מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3988 מיום 18 בדצמבר 2011, מס' 3426 מיום 11 בינואר 2018 ומס' 1684 מיום 26 ביוני 2022, במטרה לשפר את תכנון, ניהול ופיתוח התחבורה בישראל ומתוך הכרה בתועלות של ניהול התחבורה על ידי הרשויות המקומיות והבנתן את צורכי ציבור הנוסעים במרחב גיאוגרפי ותחבורתי משותף:
1. להטיל על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שרת התחבורה) לגבש מפה לחלוקת כלל שטחי הרשויות המקומיות ושטחים גליליים, ככל שרלוונטי, למרחבים תחבורתיים (להלן – מרחבים תחבורתיים) עד ל-31 בדצמבר 2022, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. שמירה על קיומו של רצף גיאוגרפי בין הרשויות המקומיות אשר תיכללנה במרחב תחבורתי;
ב. מיקומן של דרכים המשמשות או המיועדות לשמש לתחבורה עתירת נוסעים בתחומי מרחב תחבורתי, ככל שישנן;
ג. היקפי ודפוסי התנועה היומיים בכל אמצעי התחבורה, מרשות מקומית אל עיר הראשה, ככל שישנה, ואל רשויות מקומיות אחרות בסביבתה, בשים לב גם לתוכניות עתידיות;
ד. הקרבה הגיאוגרפית והזיקה התחבורתית בין הרשויות המקומיות במרחב התחבורתי לעיר הראשה ואל רשויות נוספות ומרכזי תעסוקה במרחב התחבורתי;
ה. מאפייניו של המרחב התחבורתי, לרבות היקפו הגיאוגרפי ומספר הרשויות המקומיות בו;
ו. גיבוש המפה ייעשה בהתייעצות עם משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, משרד הפנים, המשרד לביטחון הפנים, נציגי השלטון המקומי וגורמים רלוונטיים נוספים, ככל שייקבעו על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. במסגרת כך, תיבחן התאמת מפת המרחבים התחבורתיים לחלוקות מרחביות קיימות לרבות חלוקת אשכולות הרשויות המקומיות וחלוקת המחוזות, ככל שיימצא כי חלוקות אלה תואמות לשיקולים התחבורתיים.
בהחלטה זו –
"עיר הראשה" – הרשות המקומית שתיקבע כעיר הראשה במרחב התחבורתי, בין היתר בהתחשב בגודלה ובעוצמת הזיקות התחבורתיות של הרשויות במרחב לאותה רשות מקומית, אלא אם נמצא כי באזורים לא מטרופוליניים אין בכך צורך או לא ניתן לקבוע באופן מובהק את עיר הראשה.
2. להטיל על שרת התחבורה לקדם תוכנית רב שנתית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה שתהיינה אמונות על ניהול התנועה ופיתוח התחבורה בשטחי המרחבים התחבורתיים שייקבעו, והן תפעלנה ברשויות המקומיות שבתחומן בכפוף לתחומי האחריות והסמכויות שיוגדרו בהתאם להחלטה זו (להלן – רשות מרחבית לתחבורה או רשויות מרחביות לתחבורה.(
3. להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר, בהתייעצות עם משרד ראש הממשלה ועם המשרד לביטחון הפנים, בעניינים הנוגעים לסמכויות משטרת ישראל, לקדם חקיקה נדרשת לאסדרה מלאה של סמכויות ניהול התנועה והתחבורה ולהקמה והפעלת הרשויות המרחביות והגדרת תפקידיהן וסמכויותיהן, לאור העקרונות המפורטים בפרק י"א (רשויות תחבורה מטרופוליניות), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018, בשינויים הנדרשים ככל שיימצא בכך הצורך. החקיקה תקבע בין היתר הסדרי מעבר לרשויות המרחביות שיוקמו מכוח סעיף 76 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה), כמפורט בהחלטה זו ותוך יצירת כללי ממשל תאגידי אחידים מכוח החקיקה שתיקבע.
בנוסף לתפקידי וסמכויות הרשויות המרחביות לתחבורה, כמפורט בסעיף 5(ו), ייבחנו במסגרת החקיקה תפקידים וסמכויות נוספים בתחום ניהול התנועה והתחבורה.
4. במטרה להביא להתארגנות רשויות מרחביות לתחבורה ולאפשר פעילות ראשונית בתחום ניהול התחבורה המרחבית, עד לקידום חקיקה לעניין המסגרת המיטבית לפעילות הרשויות המרחביות, תפקידיהן וסמכויותיהן, כמפורט בסעיף 3, להטיל על שרת התחבורה לפעול מתוקף סמכותה מכוח הפקודה, לרבות מכוח סעיף 76 לפקודה, להתקין תקנות להקמתן של כל אחת מהרשויות המרחביות לתחבורה ולהגדרת תפקידיהן בתחום התחבורה (להלן – התקנות), בהתאם ליעדים וללוחות הזמנים הקבועים בסעיף 6.
5. במסגרת התקנות כאמור יוסדרו, בין היתר, העקרונות האלה:
א. שטח המרחב התחבורתי של הרשות המרחבית לתחבורה ופירוט הרשויות המקומיות שבהן היא תפעל ושטחים גליליים ככל שרלוונטי;
ב. הרכב מועצת הרשות המרחבית לתחבורה ובכלל זה מספר נציגי רשויות מקומיות הנמצאות במרחב התחבורתי, בין היתר בשים לב לגודל הרשויות המקומיות;
ג. עיר הראשה ברשות המרחבית, כהגדרתה לעיל;
ד. יושב ראש מועצת הרשות המרחבית לתחבורה יהיה ראש העיר הראשה; היכן שלא נקבעה עיר ראשה כאמור או שהוחלט אחרת על ידי שרת התחבורה, מטעמים מיוחדים, יפורט בתקנות אופן מינוי יושב ראש מועצת הרשות המרחבית מקרב חברי המועצה;
ה. קביעת הסדרי ממשל תאגידי ברשות המרחבית, בהתבסס על חקיקה ראשית קיימת אשר חלה על גופים דומים וכן לאור הצעת החוק, כמפורט בסעיף 3, והסדרים רלוונטיים נוספים לצורך פעילות הרשות המרחבית לתחבורה וניהולה ובכללם אופן מינוי נציגים ומשקיפים ומספרם, תנאי כשירות, תקופת כהונה, הפסקת כהונה, קביעת האורגנים הפועלים בתאגיד לרבות לעניין ביקורת פנימית וסדרי עבודת הרשות;
ו. קביעת תפקידיה וסמכויותיה של הרשות המרחבית לתחבורה. בין היתר ייבחנו התפקידים והסמכויות הבאים, זאת עד לאסדרת פעילות הרשות המרחבית לתחבורה מכוח החקיקה כמפורט בסעיף 3:
1) ליזום ולקדם תוכניות בתחום התחבורה הציבורית ובתחומי התחבורה השיתופית הממונעת, תשתיות רכיבה, תחבורה מסחרית, תחבורה חשמלית ותחבורה אוטונומית, בכפוף למדיניות הממשלה, וכן ליזום ולקדם שיתופי פעולה בתחומים אלו בין הרשויות המקומיות במרחב התחבורתי של הרשות המרחבית לתחבורה תוך התייחסות לרשויות המקומיות הגובלות ברשות המרחבית ורשויות מרחביות אחרות ובאופן שתומך בתוכניות האסטרטגיות ובתכנון הממשלה בתחומי התחבורה, התשתיות והדיור;
2) לשמש רשות תמרור מקומית כמשמעותה בתקנות התעבורה או רשות תמרור מקומית לניהול תנועה, לאחר תיקון תקנות התעבורה לעניין זה, ככל שיתוקנו, לצורך ניהול תנועה במרחב הרשות או חלק ממנו, ככל שמונתה לכך על ידי המפקח על התעבורה, ובכלל זה הקמה והפעלת מרכז בקרת תנועה מרחבי לאותה רשות מרחבית לתחבורה, שיכלול את מערך ניהול התנועה במרחב הרשות המרחבית לתחבורה לכל אמצעי התחבורה הקיימים, לרבות רמזורים וצירי העדפה לתחבורה ציבורית, ככל שתוסמך לעניינים אלה; מתן סמכויות של רשות תמרור לרשות המרחבית ישעה במטרה שלא תיווצר כפילות ביחס לאותה סמכות אל מול רשות תמרור מקומית;
3) גיבוש חוות דעת לבקשת שרת התחבורה בתחומים שעליהם היא מופקדת, לרבות התייחסות לשילוב טכנולוגיות לייעול, שיפור והנגשת תחום התחבורה, לניצול יעיל של תשתיות קיימות ולהפחתת השפעות שליליות של התחבורה על הסביבה;
4) הכנת תוכניות פעולה, קידום תכנון סטטוטורי לפי כל דין, הקמה ותחזוקה של תשתיות תחבורה ציבורית משלימה ובלבד שביצוע תפעול ותחזוקה של תשתית כאמור תהיה על פי התקשרות לפי כל דין עם משרד התחבורה, לרבות על פי העניין התקשרות בפטור ממכרז בכפוף לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, ותתבצע מבלי לגרוע מסמכות הרשויות המקומיות שבשטחן מבוצעות העבודות.
ז. לקבוע את התנאים הנדרשים להפעלת התפקידים והסמכויות ובכלל זה כללי בקרה בידי משרד התחבורה והמפקח הארצי על התעבורה.
6. להטיל על שרת התחבורה לעשות שימוש בסמכותה מכוח סעיף 76 לפקודה, כאמור בסעיף 4, או מכוח חקיקה ייעודית שתקודם כאמור בסעיף 3, לטובת הקמת רשויות מרחביות לתחבורה:
א. לצורך מימוש החלטת הממשלה מס' 3426 מיום 11 בינואר 2018, לפעול להקמת רשות מרחבית לתחבורה במרחב התחבורתי של מטרופולין ירושלים. טיוטת התקנות לעניין זה תפורסם להערות הציבור בתוך חודש ממועד קבלת החלטה זו ותוך קיום שיח עם הרשויות המקומיות הנוגעות בדבר. בנוסף תיבחן האפשרות לגיבוש מתווה להעברת הפעילות המבוצעת במועד החלטה זו על ידי צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים, המאוגד כיום כעמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני – ירושלים (ע"ר), כולה או חלקה, ופעילות רלוונטית נוספת מעיריית ירושלים, בכפוף להסכמת העירייה, לרשות המרחבית שתקום. בחינת המתווה כאמור תתבצע על ידי משרד התחבורה בתיאום עם משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד הפנים, עיריית ירושלים, העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני ירושלים וגורמים רלוונטיים נוספים, הכול בכפוף להוראות כל דין.
ב. הקמת רשות מרחבית לתחבורה במרחב התחבורתי של מטרופולין גוש דן עד 30 באפריל 2023. כבסיס לכך ולצורך תיאום בין הרשויות והגברת שיתופי הפעולה ביניהן, יוקם צוות עבודה אשר יכלול את נציגי הרשויות המקומיות הרלוונטיות בגוש דן. משרד התחבורה יגבש, בתיאום עם הצוות, את מתווה הפעולה להקמת הרשות, לרבות תחומי פעילות, מתווה הייצוג ושלביות היישום.
ג. לאור מרכזיותן של ערי המטרופולין תל אביב וירושלים, הן יוגדרו בתקנות ביחס לכל רשות מרחבית במטרופולין הרלוונטי כעיר ראשה וראשי ערים אלו יוגדרו כיושבי ראש מועצות הרשויות המרחביות.
ד. התוכנית הרב-שנתית כאמור בסעיף 2 תקבע את סדר הקדימות להקמת רשויות מרחביות לתחבורה נוספות, לרבות במטרופולין חיפה ובמטרופולין באר שבע, בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3426, ובמרחבים תחבורתיים נוספים, על בסיס שיקולים וקריטריונים מקצועיים שיוגדרו בשיתוף עם משרד האוצר. כבסיס לכך ולצורך הגברת שיתופי הפעולה בין הרשויות המקומיות, רשאי משרד התחבורה לפעול להקמת צוותי עבודה אשר יכללו נציגי רשויות מקומיות, נציגי אשכולות רשויות וגורמים רלוונטיים נוספים, ככל שייקבעו על ידי משרד התחבורה. צוותים אלו ירכזו את התשתית המקצועית הנחוצה להקמת הרשויות המרחביות כאמור.
7. משרד התחבורה יפעל, בתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר, לגיבוש מתווה לבניית ידע תחבורתי מקצועי ויכולות ארגוניות, בצורה שתחזק את מוכנות הרשויות המקומיות, לקראת הקמת הרשויות המרחביות ותחזק את מעורבותן בעבודה המרחבית, בין היתר באמצעות עידוד להעסקת ממוני תחבורה על ידי אשכולות הרשויות וברשויות מקומיות העתידות להיות חלק מרשות מרחבית לתחבורה וכן עבור שירותי ייעוץ ותכנון לרשויות המקומיות. למימון סעיף זה, יקצה משרד התחבורה בשנת 2022 עד 25 מיליון ₪ מתקציב הפיתוח של המשרד לשנת 2022.
בהמשך להחלטות ממשלה משנת 2011 הממשלה מעוניינת לחזק את שיתוף הפעולה בין הרשויות המרחביות לבין משרד התחבורה כך שההיבט התחברותי בפריפריה יקבל תשומת לב המתאימה לאיזורים המרחביים לצד שיתוף בשיקול דעת של הרשויות המקומיות באשר לצרכים בנושאי תחבורה הנדרשים באיזורים אלו.