מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 852 מיום 1.3.2021 (להלן: "החלטה מס' 852") ובעקבות הפרות הסדר הנרחבות והאלימות שאירעו במדינת ישראל במהלך מבצע "שומר החומות", ובכלל זה ברשויות מקומיות מעורבות וערביות, ובשים לב למהלכים הממשלתיים ליישום החלטה מס' 852 והחלטות ממשלה קודמות המוזכרות בה, ממשלת ישראל רואה כיעד לאומי את ההגנה על שלום הציבור, ביטחונו וביסוס שלטון החוק והשבת הסדר הציבורי, זאת בין היתר באמצעות חיזוק מערכות אכיפת החוק, בדגש על רשויות מקומיות מעורבות שלגביהן קיים חשש להפרות סדר (להלן: "רשויות מקומיות מעורבות"):
1. הממשלה רואה את חיזוק שלום הציבור, ביטחונו, ביסוס שלטון החוק והשבת הסדר הציבורי כיעד לאומי לקידום בטווח המיידי.
2. ממשלת ישראל רואה חשיבות בפעילות המאומצת והמתואמת, של גורמי אכיפת החוק וגופי הביטחון במסגרת סמכויותיהם ובהתאם להתוויית מדיניות האכיפה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, לשם השבת תחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה, ובמטרה למנוע הישנות של התפרעויות אלימות והפרות סדר מעין אלו.
3. משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי, ימשיכו לפעול, בתחומי עיסוקם ואחריותם, לאכיפת החוק על פי מדיניות היועץ המשפטי לממשלה בכל הנוגע למעורבים באירועי הפרות הסדר האלימות ובפעולות האיבה שהתרחשו במדינת ישראל במהלך מבצע "שומר החומות". בכלל זאת, יקדמו גופים אלה טיפול מתואם בנוגע לאיתור ותפיסת אמל"ח בלתי חוקי המוחזק בקרב אזרחים והמהווה מכת מדינה, וכן יקדמו את המאבק בהסתה ובאלימות במרשתת, לרבות הרשתות החברתיות, בין היתר באמצעות צמצום החשיפה לתכנים מסיתים כאמור או התומכים בארגוני טרור, הכל במקרים המתאימים ובהתאם למדיניות היועץ המשפטי לממשלה.
4. המשרד לביטחון הפנים יקדם תכנית חירום בטווח הזמן המיידי, שתאפשר שימור תגבור הכוחות, בעלות של עד 97 מלש"ח, אשר תכלול:
א. גיוס 300 שוטרים במעמד זמני (שמ"זים) לטובת המשך השמירה על הסדר הציבורי למשך שלושה חודשים שיתגברו את תחנות המשטרה ברשויות מקומיות מעורבות. לצורך כך, יוקצו למשרד לביטחון הפנים 17.1 מלש"ח חד פעמיים. המשך העסקת השוטרים הזמניים לעיל ותקצובם תיבחן במסגרת הערכת מצב משותפת עם משרד האוצר לקראת תום שלושת החודשים הראשונים.
ב. הצבת 2 פלוגות מילואים של מג"ב לטובת השמירה על הסדר הציבורי שיתגברו את תחנות המשטרה ברשויות מקומיות מעורבות למשך עד שלושה חודשים. לצורך כך, יוקצו למשרד לביטחון הפנים 7.3 מלש"ח חד פעמיים לשנת 2021. המשך הצבת 2 פלוגות המילואים של מג"ב לעיל ותקצובן תיבחן במסגרת הערכת מצב משותפת עם משרד האוצר וגורמי אכיפה וביטחון לקראת תום שלושת החודשים הראשונים.
ג. הצטיידות באמצעים חיוניים, מענה לגיוס פלוגות מילואים של מג"ב, השלמת מלאים למשטרת ישראל, לשירות בתי הסוהר ולרשות הארצית לכבאות והצלה. לצורך כך, יוקצו למשרד לביטחון הפנים 56 מלש"ח חד פעמיים לשנת 2021.
ד. מענה טכנולוגי מותאם לצרכים המבצעיים המידיים לחיזוק הביטחון והסדר הציבורי. לצורך כך יוקצו, בשלב הראשון, למשרד לביטחון הפנים 5 מלש"ח חד פעמיים לשנת 2021.
ה. תגבור אבטחת מוסדות חינוך ברשויות מקומיות מעורבות עד לסוף שנת 2021 על בסיס המלצת משטרת ישראל. לצורך כך יוקצו למשרד לביטחון הפנים עד 2.6 מלש"ח חד פעמיים לשנת 2021.
ו. משטרת ישראל ומשרד האוצר יבחנו קידום תכנון מפורט לתחנת משטרה חדשה בעיר לוד.
ז. שיפוי ותיקון נזקים שנגרמו לאמצעים, לתחנות ולנקודות משטרת ישראל וכבאות והצלה במהלך מבצע "שומר החומות". לצורך כך, יוקצו למשרד לביטחון הפנים 9 מלש"ח חד פעמיים לשנת 2021.
5. בהמשך להחלטה מס' 852 ומבלי לגרוע מן האמור בה, בעקבות אירועי מאי 2021, נדרש לכלול בתוכנית פעולה חמש שנתית המפורטת ליישום ההמלצות והעקרונות שנקבעו בצוות המנכ"לים ואושרו על ידי הממשלה בהחלטה האמורה (להלן: תוכנית החומש), גם מענים נדרשים נוספים, שהתחדדו באירועים האחרונים, בנוגע לרשויות מקומיות מעורבות, וכן מענה לתרחיש הפרות סדר אלימות, רב זירתיות ובפריסה ארצית. לשם כך, תבוצע עבודת מטה לבחינת הצורך בפעולות ממשלתיות נוספות, נוכח האירועים האמורים, על פי טווח קצר, בינוני וארוך. עבודת המטה תבוצע בהובלת משרד ראש הממשלה, תוך הסתייעות במל"ל ובשיתוף המשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים וכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, המנויים בהחלטה מס' 852. עבודת המטה תשולב במסגרת תכניות החומש שיוגשו לאישור הממשלה בהתאם להחלטה מס' 852.
6. לצורך עדכון תכנית החומש כאמור בסעיף 5 לעיל, יוקמו הצוותים כמפורט להלן, שיגישו את המלצותיהם לשר לביטחון הפנים, בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בהחלטה מס' 852:
א. יוקם צוות משותף של המשרד לביטחון הפנים/משטרת ישראל ומשרד הביטחון/צה"ל, לגיבוש תכנית להגדלת מערך המילואים של משמר הגבול, תחת פיקוד משטרת ישראל, באמצעות הקמת פלוגות מילואים נוספות.
ב. יוקם צוות בראשות המשרד לביטחון הפנים/משטרת ישראל ובהשתתפות נציגי משרד המשפטים, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים לגיבוש תכנית "עיר בטוחה" ברשויות המקומיות המעורבות, תוך שילוב בין מערכים טכנולוגיים מתקדמים וחיבורם למרכזי השליטה של משטרת ישראל לצד מענה מבצעי משלים.
ג. יוקם צוות במשרד לביטחון הפנים לבחינה, להרחבה ולהפעלה של מערך המתנדבים במשטרת ישראל וברשות הארצית לכבאות והצלה, במצבי חירום.
7. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן: "החוק"), הסכום האמור בסעיף 4 ימומן מתוך סכומים שנותרו מתוך הפחתת מסגרת ההתחייבויות האמורה בסעיף 3ב(א)(2)(ג) לחוק יסוד: משק המדינה ובסעיף 47ג(3) לחוק, כפי שבוצעה בהחלטות ממשלה בשנים 2020 ו-2021, וזאת לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק. הקצאת התקציב לפי החלטה זו כפופה להוראות סעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה ולהוראות סעיף 47ד לחוק.
8. יובהר כי מעבר לסכום האמור בסעיף 4 לעיל, אין בהחלטה זו משום החלטה על הוצאת סכומים נוספים מתקציב המדינה או הפחתת הכנסות המדינה.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה.
בעקבות הפרות הסדר הנרחבות והאלימות שאירעו במדינת ישראל במהלך מבצע "שומר החומות", ובכלל זה ברשויות מקומיות מעורבות וערביות, ממשלת ישראל מכריזה על 'ההגנה על שלום הציבור' , ביטחונו וביסוס שלטון החוק והשבת הסדר הציבורי כיעד לאומי ולכן מחליטה לאשר באופן זמני את חיזוק רשויות האכיפה באמצעות תקצוב של 17 מיליון ש"ח שיועברו כמענק חד פעמי למשטרת ישראל וזאת לצד גיוס שוטרים במעמד זמני וכוחות מילואים.