מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3595 מיום 25.2.2018 (להלן – החלטה מס' 3595), מס' 291 מיום 2.8.2020 (להלן – החלטה מס' 291), שהתקבלו לאחר פסיקת בית המשפט הגבוה לצדק בבג"ץ 1892/14 לעניין שטח מחיה מינימלי לכל עצור ואסיר (להלן – פסיקת בג"ץ או פסק הדין); מס' 549 מיום 24.10.2021 ומס' 1476 מיום 22.5.2022 (להלן – החלטה מס' 1476); בהמשך לפעולות הרבות שבוצעו לקידום העמידה בפסיקת בג"ץ ולעבודת המטה הבין-משרדית המאומצת שנערכת בנושא בחודשים האחרונים ונוכח העלייה החדה בהיקף הכלואים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, אשר הושפעה, בין השאר, מהמאמץ הממשלתי לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ומהמצב הביטחוני ואירועי הטרור הפוקדים את המדינה בחודשים האחרונים, לקדם את הפעולות המפורטות להלן במטרה לייעל ולהרחיב את מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר ולהביא לעמידה בפסיקת בג"ץ בהקדם האפשרי ובהתאם לעמדת גורמי המקצוע במשרד לביטחון הפנים, לכל המאוחר עד לתום שנת 2027. התוכנית המפורטת להלן כוללת גם תוכניות לקידום בינוי נוסף עד לשנת 2030 אשר יאפשרו בהמשך הדרך סגירה של מקומות כליאה ישנים ובלתי יעילים וכן יבטיחו מענה מלא ומתמשך לשטח המחיה הנדרש על פי דין ככל שמצבת האסירים תעלה מעבר להערכות גורמי המקצוע:
1. יישום תוכנית משולבת למענה לתרחישי כליאה שונים
בהמשך להליכי הבינוי להגדלת היצע מקומות הכליאה המפורטים במסגרת סעיף 1 להחלטה מס' 291 ולפעולות הנוספות שבוצעו בנושא ומשנמצא כי אין בהם כדי לתת מענה מלא לצורכי הכליאה הלאומיים בעת הזו ולהביא לעמידה בשטח המחיה שנקבע בפסיקת בג"ץ, לפעול להגדלה נוספת של מספר מקומות הכליאה ולביצוע פעולות נוספות במסגרת תוכנית בעלת מספר נדבכים, אשר ביכולתה לתת מענה למספר תרחישים אפשריים, כמפורט להלן ובכפוף לטבלת המקורות והשימושים המנויה בסעיף 12 להחלטה זו.
2. מיצוי מקומות הכליאה והרחבת השימוש בכלים קיימים: לרשום את הודעת השר לביטחון הפנים לפיה במסגרת עבודת המטה המאומצת המבוצעת בחודשים האחרונים על ידי המשרד לביטחון הפנים, שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל, קודמו ומקודמות פעולות שונות להגדלת היצע מקומות הכליאה וצמצום היקף הכלואים בשירות בתי הסוהר ובהן: ויסות והסבה של מקומות כליאה בהיקף נרחב לצורך קליטת עצורים פליליים נוספים ומיצוי פוטנציאל מקומות הכליאה הקיים; הגברת מיצוי מכסות הפיקוח האלקטרוני; שיפור האמצעים הטכנולוגיים המאפשרים הפקדת ערובה כספית בתחנות המשטרה לצורך הרחבת השימוש בסמכות קצין משטרה לשחרר בערובה ועוד.
3. הוספת מקומות כליאה באמצעות בינוי :
להטיל על השר לביטחון הפנים ושר האוצר לפעול לבינוי 1,280 מקומות כליאה נוספים עד תום שנת 2027, כמפורט להלן:
א. הוספת 400 מקומות כליאה במתקן הכליאה "מעשיהו" עד תום שנת 2024.
ב. הוספת 240 מקומות כליאה במתקן הכליאה "צלמון" עד תום שנת 2024.
ג. הוספת 240 מקומות כליאה נוספים במתקן הכליאה "צלמון" עד תום שנת 2025.
ד. הוספת 400 מקומות כליאה נוספים במתקן הכליאה "מעשיהו" עד תום שנת 2027.
4. בתי משפט קהילתיים:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1476, לרשום את הודעת שר המשפטים בדבר הרחבת פריסתם הארצית של בתי המשפט הקהילתיים כהגדרתם בסעיף 220ב לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, כך שעד תום שנת 2023, יוקמו שני בתי משפט קהילתיים נוספים ויורחבו בתי המשפט הקהילתיים הקיימים, כך שקיבולת הנאשמים בכלל בתי המשפט הקהילתיים תגדל ב-220 משתתפים והקיבולת הכוללת תעמוד על 1,050 משתתפים בהליך הקהילתי.
כמו כן, הקמת חמישה בתי משפט קהילתיים נוספים והרחבת בתי המשפט הקהילתיים הקיימים, כך שקיבולת הנאשמים בבתי המשפט הקהילתיים תגדל ב-700 משתתפים נוספים עד לתום שנת 2024, כך שהקיבולת הכוללת בבתי המשפט הקהילתיים תגדל ל-1,750 משתתפים בפריסה מלאה של בתי המשפט הקהילתיים.
5. פיקוח אלקטרוני:
להטיל על השר לביטחון הפנים, בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם שר המשפטים ובהתאם לסעיף 22יב לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996 (להלן – חוק סדר הדין הפלילי-מעצרים), לפעול לקידום צו שיקבע כי מכסת מספר המפוקחים שניתן לפקח עליהם בעת ובעונה אחת בפיקוח אלקטרוני תעמוד על 1,750 מפוקחים ולהבאתו לאישור הוועדה המשותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה ולוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. תוספת מכסות זו תתוקצב בהתאם לניצול המכסות בפועל, תוך הגדלת יחידת הפיקוח בהתאם.
6. תכנון והקמת אשכול מגידו:
להטיל על השר לביטחון הפנים ושר האוצר, במקביל לצעדים המפורטים בתוכנית הבינוי בסעיף 3 לעיל ובמטרה לייעל את מערך הכליאה וכן להבטיח מענה לתרחישי כליאה שונים לצורך הבטחת עמידה רציפה בפסיקת בג"ץ, לפעול לקידום צעדים משלימים להעמדת מענים בהיקף רחב יותר באמצעות קידום הקמת אשכול כליאה מגידו, במטרה לקדם את הקמתו והשלמת אכלוסו עד לתום שנת 2030 וזאת באמצעות ביצוע הפעולות הבאות:
א. להורות לחשב הכללי במשרד האוצר להקים באופן מיידי ועדת מכרזים ייעודית, בהתאם לסמכותו, לצורך הקמת אשכול כליאה מגידו, בהיקף של 2,600 מקומות כליאה.
ב. המשרד לביטחון הפנים יקצה מתקציבו 30 מלש"ח לצורך הקצאת המקרקעין מרשות מקרקעי ישראל עד לסוף שנת 2022.
ג. המשרד לביטחון הפנים יקצה מתקציבו 9.7 מלש"ח בשנת 2022 עבור התכנון הראשוני למתקן בגודל 2,600 מקומות כליאה עם אפשרות הרחבה עתידית ל-4,000 מקומות כליאה.
ד. המשרד לביטחון הפנים יקצה מתקציבו 22.5 מלש"ח עבור הסדרת התשתיות הבאות: 5.4 מלש"ח לניקוז, 14 מלש"ח לתחנת חשמל, 3.1 מלש"ח לתשתיות מים. התקציבים ייפרסו על פני השנים 2023 ו-2024.
ה. להורות למשרד לביטחון הפנים ולמשרד האוצר לפעול להשלמת בינוי התשתיות הנדרשות בשטח המתקן, באופן שיאפשר הרחבה עתידית של אשכול כליאה מגידו עד ל-4,000 מקומות כליאה.
ו. להורות למשרד לביטחון הפנים ולמשרד האוצר לגבש ולפעול לקידום תוכנית הבינוי של 2,600 מקומות הכליאה באשכול כליאה מגידו, האמורה לעיל, להחלפת מתקני כליאה ישנים ולא יעילים בהיקף זהה של מקומות כליאה, ובלבד שהיקף סגירתם בפועל של מתקני כליאה ישנים ולא יעילים תיעשה ככל שתובטח עמידה רציפה בהוראות הדין לעניין שטח מחיה לכל עצור ואסיר גם לאחר סגירתם. החלפה וסגירה של מתקני הכליאה הישנים כאמור תבוצע באופן מדורג בהתאם למספר מקומות הכליאה שניתן יהיה לסגור בכל עת, לפי המלצת צוות היישום שיוקם בהתאם לסעיף 7 להחלטה זו.
7. צוות יישום והיגוי לאומי
להקים צוות היגוי ויישום לאומי לניהול וויסות מקומות כליאה, בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נציג בכיר מטעם שר המשפטים, נציב בתי הסוהר, המפקח הכללי של משטרת ישראל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגים בכירים מטעמם וכן נציג בכיר מטעם שירות הביטחון הכללי, (לעיל ולהלן – "צוות היישום"). צוות היישום יפעל עד לתום שנת 2030 או עד למועד מאוחר יותר, בהתאם להמלצת יו"ר צוות ההיגוי והחלטת השר לבטחון הפנים, שר האוצר ושר המשפטים ותפקידיו יהיו כמפורט בסעיפים א'-ה' להלן:
הערכת מצב כליאה לאומית –
א. צוות היישום יבצע הערכת מצב חצי שנתית ביחס להיצע מקומות הכליאה אל מול מצבת הכלואים, בהתבסס על הערכות כליאה שיוצגו על ידי הגורמים הרלוונטיים במשרד לביטחון הפנים, בשירות בתי הסוהר, במשרד הביטחון ובשירות הביטחון הכללי. במסגרת הערכת המצב הכוללת, הצוות יביא בחשבון, בין השאר, את הגידול באוכלוסייה בישראל; מגמות חברתיות, ביטחוניות וכלכליות; מדיניות האכיפה; מגמות בהיקף הכלואים הפליליים והביטחוניים; מגמות והיקפי השימוש בחלופות הכליאה ופיתוח חלופות כליאה נוספות והתקדמות תהליכי בינוי. הערכת המצב הראשונה תיערך לכל המאוחר עד ליום 1.1.24.
ב. במסגרת הערכות המצב האמורות, יבחן צוות היישום האם קיים צורך בביצוע התאמות או שינויים בתוכנית הבינוי המפורטת בסעיף 3. ואולם, לא יוחלט על צמצום עיכוב או הקפאת התוכניות המפורטות בסעיפים 3 או 6, אלא בכפוף לכך שנוכח צוות היישום כי מובטחת עמידה מלאה ורציפה בפסק הדין לעניין שטח המחיה הנדרש לעצורים ואסירים.
ג. גיבוש תוכנית רב שנתית להקמת מתקני כליאה נוספים בהתאם לצורך, ובכלל זה אשכולות כליאה ובחינת הקמת מתקני כליאה חדישים ויעילים וסגירת מתקני כליאה ישנים ולא יעילים במטרה לשפר את תנאי הכליאה בבתי הסוהר ולתת מענה לצורכי אכיפת החוק.
אשכול כליאה מגידו –
ד. ליווי וסיוע בפתרון חסמים, שאינם בסמכות ועדת המכרזים, לתוכנית בינוי אשכול כליאה מגידו וכן בחינת הצורך בהרחבה עתידית ל-4,000 מקומות כליאה. לכל המאוחר עד ליום 1.1.25, ולאחר מכן באופן עתי במסגרת הערכות המצב כאמור בסעיף 7(א) לעיל, במטרה לוודא המשך עמידה רציפה בפסיקת בג"ץ, מצא צוות היישום כי נדרשת הרחבת מספר מקומות הכליאה באשכול כליאה מגידו כאמור, יביא את המלצתו בנושא בפני השר לביטחון הפנים ושר האוצר ללא דיחוי לצורך קידום ביצוע ההרחבה וייערך תיאום עם ועדת המכרזים להסדרת ביצוע ההרחבה.
ה. גיבוש המלצות לעניין סגירת מתקני כליאה ישנים ולא יעילים בכפוף להבטחת עמידה מלאה ורציפה בפסיקת בג"ץ.
ו. להורות לשר לביטחון הפנים ולשר האוצר להביא במסגרת דיוני התקציב לשנת 2023 את המקורות התקציביים הנדרשים לצורך השלמת אשכול כליאה מגידו וזאת בהתאם לתוכנית בינוי שתגובש ע"י המשרד לביטחון הפנים ומשרד האוצר.
8. המרת אוהלים במתקני קבע
להנחות את המשרד לביטחון הפנים בשיתוף עם משרד האוצר לפעול לקידום החלפת כלל האוהלים הקיימים המשמשים לכליאה במקומות כליאה במבני קבע בהיקף של 800 מקומות, באופן מדורג, לא יאוחר מתום שנת 2028 ולהניח בפני צוות היישום תוכנית ליישום האמור, לא יאוחר מיום 1.5.2023.
ככל שתידרש הוצאה תקציבית במסגרת התוכנית התלת שנתית לשנים 2025-2023, יביא השר לביטחון הפנים את הדבר להחלטת ממשלה לצורך הקצאת מקורות.
9. ייעול שחרור ממעצרי ימים
א. לרשום את הודעת שר המשפטים כי יפעל, בתיאום עם השר לביטחון הפנים, לקידום תיקון לחוק סדר הדין הפלילי-מעצרים, במטרה לייעל את הליכי השחרור בערובה של חשודים שנעצרו לצורכי חקירה ואשר הוחלט על ידי הקצין הממונה על החקירה, כי ניתן לשחררם בערובה על ידי קצין משטרה, זאת לאחר בחינת ההמלצות שיוגשו על ידי הוועדה לבחינת נושא המעצרים לצורכי חקירה בראשות כב' השופטת בדימוס ש' דותן בנושא זה.
ב. לרשום את הודעת השר לביטחון הפנים לפיה משטרת ישראל תמשיך ותפעל לשימוש מיטבי בסמכות קציני משטרה לשחרור בתנאים ובערובה במקרים המתאימים לכך תוך שימוש במגוון האמצעים העומדים ברשותה.
10. הארכת מנגנון השחרור המנהלי
להורות לשר לביטחון הפנים לגבש, בתיאום עם שר המשפטים ובהסכמת היועצת המשפטית לממשלה, תזכיר חוק להארכת הוראת השעה הקבועה בחוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 57 והוראת שעה), התשפ"ב-2021, לתקופה של שנה מיום החלטה זו.
11. מתקני שירות הביטחון הכללי
א. להטיל על ראש הממשלה לגבש, בתיאום עם השר לביטחון הפנים, בתיאום עם ראש שירות הביטחון הכללי ושר האוצר, תוכנית בינוי עדכנית למתקני המעצר שבהם מוחזקים עצורים הנחקרים בידי שירות הביטחון הכללי, להבטחת עמידה בהוראות הדין לעניין שטח המחיה במתקנים אלה.
ב. לרשום את הודעת שר המשפטים בדבר תמיכתו בהמשך קידום הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (שטח מחיה במתקני שירות הביטחון הכללי)(הוראת שעה) התשפ"ב–2022, אשר אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום 29.06.2022.
12. מקורות ושימושים לצורך מימוש התוכנית
סך עלות הצעדים המובאים בהחלטה זו עומדים על האמור בטבלה הבאה:
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
סך הכול (אלפי ש"ח) |
54,100 |
148,524 |
209,922 |
170,342 |
127,662 |
110,662 |
לצורך מימון פעולה מאזנת כאמור בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985:
א. המשרד לביטחון הפנים יקצה מתקציב הפעילות שלו:
– עד 54,100 אלפי ש"ח בשנת 2022
– עד 80,646 אלפי ש"ח בשנת 2023
– עד 128,819 אלפי ש"ח בשנת 2024
– עד 89,239 אלפי ש"ח בשנת 2025
– עד 46,559 אלפי ש"ח בשנת 2026
– עד 29,559 אלפי ש"ח בשנת 2027
ב. משרד הרווחה והביטחון החברתי יקצה מתקציב הפעילות שלו:
– עד 7,878 אלפי ש"ח בשנת 2023
– עד 21,103 אלפי ש"ח בכל אחת מהשנים 2027-2024
ג. לצורך מימון היתרה, לתקן את החלטת הממשלה מס' 1873 מיום 11 באוגוסט 2016 כך שלאחר סעיף 3, יתווסף סעיף 3א: על אף האמור בסעיף 3 להטיל על הממונה על התקציבים לפעול מול רשות שדות התעופה להשגת הסדר חלף מנגנון הפטור כך שניתן יהיה להפחית את התקציב האמור בסיפה לסעיף 3 לשנים 2027-2023.
ד. הקצאת הסכומים בהתאם להחלטה זו תיעשה בכפוף להשלמת הפעולות המאזנות האמורות ובכפוף להסכם בדבר שינוי פריסת התשלומים עם רש"ת.
ה. המשרד לביטחון הפנים ומשרד הרווחה והביטחון החברתי ואגף התקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה מתקציב שונה מהתקציב המפורט לעיל לשם ביצוע הפעולה המאזנת כאמור
בהמשך להחלטת בג"ץ 1892/14 לעניין שטח מחיה מינימלי לכל עצור ואסיר הממשלה מחליטה להמשיך את פרויקט ההרחבה של בתי הכלא כך שתאי האסירים יורחבו. לצורך כך יורחבו תקציבים של מאות אלפי שקלים בשנה.