1. בעקבות פסיקתו של בית המשפט העליון בבג"ץ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נגד מ"י ואח', להסמיך את שר האוצר לתקן את פקודת מס הכנסה כך שתיקבע בה מתכונת חדשה למתן הטבות מס לתושבי יישובים לגבי הכנסה חייבת מיגיעה אישית מכוח סעיף 11 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, החל משנת מס 2015, בהתאם לקריטריונים אובייקטיביים, ברורים ושוויוניים, כמפורט בהמשך החלטה זו.
2. לשם כך, לתקן את סעיף 11 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) תשכ"א – 1961, כך שהטבת מס תינתן לתושבים ביישובי פריפריה, כהגדרתם בסעיף 4 להלן, אשר צברו ניקוד מינימאלי של 25, בהתאם למפורט בסעיף 3 להלן.
3. צבירת הניקוד תיעשה על פי שלושה פרמטרים:
3.1 פיזור דמוגרפי-גיאוגרפי – ייקבע על פי האשכול הפריפריאלי של היישוב, לפי הסיווג העדכני ביותר המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-31 בדצמבר בשנה שלפני שנת הזכאות. משקל הפרמטר – 40%.
3.2 מצב חברתי-כלכלי – ייקבע על פי האשכול הכלכלי-חברתי של היישוב, לפי הסיווג העדכני ביותר המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-31 בדצמבר בשנה שלפני שנת הזכאות. משקל הפרמטר – 20%.
3.3 מרחק מגבול – יישוב סמוך לגבול, כהגדרתו בסעיף 4 להלן, יקבל ניקוד של 100 נקודות, וכל יתר היישובים יקבלו 0 נקודות בפרמטר זה, בהתאם למצב ליום 31 בדצמבר בשנה שלפני שנת הזכאות. משקל הפרמטר – 40%.
4. לעניין הגדרת הזכאות להטבות, ייקבעו ההגדרות הבאות:
"יישוב פריפריה" – יישוב שמתקיימים בו כל אלה:
(1) יישוב, שבתי מגורים בתחומו כולם או חלקם, נמצאים צפונה מקו רוחב 750 או דרומה מקו רוחב 610, או מזרחה מקו אורך 250, או שהוא יישוב סמוך לגבול.
(2) היישוב איננו מרכז האוכלוסין.
(3) לגבי יישוב שאינו ישוב סמוך לגבול – האשכול הכלכלי-חברתי של הישוב אינו עולה על 8.
(4) היישוב אינו נמצא באזור לגביו חלות הקלות במס הכנסה מכוח חוק אזור סחר חפשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985.
(5) יישוב שהקמתו אושרה על פי כל דין.
"יישוב סמוך לגבול" – יישוב אשר בתיו, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 9 ק"מ מגבול לבנון, ועד 7 ק"מ מגבולות אחרים, או מגדר המערכת סביב רצועת עזה. לצורך כך על הרשות המקומית להוכיח למנהל את היותו יישוב סמוך לגבול.
"מרכז האוכלוסין" – יישוב שאוכלוסייתו מונה 75,000 תושבים או יותר, על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
"ניקוד מזכה" – חיבור של שלושת אלה ותוצאה של לפחות 25 נקודות:
(1) "ניקוד כלכלי-חברתי": מכפלה של 0.2 בכמות הנקודות שתיקבע לפי האשכול הכלכלי-חברתי של היישוב:
(א) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 1 – 100 נקודות.
(ב) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 2 – 90 נקודות.
(ג) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 3 – 80 נקודות.
(ד) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 4 – 55 נקודות.
(ה) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 5 – 30 נקודות.
(ו) עבור ישוב באשכול כלכלי-חברתי 6 – 15 נקודות.
(ז) עבור יישוב באשכול כלכלי-חברתי 7 ומעלה – 0 נקודות.
(2) "ניקוד פריפריאליות": מכפלה של 0.4 בכמות הנקודות שתיקבע על פי אשכול הפריפריאליות של הישוב:
(א) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 1 – 100 נקודות.
(ב) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 2 – 100 נקודות.
(ג) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 3 – 80 נקודות.
(ד) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 4 – 50 נקודות.
(ה) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 5 – 30 נקודות.
(ו) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 6 – 10 נקודות.
(ז) עבור יישוב באשכול הפריפריאליות 7 ומעלה – 0 נקודות.
(3) "ניקוד גבול": מכפלה של 0.4 בכמות הנקודות שתיקבע על פי היותו של ישוב סמוך לגבול:
(א) אם היישוב הינו יישוב סמוך לגבול – 100 נקודות.
(ב) אם היישוב איננו יישוב סמוך לגבול – 0 נקודות.
5. עיגון האמור בהחלטה זו בחקיקה, וקביעת היקף ההטבות, ייעשו במסגרת דיוני התקציב בממשלה לשנת המס 2015. בעקבות ההחלטות שתתקבלנה, ובהתאם להחלטה זו, תקודם במקביל לחוק התקציב השנתי חקיקה כוללת בכנסת.
6. במסגרת גיבוש היקף ההטבות כאמור, יקבע שר האוצר העדפה בשיעור ההטבה ליישובים בטווח של עד 2 ק"מ מגבולות המדינה עם מדינות שאין להן הסכם שלום עם מדינת ישראל, וכן ליישובים עירוניים (עיריות ומועצות מקומיות) במחוז הדרום כהגדרתו על פי הגדרות משרד הפנים, בהתאם למדיניות הממשלה לחיזוק ההתיישבות העירונית בנגב, וזאת בתנאי שהם עומדים בכל התבחינים הקבועים בהחלטה זו.
7. הממשלה רואה חשיבות ברציפות ההסדרים הקיימים עד לכניסתה לתוקף של החקיקה החדשה בנושא בתחילת שנת 2015, ובמניעת שינויים תכופים הפוגעים ביציבות מבחינת תושבי היישובים