לאישור הממשלה.
מטרת החלטה זו היא להביא לגיבוש דרך פעולה ליישום תוכנית מתאימה למאבק בתופעת הסחר בבני אדם והעבדות המודרנית ולהביא למיגור התופעה באופן מערכתי, שקוף, מתואם ואסטרטגי. התוכנית תחולק לארבעה ראשים כמקובל בדין הבין-לאומי – מניעה, הגנה על קורבנות, אכיפה ושיתוף פעולה כאשר בכל אחד מהמישורים תהיה התמקדות בהגנה על קטינים ועל נפגעי העבירה כעקרון ראשון במעלה. ועדת המנכ"לים תמליץ לממשלה בנוגע לדרכי הפעולה המומלצות ליישום התוכנית הממשלתית. יובהר כי המלצות ועדת המנכ"לים ליישום התוכנית הרב שנתית ימומנו מתקציבי המשרדים שההחלטה מצויה בתחום פעולתם.
ב. קווים מנחים לתכנית היישום:
כמקובל בדין הבין-לאומי, התוכנית תכלול המלצה מה הן הפעולות הנדרשות בארבעת המישורים הבאים:
1. בתחום האכיפה – צמצום פערים וחסמים; הגברת השימוש בכלי אכיפה נוספים מתחומים חלופיים לדין הפלילי, לרבות כלים מנהליים, פיסקאליים ואזרחיים, למאבק בסחר בבני אדם; שיפור ההתמודדות עם זירת הסייבר והשימוש בסייבר ככלי חקירתי; פיתוח מענים טכנולוגיים חדשים לשיפור האכיפה; מיקוד באכיפת סחר למטרות עבודה ועבודות כפייה, תוך דגש על אכיפה יזומה.
2. בתחום ההגנה על הקורבנות – פיתוח מענים מתאימים להגנה על קורבנות, ומיקוד מאמצים באוכלוסיות פגיעות לרבות בעלי מוגבלות, נשים וקטינים; שיפור הליכי הזיהוי של קורבנות ובניית מנגנון הפניה כלל-מערכתית.
3. בתחום המניעה – קידום הסכמים בילטראליים להבאת עובדים זרים וגיבוש הסדרים רגולטוריים באשר לתנאי העסקתם וכן פיקוח ובקרה על ההעסקה, בדגש על תחום הסיעוד והחקלאות ותחומים פגיעים אחרים; העברת הכשרות לזיהוי וטיפול בקרבנות סחר בבני אדם לגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה ורשויות המדינה, העלאת מודעות בציבור הרחב והפעלת דרכי קבלת דיווח מהציבור; הרחבת תשתית הידע והמחקר אודות מופעי הסחר בבני אדם וקידום מענים הולמים כגון חקיקה מניעתית, לרבות בתחום הפריון וההולדה.
4. במישור שיתוף הפעולה – קידום שיתופי פעולה עם המגזר העסקי, לרבות מגזר התיירות ועם השלטון המקומי, אנשי דת, אנשי אקדמיה וגופים רלוונטיים נוספים; המשך שיתוף פעולה עם ארגוני החברה האזרחית הרלוונטיים.
2. לתקן את החלטת הממשלה מס' 4295(סט/142) מיום 03.12.2008, כך שתקבע כי הטקס ממלכתי לציון המאבק בסחר בבני אדם יתקיים פעם בשלוש שנים.