מה הוחלט?
על מנת לצמצם את הגודש בדרכים, להגדיל את מגוון אמצעי התחבורה הציבורית ולשפר את רמת השירות של התחבורה הציבורית, השיתופית והדו-גלגלית:
צד ההיצע – גיוון אפשרויות הנסיעה
תחבורה גמישה
1 . על מנת לאפשר לשירותי תחבורה ציבורית שונים מסלול גמיש בהתאם לצרכים משתנים וביקושי המשתמשים:
א. לתקן את פקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה), באופן הבא:
1) לתקן את פקודת התעבורה באופן שתתוקן ההגדרה לקו שירות ותתווסף הגדרה לקו שירות מותאם ביקוש.
2) בהמשך לפסקה (1), לתקן את פקודת התעבורה באופן שבסעיף 14ז תתווסף הגדרה לקווי מוניות שירות מותאמי ביקוש באזור מסוים, שאינו מחייב מסלול קבוע או תחנות מוצא ויעד קבועות. המסלול ומקומות העצירה ייקבעו בהתאם להזמנה מראש המבוצעת על ידי הנוסעים באמצעות אמצעי טכנולוגי לרבות יישומון, כך שהמפקח על התעבורה יהיה רשאי להעניק רישיון לקו שירות במוניות כמשמעותו בסעיף 14 ח(א) לפקודת התעבורה, שיהיה קו שירות במוניות מותאם ביקוש. כן יובהר כי לבעלי רישיונות אלה יתאפשר לעצור בתחנת אוטובוס או לאורך המסלול הגמיש כפי שייקבע המפקח על התעבורה ברישיון והכל בהתאם לתנאי הרישיון, ובלבד שלא יהיה בכך כדי להפריע לתנועה התקינה. יתר תנאי הקו כאמור ייקבעו ברישיון בהתאם להוראות לפי פקודת התעבורה.
ב. בהמשך לסעיף קטן (א), להורות לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן- שרת התחבורה) לתקן את תקנות התעבורה התשכ"א-1961 (להלן – תקנות התעבורה), תוך 90 יום מהחלטה זו, כך שיתווספו לרשימת הרישיונות המפורטים בתקנה 386 לתקנות התעבורה, רישיון להפעלת קווי שירות מותאמי ביקוש באוטובוס זעיר ציבורי. כן יובהר כי לבעלי רישיונות אלה יתאפשר לעצור בתחנת אוטובוס או לאורך המסלול הגמיש כפי שייקבע המפקח על התעבורה ברישיון והכל בהתאם לתנאי הרישיון, ובלבד שלא יהיה בכך כדי להפריע לתנועה התקינה, לרבות תיקון תקנה 72(ב) לתקנות התעבורה.
ג. להטיל על שרת התחבורה לפנות לוועדת המחירים הבין-משרדית שמונתה לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, על מנת שתבחן להמליץ לשר האוצר ולשרת התחבורה והבטיחות בדרכים על תיקונים לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003 (להלן – צו הפיקוח) במסגרתם יבוטלו ההוראות הנוגעות לעצם ולמתכונת ההפעלה של שירות מותאם ביקוש, כך שלאחר התיקון כאמור יוותרו בצו הפיקוח רק תעריפי התשלום.
ד. בעל רישיון להפעלת קווי שירות מותאמי ביקוש באוטובוס ציבורי זעיר בשירות העירוני, יספק שירותים נגישים ומתאימים, בתדירות סבירה, לאנשים עם מוגבלות, לרבות התאמה של האמצעי האלקטרוני להוראת תקנה 35א של תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות), התשע"ג-2013 (ברמה AA), והתאמות השירות והאוטובוס הציבורי הזעיר, בשינויים הנחוצים, לדרישות תקנות 4(3)-(4), 5(2) ו-(4) של תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות חושית באוטובוסים בין-עירוניים), התשע"ח-2017. כמו כן, תתאפשר נסיעה של אדם בעל מוגבלות מלווה בכלב נחייה או בכלב שירות.
פיצול תשלום ורישיונות למפעילי הסעות במחיר שאינו מפוקח
2 . על מנת להגדיל את מקדם המילוי באמצעות הגדלת היצע השירותים בשוק הסעת הנוסעים במחיר שאינו מפוקח על ידי המדינה:
להטיל על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן תוך 120 ימים ממועד החלטה זו את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה–1985 (להלן – צו פיקוח הסעה מיוחדת), כך שאסדרת רישיון להסעה מיוחדת בהתאם לפרק ה' לצו פיקוח הסעה מיוחדת, תבוטל, ותיקבע מחדש על ידי תיקון תקנות התעבורה, באופן שיאפשר לבעל רישיון להסעה מיוחדת כאמור, גם להסיע נוסעים, שהזמינו נסיעתם מראש באמצעות אמצעי טכנולוגי, שישלמו כל אחד בעד נסיעתו במחיר שאינו מפוקח, בהתאם לתנאים שיקבע המפקח ברישיונו של אותו בעל רישיון, בדבר האמצעי הטכנולוגי והוראות תחבורתיות נדרשות בקשר עם מניעת הפרעה לפעילות בעלי הרישיון ולהפעלת קווי שירות קיימים. בנוסף, יתוקנו תקנות התעבורה על דרך של תיקון הגדרת "הסעה מיוחדת" כך שתתווסף אפשרות להסעה בשכר במחיר לא מפוקח של נוסע אחד או יותר, שהזמינו נסיעתם מראש באמצעי טכנולוגי. בנוסף, להורות לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן, תוך 120 יום ממועד קבלת החלטה זו, את תקנות התעבורה כך שתתוקן הגדרת "שירות" בתקנה 384 באופן שייקבע בהגדרה כי "שירות" הוא שירות נסיעות באוטובוס ציבורי שניתן לו רישיון קו כהגדרתו בתקנה 386, בו משלם כל נוסע בעד נסיעתו מחיר מפוקח. בנוסף לתקן את הגדרת "רישיון פרטי" בתקנה 386, כך שהגדרה תכלול גם אפשרות להסיע באוטובוס ציבורי נוסעים, בהזמנה מראש באמצעי טכנולוגי, שמבוצעת על ידי מזמין אחד או יותר, שישלמו כל אחד בעד נסיעתו, במחיר שאינו מפוקח.
חובת תשלום ותיקוף דמי נסיעה באוטובוסים
3 . לתקן את פקודת התעבורה באופן הבא:
א. יובהר דבר קיומה של חובת תיקוף הכרטיס או אמצעי תשלום מתקדם, לרבות יישומון סלולרי בתחילת הנסיעה או בתכוף לאחר תחילתה, אלא אם שילם את דמי נסיעתו לנהג האוטובוס בכרטיס חד פעמי, בקווי שירות באוטובוסים שבהם ניתן לשלם כאמור או להסדיר את תשלום דמי הנסיעה בכל דרך אחרת שאושרה לכך על ידי המפקח על התעבורה ובתנאים שאושרו לגביה, ולרבות באמצעות אמצעי תשלום מתקדם באמצעות התקן שמותקן או שקשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור נסיעה והתשלום בעדה. הוראות המפקח על התעבורה לפי סעיף קטן זה יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
ב. לצורך הבטחת האכיפה של תשלום תעריף מוגדל באוטובוסים, יקבע כי דרישה לתשלום כאמור, אשר ימסור נציג המפעיל, תיחשב כמסירת התראה לפי חוק הוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל), בהתאם לאמור להלן:
1) נציג המפעיל ימסור לנוסע החייב בתשלום תעריף מוגדל לפי סעיף 61ה לפקודת התעבורה (בסעיף זה – החייב) דרישה בכתב לשלם את התעריף המוגדל בתוך 30 ימים מיום מסירת הדרישה כאמור (בסעיף זה- דרישה לתשלום).
2) מסירת דרישה לתשלום לחייב כאמור בפסקה (1) תיחשב כמסירת התראה לפי סעיף 81א1(ב1) לחוק ההוצאה לפועל (להלן – התראה), בדבר הכוונה להגיש תביעה על החיוב לשלם תעריף מוגדל, לביצוע בהוצאה לפועל, במסלול מקוצר, כתביעה על סכום קצוב אם לא ישולם התעריף המוגדל בתוך המועד כאמור באותו סעיף קטן, ובלבד שיקבעו הוראות לעניין המצאת התראה לקטין ולהורי הקטין, וכן לעניין מעורבות ההורים ביחס לתשלום; בדרישה לתשלום יצוין כי מסירתה נחשבת כמסירת התראה וכי החייב רשאי להגיש התנגדות לתביעה אם תוגש או השגה על דרישה לתשלום.
3) לא שולם התעריף המוגדל בתוך המועד כאמור בפסקה (1), יתווספו עליו, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, עד למועד הגשת בקשה לביצוע תעריף מוגדל כאמור בסעיף הבא וממועד זה יחולו הוראות סעיף 81א3 לחוק ההוצאה לפועל, בשינויים המחויבים.
4) מפעיל יגיש בקשה לביצוע תעריף מוגדל כאמור בפסקה (1) שלא שולם במועד האמור בסעיף ב לעיל, במסלול המקוצר לפי פרק א'1 לחוק ההוצאה לפועל.
5) אגרה בגין בקשה לביצוע על פי סעיף זה תעמוד על סכום האגרה המינימלית לפי חוק הוצאה לפועל.
צד ההיצע – ייעול השימוש בתחבורה ציבורית
נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים
4 . על מנת לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, שיתופית ודו-גלגלית על פני רכב פרטי ולאפשר עדיפות בנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ולרכב מרובה נוסעים ועל מנת לקדם תכנון וסלילה של שבילי אופניים:
א. לתקן את פקודת התעבורה כך שתוקם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה) יחידה לאכיפת עבירה של שימוש שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור לפי פקודה זו כנתיב תחבורה ציבורית (להלן – עבירה), וכך שתוסמך להציב, לתפעל ולתחזק מצלמות, למטרת תיעוד של עבירה ולהפיק צילומים של אירועים שתועדו במצלמות האמורות, המעידים על ביצוע עבירה. לצורך כך תסמיך שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שרת התחבורה), בהתאם לסעיף 228(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, עובדים ממשרדה, אשר יהיו רשאים למסור הודעת תשלום קנס אם נוכחו לדעת על סמך צילום או בדרך אחרת כי אדם עבר עבירה. יחידת האכיפה תוקם לאחר תקצוב ומתן תקנים, כפי שיוסכם בין אגף התקציבים במשרד האוצר למשרד התחבורה.
יובהר כי הפעלת המצלמות תהיה בהתאם להוראות שעניינן חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ולהוראות שעניינן הגנת הפרטיות בפקודת התעבורה ותקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות מקומית לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית), התשע"ז–2016.
ב. להטיל על ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להנחות את מפעילי התחבורה הציבורית כי יציעו לנהגים להתקין מצלמות ב-40 אוטובוסים לפחות, כך שהנהגים שיבחרו בכך יוכלו לצלם עבירות של נסיעה בנת"צים שלא כדין באמצעות היישומון הנמצא כיום בשימוש על ידי המיזם "שומרי דרך". הצילומים יועברו למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אשר יעביר תלונות מתאימות למשטרה כחלק ממתווה המיזם "שומרי הדרך", שהוקם בהחלטת הממשלה מס' 2779 מיום 25 ביוני 2017 (להלן – החלטה 2779). המצלמות יותקנו ויופעלו בהתאם לאמות המידה והכללים שנקבעו במסגרת מיזם "שומרי הדרך", והן יאפשרו צילום חיצוני של הרכב לצורך צילום עבירה כאמור, בלבד. נהגי האוטובוס יעברו תהליך דומה למתנדבי "שומרי הדרך" לרבות תהליך זיהוי, אימות ורישום באמצעות מערכת ממשל זמין. להטיל על המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל לטפל בתיעוד המקרים המועברים כחלק ממיזם "שומרי הדרך" שהוקם בהחלטה 2779, בהיקף טיפול של 1,500 מקרים נוספים בחודש, בכפוף להעברה מתאימה של אירועים במיזם זה למשטרה. לצורך כך יקצה משרד האוצר למשרד לביטחון הפנים סך של 2 מיליון ש"ח.
ג. לקבוע בפקודת התעבורה כי לפחות 50% מההכנסות של הרשויות המקומיות מאכיפה של עבירה, בהתאם לסעיף 27א1 לפקודת התעבורה, לאחר כיסוי הוצאות האכיפה, יוקצו למטרה הבלעדית של תפעול, תחזוקה ושיפור התחבורה הציבורית ותשתיות התחבורה הציבורית ברשות. הכנסות אלו יוכלו להצטבר משנה לשנה בכפוף להסכמת משרד התחבורה. הרשויות ידווחו בכל שנה על סך ההכנסות מאכיפת העבירה האמורה ועל אופן הקצאת ההכנסות לשיפוט התחבורה הציבורית כאמור בסעיף זה.
ד. להטיל על שרת התחבורה לתקן, תוך 90 יום ממועד קבלת החלטה זו, את תקנות התעבורה כך שהמפקח על התעבורה יוכל לאצול לרשות תמרור מקומית שהוסמכה לכך את הסמכות לקבוע בכל דרך שבתחומה, הסדרי תנועה של תחבורה ציבורית או הסדרי תנועה לכבישי אגרה.
ה. להורות לשרת התחבורה לבחון את תיקון תקנות התעבורה כך שהמפקח על התעבורה יוכל למנות רשות תמרור מקומית לניהול תנועה לעניין הסדרי תנועה והתקנים מסוימים אשר בתחום שלגביו הוסמכה.
ו. להטיל על המפקח על התעבורה, תוך 90 יום ממועד קבלת החלטה זו, בהתאם לסמכותו כרשות תמרור מרכזית, להסמיך את החברות הממשלתיות ששרת התחבורה היא השרה האחראית לענייניהן לפי חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975 אשר מהוות זרוע ביצוע של הממשלה לפי תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, ובכלל זאת חברת נתיבי איילון בע"מ (להלן – נתיבי איילון), חברת חוצה ישראל בע"מ (להלן – (חוצה ישראל), חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ ( להלן – נתיבי ישראל) וחברת נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ (להלן –נת"ע), כרשות תמרור מקומית, בכל פרויקט בו הן תוקצבו עבור הקמה או סימון של נתיבי תחבורה ציבורית או נתיבים רבי תפוסה או שבילי אופניים, לתקופת ההקמה. המפקח על התעבורה יוכל לבטל את ההסמכה אם מצא ופירט בכתב נימוקים מיוחדים מכך.
ז. להטיל על שרת התחבורה לתקן, תוך 90 יום ממועד קבלת החלטה זו, את תקנה 23(1א) לתקנות התעבורה כך שיתאפשר לעובד של החברות הממשלתיות ולפקח מטעם החברות הממשלתיות, שהוסמך על-ידי המשטרה, כאמור בתקנה 23(1א), לתת הוראות לצורך הכוונת תנועה לעוברי הדרך במקום שבו מבצעת אחת החברות הממשלתיות עבודות סלילה או אחזקה של כביש.
ח. לתקן את סעיף 22(2ב) לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943, כך ששרת התחבורה תהיה רשאית לתת הרשאה לחוצה ישראל, נתיבי איילון ונת"ע בדומה להרשאה שהיא רשאית להעניק לחברת רכבת ישראל ולחברת נתיבי ישראל לגבי הקרקעות האמורות בסעיף זה.
ט. להטיל על שרת התחבורה להציג לממשלה כל שנה, החל משנת 2022, נתונים לגבי היצע התחבורה הציבורית (תדירות, זמינות, כיסוי, נגישות, ק"מ שירות לנפש), מדדי ביקוש לתחבורה ציבורית (מספר נוסעים לפי אמצעים, עולים בתחנות אוטובוס לפי שעה, עולים בתחנות רכבת לפי שעה, מוצא ויעד) וכן מדדים לרמת שירות בתחבורה הציבורית (מהירות נסיעה במקטעים, אמינות, תחרותיות ביחס לרכב הפרטי). בנוסף, המשרד יפרסם את נתוני השימוש בתחבורה הציבורית כפי שנקלטו במערכות המידע של המשרד אחת לחציון (אוטובוסים, רכבת, רכבות קלות וכו'), הכולל את מספר הנוסעים ברמה ארצית ומטרופולינית.
י. להטיל על שרת התחבורה לבחון את הצורך בתיקון של הוראות פקודת התעבורה לצורך קביעת איסור על שימוש שלא כדין בנתיב רב תפוסה ואכיפתו של איסור זה באמצעים טכנולוגיים, ולגבש הצעת חוק לתיקון כאמור תוך 90 ימים ממועד קבלת החלטה זו.
פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן
5 . על מנת לאפשר את תפעולו של פרויקט PPP לתכנון, מימון, הקמה, הפעלה ואחזקה של חניוני "חנה וסע" רבי קיבולת במחלפים מבוא איילון (ראשון לציון), ושפיים והפעלת רשת נתיבי אגרה מהירים באורך של כ-100 ק"מ לאורך נתיבי איילון, כביש 5 וכביש 2 (להלן – פרויקט הנתיבים המהירים), אשר נועד לתת מענה לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין גוש דן מצפון, מדרום וממזרח, תוך מתן דגש על מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ועידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש במטרופולין, לתקן את חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000 (להלן – חוק נתיבים מהירים), באופן הבא:
א. לעניין הפעלת נתיב מהיר, לבעל הזיכיון תהיינה סמכויות להציב, לתפעל ולתחזק מצלמות וזאת לצורך זיהוי רכב החייב וספירת נוסעים ברכב החייב אשר נסע בנתיב מהיר, ויקבעו העקרונות הבאים:
1) לא ייעשה כל שימוש במידע המתקבל לפי סעיף זה אלא למטרת ספירת נוסעים ולצורך זיהוי הרכב, כאמור לעיל.
2) הצילום לא יהיה ניתן לצפייה ולא יישמר, אלא באופן שלא יביא לזיהוי הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים.
3) בעל הזיכיון לא יעביר כל מידע שהתקבל או נוצר לפי סעיף זה, אלא לרשות הממונה ולמשרד התחבורה לצורך פיקוח על הוראות סעיף זה ובמידה הנדרשת למטרה זו, וכן יעביר לוועדת הערר ולעורר, במסגרת הליך ערר לפי סעיף 4ח לחוק נתיבים מהירים, ולצורך קיום הדיון בערר ובמידה הנדרשת, ולמשתמש הרכב שצולם לפי בקשתו.
4) שמירת הצילומים תיעשה בדרך שתבטיח הגנה מפני שימוש לא מורשה במידע המופיע בצילומים, שיבושו, חשיפתו או העתקתו בלא רשות כדין.
5) הצילומים יישמרו במאגר מידע נפרד למשך פרק הזמן המזערי הדרוש, כפי שייקבע בתקנות, ובתום התקופה יימחק המידע.
6) מאגר המידע שיכלול את הצילומים ואת החיובים המופקים מהם, לא יחובר לכל מאגר מידע אחר, אלא במידה הנדרשת ליישום הוראות סעיף זה.
7) תפעול המצלמות, שמירת המידע המתועד בצילומים והפקת הצילומים והחיובים, לפי סעיף זה, ייעשו באופן שמפחית את הפגיעה בפרטיות ואת סיכוני אבטחת המידע.
8) בעל הזיכיון יידע את הציבור על הצבת המצלמות ושמירת צילום יושבי הרכב באופן שלא יאפשר את זיהוי המצולם או עוברי דרך אחרים כאמור לעיל.
9) ניתן יהיה להגיש לזכיין תלונה בדבר שימוש שלא כדין בצילומים.
ב. תינתן לשר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, סמכות לקבוע בתקנות הוראות בעניינים המפורטים בסעיף 1 לעיל, ובין היתר בנושאים אלה:
1) אופן הצבת המצלמות ותפעולן;
2) אופן שמירת הצילומים והמידע המתועד בהם ומשך שמירת הצילומים;
3) אופן הגישה לצילומים וההרשאות לשימוש בהם, ובכלל זה חיבור מאגר המידע למאגרים אחרים ואופן הפקת הצילומים והדוחות;
4) אופן המצאת הצילומים לבעליו של הרכב שתועד בהם;
5) אופן יידוע הציבור על הצילום.
ג. רשומה אלקטרונית תהיה ראיה קבילה בכל הליך משפטי ובכל הליך לפי הוראות חוק זה, גם לגבי מספר הנוסעים ברכב.
ד. לאור ההיבטים הייחודים של עבודת הלמ"ס בהקשר של החלטה זו ועד למועד הדיון בתיקוני החקיקה בוועדת השרים, תיבחן ההצעה שיגיש הסטטיסטיקן הלאומי לשינוי נוסח הצעת החקיקה, לצורך ביצוע תפקידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפי חוק.
ה. בחניוני "חנה וסע" רבי קיבולת המשרתים את ציבור הנוסעים בנתיב מהיר תהיה לבעל זיכיון סמכות של רשות תמרור מקומית.
ו. המפקח על התעבורה, כהגדרתו בפקודת התעבורה, יהיה רשאי להעניק לרשות ממונה סמכות של רשות תמרור מקומית במקום בעל הזיכיון לעניין הפעלת הנתיבים המהירים המפורטים בתקנות נתיבים מהירים (קביעת קטעי דרך כנתיבים מהירים)(הוראת שעה), התשע"ח-2018 (להלן – תקנות קטעי הדרך), או חלקים מהם.
ז. סמכות שרת התחבורה להגביל כניסת כלי רכב שאינם ציבוריים לנתיב מהיר תורחב, כך שהשרה תוכל לקבוע מקרים ודרכים להגבלת כניסה כאמור.
ח. יתאפשר שינוי לתנאי השימוש בנתיב מהיר כך שמשתמש אשר נסע בנתיבים המהירים המפורטים בתקנות קטעי הדרך, ואין ברכבו אמצעי זיהוי והסכם תקף מול בעל הזיכיון, יוכל להיכנס לקטעים אלו ויצטרך לשלם נוסף לאגרה בגין הנסיעה, גם דמי גבייה. כן ייקבע כי לשרת התחבורה, בהסכמת שר האוצר, סמכות לקבוע את סכומי דמי הגבייה. עוד יקבע כי בעל זיכיון יגיש בקשה לביצוע חוב שלא שולם במועד, במסלול המקוצר לפי פרק א'1 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967.
ט. לעניין סעיף זה –
1) "ועדת הערר" – ועדת הערר לפי סעיף 4(ח) לחוק נתיבים מהירים;
2) "בעל זיכיון", "רשומה אלקטרונית" ו-"רשות ממונה" – כהגדרתם בחוק נתיבים מהירים.
צד הביקוש
ניהול ביקושים – מדיניות חניה
6 . על מנת לאפשר לרשויות להתאים את מחיר החניה על פי יחסי הביקוש וההיצע בתחומן:
א. לתקן את סעיף 70ב לפקודת התעבורה באופן הבא:
1) יבוטלו ההוראות הנוגעות לקביעת המחיר המרבי עבור החניה על פי הסדר החניה הארצי האחיד.
2) יבוטל המחיר עבור החניה על-פי הסדר החניה הארצי האחיד, כך שהחניה בתשלום בדרך עירונית תהיה על פי הסדר החניה הנהוג בתחומי הרשות המקומית בה מצויה אותה דרך.
ב. בהמשך לתיקון האמור בסעיף קטן (א) וככל שיתוקן, יבוטלו תקנות התעבורה (מחיר מרבי בעבור חניה לפי הסדר חניה ארצי אחיד), התש"ס-2000.
ג. לקבוע בחוק כי כל רשות מקומית תהיה רשאית לקבוע אזור כאזור מוסדר בו יהיו רשאים מי שגרים באותו אזור להחנות את רכבם במקום שנקבע כמקום חניה באזור מגוריהם ללא תשלום, רק אם מספר התושבים באותו אזור אינו עולה על מספר התושבים שיקבע המפקח על התעבורה. להורות למפקח על התעבורה לפרסם את מספר התושבים המקסימלי לצורך קביעת אזור כאזור מוסדר כאמור בסעיף זה בתוך 120 ימים ממועד החלטה זו.
במטרה לשפר את התחבורה הציבורית בטווח קצר הממשלה מאשרת הוספת קווי מוניות שירות רבים יותר לצד תשלום רשיונות ומענקים למפעילי הסעות במחירים שאינם מפוקחים והוספת תקציבים על מנת לקדם שבילי אופניים ופיתוח נתיבי תחבורה ציבורית נוספים, והסרת מגבלות על גביית מחירי חניה.