בהמשך לעבודת מטה שבוצעה בנציבות שירות המדינה ועל מנת לאפשר שיפור נוסף בהליכי מכרזים לגיוס עובדים וקידומם באופן יעיל, מהיר ואיכותי, במטרה למצוא את המועמד הטוב ביותר תוך שילובו של המשרד והממונה על המשרה המוצעת בתהליך, לנקוט בצעדים הבאים:
1 . לרשום את הודעת נציב שירות המדינה לפיה:
א. תיבחן אפשרות ששלב הבחינה הקוגניטיבית הממוחשבת במכרזי כוח אדם וסינון לפי תנאי הסף, ייערכו במקביל זה לזה, ובמקביל להמשך פרסום המכרז כך שמועמד שהגיש את מועמדותו לפני המועד האחרון להגשת מועמדות במכרז יוכל להתחיל בהליך המיון.
ב. תיבחן אפשרות לקבוע שהצטיינות אקדמית יתרה בתואר ראשון שקולה למעבר שלב הבחינות בכתב באופן אוטומטי.
2 . אגף בחינות ומכרזים יתקין מתווה לפיילוט, להליך מיון חלופי במסגרת מרכזי הערכה על מנת לתת ביטוי משמעותי יותר במסגרת הליך המיון למרכיב הצרכים המקצועיים של המשרד (להלן – מרכז הערכה משולב). הפיילוט יחל בשנת 2018 ותוצאותיו יוצגו לוועדת ההיגוי לרפורמה לשיפור מנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה לא יאוחר מחודש דצמבר 2019. הפיילוט יתקיים במשרדי האוצר, המשפטים והאנרגיה, אם יבקשו להחיל את הפיילוט.
3 . הליך המיון האלטרנטיבי ייעשה על פי העקרונות המפורטים להלן:
א. טרם פרסום המכרז יהיה רשאי מנהל היחידה שבה התפנתה המשרה לפנות לאגף בחינות ומכרזים ולציין דגשים למיון המועמדים בכדי להתאים את הליך המיון, אופייה של המשרה, לרבות דגשים ניהוליים להליך המיון.
ב. על בסיס עבודת מטה מול המשרדים שהוזכרו לעיל, יפתח אגף בחינות ומכרזים חלופות מקצועיות נוספות למרכזי ההערכה באופן שיגביר את התאמתם לאופי התפקידים ותיאורם, ויציג אותם למשרד המגייס.
ג. במסגרת הפיילוט, לבקשת המשרד, יכלול הליך המיון מבחן מיון מקצועי בכתב. המבחן ייבדק על ידי נציגי המשרד באופן אנונימי ובהתאם לכללי שירות המדינה ואישור אגף הבחינות והמכרזים.
במסגרת הפיילוט, יכלול הליך המיון ראיון חצי-מובנה בהרכב של גורם מקצועי מהמשרד והפסיכולוג התעסוקתי של מכון המיון במועד מרכז ההערכה, לגבי כל אחד מהמועמדים. נציג המשרד בראיון זה לא ישתתף בוועדת הבוחנים לבחינות בעל-פה.
ד. משקלם של החלק המקצועי בראיון ושל המבחן המקצועי כאמור לעיל ישוקלל על ידי אגף בחינות ומכרזים, בהתאם לאופי המשרה. משקלם במסגרת הציון הכללי לא יפחת מ-25% ולא יעלה על 40% מהציון המשוקלל לשלב זה (שלב המיון השני).
ה. יובהר כי הניסוי לא יחול במכרזים שבהם יש הליך פומבי ייחודי.
4 . אגף בחינות ומכרזים בנציבות שירות המדינה יהיה רשאי ליתן פטור מהמבחנים בכתב (שלב א' – המבחן הקוגניטיבי הממוחשב) אם מספר המועמדים שהגישו את מועמדותם לאותו מכרז קטן מ- 35.
5 . מאגר נציגי הציבור יתוגבר בהתאם לצרכים אזוריים ומקצועיים על מנת לשפר את זמינות ועדות הבוחנים.
6 . מועד שלב הבחינות בעל-פה ייקבע בידי המשרד כבר בעת זימון למבחני שלב ב' (מרכז הערכה). לא הודיע המשרד למועמדים על מועד הבחינה בעל-פה בתוך 21 ימים ממועד מבחני שלב ב' – תוכל נציבות שירות המדינה להורות על ביטול המכרז.
7 . החל מחודש יוני 2018 יוכל כל משרד או יחידת סמך ממשלתית לפנות לנציבות שירות המדינה בבקשה כי הנציבות תבצע עבורו איתור אקטיבי של מועמדים לכל מכרז פומבי בשירות המדינה. המשרד המבקש יישא בעלות האיתור.
8 . החל משנת 2019 יועבר ניהול ועדת הבוחנים לפרוטוקול מקוון.
9 . לוחות הזמנים ליישום סעיפים 5 ו-7 כפופים להשלמות טכנולוגיות במערכת מרכב"ה.
10 . נציבות שירות המדינה תבחן אם יש מקום להורות על צמצום של נציג אחד בוועדת הבוחנים בתוך 90 יום מקבלת החלטה זו וככל שכך יוחלט, יתוקנו הכללים והוראות התקשי"ר.