1 . לאור העודף התקציבי אשר הצטבר בקופת רשות שדות התעופה (להלן – הרשות) ובהמשך לרפורמת "השמיים הפתוחים" שהוביל שר התחבורה והבטיחות בדרכים, לקבוע בחוק כדלקמן:
א. הרשות תעביר לאוצר המדינה סך כולל של 1,200 מיליון ש"ח בשנת 2019.
ב. החל משנת התקציב 2020 תעביר הרשות למדינה תמלוג בגובה של 50% מהרווח השנתי הנקי או את סך "ההכנסה החייבת" כהגדרתה בחוק רשות שדות התעופה, תשל"ז-1977 (להלן – חוק הרשות), הנמוך מביניהם.
ג. סברה מועצת רשות שדות התעופה (להלן – המועצה) כי קיים חשש סביר שהעברת התמלוג תמנע מהרשות את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות, רשאים שר האוצר ושר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – השרים) לבקשת המועצה, לקבוע שיעור שונה לתמלוג.
ד. במטרה לסייע בהעברת התמלוג לפי סעיף ב' לעיל, לתקן את חוק הרשות ולקבוע כי השרים ימנו לרשות רואה חשבון מבקר שעליו יחולו הוראות בהתאם לעקרונות הבקרה המקובלים, וכן לקבוע כי לשר האוצר תהא סמכות מקבילה לסמכותו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים לפי סעיף 39 לחוק הרשות שעניינו קבלת דיווחים לפי דרישה ולפי סעיף 19(א) לחוק הרשות שעניינו בקשה לקיום ישיבת מועצה מיוחדת.
ה. במסגרת אישור תוכנית הפיתוח של רשות שדות התעופה לא יידחו פרויקטים זמינים הנחוצים להעלאת קיבולת שדה התעופה, בטיחות וביטחון השדה כתוצאה מהאמור בסעיפים א' ו-ב' לעיל.
ו. על מנת לעגן את המצב הקיים לפי דין שבו כל נכסי רשות שדות התעופה בנמל התעופה בן גוריון, כמשמעותו בתוספת לחוק הרשות, אינם מחויבים בכל אגרה, ארנונה או תשלום חובה אחר המשתלמים לרשות מקומית, לקבוע בחוק כי כל נכסי רשות שדות התעופה בנמל התעופה בן גוריון יהיו פטורים מכל אגרה, ארנונה או תשלום חובה אחר כאמור.
2. במטרה לשפר את כושר התחרות של הספנות הישראלית, לשמר במשק ידע מקצועי בתחום ולהמשיך לקיים תשתית ימית חיונית ומערכת הובלה ימית ישראלית, לאמץ תוכנית המשך להחלטת הממשלה מס' 1107 מיום 30.12.2013 על בסיס העקרונות שלהלן:
א. יועמד סכום שנתי של 20 מיליון ש"ח מתקציב הסובסידיה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (תמיכות במחירי מוצרים ציבוריים) לאוניות צי סוחר בדגל או בשליטה ישראלית (להלן – אוניות ישראליות), לרבות אוניות ישראליות המובילות מטעני נפט ומוצריו ופחם (להלן – אוניות אנרגיה), לתקופה נוספת של 4 שנים, החל משנת 2017 ועד שנת 2020.
ב. הסכומים שיועמדו לתמיכה בספנות, האמורים בסעיף א לעיל, ישמשו לתמיכה בהעסקת ימאים ישראליים באוניות ישראליות, לרבות באוניות אנרגיה, וזאת במסגרת עידוד קיומן של אוניות ישראליות.
ג. להורות לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר לתקן את הקריטריונים לסיוע שנקבעו על בסיס החלטת הממשלה מס' 4797 מיום 24.01.1999, כך שסכום הסיוע ליום "תקן זכאי" בשנים 2020-2017 לא יעלה על סכום הסיוע ליום "תקן זכאי" בשנת 2015.