מה הוחלט?
על רקע תופעות חוזרות ונשנות של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, הן בשגרה והן תוך ניצול משבר הקורונה, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן הטעיית הצרכן, השפעה בלתי הוגנת עליו או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן") או דין אחר, ועל רקע פעילות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (להלן "הרשות") בנושא ופעילותו של המשרד לשוויון חברתי בנוגע לאזרחים הוותיקים והצורך בריכוז מאמץ נוסף והעמדת כלים נוספים באכיפה, בחקיקה ובהסברה, וכדי להרחיב את הכלים והסמכויות של הרשות ואת היקף פעילותה לשם מיגור מלא של התופעה אשר אף מתעצמת לנוכח משבר הקורונה השורר במדינה ולשם הגברת החוסן של האזרחים הוותיקים וצרכנים פגיעים אחרים בתקופת משבר הקורונה:
חיזוק האכיפה הפלילית
1. משרד המשפטים יבחן עם הרשות מתן סמכות לממונה על הרשות (להלן "הממונה") לחפש בחומר מחשב, לאור העובדה כי כיום חלק גדול מן ההפרות כלפי צרכנים פגיעים נעשות על יסוד שימוש במאגרי מידע דיגיטליים ובהם פרטי צרכנים והכול בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה.
2. להטיל על שר המשפטים להמשיך ולקדם תיקון חוק המוסיף את הרשות לרשימת גופי החקירה המנויים בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת), (תיקון), תשע"ו–2016, (להלן – הצעת חוק נתוני תקשורת), אשר בית המשפט רשאי להתיר לו בצו קבלת נתוני תקשורת מסוימים, כהגדרתם בהצעת החוק, מבעל רישיון בזק וזאת לאור ריבוי השימוש באמצעי תקשורת במהלך ביצוע הפרות לחוק הגנת הצרכן בכלל וכלפי צרכנים פגיעים בפרט.
חיזוק האכיפה המנהלית
3. הרשות ומשרד המשפטים יבחנו בתוך 60 ימים הוספה של נסיבה מחמירה – פגיעה בצרכן פגיע כאמור בסעיף 23א(ב)(4) לחוק, להגדרת "נסיבות מחמירות" שבסעיף 22ד(ב) לחוק, אשר עוסק בהטלת עיצומים כספיים בנסיבות מחמירות.
4. הרשות, יחד עם משרד המשפטים והמשרד לשוויון חברתי, יבחנו בתוך 60 ימים את הצעת הרשות להגברת אכיפה נגד מעביד, או נושא משרה בתאגיד, לרבות באמצעות הטלת עיצום כספי, כאשר לא נקטו אמצעים למניעת הפרה של החוק, והכול בתיאום עם משרד המשפטים ובכפוף לאישורו.
5. א. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה לתקן את חוק הגנת הצרכן כך שהממונה יוסמך לקבוע כי במקרים של הפרות בנסיבות מסוימות וחמורות כפי שיקבע, עוסק וכן בעל זיקה אליו, כפי שיקבע, כל אחד מהם, הוא עוסק מפר בנסיבות מחמירות. קביעת הממונה תהיה לאחר שהודיע לעוסק על כוונתו לקבוע כי הינו עוסק מפר בנסיבות מחמירות ולאחר שנתן לו זכות להשמיע את טענותיו. הודעת הממונה וכן קביעתו כאמור יימסרו גם לנותן שירותי התשלום.
ב. לקדם תיקון חקיקה, בתיאום עם משרד המשפטים, המשרד לשוויון חברתי ובנק ישראל שיקבע חובות לנותני שירותי תשלום לפעול בהתאם להודעה ולקביעה כפי שיפורט להלן –
1. לאחר הודעה למפר לכאורה על כוונה לקבוע כי הינו מפר בנסיבות מחמירות – הפסקת העברת הכספים לעוסק על ידיהם.
2. לאחר קביעת הממונה כי המפר הינו מפר בנסיבות מחמירות – הפסקת העברת הכספים לעוסקים המפרים והשבת כספים לצרכנים המשלמים, ככל שכספים אלו טרם הועברו למפר.
ג. כדי להבטיח את ביצוע ההוראות, תיבחן האפשרות, במסגרת תיקון החקיקה, להטיל עיצום על נותן שירותי תשלום אשר לא יפעל להפסקת העברת כספים או הפסקת הכספים והחזרתם כאמור.
יובהר, כי אין בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות המפקח על הבנקים, שלפיהן בנסיבות שבהן התעורר אצל סולק חשש ממשי כי בפעילותו של בית עסק יש משום הונאת לקוחות, הטעיית לקוחות או הפעלת השפעה בלתי הוגנת עליהם, רשאי הוא לסרב לתת לבית העסק שירותי סליקה או לבצע עבורו פעולה מסוימת, והסירוב ייחשב כסירוב סביר.
ד. לקדם תיקון לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 כך שקביעת הממונה כי העוסק הינו מפר בנסיבות מחמירות תביא לכך כי –
1. ממועד הקביעה לא ייפתחו תיקי הוצאה לפועל הקשורים לפעילות העסקית, כאמור בקביעת הממונה, שבהם העוסק הוא זוכה, אלא אם כן פתיחת התיק אושרה על ידי גורם מוסמך כפי שיקבע.
2. כל תיקי הוצאה לפועל קיימים בקשר לפעילות העסקית, כאמור בקביעת הממונה, ייסגרו וכל ההליכים שננקטו במסגרתם יבוטלו בהתאם לתנאים שייקבעו בחקיקה.
3. תיבחן האפשרות להגבלת הליכי הוצאה לפועל ולעיכוב כספים ממועד ההודעה למפר לכאורה על הכוונה לקבוע כי הינו מפר בנסיבות מחמירות.
חיזוק כוח הצרכן במישור האזרחי
6. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה להפיץ תזכיר חוק שעניינו קביעת חובה על העוסקים בשיווק יזום מרחוק באמצעות הטלפון או החברות המנויות בתוספת השנייה לחוק הגנת הצרכן להקליט שיחות עם הצרכנים שלהם, לשמור אותן לתקופה שתיקבע ולמסור אותן על פי דרישה ובאופן שייקבע לצרכן, לרשות ולכל גורם אחר ככל שייקבע וזאת על מנת לחזק את ההרתעה מפני מעשי עוקץ בכלל וכלפי צרכנים פגיעים בפרט וכן לאפשר לצרכן להסתייע בהקלטה במידת הצורך. תזכיר החוק ייקח בחשבון את העלות הכספית של החובות כאמור בתזכיר ואת הצורך להפחית עלויות ככל שניתן וכן את החלתן על עסקים קטנים.
א. ביחס להיבטים הייחודיים של שוק התקשורת תקודם הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה בהסכמה עם משרד התקשורת.
ב. ביחס להיבטים הייחודיים הקשורים לבעל רישיון ספק גז כמשמעותו בחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט–1989, תקודם הצעת החוק לוועדת השרים בתיאום עם משרד האנרגיה.
ג. ביחס לספק מים, כמשמעותו בחוק המים, התשי"ט–1959, ייבחן הצורך בקידום הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה וזאת לאחר בחינת הרלוונטיות של התיקון לשוק זה, בשיתוף עם הרשות הממשלתית למים ולביוב.
ד. ביחס לבעל רישיון ספק שירות חיוני כמשמעותו בחוק משק החשמל, התשנ"ו–1996, ייבחן הצורך בקידום הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה וזאת לאחר בחינת הרלוונטיות של התיקון לשוק זה, בשיתוף עם רשות החשמל.
7. להטיל על הרשות, משרד המשפטים והמשרד לשוויון חברתי להקים צוות אשר יבחן בתוך 60 ימים את המתווה הראוי להטלת פיצוי לדוגמה בשל הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כאמור בחוק הגנת הצרכן. הצוות יבחן את האפשרות לפסוק פיצויים לדוגמה במקרים קונקרטיים שבגינם יהיה זכאי הצרכן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמה לרבות מתן זכות זו לאוכלוסייה פגיעה בלבד. עוד יבחן הצוות את אופן הוכחת היסוד הנפשי הנדרש של זדון או מודעות, ולרבות באמצעות קביעת הזכות במקום בו הממונה קבע כי העוסק הינו מפר בנסיבות מיוחדות וכדומה.
8. הרשות, המשרד לשוויון חברתי ומשרד המשפטים, בתיאום עם בנק ישראל, יבחנו תיקון חקיקה שעניינו הטלת חובות דיווח על נותני שירותי תשלום לגורמים המוסמכים אודות פעילות כלכלית חריגה או בלתי רגילה שמעלה חשש ממשי לניצול כלכלי של צרכן וכן במקרה שבו נותן שירותי תשלום החליט שלא לפתוח חשבון או לסגור חשבון מטעמים אלה. הדיווחים האמורים ישמשו את הגורמים המוסמכים, כפי שייקבע. כמו כן, יבחנו הגנות שיינתנו במקרה זה לנותני שירותי תשלום.
9. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה לקדם תיקון לחוק הגנת הצרכן שלפיו עוסק הפונה באופן יזום לצרכן בהצעה שיווקית בשפות נוספות מלבד השפה העברית, יחויב לספק את עיקרי העסקה במסמך בכתב באותה שפה נוספת וזאת בתנאי שהעוסק מחויב מכוח החוק או רישיון לספק מסמך בכתב כאמור.
שירותים של המדינה להגנה על צרכנים פגיעים
10. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה והשרה לשוויון חברתי לקדם את הליכי חקיקה של הצעת חוק שעניינה הקמה וניהול של מאגר שבו יהיו זכאים להירשם כל מי שירצה ששיחות שיווק אליו יהיו אסורות (להלן "מאגר אל תתקשרו אליי") – במקביל להשלמת הליכי החקיקה, המשרד לשוויון חברתי יסייע לרשות בהקמת המאגר. הרשות תקיים, בעצמה ובסיוע גופים אחרים, פעולות הסברה ופעולות סיוע מיוחדות להנגשת השירות לצרכן פגיע.
11. להטיל על הרשות ועל המשרד לשוויון חברתי, בתיאום ביניהם, לבצע תוכניות להפעלת מערכי הסברה, חינוך והגברת המודעות כדי להעצים צרכנים פגיעים מול שיטות שיווק אגרסיביות ולהגביר את המודעות לזכויות הצרכן בכלל וצרכן פגיע בפרט, לרבות בשיתוף פעולה עם ארגוני צרכנים וארגונים אחרים בחברה האזרחית.
12. להטיל על המשרד לשוויון חברתי להפעיל ערוץ ייעודי במוקד שהוא מפעיל לפניות אזרחים ותיקים לשם:
א. מתן מענה לפניות בנושא של ניצול כלכלי של צרכנים שהם אזרחים ותיקים.
ב. העברת מידע לגורמי האכיפה הרלוונטיים באופן שייקבע בתיאום עמם.
ג. המשרד לשוויון חברתי יפרסם מעת לעת לציבור דין וחשבון שיכלול מידע כללי וסטטיסטי בנוגע לתלונות שהתקבלו במוקד.
13. להטיל על המשרד לשוויון חברתי להעמיד סטודנטים שקיבלו מלגה לסייע לצרכנים שהם אזרחים ותיקים להתמודד מול שיטות שיווק אגרסיביות.
14. להטיל על הרשות לסייע לצרכנים פגיעים במימוש זכויותיהם במסגרת הליכים אזרחיים לפי חוק הגנת הצרכן.
תקציב וכוח אדם
15. הצעת ההחלטה אינה כוללת דרישת כוח אדם ותקציב.
חקיקה
16. לשם ביצוע תיקוני החקיקה הנדרשים לפי החלטה זו –
א. להטיל על שר הכלכלה והתעשייה, בתיאום עם הממונה, המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והמשרד לשוויון חברתי לתקן את חוק הגנת הצרכן, התשמ"ו-1981 כנדרש ליישום סעיפים 5, 6, 9 ו-10 להחלטה זו.
ב. להטיל על שר המשפטים להמשיך ולקדם את הצעת חוק נתוני תקשורת תוך הוספת הרשות כמוצע בסעיף 2. כמו כן, להטיל על שר המשפטים, בתיאום עם הממונה, המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והמשרד לשוויון חברתי לתקן את חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז–1967 לעניין סעיף 5, וכן בתיאום גם עם בנק ישראל לבצע תיקון חקיקה לעניין סעיף 5 ו-8 להחלטה זו.
לאחר עבודה ממושכת של השרה לשיוויון חברתי, מירב כהן, ושל שר הכלכלה עמיר פרץ, הממשלה מוציאה לפועל את רפורמת עושק הקשישים.
מטרת התוכנית: הגנה על אזרחים מבוגרים מפני תוכניות עוקץ של נוכלים שונים באמצעות שיחות "שיווק" וכדומה.