לנוכח החשיבות הלאומית שרואה הממשלה בקידום הפיתוח הכלכלי-חברתי של החברה הערבית ובהמשך להחלטות הממשלה מס' 922 מיום 31 בדצמבר 2015, שעניינה פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2020-2016, מס' 1480 מיום 2 ביוני 2016, שעניינה תכנית ממשלתית להעצמה ולחיזוק כלכלי-חברתי של היישובים הבדואים בצפון לשנים 2016–2020, מס' 2397 מיום 12 בפברואר 2017, שעניינה תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב 2021-2017, מס' 468 מיום 25 באוקטובר 2020, שעניינה פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2020-2016 – תיקון החלטת ממשלה, מס' 469 מיום 25 באוקטובר 2020, שעניינה תכנית ממשלתית להעצמה ולחיזוק כלכלי חברתי של היישובים הבדואים בצפון לשנים 2020-2016 – תיקון החלטת ממשלה ומס' 852 מיום 1 במרץ 2021, שעניינה מדיניות ממשלתית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית והעצמת החברה הערבית בישראל ותיקון החלטות ממשלה:
א. תכנית לפיתוח חברתי-כלכלי בחברה הערבית
1. לאשר תקצוב תכנית רב-שנתית עד לשנת 2026 לפיתוח חברתי-כלכלי של החברה הערבית בישראל, לרבות האוכלוסייה הערבית המתגוררת ברשויות מקומיות ערביות, ברשויות מקומיות בדואיות בצפון ובדרום, ביישובים ערבים ובדואים אשר ממוקמים בתוך רשויות מקומיות יהודיות.
2. התוכנית יכולה לתת מענה לאוכלוסייה הערבית ביישובים המעורבים, כהגדרתם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
3. התכנית הרב-שנתית תהיה בגובה של 26.5 מיליארד ש"ח, שלפחות מחציתה תוקצה למשרדי הממשלה ממשרד האוצר ומחציתה מתוך המקורות התקציביים של המשרדים. 0.5 מיליארד ש"ח נוספים יתווספו לתוכנית הרב שנתית במועד מאוחר יותר בכפוף למקורות תקציביים. יובהר כי סכום זה אינו כולל את התכנית הרב שנתית ליישובים הדרוזים והצ'רקסים שעומדת על 3 מיליארד ₪, והכול כמפורט בהחלטת הממשלה מס' 291 מיום 1.8.2021.
4. הממשלה מנחה את הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית במשרד לשוויון חברתי, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, להביא לפניה בתוך 75 יום החלטת ממשלה מפורטת, בשיתוף ובתיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים לכל פרק בהחלטה. כמו כן, לעניין סוגיות דרכי הקצאת הכספים, בקרה וביקורת על ביצוע התוכנית, ההחלטה תתואם עם אגף החשב הכללי במשרד האוצר. תכנית זו תכלול את יעדי התוכנית, פירוט השימושים בסכום שאושר ומנגנוני היישום הנדרשים לעמידה ביעדי ההחלטה. במסגרת ההחלטה יגובשו מענים ייחודיים לאוכלוסייה הבדואית בצפון ובדרום. מענים ביחס לאוכלוסייה הבדואית בדרום יגובשו על ידי האגף לפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הבדואים בדרום במשרד הרווחה והשירותים החברתיים בתיאום עם אגף התקציבים.
5. חלוקת התקציבים כאמור לעיל בין החלקים השונים בחברה הערבית, כמפורט בסעיף 1 לעיל, תיעשה, ככל הניתן, לפי חישוב של חלקם באוכלוסייה.
ב. תכנית לפיתוח ולשדרוג תשתיות הכבישים ביישובי החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית
לאשר את תקצוב התכנית האסטרטגית של חברת נתיבי איילון לפיתוח ולשדרוג תשתיות הכבישים ביישובי המיעוטים בסך של 1 מיליארד ש"ח במשך שנת 2022, בהתאם לצרכים ולקצב התקדמות התכנית. תקציב נוסף של מיליארד ש"ח לשנת 2023 יתוקצב בהמשך, בכפוף למקורות תקציביים.
ג. התוכנית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית
1. לאשר תקצוב תכנית רב שנתית עד לשנת 2026 לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית.
2. התכנית תהיה בגובה 2.4 מיליארד ₪ בפריסה על פני שנות התוכנית, מתוכם 1 מיליארד ₪ להוצאות אזרחיות. 1.2 מיליארד ₪ יהיו ממקורות תוספתיים שיוקצו על ידי משרד האוצר.
3. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתיאום עם אגף התקציבים, יביא תכנית מפורטת לאישור הממשלה בתוך 30 יום, הכוללת פירוט פעולות המשרדים, יעדים לתכנית ומנגנוני יישום, מעקב ובקרה. התכנית תתואם עם כלל המשרדים השותפים: המשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי לחברה הערבית, הרשות לשיקום האסיר, רשות המיסים, המטה לביטחון לאומי ואגף החשב הכללי במשרד האוצר.
ד. יישום התוכנית
1. תקצוב התכנית ייעשה לאחר גיבוש התכניות המפורטות.
2. במסגרת ההחלטות המובאות בפני הממשלה, ניתן יהיה לתקן החלטה זו ולהסיט סכומים ממשרד למשרד ככל שטרם חויבו ככל שהמשרד יוזם ההחלטה, בהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר, ראה כי הדבר נכון יותר בנסיבות העניין. ככל שתישקל הסטה של תקציבים שחויבו, הדבר יבוצע בהסכמה עם אגף החשב הכללי.
3. להנחות את מזכיר הממשלה לבצע סנכרון מיטבי בין התוכניות ולנסות להביא להכרעה במחלוקות הקיימות בין משרדי הממשלה ולהביא לכך שההחלטות יובאו בלוחות הזמנים המפורטים לעיל בפני הממשלה.
ה. תוכניות אב ארוכות טווח לצמצום פערים:
תוכניות אב לסגירת פערים
1. הממשלה מנחה את שרת החינוך להקים צוות שיגבש תוכנית אב ארוכת טווח לסגירת פערים בין החברה הערבית לחברה היהודית ולהגיש את ההמלצות לממשלה בתוך 180 ימים.
2. הממשלה מנחה את שרת הכלכלה והתעשייה להקים צוות שיגבש תוכנית אב לסגירת הפערים בתעסוקה בין החברה הערבית לחברה היהודית ולהגיש את ההמלצות לממשלה בתוך 180 ימים.
3. הממשלה מנחה את שר הבריאות להקים צוות שיגבש תוכנית אב לסגירת הפערים בבריאות בין החברה הערבית לחברה היהודית ולהגיש את ההמלצות לממשלה בתוך 180 ימים.
4. הממשלה פונה אל נציב שירות המדינה להקים צוות שיגבש תוכנית אב לסגירת הפערים בייצוג ההולם בין החברה הערבית לחברה היהודית ולהגיש את ההמלצות לממשלה בתוך 180 ימים.
5. הממשלה מנחה את שרת הפנים להקים צוות שיגבש תוכנית אב לסגירת הפערים בין הרשויות הערביות לרשויות היהודיות ולהגיש את ההמלצות לממשלה בתוך 180 ימים.
6. הממשלה מנחה את שר הרווחה והשירותים החברתיים להקים צוות שיגבש תוכנית אב לצמצום ומיגור העוני בחברה הערבית בתוך 180 ימים ממועד החלטה זו.
7. הצוותים יכללו נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, אגף התקציבים, אגף החשב הכללי והרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית.
8. תוכניות אלו יהיו בכפוף ליעדים הפיסקאליים שנקבעים על ידי הממשלה.