מה הוחלט?
לתקן את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/48 מיום 10.8.2016 ולאשר את הנוסח שלהלן:
במטרה לשפר את דירוג מדינת ישראל במדד הבין לאומי העוסק בפשטות אופן עשיית העסקים ועל מנת להפחית את הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי ולשפר את הפעילות הכלכלית בישראל לנקוט בצעדים הבאים –
1 . במטרה לייעל את עבודת מערכת בתי המשפט ולקצר את משך חיי הטיפול בתיק ובתוך כך לעודד פעילות עסקית וכלכלית –
לתקן את חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן – חוק מיסוי מקרקעין) כך שערר על החלטת מנהל בהשגה יידון בפני בית המשפט המחוזי בשופט אחד תחת ועדת הערר הפועלת כיום לפי חוק מיסוי מקרקעין.
2 . במטרה לקצר את משך תקופת הטיפול בתיק בהוצאה לפועל ולהקל על הצדדים להליך, לתקן את חוק הוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן –חוק הוצאה לפועל), כדלקמן:
א. לתקן את סעיף 20ב(א) בחוק הוצאה לפועל, באופן שיאפשר לזוכה להגיש בקשה לגביית החוב באמצעות המסלול המקוצר הקבוע בחוק, עד לסכום של 50,000 ש"ח במקום הסכום הקבוע היום העומד על 10,000 ש"ח. זוכה שהינו תאגיד הפועל בתיק כנגד חייב שהוא תאגיד יחויב לגבות את חובו באמצעות המסלול המקוצר וזאת בתיקים שסך החוב בהם לא עולה על 200,000 ש"ח.
ב. לתקן את סעיף 20ו לחוק הוצאה לפועל כך שפרק הזמן לנקיטת הליכים במסלול המקוצר ביחס לחובות העולים על 10,000 ש"ח יוארך ל-18 חודשים וניתן יהיה לנקוט ביחס לחובות, העולים על 10,000 ש"ח בכל ההליכים לפי חוק הוצאה לפועל לפי כללים שיקבע מנהל מערכת ההוצאה לפועל בדבר הדרכים והמועדים לנקיטת ההליכים לרבות סדר נקיטת ההליכים כדי שההליכים שיינקטו יהיו מוצדקים ויעילים בנסיבות העניין ושפגיעתם בחייב לא תעלה על הנדרש.
3 . על מנת לייעל את אופן עבודת הממשלה אל מול מקבלי השירות מגופי הממשלה השונים ולצורך פישוט וייעול הליכי עשיית העסקים בישראל, להטיל על שרת המשפטים, בהתייעצות עם ראש רשות המסים, מנהל המוסד לביטוח לאומי וראש רשות התקשוב הממשלתי לפעול כך שפתיחת תיקים של חברות ועמותות ברשות התאגידים שבמשרד המשפטים, ברשות המסים ובמוסד לביטוח הלאומי, לפי ההקשר, תתאפשר גם באופן מקוון ללא דרישת התייצבות של פותח התיק, ולצורך כך לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים –
א. לאחר רישום חברה או עמותה ברשות התאגידים שבמשרד המשפטים, תעביר רשות התאגידים ובאופן מקוון, אם ביקש זאת פותח התיק, את כל המידע הרלוונטי הדרוש לפתיחת תיק לרשות המסים ולמוסד לביטוח הלאומי. בהתאם למידע האמור ייפתחו התיקים בגופים אלו בתוך שלושה ימי עבודה מרגע קבלת המידע.
ב. רשות התאגידים, רשות המסים והמוסד לביטוח הלאומי יסדירו את כלל המידע והטפסים הנדרשים לצורך פתיחת תיק בכל אחד משלושת הגופים כך שבעת פתיחת תיק ברשות התאגידים, יוכל פותח התיק לספק את כלל המידע הנדרש עבור פתיחת תיק בשלושת הגופים האמורים בנקודה אחת, וכן לאשר לרשות התאגידים להעביר את כלל המידע והטפסים הנדרשים לפתיחת התיק לרשות המסים ולמוסד לביטוח הלאומי. יובהר, כי המידע יועבר באופן מקוון בלבד.
לאחר שייקבע המנגנון לרישום המקוון בשלושת הגופים, ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה, לרבות באשר לדרישות הזדהות, חתימה, אבטחה והעברת מידע ודרישתו.
ג. יובהר כי בהחלטה זו, פתיחת תיק ברשות המסים משמעה לרבות מס הכנסה, ניכויים, מע"מ או בכל מערך מס בו נדרש תיק כאמור.
ד. על אף האמור בסעיף א', אם הטפסים שצורפו לבקשה לפתיחת תאגיד עוררו חשד או חשש שהצדיקו בקשה להבהרה או להשלמת טפסים נוספים, תפנה הרשות הרלוונטית למבקש להירשם בתוך שלושה ימי עבודה ממועד קבלת הבקשה, בבקשת הבהרה והשלמת טפסים. כמו כן, רשאית הרשות הרלוונטית לדחות בקשה לרישום אם מצאה כי התאגיד לא עומד בתנאים אשר נקבעו לשם רישום, בכפוף להוראות החוק בעניין זה.
ה. לתקן את חוק העמותות, תש"ם-1980 (להלן – חוק העמותות), ולהסמיך את רשם העמותות לקבוע כללים להגשת בקשה מקוונת לרישום עמותה ולהגשת דיווחים מקוונים (להלן – רישום ודיווח מקוון), ובפרט –
1) הליכי הזיהוי לצורך רישום ודיווח מקוון.
2) אופן הרישום והדיווח המקוון.
3) מבנה הטפסים והמסרים שיש להשתמש בהם לצורך הרישום והדיווח המקוון ומתכונתם.
על אף האמור בסעיף 2(א) לחוק חתימה אלקטרונית, יראו דו"ח, מסמך או טופס, אשר הוגשו באופן אלקטרוני, בהתאם לכללים שייקבעו בהתאם לסעיף זה, כאילו נחתמו.
4 . רישום נכס –
על מנת להקל על אופן רישום נכס בישראל על ידי הפחתת הנטל הרגולטורי וייעול תהליך הרישום באגף לרישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים (להלן – אגף רישום מקרקעין) כך שהפעילות הכלכלית בשוק הנדל"ן תבוצע במהירות וביעילות לבצע את התיקונים הבאים –
א. רישום נכס וקבלת אישורי מסים – לתקן את חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג-1963 (להלן – חוק מיסוי מקרקעין), באופן הבא:
1) בעסקאות חייבות במס שבח (סעיף זה יקודם בהסכמת משרד המשפטים) –
בעסקאות שבהן נרכש נכס על ידי חברה פעילה ושלחברה הרוכשת התנהלות תקינה מול רשויות המס בעבר, בהתאם לקריטריונים שיקבע מנהל רשות המסים (להלן – המנהל), לרבות עמידה במועדי דיווח, תשלומי מס, והיעדר חשש סביר כי המס לא ישולם במועד, והעסקה דווחה לרשות המסים באופן תקין ומלא על ידי המוכר והקונה, יינתן אישור לעניין רישום במרשם המקרקעין, ובלבד שהתקיימו התנאים הבאים:
א) שולמה מקדמה עבור מס שבח.
ב) שולמה השומה העצמית למס הרכישה.
2) האישור יינתן בכפוף לרישום הערה לנכס במרשם המקרקעין, לפיה טרם ניתן אישור רשות המסים על הסדרת חובות המס וכי ככל שקיים חוב מס, יחולו עליו הוראות פקודת המסים (גבייה). ההערה תוסר בהצגת אישור מרשות המסים שיינתן עם אישור השומה העצמית או תשלום שומת המנהל או בהתקיימות התנאים המפורטים בסעיף 15(ט) לחוק מיסוי מקרקעין. יובהר, כי הערה זו לא תמנע כל פעולה במרשם המקרקעין, אך לא תוסר עד להתקיימות התנאים המנויים בסעיף זה. סעיף זה יקודם כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים לכל הפחות. בסמוך לתום תקופת הוראת השעה, ימסרו שרת המשפטים ושר האוצר לוועדה מוועדותיה של הכנסת דין וחשבון על יישום הוראות סעיף זה ואם יתברר כי שינוי זה הוביל לקיצור תקופת רישום הנכס, תוך פגיעה מינימלית בהכנסות המדינה ובזכויות הרוכשים, יחוקק הסעיף כהוראת קבע.
בעסקאות שאינן חייבות במס שבח –
לתקן את חוק מיסוי מקרקעין כך שתקופת הטיפול המרבית החל מהמועד בסעיף 15(ט)(1) למתן אישור לרישום מכירת זכות בדירות מגורים הפטורות ממס שבח תהיה בהתאם לפירוט הבא:
א) בשנת 2017 תקופת הטיפול לא תעלה על 20 ימים.
ב) בשנת 2018 תקופת הטיפול לא תעלה על 17 ימים.
ג) בשנת 2019 תקופת הטיפול לא תעלה על 14 ימים.
ד) החל משנת 2020 ואילך תקופת הטיפול לא תעלה על 10 ימים.
לאחר תום התקופה האמורה ובכפוף לתנאים האמורים, ייתן המנהל אישור לאגף רישום מקרקעין לצורך רישום הנכס במרשם המקרקעין.
יובהר, כי התקופה האמורה בסעיף זה המותנית בקבלת דיווחי המוכר והקונה על מכירת הנכס באופן תקין ומלא, וכן כי לא התקבלה שומת מנהל בנוגע למכירה בתוך התקופה האמורה.
3) לתקן את סעיף 15(ט)(1) לחוק מיסוי מקרקעין כך שייקבע בו שמנין הימים לקבלת אישור תשלום מס רכישה יהיה עד 60 יום מיום הצהרתו של הרוכש לפי סעיף 73(ג) לחוק מיסוי מקרקעין או 30 ימים מהיום שהמציא למנהל את כל המסמכים והפרטים שנדרש להמציאם, לפי המאוחר.
4) סעיפים 1 ו-2 ייכנסו לתוקפם לאחר השלמת התקנת תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו- 2016.
5) לתקן את חוק מיסוי מקרקעין כך שפרק הזמן שבו מחויבים הצדדים לעסקה לדווח או למסור הצהרה לרשות המסים לפי סעיפים 49כא, 49לב2, 73 ו-74 לחוק מיסוי מקרקעין יקוצר ל-20 ימים מיום ביצוע העסקה.
ב. זירוז הליכי הרישום באמצעות העברת מידע מקוונת בין הרשויות השונות לרשם המקרקעין –
1) לרשום את הודעת המפקחת על הבנקים, לפיה היא תבחן את האפשרות כי הבנקים יקבלו באופן מקוון נסח רישום מקוון החתום בחתימה אלקטרונית מאובטחת, כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001, בין היתר בהתחשב בניהול הסיכונים של הבנקים ובכלל זאת בפתרונות שיבטיחו כי הם יוכלו להגיש את נסח הרישום לערכאות המוסמכות.
2) להטיל על שר הפנים ועל שר האוצר לתקן את תקנות תכנון ובנייה ובכך להנחות את הרשויות המקומיות ואת ועדות התכנון והבנייה המקומיות לא לסרב לקבל נסח רישום מקוון החתום בחתימה אלקטרונית מאובטחת, כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, אשר התקבל אצל הרשויות המקומיות או בוועדות התכנון באופן מקוון.
3) להטיל על מנהל רשות המסים ועל אגף רישום המקרקעין לפעול כך שאישור תשלום מס השבח או תשלום מס הרכישה בגין עסקה במקרקעין יועבר באופן מקוון מרשות המסים לאגף רישום המקרקעין.
ג. ייעול ההליך הבירוקרטי ברשם המקרקעין –
1) להורות לשרת המשפטים לפעול לתיקון תקנות המקרקעין (אגרות), התשל"ה-1974 (להלן- תקנות האגרות) כך שאגרת הבקשה בעד הליכים הקבועה בפרט 16 לתוספת לתקנות האגרות תבוטל, ויתר האגרות הקבועות בתקנות יועלו באופן שלא יפגע בהכנסות המדינה.
2) להורות לשרת המשפטים לפעול לתיקון תקנות האגרות כך ששרת המשפטים תוכל לקבוע בצו אגרה מופחתת או פטור מלא מתשלום אגרה הקבוע בתקנות עבור פעולה שמבוצעת בממשקים מקוונים. הצו ייקבע כהוראת שעה לתקופה של עד שנתיים.
3) להטיל על הממונה על המרשם במשרד המשפטים לקדם מהלך לקראת תיעוד הדיונים לפי סעיף 75 לחוק המקרקעין, באמצעות הקלטה דיגיטלית במקום הקלדה ידנית, בדומה למהלך המבוצע במערכת בתי המשפט.
4) מנהל אגף רישום והסדר מקרקעין יפרסם אחת לשנה דו"ח לציבור על פעילותו. הדו"ח יכלול, בין היתר, נתונים בדבר מלאי התיקים בכל סוג הליך, משך הזמן הלוקח לכל סוג פעולה להיות מבוצע, ניתוח של שלבי ההליך ויעדים לשנת העבודה הבאה.
ד. הממשלה רושמת לפניה כי לשם קיצור תהליך רישום בית משותף, מנהל אגף רישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים יקבע נהלים מקלים שיאפשרו רישום בית משותף על בסיס היתר בנייה ותכנית לצרכי רישום.
ה. להנחות את ראש רשות מקרקעי ישראל להקים צוות מקצועי שיבחן את ייעול תהליכי העבודה לרבות מעבר ככל הניתן להליכים מקוונים בטיפול הניתן במסמכי התכניות לצרכי רישום ומסמכי רישום בית משותף.
ו. לקבוע בתקנות לפי חוק התכנון והבנייה הוראות ביצוע לוועדות המקומיות לצורך יישום הוראות סעיף 125 לחוק, לעניין אופן אישור תכנית לצרכי רישום לצורך העברתו לאישור המרכז למיפוי ישראל וללשכת רישום המקרקעין.
החלטת הממשלה קובעת כי יש לשפר את אופן עשיית העסקים בישראל בעזרת הפחתת הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי, וזאת באמצעות ביטול ועדות ערר למיסוי מקרקעין והעברה לבית משפט מחוזי, קיצור הליך בהוצאה לפועל, קיצור הליך לפתיחת עסקים חדשים וקיצור ההליך לרישום נכסים.