מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3696 מיום 6 ביוני 2005 (להלן – תוכנית הצמיחה), מס' 3238 מיום 29 במאי 2011 (להלן – תוכנית מרום) ומס' 1483 מיום 2 ביוני 2016 (להלן – תוכנית היובל) שעניינן חיזוק ופיתוח כלכלי של העיר ירושלים; בהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל ולמדיניות הממשלה לחיזוק ירושלים בירת ישראל ופיתוחה הכלכלי; בנוסף על מגוון התוכניות והתקציבים שמפעילה הממשלה בירושלים, רואה הממשלה לנכון לקדם את פיתוח העיר ירושלים בתחומים אשר יש לה יתרון יחסי בהם על מנת לייצר תנופה כלכלית וכן חוסן כלכלי לעיר ירושלים:
1. לאשר תוכנית חומש נוספת, המשכית ומשלימה ל"תוכנית היובל" (להלן – "תוכנית לביא" או התוכנית), שתבוצע בין השנים 2026-2022. בתוכנית חומש זו, בהמשך לתכניות החומש הקודמות, תבוצענה פעולות במטרה לייצר ולחזק מנועי צמיחה כלכליים ברי קיימא וארוכי טווח בתחומים אשר לעיר יתרון יחסי בהם על מנת לקדם ולחזק את כלכלת הבירה.
המסגרת התקציבית של התוכנית תעמוד על סך כולל של 645,500,000 ₪ וניתן יהיה להרחיבה עד לסכום של עד 745,500,000 ש"ח, כפי שיפורט בהמשך.
2. תחומי הפעולה ופעולות שבהם תעסוק התוכנית הם כמפורט בסעיף זה ובמפת הדרכים שבסעיף 3 להלן:
א. אקדמיה – פעילות לחיזוק וביסוס מעמדה של ירושלים כמרכז של מצוינות וחדשנות אקדמית, המהווה מוקד משיכה לסטודנטים מהעיר ומחוץ לה.
ב. תעסוקה – פעילות לחיזוק וביסוס מעמדה של ירושלים כמרכז של תעסוקה איכותית, המהווה מוקד משיכה למעסיקים ולמועסקים מהעיר ומחוץ לה בתחומים שונים, לרבות הייטק, ביוטק, בריאות, שירותים עסקיים ועוד.
ג. תיירות – פעילות לחיזוק וביסוס מעמדה של ירושלים כבירת תיירות לאומית ובין-לאומית ומשיכת תיירים לעיר.
ד. עיר ממשל –
1. פעילות למיצוב ועיגון הבירה כעוגן שלטוני וכמרכז של כלכלת ממשל
בהמשך למאמצי הממשלה בתחום ומתוך הבנה של התרומה הכלכלית הפוטנציאלית לעיר, במסגרת תחום פעילות זה ובנוסף ליתר הפעולות שיבוצעו בתחום בהתאם ל"מפת הדרכים", המשרד יקים ויוביל צוות בין-משרדי (להלן: הצוות) שחבריו יהיו: מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת (יו"ר), מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנכ"ל עיריית ירושלים, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, נציב שירות המדינה, ראש מנהל נכסי הדיור הממשלתי, הממונה על התקציבים או מי מטעמם. תפקידי הצוות יהיו בין היתר: 1. מיפוי של הפעולות והפרויקטים המנוהלים במרחב ותיאום השיח בין הגורמים השונים המובילים אותם. 2. גיבוש המלצות לתוכנית מרחבית כוללת שתביא לידי ביטוי שיקולים וצרכים שונים הייחודיים למרחב. הצוות יגיש המלצותיו לשר ירושלים ומורשת בתוך 12 חודשים.
במקביל, המשרד יפעל לקידום פעולות ופרויקטים הממצבים את הבירה כמקום מפגש, פיזי ורעיוני, בין הממשלה לאקדמיה, התעשייה והמגזר השלישי, בהיקף תקציבי של 10 מלש"ח.
2. העברת מכללות צה"ל לירושלים
להנחות את שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, שר האוצר ושר ירושלים ומורשת לפעול להעברת מכללות צה"ל לירושלים.
ה. פיתוח תשתיות תומכות – פעילות לפיתוח תשתיות פיזיות בעיר כך שיתמכו במאמצים לפיתוח כלכלי של העיר הנזכרים לעיל, לרבות פיתוח של תשתיות פיזיות בתחומי האקדמיה, התעסוקה, התיירות ועיר ממשל. במסגרת פרק זה של התוכנית, ייכללו אך ורק פרויקטים תשתיתיים פיזיים המשרתים את אחד מהיעדים שנקבעו בפרקים הקודמים ואת המדיניות הלאומית שמקדמת הממשלה בירושלים.
3. מפת דרכים
מפת הדרכים מפרטת להלן את תחומי הפעילות של התוכנית, תקציב לכל תחום פעילות, תתי התחומים ויעדי התוכנית וכן כיווני פעולה מרכזיים להשגת כל יעד:
4. תקציב התוכנית
א. המסגרת התקציבית של התוכנית בגין השנים 2026-2022, תעמוד על סך של 645,500,000 ₪ וניתן יהיה להרחיבה עד לסכום של 745,500,000 ₪ כמפורט להלן:
1. התקציב בסך 625 מלש"ח יוקצה בהרשאה להתחייב בפריסה על פני שנות התוכנית בהתאם לפירוט הבא: 105 מלש"ח בשנת 2022, ו-130 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2026-2023.
2. משרד ירושלים ומורשת רשאי להרחיב את תקציב התוכנית בסכום שלא יעלה על 100 מלש"ח בכל שנות התוכנית, ללא צורך באישור הממשלה, אלא אם נדרש לפי סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), וזאת ככל שיגיעו תוספות תקציביות מתקציב המשרד או מתקציבי משרדי ממשלה אחרים, בכפוף לפעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, שתאושר על ידי הממונה על התקציבים במשרד האוצר. שיוך התוספות התקציביות לפרויקט מסוים ייעשה בהתאם לאמור בסעיף 5(ד) להלן.
3. לטובת סיוע בבינוי והרחבת מוסדות אקדמיים בעיר במסגרת תחום הפעולה של פיתוח תשתיות תומכות יוקצה תקציב נוסף בסך של 20.5 מלש"ח בהתאם לפירוט שלהלן:
משרד |
סך תקציב במלש"ח |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
משרד ראש הממשלה |
10 |
5 |
5 |
|
|
משרד הפנים |
6 |
|
2 |
2 |
2 |
המשרד לפיתוח הנגב והגליל |
1.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
|
משרד הבריאות |
עד 3 מלש"ח |
עד 1 מלש"ח |
עד 1 מלש"ח |
עד 1 מלש"ח |
|
סך הכול |
20.5 |
|
|
|
|
הממשלה רושמת לפניה את התחייבות עיריית ירושלים, שלפיה העיריה תשתתף בעלות פעולות בינוי והרחבת מוסדות אקדמיים בעיר ממקורותיה בסך של 3 מיליון ₪ בפריסה שווה בין השנים 2022–2024.
(להלן – תקציב לפעולות בינוי)
לתקציב לפעולות בינוי יתווספו 23.5 מלש"ח מהתקציב האמור בסעיף 4(א)(1) לעיל, וזאת מתוך התקציב המיועד לתחום הפעולה של פיתוח תשתיות תומכות.
ב. לצורך קידום תחום התעסוקה האיכותית בירושלים ושילוב אוכלוסיות המטרה בתעסוקה בתחום ההייטק בעיר ירושלים יפעל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בשיתוף עם משרד ירושלים ומורשת להכשרה ושילוב של אוכלוסיות מגוונות המתגוררות בירושלים בתעשיית ההייטק. לשם כך יקצה המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל 2 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2024-2022 ובסה"כ 6 מלש"ח. תקציב זה יתמקד באוכלוסיית החרדים, יתווסף לתחום האקדמיה בתוכנית לביא ויבוצע בהתאם לנוהליה.
ג. לצורך קידום ופיתוח תיירות הפנים בעיר ירושלים יקדם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, בשיתוף עם משרד ירושלים ומורשת, פרויקט לעידוד תושבי הפריפריה החברתית בנגב ובגליל לבקר בירושלים. לשם כך יקצה המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל 1 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2023-2022 ובסה"כ 2 מלש"ח. תקציב זה יתווסף לתחום התיירות בתוכנית לביא ויבוצע בהתאם לנוהליה.
ד. לצורך קידום פעולות בתחום החינוך הבלתי פורמלי בירושלים, יקצה משרד ראש הממשלה עד חצי מיליון ₪ בשנת 2022. הסכום יתווסף לתחום הפעולה של אקדמיה בתוכנית "לביא" ויבוצע בהתאם לנהליה ולכל דין. כמו כן משרד התרבות והספורט יקצה סכום של עד 2 מיליון ₪ בשנת 2022, אשר יתווסף לתחום הפעולה של תיירות בתוכנית "לביא" ויבוצע בהתאם לנהליה ולכן דין.
ה. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב ולצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור, יקצו משרדי הממשלה מתקציביהם את הסכומים המפורטים בהחלטה זו. משרדי הממשלה ואגף התקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה מתקציב שונה מהתקציב המפורט לעיל לשם ביצוע הפעולה המאזנת כאמור.
העלות האמורה בסעיף 4(א)(1) כלולה במסגרת תוכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2023–2025 ועל כן ההחלטה לא צפויה להגדיל את החריגה ממגבלת הגירעון או מתחזית ההוצאות, כאמור בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב.
5. ניהול התוכנית
א. הניהול, המעקב והבקרה השוטפים של התוכנית יבוצעו על ידי משרד ירושלים ומורשת (להלן – המשרד).
ב. בתוך 90 ימים, המשרד יגבש תוכנית עבודה ליישום התוכנית בהתאם למפת הדרכים (להלן – תוכנית העבודה) בהיוועצות עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ובהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר. תוכנית העבודה תכלול פירוט של התקציב שיוקצה לכל תת תחום, יעד ופרויקט, תאושר מראש על ידי המשרד, תוצג לצוות המעקב, כהגדרתו להלן ותפורסם באתר האינטרנט של המשרד.
ג. שינויים והסטות בתוכנית העבודה, ככל שיהיו, יאושרו מראש על ידי המשרד ובהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר. הסטות תקציב בין תחומי הפעילות של התוכנית תהיינה טעונות אישור הממשלה.
אחת לשנה תוצג תוכנית עבודה מעודכנת לצוות המעקב וכן תפורסם באתר האינטרנט של המשרד.
ד. ככל שתגענה תוספות תקציביות לתוכנית בהתאם לסעיף 4(א)(2) בהחלטה, יוקצה התקציב הנוסף לפרויקט המיועד למימוש אחד מיעדי התוכנית, כפי שנקבעו במפת הדרכים, בתיאום בין משרד ירושלים ומורשת ואגף התקציבים במשרד האוצר לבין המשרד/ים מעביר/י התקציב.
ה. יוקם צוות מעקב בראשות מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, חשב משרד ירושלים ומורשת (חשב או סגן חשב משרד ראש הממשלה), מנכ"ל משרד התיירות, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה או הממונה על זרוע העבודה, לפי העניין, מנכ"ל עיריית ירושלים ומנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים או מי מטעמם (להלן – צוות מעקב).
ו. נוסף על האמור בסעיפים ב' ו-ג' לעיל, אחת לשנה המשרד יציג לצוות המעקב סטטוס התקדמות התוכנית וחסמים במימושה, ככל שיהיו.
ז. ביצוע התוכנית יהיה בהתאם לאמור בהחלטה זו ובכפוף להוראות כל דין, לרבות חוק חובת המכרזים, התשנ"ב–1992 ותקנותיו.
ח. התוכנית, למעט פרויקט העברת מכללות צה"ל, תבוצע באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, בכפוף לאמור בס"ק (ז) לעיל.
ט. משרד ירושלים ומורשת יבצע בקרה, מעקב והערכה על יישום התוכנית באופן שוטף. לשם כך ולצורך רכישת שירותים נוספים לניהול התוכנית, לרבות שירותי מדידה ומעקב אחר יישום התוכנית ועמידה ביעדים, שירותי מחקר מלווה, ייעוץ מקצועי ועוד, רשאי המשרד להתקשר עם גורמים חיצוניים בהיקף של עד 15 מלש"ח מתקציב התוכנית.
י. יישום התוכנית על ידי הגורם המבצע יהיה נתון לבקרות שוטפות, ככל שיידרשו וייקבעו על ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר באמצעות חשב או סגן חשב משרד ראש הממשלה.
יא. מבלי לגרוע מהוראות כל דין, פרויקטים הכוללים הטבות לגורמים חוץ ממשלתיים, ובכלל זה ליחידים, לחברות או למוסדות ציבור יינתנו על פי קריטריונים ענייניים, סבירים, שוויוניים ופומביים, שייקבעו לכל הטבה כאמור, באישור הגורם המקצועי במשרד ירושלים ומורשת וכן באישור הלשכה המשפטית של המשרד וחשב המשרד.
יב. מובהר כי כל הפעולות שבהן תעסוק החלטה זו אשר הן בתחומי הסמכות של מל"ג/ות"ת, לרבות התוכניות להגדלת מספר הסטודנטים, לפיתוח תשתיות פיזיות ולסיוע בבינוי מוסדות אקדמיים שהמדינה משתתפת בתקציבם באמצעות הוות"ת, יופעלו על דעת ובתיאום מראש עם מל"ג/ות"ת, בכל הנוגע לתחומי סמכותן, וכי אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכות המל"ג/ות"ת או לחייבן באופן כלשהו.
יג. מובהר, כי החלטה זו מוסיפה על כל הקצאה, זכות, זכאות, מענק, תמיכה, מלגה או תקצוב מכוח הפעילות השוטפת ו/או פרויקטים ותוכניות של משרדי הממשלה, לרבות משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד התיירות המגיעים לירושלים או בירושלים. עוד מובהר כי החלטה זו אינה חלה על מתן מענקים למתקני אכסון מלונאיים לשם הקמה או שדרוג של בתי מלון לפי חוק עידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 או לפי כל דין אחר, שמהווים כלים לעידוד הקמת מתקני אכסון מלונאיים.
יד. אין בהחלטה זו כדי לפגוע בתחומי האחריות, הסמכויות ובתקציבי משרדי הכלכלה והתעשייה והתיירות.
טו. הממשלה רושמת לפניה את התחייבות עיריית ירושלים להעמיד סכום בגובה 10 מלש"ח בכל שנה משנות התוכנית לטובת קידום תחום התיירות בירושלים, לרבות תקציב התפעול וזאת בכפוף לנוהלי עיריית ירושלים ולכל דין.
6. בהמשך להחלטת ממשלה מספר 4653 מיום 20.5.2012, יוקם צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת והממונה על התקציבים במשרד האוצר ובהשתתפות משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, אשר יבחן את הקמתו של מוזיאון אלברט איינשטיין בירושלים. יישום המלצות הצוות יתבצע על ידי משרד ירושלים ומורשת. ככל שתהיינה לתכנית שתגובש עלויות תקציביות מחוץ לתקציב החלטה זו, המקורות התקציביים יובאו לאישור הממשלה.
7. דיווח
משרד ירושלים ומורשת יציג לממשלה את התקדמות התוכנית אחת לשנה בישיבת הממשלה לציון יום ירושלים, לרבות נתוני התקציב הרב שנתי, התקציב השנתי ונתוני ביצוע ביחס ליעדים שנקבעו.
על מגוון התוכניות והתקציבים שמפעילה הממשלה בירושלים, רואה הממשלה לנכון לקדם את פיתוח העיר ירושלים בתחומים אשר יש לה יתרון יחסי בהם על מנת לייצר תנופה כלכלית וכן חוסן כלכלי לעיר ירושלים: על כן תאשר תוכנית חומש שהמסגרת התקציבית של התוכנית תעמוד על סך כולל של 645,500,000 ₪ וניתן יהיה להרחיבה עד לסכום של עד 745,500,000 ש"ח, שתכולל את חיזוק האקדמיה, התעסוקה, התיירות והממשל בעיר לצד פיתוח תוכניות נוספות בסך 20.5 מיליון ש"ח נוספים.