בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1340 מיום 16 בפברואר 2014, שעניינה שינוי בהטבות במס הכנסה לתושבי יישובים – קביעת קריטריונים לזכאות (להלן – החלטה מס' 1340), לתקן את פקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה או פקודת מס הכנסה), כך שהטבת מס תינתן לתושבים ביישובי פריפריה, כהגדרתם בסעיף 4 להחלטה מס' 1340, בהתאם למסלולי הזכאות המפורטים בסעיף 1 להחלטה זו ועל פי ניקוד היישוב בהתאם לפרמטרים הקבועים בהחלטה מס' 1340.
1 . ייקבעו שלושה מסלולי הטבות בהתאם לניקוד המזכה של היישוב, בהתאם לפרמטרים שנקבעו בסעיף 3 להחלטה מס' 1340. המסלולים השונים יקבלו זיכוי כדלהלן:
א. המסלול הראשון – ליישובים שניקודם בין 25 ל-49 נקודות –7% זיכוי מהכנסה עד סכום של 108,000 ש"ח לשנה.
ב. המסלול השני – ליישובים שניקודם בין 50 ל-64 נקודות –9% זיכוי מהכנסה עד סכום של 120,000 ש"ח לשנה.
ג. המסלול השלישי – ליישובים שניקודם בין 65 ל-100 נקודות –11% זיכוי מהכנסה עד סכום של 132,000 ש"ח לשנה.
2 . בנוסף לשיעורי הזיכוי המפורטים בסעיף א', יינתן זיכוי נוסף ליישובים כמפורט בסעיף זה ועד לתקרת הסכום ליישוב, ובתנאי שהם עומדים בכל התבחינים הקבועים בהחלטה מס' 1340. זיכוי נוסף זה יינתן כהוראת שעה, אשר תוארך אם יימצא כי ההוראה משיגה את יעדיה.
יישובים בטווח של עד 2 ק"מ מגבולות המדינה עם מדינות שאין להן הסכם שלום עם מדינת ישראל ומגבול רצועת עזה וכן יישובים עירוניים (עיריות ומועצות מקומיות) במחוז הדרום, כהגדרתו על פי הגדרות משרד הפנים – 11%, עד סכום של 160,800 ש"ח לשנה במסלולים א ו-ב, ועד סכום של 241,320 לשנה במסלול ג .
3 . זכאות היישוב להטבות מס תתקיים בכפוף להיותו "יישוב פריפריה" כפי שנקבע בסעיף 4 להחלטת הממשלה 1340.
4 . לתקן את הגדרת "תושב", שבסעיף 11 לפקודת מס הכנסה, כך שיתווסף בה תנאי לפיו על הנישום להציג בפני פקיד השומה או המעביד אישור תושבות לצרכי הטבת מס, כמשמעותו בפקודת העיריות ופקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] (להלן – פקודת העיריות) מטעם היישוב המזכה.
5 . לתקן את פקודת העיריות ופקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] כך שייקבע בהן כי אישור תושבות לצורך קבלת הטבת מס יינתן לתושב רשות מקומית (לבקשתו) בתנאי שזה שילם את תשלומי הארנונה שחלו עליו עד לסוף שנת הכספים הקודמת.
6 . רשות מקומית לא תימנע ממתן אישור תושבות כאמור בהתקיים אחת מהנסיבות המפורטות להלן –
א. טרם חלף המועד להגיש השגה לגבי החוב, ואם הוגשה השגה – עד שתינתן בה החלטה שאינה ניתנת לערעור.
ב. ניתן בעניינו של התושב צו כינוס או צו עיכוב הליכים לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש].
ג. נסיבות מיוחדות שקבע שר הפנים בצו בהסכמת שר האוצר ושר המשפטים.
7 . לקבוע בחקיקה כי יישום המתווה החדש יחל בשנת 2016 באופן מדורג ולאורך שלוש שנים (תחילת היישום בשנת המס 2016, יישום מלא בשנת המס 2018). בשנת 2015 המתווה הקיים היום בחקיקה ימשיך לחול על היישובים אשר זכאים להטבות מכוח החוק הקיים, ותושבי היישובים אשר ייכנסו להסדר על פי המתווה החדש יקבלו זיכוי של 1% מגובה ההכנסה עד לגובה התקרה של המסלול שבו היישוב נמצא.
8 . יישום מדורג כאמור בסעיף 7 יבוצע תוך שמירה על איזון תקציבי, למעט שנת 2015 שבה העלות התקציבית הנוספת ביישובים שתושביהם יזכו להטבה לראשונה לא תעלה על 70 מיליון ש"ח.
9 . יישום המתווה על היישובים אשר צורפו להטבות המס, או שבוטלו לגביהן הטבות המס, והכל בהתאם להחלטת בית המשפט בבג"צ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נגד מדינת ישראל ואח', יהיה באופן שווה למתווה שייושם על היישובים אשר זכאים להטבות מכוח החוק הקיים.
10 . להנחות את רשות המסים ואת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקדם, במהירות האפשרית, בכפוף לכל דין ובכפוף למגבלות הסטטיסטיות, מעבר ממדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המודד פריפריאליות ורמה חברתית-כלכלית ברמת המועצה האזורית, למדדים כאמור ברמת היישוב הבודד.
11 . אם יהיה שינוי בעלות החלטה זו במהלך תהליך החקיקה, תחזור ההחלטה לדיון בממשלה.