מה הוחלט?
החלטת הממשלה קובעת שורה של צעדים במטרה לתת מענה לצפיפות הקיימת בבתי הסוהר בהתחשב בפסיקת בית המשפט העליון ובהמשך להחלטה קודמת בנושא "ייעול מדיניות הענישה ושיקום האסירים בישראל"
אלו עיקרי הצעדים הקבועים בהחלטה:
1. שחרור על-תנאי ממאסר
א. להטיל על שרת המשפטים לפרסם עד ליום 1 באפריל 2018 תזכיר לתיקון חוק שחרור על תנאי ממאסר,לפיו הסמכות שהייתה נתונה לנציב בתי הסוהר תופקד בידי ועדה מקצועית בשירות בתי הסוהר בראשות משפטן הכשיר לשמש, לכל הפחות, שופט של בית משפט שלום, ותורחב כך שהיא תוחל גם על אסירים שנשפטו למאסרים לתקופה העולה על שישה חודשים ואינה עולה על שנים-עשר חודשים. אוכלוסיית האסירים שעניינם יידון לפני הוועדה המקצועית תהיה בהתאם לתבחינים שייקבעו.
לצורך כך להקצות לשב"ס 1 מלש"ח בבסיס התקציב ו-7 מלש"ח בהקצאה חד פעמית לשנת 2019. בנוסף יוקצו לשב"ס 16 תקנים ו-3 תקנים למשטרה.
2. שחרור מנהלי
להטיל על השר לביטחון הפנים לפרסם עד ליום 1 במרץ 2018 תזכיר חוק, שבו יעוגן בהוראת שעה לשלוש שנים תיקון לאשר יכפיל את תקופות המאסר הנותרות אשר בהן רשאי הנציב לשחרר קבוצת אסירים בשחרור מנהלי (בהתאם לפירוט המופיע בגוף ההחלטה).
3. אימוץ המלצות צוות התביעה לבחינת יישום דו"ח הוועדה הציבורית לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים (להלן – "הצוות ליישום דוח דורנר")
הממשלה רושמת לפניה את הודעת היועץ המשפטי לממשלה כי אימץ את המלצות הצוות ליישום דו"ח דורנר. עיקר המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר הוא, כי במקום בו שיקולי ההלימה ומסוכנות אינם מחייבים מאסר או מעצר בין כותלי הכלא, וכשניתן לשלב את הנאשם בהליך שיקומי ממשי המותאם לצרכיו, מחוץ לכותלי הכלא, כי אז יש להעדיף את ההליך השיקומי על פני מעצר או מאסר.
על פי הודעת היועץ המשפטי לממשלה, יישום המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר מחייב תגבור משמעותי של כלל מערכי הטיפול והשיקום.
להקים צוות בהשתתפות נציג משרד המשפטים, נציג משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, נציג הרשות לשיקום האסיר נציג שירות בתי הסוהר, נציג משטרת ישראל ונציגי אגף התקציבים לצורך הצגת הצרכים הנדרשים מכל גוף ליישום מלא של המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר. על בסיס הצרכים שהוצגו, אגף התקציבים במשרד האוצר יכין תכנית יישום (להלן – תכנית יישום) ויקצה לתכנית היישום סך של 50 מיליון ₪ בבסיס תקציב 2019. סכום זה כולל גם התקנים הנדרשים ליישום המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר.
יישום המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר מותנה באישור היועץ המשפטי לממשלה כי תכנית היישום נותנת את המענה הנדרש ליישום המלצות הצוות לבחינת יישום דו"ח דורנר.
4. בתי משפט קהילתיים
להרחיב את פריסת בתי המשפט הקהילתיים כך שיעמדו על שישה. בהתאם יוקצה תקן שוטר לכל בית משפט קהילתי, ובסך הכול שישה תקנים.
5. הארכת תקופת עבודות השירות משישה חודשים לתשעה חדשים
א. להטיל על שרת המשפטים לפעול להשלמת הליכי החקיקה של הצעת חוק העונשין (נשיאת מאסר בעבודות שירות)במהלך מושב החורף וזאת מבלי שתיכלל בה האפשרות לקיצור עבודות השירות.
ב. לאחר השלמת הליך החקיקה –
– במהלך תקופת הוראת השעה שבה ייושם התיקון בפועל, תיבחן האפשרות להוספת סמכות לקיצור עבודות השירות.
– יוקצו לשירות המבחן תקציב קבוע בסך 1.5 מיליון ש"ח החל משנת 2019 וכן 34 תקני כוח אדם.
– יוקצה לשב"ס תקציב קבוע בסך 4.1 מיליון ש"ח החל משנת 2019.
– יוקצה לשב"ס סכום חד פעמי בסך 28 מיליון ש"ח וכן 74 תקני כוח אדם באופן שיאפשר להתחיל ביישום מידי של החוק.
– לבנות, לשפץ ולהתאים מקומות כליאה לכ-4,000 אסירים (להלן – מכסת מקומות הכליאה) עד לשנת 2027 לפי הפירוט המופיע בגוף ההחלטה. – לרשום את הודעת השר לביטחון הפנים כי יפחית את מספר המיטות בכלל מתקני הכליאה החל ממועד החלטת ממשלה זו באופן שעד שנת 2027 יופחת מספר המיטות לפי הוראת הדין בכ-2000 מיטות ביחס למספר המיטות כיום.
– להקים מנהלת הקמה לצורך יישום האמור בסעיף 6 להחלטה זו בראשות סגן בכיר לחשב הכללי ובהשתתפות נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג משרד לביטחון הפנים, נציג שירות בתי הסוהר.
בנוסף, מוחלט להטיל על השר לביטחון הפנים, שר האוצר ושר המשפטים לדווח למנכ"ל משרד ראש הממשלה ב-1 בינואר בכל שנה על התקדמות ביצוע החלטה זו והצעדים שננקטו לצורך יישומה בשנה שחלפה.