לאור המצב הירוד של השמירה על הסביבה באזור יהודה ושומרון (להלן – "איו"ש") והחשש לפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה, לפעול להסדרת חקיקה ולהוספת סמכויות וקידום פתרונות בני קיימא לטיפול בפסולת ובמקורות זיהום, וכן להגברת האכיפה בנושאי שמירה על הסביבה באזור, בין היתר כדי למנוע מפגעים חוצי גבולות המביאים לזיהום משמעותי וסיכון לבריאות הציבור, למשאבי הטבע, ולמקורות המים:
1. להורות לשרה להגנת הסביבה ולשר הנוסף במשרד הביטחון להקים בתוך 60 יום צוות בין-משרדי (להלן: 'הצוות'), שיבצע עבודת מטה ויגיש לממשלה תוכנית ממשלתית הכוללת מדיניות סדורה לניהול סביבתי חוצה גבולות בכלל, ולטיפול במפגעים סביבתיים בשטחי איו"ש בפרט. בראש הצוות יעמדו נציג השרה להגנת הסביבה וסגן ראש המנהל האזרחי. הצוות יכלול נציגים מהגורמים הבאים: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, פיקוד המרכז, מנהלת ההתיישבות במשרד הביטחון, נציג שר הביטחון, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי משרד האוצר, רשות הטבע והגנים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המשרד לביטחון לאומי, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, משרד האנרגיה והתשתיות, משרד החוץ, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משרד המשפטים, יועמ"ש למערכת הביטחון ויועמ"ש איו"ש. הצוות יתייעץ בעבודתו עם גורמים רלוונטיים לתכנית, לרבות איגודי ערים לאיכות סביבה ביו"ש וארגוני סביבה. הצוות יגבש את התוכנית ויציג אותה לממשלה בתוך 180 יום מהקמתו (להלן: "התוכנית"). אין בסמכות הצוות לחייב את הממשלה בהוצאה תקציבית או בהפחתת הכנסה, אשר יהיו כפופות להחלטת ממשלה נפרדת בהתאם לצורך.
2. הצוות יבחן ויציע תוכנית כוללת בהתייחס לסוגיות הבאות:
א. גיבוש מדיניות כללית להתמודדות עם מפגעים חוצי גבולות ביהודה ושומרון בהתחשב בהסכמים המדיניים שעליהם חתומה ישראל.
ב. הקמת פתרונות קצה לטיפול בכלל זרמי הפסולת הנוצרים באזור לטובת האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית ולרבות הקמה של מתקני טיפול בפסולת להשבת אנרגיה ובפסולת בניין.
ג. הכנת תוכנית לשיפור וייעול האכיפה כנגד עבריינות סביבתית באזור, וכן כלים למניעת העברת פסולת מישראל לטיפול לא מורשה בשטחי יהודה ושומרון, בדגש על פסולת אלקטרונית ופסולת בניין וקביעת מדדים שנתיים לבחינת יעילות האכיפה. הצוות ינחה ויתכלל את הפעילות הבין-משרדית בתחום זה במסגרת יישום ארוך טווח של התוכנית כפי שתאושר.
ד. המלצות על צעדים לטיפול דחוף בשריפות פסולת שמקורה ברשות הפלסטינית, לרבות תוכנית לאיתור ופירוק אתרים שבהם מתבצעת שריפת פסולת והקמת מנגנון לכיבוי שריפות פסולת שייתן מענה מיידי למפגעים.
ה. מיפוי צרכים תקציביים, לרבות תקני כוח אדם, ליישום כלל מרכיבי התוכנית ובכלל זה תקנים ליחידת הפיקוח המרכזית להקמת צוות ייעודי לטיפול בבעירות ובמפגעי איכות הסביבה, והכול בכפוף להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
3. להורות לשר הנוסף במשרד הביטחון להנחות את המנהל האזרחי להגביר את הטיפול בתחומי הסביבה באיו"ש, על בסיס המשאבים הקיימים בדגש על הטיפול בתחום הפסולת ואת פעילות האכיפה בתחום זה, לרבות במעברים מישראל לאיו"ש, תוך שימוש בסמכויות הקיימות בתחיקת הביטחון.
4. להורות לשר הנוסף במשרד הביטחון לפעול לקידום כלי אכיפה נוספים בתחום איכות הסביבה בתחיקת הביטחון לפי דיני האזור, בתוך שנה מהחלטה זו, באופן שיאפשר מיצוי הדין בפועל עם העבריינים ובין היתר ייבחנו צעדים אלה:
א. תיקון הצו בדבר שמירת הניקיון (יהודה והשומרון) (מס' 1160), תשמ"ו-1986, לשם קביעת מנגנון להטלת קנסות מנהליים או עבירות קנס, ובחינת הסדרת סמכויות מתאימות לגבי כלי רכב ואמצעים המשמשים לביצוע עבירה;
ב. יישום הסדרים מתאימים המצויים בחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע"ב-2012 וכן בחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008 בשינויים ובהתאמות הנדרשים.
ג. תיקון תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981, באופן שהחוקים הבאים יווספו לנספח מס' 9 לתקנון – "דיני איכות הסביבה", בשינויים ובהתאמות הנדרשים:
1. חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, התשע"ו-2016;
2. חוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), תשס"ח-2008.
5. הממשלה רושמת לפניה את הודעת הנהלת הקרן לשמירת הניקיון על החלטתה להקצות סך של 17,106,210 ₪ על פני שלוש שנים, מחשבון היטל ההטמנה (איו"ש), לצורך שינוע והטמנה של פסולת מ-33 אתרים עבור 25 כפרים ועיריית יריחו, באמצעות המנהל האזרחי וזאת מבלי לגרוע מתקציבי התמיכות המועברים לרשויות באזור.
6. להורות לשר הנוסף במשרד הביטחון להנחות את המנהל האזרחי להגיש לשר ולשרה להגנת הסביבה דיווח על יישום התכנית לשינוע והטמנה כמפורט בסעיף 5 מדי רבעון וכן דיווח שנתי, וכן דיווח על פעולות פיקוח ואכיפה שבוצעו בתחום הפסולת.