1. להקצות סך של 14 מלש"ח לשנה, במשך ארבע שנים (אפריל 2015 -מרץ 2019), כפתרון חירום, לטובת תגבור שירותי תמיכה וטיפול בתינוקות ופעוטות של זרים חסרי מעמד אזרחי בישראל בעיר תל אביב-יפו, לאור הנסיבות הייחודיות המתקיימות בה, בהתאם למתווה מימון שגובש על ידי משרד ראש הממשלה. מקורות המימון יהיו כדלקמן:
א. 24 מלש"ח בפריסה שנתית שווה על פני ארבע שנים, בחלוקה שווה בין המשרדים הבאים: הכלכלה, הרווחה והשירותים החברתיים, הפנים והאוצר (1.5 מלש"ח לשנה מכל משרד).
ב. 24 מלש"ח בפריסה שנתית שווה על פני שלוש שנים מכספים שלא הוצאו מהפיקדון לעובדים זרים כאמור בסעיף 1יא(ז)(2) לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 המיועדים לצרכי רווחה של עובדים זרים בישראל, בכפוף לסעיף 2 להלן.
ג. יתרת המקורות בהיקף של 8 מלש"ח, המיועדת לשנה הרביעית של התוכנית, תוקצה מיתרות שיצטברו בפיקדון לעיל או בקרנות רלוונטיות אחרות. ככל שמקורות אלו לא יהיו זמינים, יקצה משרד האוצר תקציב תוספתי על יתרת הסכום.
ד. משרד האוצר יפעל להעברת התקציבים האמורים לתקנה ייעודית במשרד הפנים, אשר ישמש ערוץ להעברת התקציבים לעיריית תל אביב-יפו לצורך תמיכת העירייה בעמותות שתספקנה את הסיוע הנ"ל על פי מבחני תמיכה שתפרסם כדין.
2. לצורך יישום האמור בסעיף 1(ב), להנחות את שרי הפנים והכלכלה, כל אחד על פי סמכויותיו, בהסכמת שר האוצר ובכפוף להליכים הקבועים בחוק, להתקין תקנות בעניין חובת הפקדת הפיקדון לעובדים זרים לפי סעיף 1יא לחוק עובדים זרים, בהן יסדיר שר הפנים, בין היתר, שימוש בכספים שלא הוצאו על ידי העובדים הזרים מחשבון הפיקדון לצרכים הנוגעים לרווחתם, ובכלל זה לצורך תגבור שירותי טיפול ותמיכה בתינוקות ופעוטות זרים חסרי מעמד אזרחי (בהחלטה זו – תקנות הפיקדון). ככל שתקנות הפיקדון לא ייכנסו לתוקף עד ליום 15.8.2015, יקבע הממונה על התקציבים באוצר, בתיאום עם משרד ראש הממשלה, בתוך 21 יום, את המקורות החלופיים למקור המימון כאמור בפסקה (ב) עד לכניסתן לתוקף של תקנות כאמור, ובתקופה זו לא ייעשה שימוש במקור המימון כאמור בסעיף 1(ב). נעשה שימוש במקורות המימון החלופיים, רשאי הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בתיאום עם משרד ראש הממשלה, לשנות את הפריסה כאמור בסעיפים 1(א) ו-(ב) על מנת שתישמר החלוקה בין המקורות כאמור באותם סעיפים.
3. משרד הכלכלה יהיה רשאי, לשם העמדת התקציב הנדרש ממנו כאמור בסעיף 1 לעיל, לעשות שימוש בתקציב שהוקצה לו על פי סעיף 5(ב)(2) להחלטת הממשלה מס' 4088 מיום 8.1.2012.
4. (א) לקבוע כי אמת המידה למתן הסיוע על ידי עיריית תל אביב לפי החלטה זו בכל הנוגע למסגרות לתינוקות ופעוטות נשוא החלטה זו, תהיה זו הנוהגת כיום במעונות המופעלים על ידי עמותת יוניטף. אמת מידה זו גם תנחה את גורמי האכיפה לפי כל דין ביחס למדיניות האכיפה הראויה כל אימת שהדין מותיר בידם שיקול דעת.
(ב) להטיל על מנכ"ל משרד הכלכלה יחד עם מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים בשיתוף עם מנכ"ל עיריית תל אביב-יפו, להעביר בתוך 21 יום למזכירות הממשלה מפרט של אמות המידה האמורות בפסקה (א).
(ג) להטיל על משרד הכלכלה להגביר את האכיפה לפי חוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965 באזור תל אביב-יפו לצורך השגת יעדי החלטה זו. לתקצב את משרד הכלכלה באופן מיידי ב- 2 תקני כוח אדם תוספתיים, זמניים (כמויות ותקציב) למשך 4 שנים ו-2 תקני כוח אדם תוספתיים, זמניים נוספים (כמויות ותקציב) למשך 4 שנים החל מיום 1.1.2016.
הערה:
ההצעה להחלטה נשלחה אל חברי הממשלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה ונוסחה הנ"ל של ההחלטה כולל את הערת שר הפנים.