מה הוחלט?
נוכח החשיבות שרואה הממשלה בשיפור תשתיות האנרגיה והגברת חוסנה האנרגטי של ירושלים בירת ישראל, העיר המאוכלסת והצפופה בישראל, ועל מנת לעמוד ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר; בהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, הקובע כי לירושלים יינתנו עדיפויות מיוחדות בפעילויות של רשויות המדינה לפיתוחה של העיר בנושאי משק וכלכלה ובנושאים אחרים, לשם הגברת חוסנה החברתי ופיתוחה הכלכלי של העיר תוך שיפור איכות החיים והסביבה של כלל תושבי העיר, בהמשך להחלטות הממשלה מס' 541 מיום 24.10.2021, מס' 542 מיום 24.10.2021, מס' 543 ומס' 544 מיום 24.10.2021:
1. תוכנית אסטרטגית רב שנתית לאנרגיה בירושלים:
א. הממשלה רושמת לפניה את הודעת עיריית ירושלים כי בכוונתה לגבש תוכנית אסטרטגית רב-שנתית לאנרגיה בירושלים לשם שיפור תשתיות האנרגיה, הגברת החוסן האנרגטי, צמצום העוני באנרגיה, קידום פיילוט לאיים אנרגטיים, בכפוף לבחינה לפי סעיף 4(ג) שלהלן ולפיתוח כלכלי של העיר, כמפורט בסעיפים השונים בהחלטה (להלן – "התוכנית") וכן את כוונתה של העירייה להקצות לצורך כתיבת התוכנית ומימושה סכום של 29.5 מלש"ח בין השנים 2025-2022.
ב. המשרדים השותפים להחלטה זו יקצו לטובת גיבוש התוכנית ומימושה סכום כולל של 60.5 מלש"ח כפי שיפורט להלן.
ג. ועדת היגוי
1. מנכ"ל משרד האנרגיה ימנה ועדת היגוי ליישום התוכנית כמפורט בסעיפים השונים בהחלטה בראשות נציג משרד האנרגיה ובהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, אגף תקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת או מי מטעמו ועיריית ירושלים (להלן – "הוועדה" או "ועדת ההיגוי").
2. בין יתר תפקידיה, כמפורט להלן, ועדת ההיגוי תבחן ותאשר את התוכנית, תגבש מתווה תקציבי ליישום התוכנית. המתווה התקציבי יכלול ביחס לכל אחד מתחומי הפעולה, המפורטים בסעיפים 3 עד 8 שלהלן (להלן – תחומי הפעולה), בין היתר, תתי תחומים, יעדים ותקציב בחלוקה לפי שנים.
3. הוועדה תפקח על היישום כאמור, הבקרה והתקצוב של התוכנית, ותמנה צוותי משנה לפי הצורך אשר יכללו נציגים מהגופים הבאים לפי העניין: רשות החשמל, משרד הרווחה והביטחון החברתי, המשרד לשירותי דת, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, משרדי ממשלה רלוונטיים נוספים ובהתייעצות עם חברת החשמל.
ד. הוועדה תהיה מוסמכת להסיט בין התקציבים שהוקצו לפי סעיפים 4 ו-6(א) להחלטה זו בהסכמת המשרד הרלוונטי ונציג אגף התקציבים בוועדה, ובלבד שלא תהיה רשאית לשנות את הסכום האמור בסעיפים האמורים ביחס לכל משרד.
ה. אחת לשנה בשנים 2025-2022 תגיש הוועדה לשרת האנרגיה דוח על עבודת הוועדה ומסקנותיה; הדוח יוגש עד ליום 31.12 לכל שנה.
2. הכנת התוכנית –
א. התוכנית תתבסס, בין השאר, על תוכנית הפעולה העירונית להיערכות לשינוי האקלים ולמעבר לאנרגיה מקיימת שכתבה עיריית ירושלים במסגרת תוכנית המאיץ של משרד האנרגיה ועל "התוכנית הירושלמית להיערכות לשינוי האקלים".
ב. משרד האנרגיה ומשרד ירושלים ומורשת יקצו 0.5 מלש"ח כל אחד כל שנה בין השנים 2023-2022 לטובת הכנת התוכנית. התקציב להכנת התוכנית יאוגם במשרד ירושלים ומורשת וימומש על ידיו באמצעות עיריית ירושלים, בכפוף לכל דין. העברת התקציב לצורך הכנת התוכנית לעירייה מותנית בהקצאת סכום מעיריית ירושלים בסך 2 מלש"ח להכנת התוכנית, 1 מלש"ח לכל שנה בין השנים 2023-2022.
ג. לטובת ניהול, בקרה ומעקב על מרכיבי התוכנית המצויים באחריות משרד לירושלים המורשת, יקצה משרד ירושלים ומורשת 250 אלש"ח כל שנה בין השנים 2025-2022, סה"כ 1 מלש"ח.
ד. לטובת ניהול בקרה ומעקב על מרכיבי התוכנית המצויים באחריות משרד האנרגיה, יקצה משרד האנרגיה 250 אלש"ח כל שנה בין השנים 2025-2022, סה"כ 1 מלש"ח.
ה. לטובת ניהול, בקרה וביצוע התוכנית ככל שיידרש מצד עיריית ירושלים או הגופים הכפופים לה, יוקם מערך עירוני לאנרגיה. משרד ירושלים ומורשת יקצה עד 0.5 מלש"ח בשנה בין השנים 2023-2022, לצורך ליווי וסיוע בהקמת המערך העירוני. הממשלה רושמת את הודעת עיריית ירושלים כי בכוונתה להקצות להקמת המערך העירוני 1.5 מלש"ח.
ו. ועדת ההיגוי תוכל לאשר כי הקצאת התקציבים האמורים בהחלטה זו תהיה במלואה או בחלקה למערך העירוני, ככל שיוקם כזה על ידי עיריית ירושלים, וזאת בכפוף לכל דין.
3. פיתוח רשת חלוקת החשמל:
לרשום את הודעת רשות החשמל כי בכוונתה להמליץ לשרת האנרגיה על הוראות לתוכנית פיתוח לרשת החלוקה אשר תוגש על ידי בעל רישיון חלוקה, כך שזו תיעשה בשיתוף עם רשות מקומית. תוכנית הפיתוח תפעל לממש את מטרות חוק משק החשמל, תשנ"ו-1996 וכן תפעל להפחית את העלות המשקית הנובעת מהקמת תשתיות בשטח עירוני. למען הסר ספק אין באמור כדי לגרוע משיקול הדעת המוקנה לשרת האנרגיה ושר האוצר לפי סמכויותיהם השונות מכוח חוק משק החשמל ובכלל כך לעניין תוכנית פיתוח לרשת החלוקה.
4. התייעלות באנרגיה ואנרגיות מתחדשות:
במסגרת התוכנית ועל מנת לתמוך בעיריית ירושלים במימוש פרויקטים של התייעלות באנרגיה וייצור אנרגיה מתחדשת, יקצו משרדי הממשלה 32.1 מלש"ח כמפורט להלן:
א. עבור הפרויקטים המפורטים בסעיף קטן זה, יקצו המשרדים הבאים מתוך תקציבם לשנים 2024-2022:
משרד האנרגיה: 1.75 מלש"ח בשנת 2022, 3.6 מלש"ח בשנת 2023 ו- 3.75 מלש"ח בשנת 2024;
משרד ראש הממשלה: 5 מלש"ח בשנת 2022, 3 מלש"ח בשנים 2024-2023;
המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: 1 מלש"ח כל שנה בשנים 2024-2022;
משרד ירושלים ומורשת: 0.75 מלש"ח כל שנה בין השנים 2023-2022 ו-1.5 מלש"ח בשנת 2024.
(תקציב משרד האנרגיה המוקצה בסעיף זה הוא חלק מהתקציב המוקצה לצורך יישום תכניות ההיערכות לשינוי אקלים כאמור בסעיף 4(ב) להחלטת הממשלה מס' 541 מיום 25 באוקטובר 2021 והוא כפוף להתניות האמורות בהחלטה זו).
התקציבים יאוגמו במשרד ירושלים ומורשת ויבוצעו על ידיו, בהתאם למתווה התקציבי המאושר ליישום התוכנית ובכפוף לכל דין.
התקציבים לפי סעיף זה ייועדו, בין היתר, למטרות הבאות:
1. התייעלות באנרגיה;
2. הקמת אמצעי הצללה במרחב הציבורי אשר יכולים לכלול אנרגיה מתחדשת;
3. בחינת היתכנות להחלפת גנרטורים המשמשים למצבי חירום במתקני אגירה;
4. התקנת מערכות בקרה ושליטה לניהול אנרגיה במתקני הייצור והצריכה אשר באחריות העירייה והגופים הכפופים לה.
ב. להקמת אנרגיה מתחדשת בדו שימוש בבתי עלמין יקצה המשרד לשירותי דת 2 מלש"ח כל שנה בפריסה שווה בין השנים 2025-2024.
ג. לצורך בחינת הצעדים הנדרשים לאסדרת איים אנרגטיים קהילתיים המבוססים ככל הניתן על אנרגיות מתחדשות ואגירה יוקם צוות משנה עם רשות החשמל, משרד האנרגיה, והמשרד לשרותי דת ובהתייעצות עם חברת החשמל וחברת נגה. לצורך כך יקצו משרד האנרגיה והמשרד לשירותי דת במידת הצורך כל אחד 1 מלש"ח – משרד האנרגיה יקצה מתקציבו 0.5 מלש"ח בפריסה שווה בין השנים 2023-2022 והמשרד לשירותי דת יקצה מתקציבו 0.5 מלש"ח בפריסה שווה בין השנים 2025-2024.
ד. הממשלה רושמת את הודעת העירייה כי בכוונתה להקצות תקציב של 20 מלש"ח לצורך יישום הפרויקטים המפורטים בסעיף זה. תקציבי העירייה ימומשו בהתאם להחלטות ועדת ההיגוי כאמור בסעיף 1(ד) לעיל.
ה. קביעת הפרויקטים שיבוצעו יהיו בכפוף לאישור ועדת ההיגוי.
5. עוני באנרגיה:
הממשלה רושמת לפניה את הודעת עיריית ירושלים כי בכוונתה לגבש, בשיתוף עם משרד האנרגיה ומשרד הרווחה והביטחון החברתי, לאור המלצות הצוות אשר הוקם במסגרת החלטת הממשלה מס' 286 מיום 1 באוגוסט 2021, תוכנית להתמודדות עם עוני באנרגיה בירושלים. התוכנית תכלול מיפוי ומאפייני תופעת העוני באנרגיה בירושלים ותכלול גיבוש סל מענים למשקי בית הסובלים מעוני באנרגיה. לטובת גיבוש התוכנית משרדי האנרגיה והרווחה והביטחון החברתי יקצו כל אחד 200 אלש"ח בשנת 2023. התוכנית תוגש למנכ"לי המשרדים והעירייה עד ליום 31.12.2023.
6. מעבר לתחבורה יעילה באנרגיה דלת פליטות:
לרשום את הודעת עיריית ירושלים כי בכוונתה לגבש תוכנית מעבר לתחבורה יעילה באנרגיה ברכבי העירייה ופריסת תשתיות לתחבורה חשמלית ותחבורה המבוססת על גז טבעי בירושלים לטובת התושבים והמבקרים בעיר. הממשלה תקצה לצורך יישום תוכנית זו עד 12 מלש"ח בשנים 2024-2022 כנגד הקצאת תקציב של העירייה בסך6 מלש"ח ובכפוף להקצאתו על ידי העירייה, הכול כמפורט להלן:
א. הקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי העיר – 6 מלש"ח לפי החלוקה הבאה:
משרד האנרגיה – 2 מלש"ח בשנת 2022;
משרד ראש הממשלה – 2 מלש"ח בשנים 2024-2023. התקציבים יאוגמו במשרד ירושלים ומורשת וימומשו על ידו, בכפוף לכל דין ובכפוף לאישור התוכנית שתגבש העירייה, על ידי ועדת ההיגוי.
ב. הקמת תשתית תדלוק גז טבעי ורכישת משאיות: משרד האנרגיה יקצה תקציב של עד 6 מלש"ח בשנת 2023 לתמיכה בהקמת תשתית תדלוק גז טבעי (במתווה שייקבע) וברכש משאיות אשפה בגז טבעי. המענקים יינתנו בסכום של עד 4 מלש"ח לתחנת תדלוק (קבועה או ניידת), ועד 250 אלש"ח לכל משאית. עיריית ירושלים תבצע בדיקת היתכנות לשימוש בגז טבעי לצורכי הנעה של רכבי האשפה/רכבים נוספים ותודיע על כוונתה לבצע הסבה לגז טבעי ועל המתווה המוצע בתוך 90 ימים ממועד החלטה זו. המענקים יינתנו כנגד ביצוע בפועל, לאחר בדיקה ואישור משרד האנרגיה, ובלבד שהקמת התחנה תסתיים לא יאוחר מינואר 2024.
7. גז טבעי:
א. להטיל על מנהל רשות הגז הטבעי לגבש תוכנית להאצת פריסת רשת החלוקה בירושלים שתשתלב עם פרויקטי תשתיות המבוצעים בעיר ולשם כך יועמד קדם מימון בסך של עד 11 מלש"ח בשנים 2024-2023, מתוך תקציב משרד האנרגיה. התוכנית האמורה תתייחס, בין היתר, לדרכי ההתחשבנות, והכול בהתאם לסמכויות המנהל לפי כל דין.
ב. הממשלה רושמת את הודעת עיריית ירושלים כי תפעל לשילוב תשתיות חלוקת הגז הטבעי בתכניות הפיתוח שבתחומה בהתאם לתוכנית שתתואם מול רשות הגז הטבעי.
ג. הממשלה רושמת את הודעת עיריית ירושלים כי תיזום ותקדם תוכנית להקמת מרכזי אנרגיה ברחבי העיר.
8. מזרח ירושלים:
א. יוקם צוות בראשות מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת או מי מטעמו ונציג משרד האנרגיה ובהשתתפות עיריית ירושלים, רשות החשמל, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי באוצר לבחינת צעדים לשיפור אמינות אספקת החשמל בעיר ואיכות השירות במזרח העיר. הצוות יסיים את עבודתו בתוך שנה ממועד החלטה זו. מסקנות הצוות והמלצותיו ישולבו במסגרת תוכנית המשך לתוכנית לצמצום פערים כלכליים-חברתיים במזרח ירושלים שהתקבלה מכוח החלטת הממשלה מס' 3790 מיום 13 במאי 2018, בכפוף לצורך ולהחלטת הממשלה לעניין זה.
ב. לרשום את הודעת עיריית ירושלים כי בכוונתה להעמיד את התקציבים המוקצים על ידה בהתאם להחלטה זו כך שהפרויקטים אשר יבוצעו מכוח ההחלטה יבוצעו בכל חלקי העיר, לרבות במזרחה.
9. מקורות תקציביים
משרד |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
סה"כ |
ראש הממשלה |
5 |
5 |
5 |
|
15 |
ירושלים ומורשת |
2 |
2 |
1.75 |
0.25 |
6 |
משרד לשירותי דת |
|
|
2.5 |
2.5 |
5 |
אנרגיה |
5 |
16.55 |
9.5 |
0.25 |
31.3 |
רווחה |
|
0.2 |
|
|
0.2 |
נגב גליל |
1 |
1 |
1 |
|
3 |
סך תקציב ממשלתי: |
|
|
|
|
60.5 |
עיריית ירושלים |
|
|
|
|
29.5 |
סה"כ תקציב |
30 |
13.5 |
14 |
3 |
90 |
ככל שהממשלה תאשר תוכנית רב שנתית נוספת לפיתוחה הכלכלי של ירושלים, התקציב המוקצה בהחלטה זו שמקורו במשרד ירושלים ומורשת ימומן מתוכנית זו, בכפוף לנוהליה ובהתאם לכל דין.
נוכח החשיבות שרואה הממשלה בשיפור תשתיות האנרגיה והגברת חוסנה האנרגטי של ירושלים בירת ישראל, העיר המאוכלסת והצפופה בישראל, ועל מנת לעמוד ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר; בהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, הקובע כי לירושלים יינתנו עדיפויות מיוחדות בפעילויות של רשויות המדינה לפיתוחה של העיר בנושאי משק וכלכלה ובנושאים אחרים. יועברו לצורך פיתוחה 90 מיליון ש"ח לפיתוח תוכניות אסטרטגיות בתחום החשמל, תחבורה אנרגיה ובדגש על מזרח ירושלים.