מה הוחלט?
החלטה מספר קור/17 של ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו מיום 30.08.2020 אשר צורפה לפרוטוקול החלטות הממשלה וקבלה תוקף של החלטת ממשלה ביום 17.09.2020 ומספרה הוא 388 (קור/17).
נושא ההחלטה: תוכנית "הרמזור" להתמודדות דיפרנציאלית עם התפשטות נגיף הקורונה בהתאם לנתוני תחלואה אזוריים
מחליטים:
1. לאמץ מדיניות של טיפול דיפרנציאלי בהתפשטות נגיף הקורונה החדש (תוכנית "הרמזור") בהתאם לסיווג של רשויות מקומיות בארץ, לפי נתוני התחלואה שלהן לארבע רמות בהתאם לפרמטרים מוגדרים.
2. לקבוע הגבלות שונות מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020 (להלן: "חוק סמכויות מיוחדות") לכל רשות מקומית (להלן – "רשות") בהתאם לסיווג האמור.
3. בהתאם לסיווג האמור, לגבש כלי סיוע מותאמים עבור כל רשות להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה בשטחה בהיבטי הסברה, אכיפה, בניית מערכות מידע, סיוע בקטיעת שרשראות הדבקה וסיוע לתושבים וזאת בשים לב למאפייניה הייחודיים של כל רשות כאמור, הכול כמפורט בסעיפים א' עד ה' להלן.
א. סיווג הרשויות
1. לכל רשות מקומית יינתן ציון בין 0 ל-10 בהתאם לנוסחה המבוססת על המשתנים הבאים:
(א) מספר החולים החדשים ל-10,000 תושבים ברשות בשבוע;
(ב) שיעור הבדיקות החיוביות בכל רשות בשבוע;
(ג) קצב גידול מספר החולים החדשים בכל רשות מקומית בשבוע.
2. אחת לשבועיים (להלן – "המועד הקובע") ועל סמך ממוצע הנתונים של כל רשות בשבוע שקדם למועד הקובע ולציון שניתן על פיו, ייקבע הסיווג של אותה רשות כדלהלן: רשות שממוצע ציוניה במועד הקובע יהיה מעל 7.5 תוגדר אזור אדום; רשות שממוצע ציוניה במועד הקובע יהיה בין 6 ל-7.5 תוגדר אזור כתום; רשות שממוצע ציוניה במועד הקובע יהיה בין 4.5 ל-6 תוגדר אזור צהוב; רשות שממוצע ציוניה במועד הקובע יהיה מתחת ל-4.5 תוגדר אזור ירוק.
3. על אף האמור, הצוות הבין-משרדי שיוקם כאמור בסעיף ב' שלהלן רשאי לקבוע לגבי יחידה גיאוגרפית בתוך רשות מסוימת (ובכלל זה שכונה או מקבץ שכונות בתוך עיר, או יישוב בתוך מועצה אזורית), שתוגדר כאזור בעל סיווג שונה מהרשות שבו היא מצויה, בהתאם לנתוני התחלואה של אותה יחידה.
4. הסיווג האמור יפורסם לציבור.
5. יובהר כי אין בסיווג כאמור לגרוע מסמכות ועדת שרים להכריז על אזור מוגבל בהתאם לסמכותה לפי סעיף 13 לחוק סמכויות מיוחדות.
ב. צוות בין-משרדי ליישום תוכנית "הרמזור"
להקים צוות בין-משרדי בראשות משרד הבריאות ובהשתתפות משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד הפנים, משרד הביטחון, משרד הכלכלה והתעשייה, המטה לביטחון לאומי, בנק ישראל ונציג מטעם פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות (להלן – הצוות), שתפקידו לקבוע את אופן יישום המדד בנוגע לאזורים גיאוגרפיים בעלי מאפייני גודל ייחודיים הדורשים תיקון סטטיסטי, בין היתר, יישובים בתוך מועצות אזוריות. כמו כן הצוות יהיה רשאי לקבוע את אופן יישום המדד בנסיבות מיוחדות ובתנאים שיקבע.
ג. מנגנון דיפרנציאלי בהגבלות האזוריות
לאמץ מדיניות שלפיה, ככלל, ההגבלות שתיקבענה בכל אזור לעניין ההתקהלות והתפוסה המותרת במקומות ציבוריים ועסקיים מכוח חוק סמכויות מיוחדות תיעשנה בהתאם לסיווג האזורי ובשים לב למאפייניו הייחודיים של כל מקרה ומקרה ולמעט לגבי תחומים אשר לא יוסדרו במנגנון הדיפרנציאלי, כאמור בסעיף ד' שלהלן:
(1) באזור "אדום" – מספר האנשים לא יעלה על 20 אנשים בשטח פתוח ועל 10 אנשים במבנה.
(2) באזור "כתום"
בשטח פתוח – התקהלות עד 50 איש.
בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-40% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל-4 מ"ר, והכול עד 50 איש לכל היותר.
במבנה – התקהלות עד 25 איש.
במבנה של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ – 20% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל–4 מ"ר, והכול עד 25 איש לכל היותר.
(3) באזור "צהוב"
בשטח פתוח – התקהלות עד 100 איש.
בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-60% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל-4 מ"ר, והכול עד 100 איש לכל היותר.
במבנה – התקהלות עד 50 איש.
במבנה של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-40% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל–4 מ"ר, והכול עד 50 איש לכל היותר.
(4) באזור "ירוק" –
בשטח פתוח – התקהלות עד 250 איש.
בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-80% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל-4 מ"ר, והכול עד 250 איש לכל היותר.
במבנה – התקהלות עד 100 איש.
במבנה של מקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-60% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית כאמור – לא יותר מאדם ל–4 מ"ר, והכול עד 100 איש לכל היותר.
ד. הסדרה נפרדת
לקבוע כי על אף האמור לעיל, מספר השוהים בתחומים המפורטים להלן ייקבע בהסדרה נפרדת שאינה כאמור בסעיף ג':
1. פעילות מסגרות רווחה;
2. הסדרת פעילות מערכת החינוך לפי החלטת הממשלה מספר 295 מיום 02.08.2020;
3. פעילות התחבורה הציבורית והתעופה;
4. פעילות מקומות עבודה, למעט לעניין קבלת קהל;
5. תנאי התפוסה בשמורות טבע, גנים לאומיים, אתרי מורשת והמקומות הקדושים, מוזיאונים, קניונים;
6. אירועים מאורגנים, בישיבה וללא מזון;
7. אירועי ספורט;
8. חנויות למכירת מזון, מוצרי היגיינה ובית מרקחת.
ה. כלי סיוע וניהול
להקים צוות היגוי בראשות מנכ"ל משרד הפנים ובהשתתפות נציגי משרדי הבריאות, ראש הממשלה, הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המטה לביטחון לאומי, פיקוד העורף, משטרת ישראל ונציג מטעם פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, ובהתייעצות עם השלטון המקומי, אשר יגבש את תוכנית כלי הסיוע לרשויות המקומיות לביצוע תפקידיהן על פי דין, בהתאמה לכל סוג של אזור, בין השאר, בהיבטים הבאים:
1. הסברה;
2. אכיפה;
3. סיוע בקטיעת שרשראות הדבקה;
4. כלי סיוע לתושבים.
להקצות תקציב ליישום התוכנית שתגובש על ידי צוות ההיגוי לטובת הפעלת כלי הסיוע ברמה המקומית. הקצאת התקציב תיעשה בהתאם לתבחינים שייקבעו ע"י צוות ההיגוי באמצעות מנגנוני התמיכה הקיימים בכל משרד ממשלתי לפי סמכויותיו, בהסכמה עם משרד האוצר ומתוך המסגרת התקציבית שאושרה בחוק יסוד: משק המדינה (הוראת שעה לשנת 2020) ובחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית התשנ"ב-1992 (הוראות השעה לשנים 2021-2020), ופורטה בתוכנית שאושרה על-ידי הממשלה בהחלטתה מיום 16 באוגוסט 2020.
תקציבים מוניציפליים, ככל שיסוכמו בצוות ההיגוי, שעניינם שמירה על הרציפות התפקודית של השלטון המקומי (כגון הסברה, כוח אדם, ציוד וכו') יועברו באמצעות משרד הפנים.
מבלי לגרוע מהאמור, משרד הביטחון ימשיך להפעיל את מנגנון הסיוע האופרטיבי לרשויות מקומיות באזורים המוגדרים אדומים וכתומים בכל הנוגע להגשת סיוע לחולים ופעולות סיוע להורדת שיעור התחלואה.
הממשלה מקבלת את תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. משמעות ההחלטה היא דרוג וסיווג של רשויות מקומויות בצבעים שונים על הטווח שבין ירוק ואדום ובהתאם למספר חולי הקורונה הפעילים. בהתאם לסיווג יקבעו על כל אזור מגבלות נפרדות.