מה הוחלט?
לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/43 מיום 10.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 4191 מיום 29.1.2012 שעניינה "הגברת התחרותיות והפחתת יוקר המחייה", מס' 160 מיום 13.5.2013, שעניינה "הגברת התחרותית והפחתת יוקר המחייה בתחום התקינה", מס' 2318 מיום 11.12.2014 שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא" ומס' 1366 מיום 3.4.2016 שעניינה "ייעול הרגולציה בדבר אכרזת תקנים רשמיים", ובמטרה להגביר את התחרות במשק הישראלי ולהפחית את הריכוזיות על ידי הסרת חסמי סחר והתאמת התקינה הישראלית לתקינה הבינלאומית לקדם את הצעדים הבאים:
איזון הרכב ועדות התקינה ואימוץ תקינה בינלאומית
1 . לתקן את חוק התקנים, התשי"ג-1953 (להלן – החוק או חוק התקנים), כדלקמן:
א. לקבוע שטרם אכרזת שר הכלכלה והתעשייה על רשמיות של תקן אשר מכיל שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית תידרש לכך הסכמת ראש הממשלה ושר האוצר (להלן, יחד עם שר הכלכלה והתעשייה – השרים). לשרים תצורף רשימה של כלל השינויים מהקבוע בתקינה הבין-לאומית הקיימים בתקן וכן הנימוקים לנחיצותם. כמו כן, בפני השרים יובא כלל החומר הרלבנטי ועמדות השרים הנוגעים בדבר והנימוקים שעמדו בפניהם. השרים ייקחו בחשבון את העמדות שהובאו בפניהם וכן את השיקולים המנויים בסעיף 8(א) (1)-(6) טרם קבלת החלטה.
ב. על אף האמור בסעיף קטן (א), שר הכלכלה והתעשייה, בהסכמת שר האוצר וראש הממשלה, יהיה רשאי לקבוע רשימה של שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית הנוגעים למספר תקנים רשמיים בישראל, אשר לא יהיו טעונים הסכמה של ראש הממשלה ושר האוצר טרם הכרזה על רשמיות, או פירוט נחיצותם בתקן. בנוסף, גם תקנים אשר לא קיימים תקנים בינלאומיים רלבנטיים לעניינם, בהתאם לקביעתו של הממונה על התקינה, לא יהיו טעונים הסכמה של ראש הממשלה ושר האוצר.
ג. הרכב הוועד הפועל, אופן בחירתו, תקופת כהונתו וסמכויותיו ייקבעו בחוק.
ד. בוועד הפועל יהיו חברים כדלקמן:
1) ראש מכון התקנים הישראלי (להלן – המכון), אשר ימונה על ידי שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר, והוא יהיה יושב ראש הוועד הפועל.
לא יתמנה לראש המכון אחד מאלה:
א) חבר כנסת או חבר בהנהלה הפעילה של מפלגה;
ב) המנהל הכללי של המכון;
ג) עובד מדינה;
ד) עובד המכון;
ה) מי שאינו אזרח ישראלי;
ו) מי שהורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד.
2) חמישה נציגי ממשלה: הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה (להלן – הממונה על התקינה), נציג המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה מבין עובדי משרדו הבקי בתחום היבוא, נציג המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה מבין עובדי משרדו הבקי בתחום הרגולציה או הכלכלה, נציג הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מבין עובדי הרשות ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר.
3) שני נציגים שתמנה נשיאות הארגונים העסקיים, אשר אחד מהם הוא נציג התאחדות התעשיינים בישראל והשני נציג התאחדות בוני הארץ;
4) שני נציגים שימנה איגוד לשכות המסחר;
5) שני נציגי צרכנים: אחד שתמנה רשות ההסתדרות לצרכנות ואחד שתמנה המועצה הישראלית לצרכנות;
6) איש אקדמיה הנמנה על הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל, שתמנה המועצה להשכלה גבוהה;
7) נציג שתמנה לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל;
8) נציג ציבור בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית, כמשמעותה לפי סעיף 240 לחוק החברות שימונה על-ידי שר האוצר ושר הכלכלה והתעשייה.
ה. משך הכהונה של חברי הוועד הפועל יהיה ארבע שנים, למעט כהונתו של הממונה על התקינה. חברי הוועד הפועל, לרבות ראש המכון, לא יכהנו יותר משתי תקופות רצופות.
ו. סמכויותיו של הוועד הפועל יהיו כדלקמן:
1) לבצע את כל הפעולות הנתונות בסמכותו של המכון, למעט הפעולות אשר לפי החוק או תקנון המכון, נתייחדו לסמכותו של כל אורגן אחר של המכון;
2) לקבוע את המדיניות הכללית של המכון;
3) לאשר את התקציב השנתי של המכון ואת תקן עובדיו;
4) למנות רואה חשבון למכון;
5) למנות חברי מינהלת תו-תקן; הממונה על התקינה יהיה יושב ראש המינהלה והמנהל הכללי של המכון יהיה חבר המינהלה.
6) לאשר את תכניות העבודה השנתיות שיוגשו על ידי מנכ"ל המכון, בשים לב לכך שהן לא יסתרו את מדיניות הממשלה;
7) לנהל את רכוש המכון ולפקח עליו;
8) לעקוב אחרי הגשמת המדיניות, התכניות והתקציבים של המכון;
9) לאשר תחומי פעילות חדשים של המכון;
10) למנות לסגן ראש המכון, אחד מחברי הוועד הפועל שאינו נציג ממשלה, נשיאות הארגונים העסקיים או איגוד לשכות המסחר;
11) לקבוע את תנאי השכר והעבודה של המנהל הכללי, סגני המנהל הכללי, מנהלי אגפים, המבקר הפנימי ונושאי תפקידים בכירים כפי שיחליט הוועד הפועל;
12) לפקח על ביצוע תפקידי המנהל הכללי ופעולותיו;
13) לאשר על פי המלצת המנהל הכללי של המכון, את מינויים של הפקידים הבכירים במכון;
14) לאשר את הדו"חות הכספיים של המכון;
15) למנות ועדה קבועה או ארעית, למנות את היושב בראשה ולקבוע את סמכויותיה, בהתאם להחלטה זו.
ז. תחילת פעילותו של הוועד הפועל כאמור תהיה תוך פרק זמן שלא יעלה על 60 ימים מיום שנמסרה הודעה לארגונים המיוצגים או הממנים חברים לוועד הפועל כי עליהם למנות נציג או נציגים לוועד, וכי אם לא יעשו כן בתוך פרק הזמן האמור, יחל הוועד הפועל בעבודתו, וזאת אף אם טרם מונו כלל החברים בוועד הפועל כאמור בסעיף 1(ד) לעיל ובלבד שמונו רוב החברים כאמור באותו סעיף.
ח. קיום הוועד הפועל, סמכויותיו ותוקף פעולותיו, לא ייפגעו מחמת שהתפנה מקומו של חבר בו, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חבריו מכהנים כדין.
ט. המנהל הכללי של מכון התקנים ימונה על ידי הוועד הפועל, לאחר שקיבל את המלצת ועדת איתור שתורכב מחמישה חברי הוועד הפועל, שיבחרו על ידיו, וביניהם יושב ראש המכון, נציג אחד ממשרד הכלכלה והתעשייה בוועד הפועל, נציג משרד האוצר בוועד הפועל ושני נציגים שאינם נציגי הממשלה. ועדת האיתור תפעל על פי הכללים הנהוגים בשירות המדינה לגבי עבודתן של ועדות לאיתור מועמדים, בשינויים המחויבים.
י. המועמדים יאותרו לפי קריטריונים שיקבע הוועד הפועל באישור שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר. על מינוי המנהל הכללי לעמוד בדרישות הכשירות בסעיף 37(ב) ו-(ג) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות), והוא ייעשה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים לפי חוק החברות.
יא. למנהל הכללי יהיו כל סמכויות הניהול והביצוע במכון, לרבות גיבוש תכניות עבודה במכון, והוא יהיה נתון לפיקוח הוועד הפועל. תקופת כהונתו של המנהל הכללי תהיה חמש שנים וניתן יהיה למנותו ברציפות לתקופה כהונה אחת נוספת בלבד באישור הוועד הפועל.
יב. תכניות העבודה השנתיות של המכון יוצגו בפני שר הכלכלה והתעשייה.
יג. לשנות את הרכב ועדת האימוץ כמשמעה בסעיף 8ב בחוק התקנים וסמכויותיה כדלקמן:
1) יתווסף נציג משרד האוצר המכהן בוועד הפועל;
2) במקום נציג המכון ימונה נציג לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל;
3) לקבוע כי בישיבות הוועדה יוזמן להשתתף נציג המכון.
יד. לקבוע כי כל תקן אשר המובא לאישור השר כתקן רשמי, ואשר מכיל שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית לא יובא לאישור מוקדם כאמור על ידי השרים או השר על ידי המכון, בסעיפים 1א ו-1ב להחלטה זו, אלא לאחר שהובאו בפניהם המלצות ועדת האימוץ לעניין זה.
טו. הממונה על התקינה יהיה רשאי לקבוע כי אין להביא את התקן לוועדת האימוץ אם מצא כי אין תקינה בינלאומית או מסמכים בינלאומיים אחרים ממדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים אשר רלבנטיים לעניין זה.
טז. ועדת האימוץ תהיה רשאית לבחון את הכרחיותם של שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית בתקנים ישראלים המובאים לאישור השרים או בתקנים רשמיים קיימים. לשם כך רשאית ועדת האימוץ לפעול בדרך שתמצא לנכון, לרבות באמצעות מינוי מומחים. סברה ועדת האימוץ כי אין הצדקה לשינויים אלה, יעביר הממונה על התקינה את המלצתה בעניין לוועדה המרכזית במכון שבתחום סמכותה מצוי אותו תקן. סברה הוועדה המרכזית כי אין הצדקה לכלל השינויים או חלקם, תהיה רשאית להטיל על הוועדה הטכנית לעבד את התקן בהתאם ולהגישו לשר לשם הכרזה על רשמיותו, כאמור בסעיף 8 לחוק. ככל שסברה הוועדה המרכזית כי יש הצדקה, תעביר את נימוקיה לממונה על התקינה ויחולו סעיפים 1א ו-1ב להחלטה זו.
יז. לקבוע בחוק את הרכב ועדת התיאום כהגדרתה בכללי התקנים (עיבוד תקנים ישראלים), התשנ"א-1991, כך שלהרכבה יתווסף כחבר נציג איגוד לשכות המסחר.
יח. התנאים הבאים יחולו לגבי כלל הוועדות המרכזיות, הוועדות הטכניות, וכל ועדה העוסקת בתקינה שתקום במכון, למעט ועדת מומחים:
1) לקבוע כי הרכבי הוועדות יהיו כמפורט להלן:
א) שני אנשי אקדמיה, בעלי מומחיות בתחום עיסוק הוועדה, הנמנים על הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל, בהווה או בעבר, שתמנה המועצה להשכלה גבוהה;
ב) שני נציגים שתמנה לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, בעלי מומחיות בתחום עיסוק הוועדה;
ג) שני נציגי צרכנים, אשר ימונו על ידי שר הכלכלה והתעשייה מתוך רשימת נציגים שהגישו ארגוני צרכנים המוכרים על ידי שרת המשפטים לעניין חוק הגנת הצרכן, באותה העת,;
ד) שני נציגי הממשלה מרשויות המדינה או משרדי הממשלה הנוגעים לעניין;
ה) שני נציגים שתמנה נשיאות הארגונים העסקיים באופן שיבטיח נציגות לענפים הרלבנטיים; זאת כאשר אחד מהנציגים לפחות יהיה מעסק בעל מחזור מכירות הנמוך מ-100 מלש"ח בשנה;
ו) שני נציגים שימנה איגוד לשכות המסחר; זאת כאשר אחד מהנציגים לפחות יהיה מעסק בעל מחזור מכירות הנמוך מ-100 מלש"ח בשנה;
2) לא מינה אחד הגופים נציג לוועדה, כאמור בסעיף 1(יח)(1) בתוך 45 ימים, רשאית הוועדה המרכזית הרלבנטית לפנות לגופים האמורים בסעיפים1(יח)(1)(א) עד 1(יח)(1)(ג), על מנת שימנו נציג נוסף מתוכם.
3) יושב ראש וסגן יושב ראש ועדה מרכזית או ועדה אחרת העוסקת בתקינה שתקום במכון כאמור בסעיף 1(יח) ייקבעו על ידי הוועד הפועל.
4) יושב ראש וסגן יושב ראש ועדה טכנית ייקבעו על ידי הוועדה המרכזית, באישור הוועד הפועל.
5) יושב ראש הוועדה המרכזית או הטכנית יהיה אחד מאלה:
א) איש אקדמיה הנמנה על הסגל האקדמי הבכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל בהווה או בעבר, או נציג לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל. זאת בכפוף להצהרתו כי אינו נמצא בקשרים עסקיים עם עסק הפעיל בתחום הרלבנטי לוועדה, שמחזור המכירות שלו גבוה מ-300 מלש"ח. לעניין זה- קשרים עסקיים לרבות מימון מחקר. על אף האמור בוועדה מרכזית יוכל לכהן כיושב ראש גם נציג ממשלה.
ב) על אף האמור בסעיפים 1יח(4), בהיעדר איש אקדמיה הנמנה על הסגל האקדמי הבכיר או נציג לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, כאמור בסעיף א', הוועד הפועל יהיה רשאי למנות יושב ראש ועדה או סגן יושב ראש ועדה שמתקיימים בו תנאי הכשירות הקבועים בסעיף 16א לחוק החברות הממשלתיות, ובתנאי שאינו נמצא בקשרים עסקיים עם עסק הפעיל בתחום הרלבנטי לוועדה, שמחזור המכירות שלו גבוה מ-300 מיליון ש"ח, או שהוא מונופולין מוכרז לפי חוק ההגבלים העסקיים (תשמ"ח-1988). לעניין זה- קשרים עסקיים לרבות מימון מחקר.
מניין חוקי להחלטת הוועד הפועל לפי סעיף זה, יכלול לפחות נציג ממשלה אחד, והחלטה כאמור תתקבל ברוב של לפחות שמונה מחברי הוועד הפועל. ככל שלא התקיים מניין חוקי או שלא אושר המינוי ברוב הנדרש בשתי הצבעות רצופות, ימונה יושב ראש ועדה ברוב רגיל, בכפוף לאישורו על ידי המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה.
6) ועדה תוכל למנות סגן יושב ראש מתוך חבריה, שאינו מנציגי נשיאות הארגונים העסקיים או איגוד לשכות המסחר.
7) יושב ראש ועדה שימונה לפי סעיף 1(יח)(5)(א) כאמור יהיה זכאי לגמול בהתאם לכללים שייקבעו בחוק. אין בכך בכדי לגרוע מבחינת מתן תמריצים אחרים להשתתפות החברים בישיבות הועדות.
8) עובדי המכון ירכזו מקצועית את עבודת הוועדות, ולא ישמשו כחברי ועדה.
9) מניין חוקי לקבלת החלטות יכלול לפחות מחצית מחברי הוועדה המכהנים, נוסף על יושב ראש הוועדה. ככל שיתקיימו שתי ישיבות רצופות שבהן לא התקיים המניין החוקי, תוכל הוועדה לקבל החלטות ברוב רגיל בישיבה השלישית. סעיף זה יחול על כל הנוגע להחלטה על אישור או תיקון תקנים או הקמת ועדה טכנית או ועדת מומחים.
10) ישיבות הוועדות יהיו פומביות. אופן פומביות הועדה ייקבע עד למועד הפצת תזכיר החוק.
11) תקנון המכון יכיל הוראות בדבר פרסום נושא דיון הוועדה, מועד ומיקום התכנסותה באתר האינטרנט של המכון. כמו כן ייקבע כי האמור יפורסם לפחות 7 ימי עסקים טרם מועד דיון הוועדה.
יט. התנאים הבאים יחולו לגבי כלל הוועדות המרכזיות, הוועדות הטכניות, ועדות מומחים וכל ועדה אחרת העוסקת בתקינה שתקום במכון:
1) הוועד הפועל יהיה רשאי לבטל את מינויו של יושב ראש או סגן יושב ראש של ועדה, בהתאם לתנאים שייקבעו בתקנון המכון. מניין חוקי להחלטה זו יכלול לפחות 2 נציגי ממשלה, והחלטה כאמור תתקבל ברוב של שמונה מחברי הוועד הפועל לפחות.
2) פרוטוקולים מפורטים של ישיבות הוועדות יהיו פתוחים לעיון הציבור ויפורסמו באתר האינטרנט של המכון עד 21 ימי עסקים לאחר קיום הישיבה, בכפוף לכל דין.
3) שמות הנציגים בכל ועדה ומקום עבודתם הנוכחי, יפורסמו באתר המכון בתוך 14 ימי עסקים מיום מינויים, בכפוף לכל דין.
כ. יושב ראש וסגן יושב ראש ועדת מומחים ייקבעו על ידי הוועדה הטכנית, באישור הוועדה המרכזית.
כא. הרכבה של כל ועדה שיקים הוועד הפועל, מלבד הוועדות כאמור בסעיף 1(יט), ישקף באופן שווה את נציגי הגופים כאמור בסעיף 1(יח)(1).
כב. להסמיך את גורמי המקצוע לבחון במסגרת תיקוני החקיקה, הסדרים שיאפשרו, במקרים חריגים שיוגדרו וינומקו, ושאין בהם בכדי לפגוע במטרות החלטה זו בהיבטי רגולציה ותחרות, סוגי תקנים או ועדות שלא יחולו עליהם ההסדרים המופיעים בסעיפים קטנים יח', כ', כא', לסעיף זה.
כג. לקבוע בחוק התקנים את סמכויות המועצה הכללית של המכון, אשר יהיו כדלקמן:
1) המועצה תהיה רשאית להציע לוועד הפועל נושאים לדיון;
2) המועצה תהיה רשאית להציג את עמדתה בפני שר הכלכלה והתעשייה, שר האוצר והוועד הפועל בסוגיות שונות הרלבנטיות לעבודת המכון.
2 . להורות למנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה ולממונה על ההגבלים העסקיים, לגבש ולפרסם נוהל מוסכם, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, לעניין אפשרות היוועצות בממונה על ההגבלים העסקיים טרם אכרזה על תקן רשמי או אימוצו כתקן מחייב בחקיקת משנה, מקום בו התקן אינו מבטא אימוץ מלא של תקינה בין-לאומית וכולל שינויים מהקבוע בתקינה הבין-לאומית. זאת בשים בלב לכך שתקופה זו תהיה במסגרת התקופה הקצובה לפי סעיף 2 להחלטת הממשלה מס' 1366 מיום 3 באפריל 2016, שעניינה "ייעול הרגולציה בדבר אכרזת תקנים רשמיים".
הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא
3 . לתקן את חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא על מנת לאפשר את פתיחת שוק בדיקות ההתאמה לתקן של מוצרים מיובאים לתחרות. התיקון יתבצע בהתבסס על עבודת הצוות הבין-משרדי של משרדי הכלכלה והתעשייה, האוצר, הבריאות, הגנת הסביבה והמשפטים, אשר הוקם לצורך בדיקת העלות והתועלת (RIA) כתוצאה מפתיחה לתחרות של בדיקות התאמה לתקן ביבוא. במסגרת התיקון, יוסדרו ההיבטים הרגולטוריים השונים לרבות העברת פעולות המבוצעות כיום על ידי המכון לממונה על התקינה, על מנת למנוע יתרון תחרותי של המכון על מעבדות מתחרות, וכן יוסדרו היבטי פיקוח ובקרה הנדרשים.
4 . לשלב את תיקוני החקיקה הנגזרים מסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 1366 מיום 3 באפריל 2016, שעניינה "ייעול הרגולציה בדבר אכרזת תקנים רשמיים".
5 . לשלב את תיקוני החקיקה הנגזרים מסעיף 9 להחלטת הממשלה מס' 2318 מיום 11 בדצמבר 2014, שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא".
כללי
6 . א. להטיל על המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה לקדם תכנית תלת-שנתית להתאמת כלל התקנים הרשמיים המוכרזים כרשמיים ערב החלטה זו לתקינה בין-לאומית, כך שהם לא יכללו שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית. השארת שינויים כאמור בתקן רשמי תהיה באישור השרים בלבד. בפני השרים יובא כלל החומר הרלבנטי ועמדות השרים הנוגעים בדבר והנימוקים שעמדו בפניהם. השרים ייקחו בחשבון את העמדות שהובאו בפניהם וכן את השיקולים המנויים בסעיף 8(א) (1)-(6) לחוק התקנים, טרם קבלת החלטה. סבר המנהל הכללי כי עבור תקן רשמי מסוים, לא קיים תקן בינלאומי או מסמכים בינלאומיים אחרים ממדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים מקבילים לעניינו, לא יפעל לשנותו, וזאת באישור שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר. יובהר כי לעניין הסרת רשמיות של תקן, כולו או חלקו, לא יידרש אישור שר האוצר וראש הממשלה. המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה יציג את התכנית האמורה לוועדת השרים שהנושא נמצא בתחום אחריותה בתוך 90 ימים מקבלת החלטה זו, וכן יגיש דיווח לוועדה על התקדמות ביצועה בכל שישה חודשים ועד לסיומה.
ב. תקנים המוכרזים כרשמיים ערב קבלת החלטה זו ואשר לא תסתיים בחינתם בהתאם לאמור בסעיף קטן (א) עד תום שלוש שנים מיום קבלת החלטה זו, יהיו טעונים הכרזה מחדש כתקנים רשמיים תוך זמן סביר ומבלי שיהיה בהליך ההכרזה מחדש כדי לפגוע בתוקפם ומעמדם של התקנים הרשמיים עד תום הליך ההכרזה מחדש כאמור .
ג. תיקון חוק התקנים – הוראת סעיף קטן (ב) תקבע בחוק התקנים וכן ייקבע בה כי אין בהליך ההכרזה מחדש כדי לפגוע בתוקפם ומעמדם של התקנים הרשמיים עד תום הליך ההכרזה מחדש כאמור, וזאת אף אם לא הוכרז מחדש תוך זמן סביר.
ד. יובהר כי הוראות סעיפי ב' וג' לא יחולו על התקנים הרשמיים שהשינויים מהתקנים הבינלאומיים הועברו לשר האוצר או ראש הממשלה ואלה טרם נתנו החלטתם עד תום 3 שנים מיום קבלת החלטה זו.
ה. בנוסף, תקנים אשר החל תהליך בחינתם על פי סעיף 6.א. וטרם הושלם בתום שלוש שנים מיום קבלת החלטה זו, יוכרזו מחדש או תושלם בחינתם על פי ההוראות בסעיף 1, כל זאת בפרק זמן סביר.
7 . להטיל על שר הכלכלה והתעשייה לבצע את התיקונים הנדרשים בצו יבוא חופשי על מנת לפתוח לתחרות את שוק בדיקות התאמה לתקן של טובין מיובאים, בהתאם להחלטה זו, בתוך 75 ימים ממועד השלמת החקיקה.
8 . להנחות את שר הכלכלה והתעשייה להגיש לראש המכון המלצות לשינוי תקנון המכון והכללים שלפיהם הוא פועל, בהתאם לסעיפי החלטה זו בתוך 90 ימים מיום השלמת החקיקה.
9 . להנחות את המנהל הכללי של משרד הכלכלה לפעול למימוש סעיפי החלטה זו בתוך 120 ימים ממועד השלמת החקיקה.
המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה ידווח תוך שישה חודשים מיום קבלת החלטה זו לוועדת השרים שהנושא נמצא בתחום אחריותה אודות התקדמות יישום החלטה.
בהמשך להחלטות ממשלה קודמות בדבר הגברת התחרותיות והפחתת יוקר המחייה, החלטת הממשלה קובעת לקדם צעדים לצורך הסרת חסמי סחר והתאמת התקינה הישראלית לתקינה הבינלאומית, ובין היתר לאזן את הרכב ועדות התקינה ואימוץ תקינה בינלאומית, להגביר את התחרות ולייעל את תהליכי האסדרה בתחום היבוא. שר הכלכלה והתעשייה יוכל לקבוע בתקנות מפרטים לעניין ייצור, ייבוא וייצוא כל עוד אלו יעלו בקנה אחד עם התקינה הבינלאומית.