מה הוחלט?
לנוכח החרפת בעיית הגודש בכבישי ישראל והעלויות הכבדות המושתות על הציבור ועל המשק ולנוכח פרק הזמן הארוך הצפוי להשלמתם של פרויקטים תחבורתיים שישפרו את היצע התחבורה הציבורית ויצמצמו את הגודש בכבישים, לבצע צעדים שמטרתם להביא להקלה בגודש בכבישים בטווח הקצר והבינוני:
1. העדפת תחבורה ציבורית
א. לרשום את הודעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שרת התחבורה) על כוונתה לפעול באופן מיידי ולא יאוחר מסוף שנת 2022, להוספת 70 ק"מ בשלב הראשון ו-50 ק"מ, לפחות, בשלב השני של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית (להלן – נת"צ) במרחב הבין-עירוני והעירוני, על בסיס תשתית כבישים קיימת, בעלות המוערכת ב-150 מלש"ח, מתקציב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה) וכן לבחון ישימות להפעלת נת"צים מתחלפים. במקביל, יקצה משרד התחבורה תקציב מתקציבו למימוש תוספות שירות בנתיבים שיתווספו כאמור בסעיף קטן 1(ג) שלהלן.
ב. הגברת האכיפה בנתצ"ים ובנתיבים רבי תפוסה (להלן – נר"ת):
1. להטיל על השר לביטחון הפנים ועל משטרת ישראל להגדיל, בתוך 120 יום, את סיירת האופנועים במשטרת התנועה בשמונה תקנים זמניים הכוללים לצורך כך ציוד ואופנועים בהתאם, לתקופה של שלוש שנים, מתקציב משרד התחבורה לטובת ביצוע פעולות אכיפה בנת"צים ובנר"תים בלבד, במקביל להקמת יחידת האכיפה הייעודית במשרד התחבורה כאמור בסעיף קטן (ב)(2) שלהלן. תוכנית האכיפה של סיירת האופנועים במשטרת התנועה בנת"צים ובנר"תים תתואם עם משרד התחבורה, אחת לשישה חודשים והמשרד לביטחון הפנים ידווח למשרד התחבורה על פעילות היחידה כל שישה חודשים החל מיום הקצאת התקנים.
2. בהמשך לתוכנית הכלכלית לשנים 2022-2021, להטיל על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בתיאום עם נציבות שירות המדינה, להקים את יחידת האכיפה הייעודית בנת"צים במשרד התחבורה, כך שתחל את פעילותה לא יאוחר מיום 30 ביוני 2023. לשם עמידה ביעד זה משרד התחבורה יפעל לפיתוח ולרכש אמצעים לאכיפה אלקטרונית, לגיוס ולהסמכת פקחים ייעודיים, לקבלת אישורים ולתיאומים נדרשים וזאת מתוך תקציב משרד התחבורה.
3. להטיל על ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לפנות בתוך 30 יום למפעילי התחבורה הציבורית במטרה לבחון את האפשרות להפעלה של אכיפה ניסיונית בנת"צים באמצעות התקנים ניידים שיותקנו על גבי אוטובוסים, בדומה לאופן שבו פועל מיזם "שומרי הדרך". אמצעי התיעוד יותקנו ויופעלו בהתאם לאמות המידה והכללים שנקבעו במסגרת מיזם "שומרי הדרך", והן יאפשרו צילום חיצוני של הרכב לצורך צילום עבירה כאמור בלבד. נהגי האוטובוס יעברו תהליך דומה ל"שומרי הדרך" לרבות תהליך זיהוי, אימות ורישום באמצעות מערכת ממשל זמין.
4. להנחות את שרת התחבורה לפעול מול הרשויות המקומיות, שבהן פועל פרויקט "מהיר לעיר", להאיץ את הקמת מערכי האכיפה בנת"צים שבשטחן, כך שעם פתיחת כל נת"צ חדש בשטח הרשות המקומית, יוכלו פקחי הרשות המקומית, ככל שיוסמכו לכך, לאכוף נסיעת רכבים לא מורשים בנת"צ. ככל שלא יתקיים הסדר אכיפה מול הרשות המקומית, משרד התחבורה יפעל לקביעת הסדר אחר בהתאם לסמכויות שרת התחבורה לפי סעיף 27א1(יג4) לפקודת התעבורה.
ג. לשם קידום והאצת תוכנית החומש לתחבורה ציבורית שאושרה במסגרת חוק התקציב לשנים 2022-2021, תוספות השירות הנגזרות ממנה ומימוש סעיפים 1(א), 1(ב)(1), 1(ב)(2) לעיל ו-5(א) להלן, משרד התחבורה יקצה 200 מלש"ח מתקציבו, בפריסה שווה בין השנים 2025-2022.
ד. להטיל על שרת התחבורה לבחון מדיניות להטמעת ראייה מרחבית מתואמת בתחומי התחבורה, במטרה להגביר את הסנכרון בין הרשויות המקומיות והגופים השונים ולייצר פתרונות מותאמים לשיפור השירות ולהפחתת הגודש בכבישים, לרבות מדיניות להפעלת מרכזי ניהול, תפעול ובקרת הרמזורים וכן הגדרת סמכות ואחריות למרכזי ניהול התנועה בארבעת המטרופולינים עד סוף שנת 2024.
2. צעדים לצמצום הביקוש ליוממות ברכב פרטי
על מנת להגדיל את השימוש של ציבור היוממים באמצעי תחבורה חלופיים במקום רכב פרטי:
א. במטרה לצמצמם את התמריץ להחזקה ולשימוש ברכב פרטי, להטיל על שר האוצר לקדם מתווה לשינוי רכיבי השכר שלהם זכאים עובדי המדינה והמגזר הציבורי, המהווים החזר הוצאות נסיעה בתפקיד ברכב פרטי ולשינוי תנאי הזכאות לרכיבים אלו ובתוך כך לקדם תיקוני חקיקה, ככל שיידרשו לעניין.
ב. להטיל על שר האוצר לפרסם תזכיר חוק בנושא שבסמכותו לצורך קידום תוכנית שמטרתה להניע עובדים לוותר על הסדרי החניה הנהוגים במקום העבודה. התוכנית תתומחר בהלימה לעלות החניה באותו האזור. התוכנית תכלול צעדים להסרת חסמים, מתן תמריצים למעסיקים שיציעו לעובדיהם חלופות הגעה למקום העבודה שלא באמצעות רכב פרטי ובכלל כך תמרוץ שימוש באופניים מסוגים שונים וכן קידום והרחבה של פתרונות לצמצום הגעת עובדי המגזר הציבורי למקומות עבודתם באמצעות רכב פרטי, לרבות הרחבת מערך ההיסעים.
ג. להטיל על שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, לקבוע, בתוך 120 יום, בהתאם לאמור בסעיף 77(א2) לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה), תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה מוסדרים ברשויות מקומיות שמספר תושביהן הרשומים במרשם האוכלוסין הוא 40,000 ומעלה.
ד. להטיל על שרת הפנים לבחון, בתוך 120 יום, תיקון של תקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חניה), התשמ״ג–1983, באופן שיפחית את מספר החניות הנדרשות בתוכניות בנייה חדשות, בין היתר בהתאם למיקומן במרחב, ויעודד פתרונות של איגום חניה, חפיפת תקני חניה ותכנון חניונים כך שיוכלו לעבור פירוק או הסבה לשימושים אחרים בראייה צופת פני עתיד.
ה. במטרה להגדיל את חלקה של העלות המשתנה לאחזקת רכב על חשבון חלקה של העלות הקבועה:
1) להטיל על שר האוצר לבחון תיקון של תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987, כך שזקיפת שווי השימוש ברכב צמוד תבחין בין העלויות הקבועות של החזקת הרכב לבין העלויות המשתנות בהתאם להיקף השימוש בו.
2) לצורך הפחתת עלויות ביטוח החובה לרכב והתאמתן לסיכון הביטוחי ועל מנת להפחית את השימוש ברכבים באמצעות התאמת עלויות ביטוח החובה להיקף השימוש ברכבים ומספר הקילומטרים שאותם נוסע כלי הרכב, לרשום את הודעת הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – רשות שוק ההון) כי:
(א) בכוונתו לפעול, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 14א לחוק ביטוח רכב מנועי (ביטוח בתנאי תחרות מבוקרת, הסדרים לתקופת מעבר והוראות לענין אבנר), התשנ"ז-1997, בתוך 180 יום ממועד החלטה זו, כך שמשתנה מסוג "נסועה" יתווסף לרשימת המשתנים והקטגוריות המשפיעים על הסיכון בענף ביטוח רכב חובה, שבהם רשאיות חברות הביטוח להשתמש לקביעת תעריפי ביטוח החובה לרכב.
(ב) בהתאם לאמור בסעיף קטן (א) לעיל, חברות הביטוח תהיינה רשאיות להשתמש, בין היתר, במספר הקילומטרים שנסע הרכב המבוטח במהלך שנה קלנדרית, כמשתנה בתוכנית לניהול הסיכונים לצורך קביעת גובה דמי ביטוח החובה לרכב.
(ג) לרשום את הודעתו של הממונה על רשות שוק ההון, כי הוא פועל לעודד את חברות הביטוח להרחיב את היצע ביטוחי רכב רכוש של כלי רכב, המבוססים על היקף השימוש בכלי הרכב.
ו. להטיל על שר האוצר, בתיאום עם נציב שירות המדינה ובהתייעצות עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, לגבש בתוך 120 יום מתווה שיאפשר עבודה בחללי עבודה משותפים לעובדי משרדי הממשלה באופן שיקצר את מרחקי היוממות של העובדים. כמו כן להטיל על שר האוצר לבחון אפשרות להרחבת המתווה כאמור לעובדי המגזר הציבורי. לרשום את הודעת שרת התחבורה, כי בחינת יישום תתבצע בקרב עובדי משרד התחבורה ועובדי מערך הדיגיטל הלאומי. יובהר כי המתווה יופעל במסגרת התקציבים הקיימים לצורך דיור וללא הגדלה של השטחים שהוקצו למשרדים.
ז. להטיל על שרת התחבורה להרחיב ולהאיץ פתרונות לצמצום ההגעה למקומות תעסוקה ומוקדי יוממות גדולים באמצעות רכב פרטי ובפרט:
1) להקים, בתוך 30 יום, ועדת היגוי משותפת למשרד התחבורה, המקדם את תוכנית "נתיב לעסקים" ולמשרד להגנת הסביבה, העתיד להפעיל תוכנית "הגעה ירוקה לעבודה" (במסגרת החלטת הממשלה מס' 542 מיום 24.10.21). ועדה זו תסנכרן את פעילות שתי התוכניות, תגדיר קריטריונים, קהלי יעד ופעולות תומכות תוך מעקב אחר האפקטיביות של התוכניות.
2) לטובת פעילות זו, המשרד להגנת הסביבה יקצה 30 מלש"ח מתקציבו לשנים 2025-2022, כמפורט בסעיף ד(3) של החלטת הממשלה מס' 542 מיום 24.10.2021, ומשרד התחבורה יקצה 7 מלש"ח מתקציבו לשנת 2022. תקציב נוסף עבור שנים 2025-2023 ייבחן במסגרת דיוני התקציב לשנים אלו. יצוין כי כל פעולה בעלת השלכה תקציבית תובא לאישור הממשלה במסגרת דיוני התקציב. הרחבה והאצה של התוכניות יתבצעו בתוך 120 יום ממועד קבלת התקציבים.
3) יובהר למען הסר ספק, כי פעילות ועדת ההיגוי כאמור בסעיף קטן (1) לעיל לא תשפיע על הסכמי שכר או על הסדרה של תחום יחסי העבודה.
ח. במטרה להגדיל את השימוש בהסעות שיתופיות על ידי הגברת הכדאיות עבור המסיע ועבור הנוסע, להטיל על שרת התחבורה לתקן, בתוך 45 יום, את תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן – תקנות התעבורה), כך שתקרת החזר ההוצאה הישירה שיקבל המסיע תעמוד על 4 ש"ח לק"מ, וכן לתקן את הגדרת "חלק יחסי" כך שהמילים "לרבות המסיע" יימחקו. תמחור תקרת החזר ההוצאה ייבחן שוב בתוך שנתיים מיום כניסת התיקון לתוקף, בהתאם לנתונים על נסיעות שיתופיות.
3. האצת פרויקטים
א. להטיל על משרד התחבורה, בתיאום עם משרד האוצר, לפעול להאצת מיזמי תשתית תחבורתית, בדגש על רכבות ומערכות הסעת המונים, ולקצר את לוח הזמנים לסיומם של פרויקטים הנמצאים בשלבי ביצוע או בתכנון תחבורתי מתקדם ובפרט להאצת חשמול הרכבת, בעלות מוערכת של 83 מלש"ח מתוך תקציב משרד התחבורה המוקצה למשימה זו, בחלוקה שווה בין השנים 2025-2022, ובהתאם לכל דין.
ב. להנחות את שרת התחבורה לפעול לאימוץ פתרונות טכנולוגיים חדשניים לשם שיפור מערך התחבורה ואפשרויות התנועה במדינה בכלל ובמרחבים המטרופוליניים בפרט. בכלל זה:
1. לרכז ולאגם מידע תחבורתי באמצעות שיטות וכלים מתקדמים, בתשתיות טכנולוגיות אחודות, למקסום התועלות הגלומות במידע זה לצורכי תכנון, מדידה, בקרה, ניהול תנועה בזמן אמת ועוד, זאת באמצעות פיתוח תשתית טכנולוגית לאומית לתחבורה חכמה (להלן: "פרויקט 'איגרא'") ובאמצעות המשך קידום פרויקט "פיקוס". לשם קידום פרויקט "איגרא" יקצה משרד התחבורה בשנים 2024-2022 15 מלש"ח מתקציבו בחלוקה שווה בין השנים הללו.
2. לקדם באופן מיידי פיתוח והפעלה של מערכת לבקרה, לשליטה ולניהול שירותי תחבורה ציבורית בזמן אמת, לטיוב שירות התחבורה הציבורית ולשיפור רמת האמינות שלה.
3. לקדם באופן מואץ ובכפוף לכל דין ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ (להלן – "פיילוטים") של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשות, בעלות פוטנציאל להפחתת גודש ולעידוד ומעבר לשימוש בתחבורה ציבורית תוך ניתוח המענה במימוש מלא לאחר סיום הפיילוט. הפיילוטים הללו יקודמו הן באמצעות חברות התשתית הממשלתיות המהוות זרוע ביצועית של משרד התחבורה, והן באמצעות שיתופי פעולה נוספים כדוגמת מסלול התמיכה המשותפת של משרד התחבורה ורשות החדשנות. לשם כך יקצה משרד התחבורה מתקציבו הרשאות ומזומן בסך של 300 מלש"ח בחלוקה שווה בין השנים 2026-2022, בהתאם לתוכנית מתואמת ופריסה שתוסכם בין משרד התחבורה ואגף התקציבים במשרד האוצר, בהתאם לצרכים ולקצב הביצוע בפועל.
ג. להטיל על שרת התחבורה, בתיאום עם שרת הפנים, להגיש בתוך 180 יום לוועדה לתשתיות לאומיות תוכנית מערכתית משולבת לנתיבי תחבורה ציבורית, בדרכים בין-עירוניות או עירוניות קיימות, שבהן נדרש לתעדף את שירות האוטובוסים.
ד. לשם קידום שיפורים במערכות התכנון והבנייה ותיאום התשתיות הלאומיות:
1) להטיל על שר האוצר, שרת התחבורה, שרת הפנים באמצעות מנהל התכנון, שרת האנרגיה ושר התקשורת, בתיאום עם משרד ראש הממשלה, לבחון צעדים להקלה על תהליכי תיאום תשתיות בין חברות התשתית ובעלי התשתית ולהסיר חסמי תכנון וביצוע עבור פרויקטים תחבורתיים.
2) להטיל על משרד התחבורה להקים צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, שבו יהיו חברים – מנהל מנהל התכנון או נציגו, יו"ר מטה התכנון הלאומי או נציגו ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר, אשר יבחן את החסמים בתכנון וברישוי מתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית באוטובוסים וימליץ על הצעדים הנדרשים להאצת קצב ההקמה של מתקנים אלו. הצוות יגיש את מסקנותיו לשרת התחבורה ולשרת הפנים בתוך 120 ימים. ככל שהדבר נוגע לעיסוק של אדריכלים ומהנדסים וסמכויותיהם לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958 והתקנות מכוחו, נציגי זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה יזומנו לדיון.
ה. להטיל על שרת התחבורה ועל שרת הפנים, באמצעות מנהל התכנון, להקים צוות משותף, בהובלה משותפת, לקידום ולשיפור ממשקי התכנון והביצוע שבין מערכת התחבורה הציבורית לבין מערכת התכנון והבנייה ותיאום התשתיות הלאומיות. זאת על מנת להבטיח את הטמעתם של עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית, החל משלבי התכנון הראשונים באמצעות מערכת "מבט", לטובת שיפור איכות התכנון בישראל, לרבות הטמעת עקרונות התחבורה הציבורית והתחבורה המקיימת והקמת המתקנים והתשתיות הנדרשות להפעלת התחבורה הציבורית. לעניין ממשקי תכנון וביצוע של תשתיות אנרגיה, הצוות יתאם עם משרד האנרגיה.
ו. להטיל על שרת התחבורה ועל שרת הפנים, באמצעות מנהל התכנון, להקים צוות שימליץ על צעדים לשיפור התיאום בין תכנון שימושי הקרקע לתכנון מערכות התחבורה הציבורית באופן שיתרום לקידום התחבורה הציבורית והתנועה בת הקיימא בתכנון העתידי של אזורי מגורים, תעסוקה, מסחר וכדומה. זאת על מנת שתינתן עדיפות לשילוב מיטבי של תחבורה ציבורית ומקיימת במרחב כאמצעי התחבורה העיקרי, בהתאם למסמך העקרונות והתבחינים בנושא שנחתם על ידי מנהלת מנהל התכנון, מנכ"לית משרד התחבורה, מנהל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. הצוות יגיש מסקנותיו לשרות בתוך 180 יום.
ז. לתקן את הנספח להחלטת ממשלה מספר 202 מיום 01.8.2021, כך שבסעיף 2(ג) (תעדוף 2), במקום המילים "תשתיות תח"צ תומכות אגרות בתחבורה הציבורית" יבוא – "תשתיות תומכות ליישום מס הגודש, לרבות, תשתיות תחבורה ציבורית".
4. הפחתת גודש באמצעות פעילות תומכת
א. על מנת להגדיל את היקף השירות בתחבורה הציבורית באמצעות אוטובוסים, להקים צוות בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, הממונה על זרוע העבודה וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לגיבוש המלצות להתמודדות עם המחסור הקיים בנהגים. הצוות יבחן סוגיות שונות, לרבות ההשפעה של הוראות הנקבעות בהליכים תחרותיים לקבלת רישיונות להפעלת קווי שירות על תנאי שכר הנהגים ודרכים להגדלת היצע העובדים, בין אם על ידי עובדים מקומיים ובין אם על ידי עובדים זרים, וכל זאת כפוף לגיבוש תוכנית מפורטת לקיצור משך ההכשרה, תוך הפחתת בירוקרטיה וטיוב הרגולציה. הצוות יגיש את המלצותיו לשר האוצר ולשרת התחבורה בתוך 120 יום. יובהר כי אין בסמכות הצוות לחייב את הממשלה בהוצאה תקציבית או בהפחתת הכנסה. יצויין כי כל פעולה בעלת השלכה תקציבית תובא לאישור הממשלה במסגרת דיוני התקציב.
ב. במטרה לסייע במאמצים להפחתת הגודש בכבישים, להנחות את מערך הדיגיטל הלאומי לבצע פעולות שיעודדו את משרדי הממשלה והגופים הציבוריים לקדם את הטמעתם של כלים דיגיטליים לקבלת קהל מרחוק, בדגש על אלו שמפותחים במסגרת החלטת הממשלה מס' 260 מיום 26.7.2020, בקרב משרדי הממשלה שמקבלים קהל, לרבות הטמעתם באמצעות תמרוץ כספי. פעולות אלו יהיו כפופות לאישור הממשלה במסגרת דיוני תקציב 2023 הקרוב, ויתוקצבו בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה.
ג. ייעול הטיפול במפגעי דרך
1) להטיל על שרת התחבורה, בתיאום עם השר לביטחון הפנים, עם שרת הפנים ועם משרד המשפטים, לבחון במסגרת תיקון לפקודת התעבורה, מתן סמכות לפקח של רשות מקומית שאושר על ידי משטרת ישראל, לבצע פעולות במקרים שבהם נדרש פינויו של רכב מנועי מדרך המצויה בתחום הרשות המקומית, לשם הסדרת התנועה, לבטיחותה או לבטיחות הציבור או בנסיבות שיש בהן כדי הפרת סדרי תנועה או בטיחותה וכל זאת בהתאם לכללים שייבחנו ושיוגדרו על ידי השרים ככל שיוחלט על פרסום תזכיר חוק לתיקון האמור.
2) להטיל על משרד התחבורה, על המשרד לביטחון הפנים ועל משטרת ישראל, בהיוועצות עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לבחון, בתוך 60 יום, את נוהלי המשטרה לטיפול במפגעי דרך ותאונות דרכים, לבחון את האפשרות לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לתיעוד זירות תאונות הדרכים במטרה לצמצם את משך הזמן הנדרש לתיעוד הזירה ולבחון גיבוש הסכם תנאי שירות (SLA) מוסכם לזמני טיפול מהירים ככל הניתן ופינוי מפגעי דרך, תוך שמירה על בטיחות משתמשי הדרך וצמצום 'תופעת הסקרנים'.
5. הפחתת גודש באמצעות שינוי התנהגותי
א. להטיל על שרת התחבורה, בתיאום עם שרת החינוך, השרה להגנת הסביבה, שרת הפנים, שר הביטחון, שר הבריאות והשרה לשוויון חברתי, לגבש, בתוך 120 ימים, תוכנית לעידוד תחבורה מקיימת שתשולב בתוכנית הלימודים, תוכנית ההדרכות של צה"ל ותוכניות המיועדות לסטודנטים ולגיל השלישי. התוכנית תכלול רכישת כלים והתנסות מעשית בהליכתיות, בתחבורה ציבורית ובתחבורה קלה ותותאם לגילים שונים ולקבוצות אוכלוסייה שונות. במידת הצורך, התוכנית תיבחן במסגרת דיוני התקציב והתוכנית הכלכלית לשנת 2023 ובהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה בעת גיבוש התקציב.
ב. להטיל על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לפתח אתר אינטרנט ייעודי שבו ירוכז מידע אודות אפשרויות התחבורה הציבורית ובין היתר אמצעי תחבורה, תכנון מסלול, מידע כללי, מידע על שינויים בזמן אמת ועוד. לשם כך יוקצו 2 מלש"ח ממקורות משרד התחבורה. בנוסף, להנחות את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לשפר את שיתוף המידע התחבורתי בין המגזר הציבורי והפרטי לשם שיפור המידע הניתן באמצעות אתרי אינטרנט ויישומונים פרטיים.
ג. להנחות את שרת התחבורה בתיאום עם שר האוצר והשר לביטחון הפנים להשלים את הכנתה של תוכנית אב למטענים, שבמסגרתה תיבחן בין היתר הגבלת נסיעת משאיות באזורים מוגדרים ובשעות מוגדרות, מתן תמריצים או הטלת מס לצורך מעבר לנסיעה בשעות הלילה תוך שימוש בטכנולוגיות עדכניות כדוגמת הטכוגרף הדיגיטלי, התאמת תשתיות, ניהול תנועה והצבת יעדים לאומיים להובלת מטענים ברכבת.
ד. לקבוע, כי בהתאם לסעיפים 59(א)(1), (א)(5) ו-59(ב) לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021, דיווח השרים לוועדת הכספים של הכנסת אחת לשנה יסתמך בכל הקשור להתפתחות הטכנולוגית והניטור הרציף בין היתר על האמצעים הטכנולוגיים במיזם 'דרך ערך', אשר מופעל ע"י משרד התחבורה ומשרד האוצר, באמצעות חברת נתיבי איילון בע"מ. האמור יחול גם ביחס לבחינת יישום מודל תעריפי שיווי משקל וכדאיותו בהתבסס על הממצאים והתובנות שגובשו עד היום במסגרת מיזם 'דרך ערך'.
6. תקציב
העלויות המפורטות בהחלטה זו כלולות במסגרת התקציב השנתי ותכניות התקציב התלת-שנתיות לשנים 2025-2023 ועל כן ההחלטה לא צפויה להגדיל את החריגה ממגבלת הגירעון או מתחזית ההוצאות כאמור בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
הממשלה מחליטה על מספר צעדים לצורך הקלת הגודש בכיבישי ישראל בהם: הוספת נתיבים רבים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד והגברת אכיפה בהם, קידום תוכנית אכיפה לסיירת האופנועים של משטרת התנועה, צימצום רכיבי השכר ברכב במגזר הציבורי על ידי הכבדת התנאים לשימוש ברכב.
לפרטים נוספים ראו לשון החוק.