מה הוחלט?
א. במטרה לייעל את משק החשמל, לעודד את התחרותיות בו, להיערך למעבר המשק לאנרגיה נקייה, להיערך לקליטת רכב חשמלי ולהיערך לקליטת אנרגיות מתחדשות ולחזק את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל, ובהמשך לעקרונות המדיניות שפרסם שר האנרגיה ביום 17 במאי 2018 המצ"ב (דף 41), לאחר התייעצות עם שר האוצר ועם רשות החשמל, לפי סעיף 57א(ג) לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל), המצורפת בזה (דפים 57-42), הרפורמה במשק החשמל ושינוי מבני בחברת החשמל לישראל בע"מ (להלן – חברת החשמל), תכלול את כל אלה:
1) צמצום כוחה המונופוליסטי של חברת חשמל במקטע ייצור החשמל ומיקודה במקטע הרשת – החל מ-18 חודשים מיום החלטה זו ועד 60 חודשים מיום החלטה זו, חברת החשמל תמכור את אתרי הייצור אלון תבור, רמת חובב, רידינג, חגית (חלק מהאתר) ואשכול. חלק מהשטח בתחנת רוטנברג (שהיה מיועד להקמת תחנה פחמית) יועבר, בהתאם להסכם מיום 3 בינואר 2018 שנחתם בין מדינת ישראל ורשות מקרקעי ישראל (להלן – רמ"י) ובין חברת החשמל, לידי רמ"י לצורך מכירתו.
2) שימור פעילותה של חברת החשמל במקטעי ההולכה והחלוקה כבעל רישיון ספק שירות חיוני – חברת חשמל תמשיך להקים, לתחזק ולתפעל את מתקני רשת ההולכה ומתקני החלוקה כמפורט בסעיף ב' להלן. החברה תפתח את רשת ההולכה בהתאם לתכנית הפיתוח שתאושר לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל.
3) הפרדת ניהול המערכת מחברת החשמל – פעילות יחידת ניהול המערכת, יחידת תכנון ופיתוח טכנולוגיות (תפ"ט) והיחידה לסטטיסטיקה ושווקים, כמפורט בנספח א' המצורף למסמך הפונקציות המצורפים בזה (דפים 73-58) יועברו מחברת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת – חברת ניהול המערכת בע"מ (להלן – "חברת מנהל המערכת" או "בעל רישיון לניהול המערכת"), אשר הוקמה בהתאם להחלטת הממשלה מס' 3704 מיום 30 ביוני 2008 (להלן – החלטת ההקמה).
4) פתיחת מקטע האספקה לתחרות – פתיחת מקטע האספקה לתחרות באופן הדרגתי כך שבמקטע צרכני מתח על עליון, עליון וגבוה חברת חשמל לא תהיה רשאית לפעול כגורם תחרותי, ובמקטע מתח נמוך החברה תהיה רשאית להתחרות רק אם נתח השוק שלה ירד מ-60% במקטע זה, בכפוף למדיניות השר ובהתאם לאסדרה שתקבע.
5) התייעלות והנהגת גמישות ניהולית בחברת החשמל – מספר העובדים הקבועים יופחת ב-1,803 ומספר העובדים הקבועים והארעיים יוגבל. כמו כן, יונהג שינוי ביחסי העבודה בחברה באופן שיאפשר ניהול יעיל יותר של החברה, והתאמתה למבנה הענף הנוכחי.
6) חיזוק איתנותה הפיננסית של חברת החשמל – חברת החשמל תפעל ותעשה את כל הניתן על ידה על מנת לעמוד בתכנית עסקית שגובשה על ידי החברה ואושרה על ידי הדירקטוריון ביום 10 במאי 2018, וביעדי איתנות פיננסית שנקבעו על בסיסה. צוות מטעם המדינה יעקוב ויבקר אחר העמידה ביעדים.
ב. לצורך מימוש הרפורמה במשק החשמל ושינוי מבני בחברת החשמל, כאמור בסעיף א', לבצע את כל הפעולות שלהלן:
1) להטיל על שר האוצר ועל שר האנרגיה (להלן – השרים) לעשות שימוש בסמכותם לפי חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות) ולמנות דירקטורים לחברת מנהל המערכת.
2) להטיל על שר האנרגיה להתקין, לפי הצורך, לאחר התייעצות עם רשות החשמל או לפי הצעתה, תקנות לפי סעיף 7(א)(4) ו-(6) לחוק משק החשמל, הנוגעות לבעל רישיון לניהול מערכת.
3) להטיל על רשות החשמל ועל שר האנרגיה להעניק רישיון לניהול המערכת לחברת מנהל המערכת על מנת שהיא תפעל כבעלת רישיון לפי חוק משק החשמל בתוך 18 חודשים ממועד קבלת החלטת הממשלה (להלן – מועד ההפעלה). ברישיון ייקבע, בין היתר, שחברת מנהל המערכת תהיה אחראית לרכישה, אחסון והקצאת הדלקים המשקיים (גז טבעי נוזלי וסולר המוקצים במצבי מחסור במשק על ידי מנהל המערכת ליצרני חשמל), החל ממועד שייקבע. המועד ייקבע להקדם האפשרי, לאחר התייעצות עם רשות החברות הממשלתיות באשר למצבה הפיננסי של החברה.
4) עד למתן רישיון אספקה חדש, להטיל על השרים לתת לחברת החשמל אישור לפי סעיף 6(ד) לחוק משק החשמל, לביצוע פעילות בסייבר כמפורט בסעיף 10(כא), בהתייעצות עם רשות החשמל.
5) להטיל על שר האנרגיה, בהתייעצות עם רשות החשמל ובהסכמת שר האוצר, לבצע את הפעולות הנדרשות לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל לשם עדכון תכנית הפיתוח של משק החשמל, בהתאם לכל אלה –
א. חברת החשמל תקדם באתר רידינג תכנון סטטוטורי (עד לרמת תכנית שניתן להוציא מכוחה היתרים, ועד בכלל) במטרה להביא להשלמת הליכי התכנון להקמת שתי יחידות ייצור בטכנולוגיית מחזור משולב (להלן – מחז"ם) באמצעות גז טבעי ותחנת משנה (להלן – תחמ"ש). חברת החשמל תגיש את המסמכים לאישור הפקדה, לרבות תסקיר השפעה על הסביבה, במוסד התכנון הרלוונטי בתוך 18 חודשים מיום קבלת החלטת הממשלה.
ב. במידת הצורך, חברת החשמל תקדם תכנון סטטוטורי לתכנית מפורטת באתרי ייצור נוספים שיימכרו כאמור בסעיף 1(ב) לנספח א'.
ג. חברת הבת האמורה בסעיף 12 תקים שני מחז"מים הפועלים באמצעות גז טבעי באתר אורות רבין בהספק מותקן כולל של כ-1200 מגה-וואט (סטייה כלפי מעלה של 5% לא תיחשב לסטייה מהספק זה). המחז"ם הראשון יחל לפעול עד חודש יוני 2022 ויאפשר את הפסקת פעילותן של יחידות 4-1 באתר אורות רבין. הקמת המחז"מ השני תחל רק לאחר מכירת אתר אלון תבור ופרסום הליך תחרותי למכירת אתר רמת חובב. שני המחז"מים יהיו בטכנולוגיית H לפחות, בהתאם למוצרים הקיימים בשוק.
6) להעביר לחברת מנהל המערכת מתקציב המדינה שלושה מיליון ₪ בשנת 2018 ועשרה מיליון ₪ בשנת 2019 כנגד הקצאת מניות, וזאת בכפוף לכל דין ולאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות.
7) לרשום את החלטת רשות החשמל מס' 2 (1245) מישיבה 542 מיום 15 במאי 2018 המתייחסת לפרשנות החלטה מס' 13 (1169) מישיבה 518 מיום 12 ביוני 2017, שעניינה התנאים להכרה בTOP – בהסכם הגז של חברת החשמל.
8) לרשום את החלטת רשות החשמל מס' 1 (1253) מישיבה 542 מיום 15 במאי 2018, לפיה במסגרת האסדרה שבכוונתה לפרסם לקראת ההליך התחרותי שתקיים חברת החשמל למכירת תחנות הכוח, התמורה לחברה בעד מכירת האתרים תהיה בשווי הוגן. התמורה האמורה לא תפחת משווי המכירה של האתר בתוספת שווי הקרקע. לעניין זה "שווי המכירה" – השווי התעריפי של האתר בתוספת כל עלות שתוכר על ידי הרשות ואשר תיווצר באופן ישיר בשל הליך המכירה, לרבות בשל פינוי ובינוי של תשתיות חברת החשמל שיפונו מהאתר האמור, בכפוף לבקרת עלויות.
9) להנחות את רשות החשמל לבחון קביעה של אמות מידה, כללים, תעריפים והחלטות בנושאים אלה:
א. העברת מידע בין חברת החשמל לבין חברת מנהל המערכת, בין בהתייחס למידע שנצבר עד למועד ההפעלה ובין למידע שייצבר לאחריו, ובכלל זה –
1) המידע הנדרש לכל אחת מהחברות, ובכלל זה בסיסי הנתונים המשמשים לתכנון המערכת והמידע המועבר דרך תשתיות התקשורת (מיקרו-גל, סיבים אופטיים, PLC, RTU וכד').
2) אופן העברת המידע.
3) הטלת הגבלות על המידע שאליו ייחשפו חברת החשמל או חברת בת שלה, לצורך מניעת פגיעה בתחרות.
ב. אופן הפעלת סמכות חברת מנהל המערכת, לאשר תזמון ומשך של כל עבודות התחזוקה ביחידות הייצור, במערכת ההולכה וההשנאה, ברכיבי התקשורת המשפיעים על תפקוד ניהול המערכת, ובמערכות הגז הטבעי, שמשמעותן השבתה או השפעה על שרידות המערכת. האסדרה תתייחס גם לעיכוב בהוצאות יחידות ייצור או רכיבים של מערכת ההולכה לתחזוקה או פיתוח.
ג. אופן העמסה של מתקני ייצור בגז ברשת החלוקה על ידי מנהל המערכת, בכפוף לאילוצי הרשת וחתימה על הסכמים תפעוליים של מתקנים אלו מול בעל רישיון החלוקה.
ד. הממשלה רושמת לפניה את הודעת חברת החשמל כי החל ממועד ההפעלה במקרה של פעולות מיתוג מתוכננות מראש, פעולות המיתוג יבוצעו על ידי פיקוח ההולכה באישור חברת מנהל המערכת. בנסיבות חריגות שעל פי שיקול דעתו של המפקח בחברת מנהל המערכת אינן מאפשרות מתן אישור מראש יבוצע המיתוג על ידי חברת מנהל המערכת. אין באמור כדי לגרוע מסמכות רשות החשמל לקבוע אסדרה בהקשר זה. במסגרת קביעת האסדרה תתקיים היוועצות עם חברת החשמל ומנהל המערכת. לענין זה פיקוח הולכה – יחידה שבכוונת חברת חשמל להקים כחלק מהרפורמה.
ה. אופן העמסת תחנות כך שבעל רישיון לניהול מערכת יעמיס כל אחת מיחידות הייצור של כל ספק שירות חיוני באופן ישיר וכי הממשק המסחרי של בעל רישיון לניהול המערכת עם יצרן חשמל שלו חברת בת שאף היא יצרן חשמל, יהיה באמצעות גורם מרכז אחד בכל חברה.
ו. פרסום אסדרה שמאפשרת מכירה באופן יעיל ותחרותי של אתרי הייצור שחברת החשמל התחייבה למכרם, לא יאוחר משישה חודשים לפני מועדי פרסום הליך תחרותי על ידי חברת חשמל, כמפורט בסעיפים 1(ב) ו-(ח) לנספח א'. לעניין אתר הייצור אלון תבור, האסדרה תפורסם עד למועד פרסום ההליך התחרותי, ועיקרים ראשונים של האסדרה יפורסמו בתוך שלושה חודשים מיום קבלת החלטת הממשלה.
ז. קביעת העלות המוכרת לחברת הבת שתקים ותתפעל את שני המחז"מים הנזכרים בסעיף 5(ג) והתנאים התפעוליים להכרה בעלויות.
ח. אופן הסבת ההסכמים שבין חברת החשמל ובין כל יצרני חשמל פרטיים ברשת ההולכה, כך שיוסבו במועד ההפעלה לחברת מנהל המערכת, למעט החלקים הנוגעים לפעילות ההולכה.
ט. אופן הסבת ההסכמים שבין חברת החשמל ובין כל יצרני חשמל פרטיים ברשת החלוקה המייצרים באמצעות גז טבעי, כך שיוסבו במועד ההפעלה לחברת מנהל המערכת, למעט החלקים הנוגעים להיבטים תפעוליים.
י. האופן שבו אתר רמת השרון שיועבר לחברת מנהל המערכת ישמש באופן זמני גם לטובת פיקוח הולכה, עד להקמת אתר קבע לפיקוח הולכה.
יא. על אף האמור בסעיף 10(טו) באשר למתקן המתחבר לרשת ההולכה באמצעות מספר חיבורים לרשת החלוקה (כגון טורבינות רוח), חלוקת הסמכויות בין בעל רישיון לניהול המערכת, בעל רישיון ההולכה ובעל רישיון חלוקה תוסדר בהתאם להחלטת רשות החשמל.
10) להטיל על שר האנרגיה ועל רשות החשמל להסדיר, בהתאם לסמכותם, לרבות בדרך של מתן רישיון ואישורו, פרסום תקנות או כללים, את תחומי האחריות של בעל רישיון לניהול המערכת, בעל רישיון הולכה (להלן – בעל רישיון הולכה או חברת החשמל), בעל רישיון חלוקה ובעל רישיון אספקה (ובכלל זה לעניין הרישיון או הרישיונות שיינתנו לחברת החשמל לאחר פקיעת הרישיון שניתן לחברת החשמל לפי סעיף 60(ד) והוארך לפי סעיף 60(ד4) לחוק משק החשמל, (להלן-הרישיון האחוד), בין היתר, כמפורט להלן:
א. בעל רישיון לניהול המערכת יגיש תכנית פיתוח לפי חוק משק החשמל. התכנית תכלול הקמה ושדרוג של מעגלי מתח על-עליון ועליון, תחנות מיתוג וכן תחנות משנה ולוחות זמנים לביצוע.
ב. בעל רישיון הולכה יידרש לפעול לפי תכנית הפיתוח לרשת ההולכה שהוכנה על ידי בעל רישיון לניהול המערכת ואשר אושרה על ידי שר האנרגיה.
ג. בעל רישיון לניהול המערכת יהיה אחראי, בתיאום עם משרד האנרגיה, לקדם תכנון סטטוטורי של רשת ההולכה עד (ועד בכלל) לשלב תכנית מתאר מפורטת מאושרת ותקפה (התכנית תכלול התייחסות לקווי הולכה, תחמ"ג, תחמ"ש, לרבות מסמכים נדרשים לתכנית כגון תסקירי השפעה על הסביבה).
ד. בעל רישיון הולכה יהיה אחראי לקידום כל שלבי הרישוי לפי חוק התכנון והבניה החל משלב תכנית המתאר המפורטת התקפה, כולל תכנון להיתר ומסמכים סביבתיים הנדרשים להיתר ועד סיום התהליך. ככל שלצורך אישור תכנית מתאר לתחמ"ש הנערכת, כאמור בסעיף קטן (ג), על-ידי בעל רישיון ניהול המערכת, יידרשו מסמכים או בדיקות לתכנון מפורט המבוצעים כיום ביחידות חברת החשמל, שאינן מתוכננות לעבור לחברת מנהל המערכת בהתאם לנוהלי חברת החשמל (כגון סידור כללי לחלופות, תכנית העמדה, קידוח ניסיון, נספח נופי, נספח תנועה, אומדן לחלופות, אדריכלות, נספח בינוי וכד'), הם יוכנו על ידי חברת החשמל ויסופקו לבעל רישיון ניהול המערכת, והכל בהתאם ללוחות הזמנים והנחיות מנהל המערכת.
ה. חברת החשמל תהיה אחראית לטיפול בדלקים המשקיים (גז טבעי נוזלי וסולר) עד שהאחריות תועבר לחברת מנהל המערכת כאמור בסעיף 3.
ו. בעל רישיון לניהול המערכת יהיה אחראי לתכנון הנדסי מערכתי של מערכת ההולכה וההשנאה (רשת ההולכה, תחנות מיתוג ותחנות משנה עד לרמת פירוט של תרשים שמתאר את תצורת התחמ"ש ורכיבי הציוד העיקריים ("סכמה חד-קווית עקרונית") ואפיון הציוד העיקרי כאמור בסעיף קטן (יז). תכנון הנדסי מפורט (תכנית העמדה, תכנון אזרחי, אלקטרו-מכני וחשמל וכו'), המבוסס על הסכמות החד קוויות העקרוניות ומאפייני הציוד העיקרי שנזכר בסעיף קטן (יז), יבוצע על ידי בעל רישיון ההולכה.
ז. בעל רישיון חלוקה יהיה אחראי לקידום תכנון סטטוטורי של מתקנים ברשת החלוקה שבאחריותו.
ח. חברת החשמל תהיה היחידה לספק שירותי חלוקה במקרקעין ציבוריים ובדרכים ציבוריות, למעט במקרקעין ציבוריים או בדרכים ציבוריות המצויים בשטחי בעלי רישיונות חלוקה אחרים, ולמעט בשטחים שבהם שירותי חלוקה ניתנים על ידי יצרן קוגנרציה בהתאם לתנאים הקבועים בדין. למען הסר ספק, לענייני פריסת רשת חשמל המחברת בין סוגי מתקנים במקרקעין ציבוריים ובדרכים ציבוריות כגון עמדות טעינה ותאורת רחוב, אשר חברת חשמל לא מחלקת בהם כיום, יישמר המצב הקיים.
ט. כמו כן, בשטחים אשר ייעודם מגורים או תעשייה, תבוצע חלוקת החשמל, בין במקרקעין ציבוריים ובין במקרקעין פרטיים, על ידי חברת החשמל, ובלבד שלכל ישות משפטית נפרדת יינתן חיבור אחד. יובהר כי חברת החשמל לא תקים תשתיות בתוך שטחים כאמור של ישות משפטית אחת. חברת החשמל תחלק חשמל לכל דירה שאינה בתחום החלוקה של בעל רישיון חלוקה אחר, ותספק חיבור נוסף לוועד הבית. באזורי תעשייה יינתן חיבור אחד לכל מפעל, לרבות למפעל בעל מספר מבנים המצויים בבעלות ישות משפטית אחת. מבנים בשטחים המיועדים לתעשייה והמצויים בבעלות ישות אחת והמושכרים במלואם או בחלקם לישויות משפטיות שונות, כל ישות נפרדת במבנה תקבל חיבור נפרד מחברת החשמל. על מבנים שאינם משמשים לתעשייה המצויים בשטחים המיועדים לתעשייה, הסדר זה לא יחול.
י. מובהר כי, חברת החשמל לא תפרוס רשת חלוקה חדשה במקום בו קיימת רשת פרטית ערב תיקון החוק. מקום זה ייראו אותו כצרכן, אלא אם רשות החשמל תורה אחרת. במקרים שבהם יוקמו מיקרו גנרציה או מתקן אגירת חשמל, שאינם בשטח פרטי ,שיצריכו העברת אנרגיה לרשת ולצרכנים שונים, למעט מתקנים בחצר צרכן, הרשת המחברת אותם לשאר הצרכנים תוקם ותתופעל על ידי חברת החשמל כספק שירות חיוני או על ידי מחלק בשטחו.
יא. חברת החשמל לא תקים תשתיות חשמל במקרקעין פרטיים אלא במקרים שבהם רשות החשמל התירה זאת. ברישיון חלוקה תיקבע עדיפות להקמת מערכת מניה או מונה מחוץ למקרקעין פרטיים, ולמצער בגבולם.
יב. בעל רישיון לניהול המערכת יבצע סקרים לחיבור מתקני ייצור וצריכה למערכת ההולכה, בהתאם לאסדרה של רשות החשמל. קביעת ישימות הפרויקטים ולוחות זמנים לביצועם תיעשה לאחר התייעצות עם בעל רישיון ההולכה.
יג. התכנון הסטטוטורי לרצועת קו החיבור של מתקן הייצור לרשת לרבות מסמכים נדרשים לתכנית כגון תסקיר השפעה על הסביבה, יוכנו על ידי בעל רישיון לניהול המערכת בתאום עם בעל רישיון ההולכה ותוגש כחלק מתוכנית המתאר של בעל מתקן הייצור, בכפוף לאמות מידה שתקבע רשות החשמל. קידום התכנון המפורט והביצוע של קו החיבור והפרויקטים המשיקים לקו, ייעשו על ידי בעל רישיון הולכה.
יד. בעל רישיון ניהול המערכת יבצע תיאום טכני לתחמ"ש של מתקני ייצור וצריכה המתחברים למערכת ההולכה עד לשלב אישור (תכנית העמדה, ציוד עיקרי וסכמה חד קווית). המשך התיאום הטכני בשלב ההקמה, ניהול ההקמה, ועד לבדיקות החשמול (ועד בכלל) יבוצע על ידי בעל רישיון הולכה.
טו. בעל רישיון ניהול המערכת יבצע תיאום טכני למתקני ייצור המתחברים למערכת ההולכה. כמו כן, בעל רישיון ניהול המערכת יבצע בדיקת קבלה למתקנים אלה לאחר חיבורם לרשת ההולכה וטרם הפעלתם המסחרית, בתיאום עם בעלי הרישיונות. תיאום טכני ובדיקות קבלה למתקן המתחבר בחיבור אחד לרשת החלוקה יבוצע על ידי בעל רישיון החלוקה.
טז. חברת החשמל תהיה רשאית להקים ולתפעל מתקני אגירה אך ורק בתוך התשתית הפיסית של רשת ההולכה. האגירה בתשתית הפיסית כאמור תיקבע בתוכנית הפיתוח שיכין בעל רישיון ניהול המערכת. חברת החשמל תהיה רשאית לתכנן, להקים ולתפעל מתקני אגירה אך ורק בתוך התשתית הפיסית של רשת החלוקה והכל לפי עקרונות שתקבע רשות החשמל לשילוב מתקני אגירה ברשת החלוקה.
יז. בעל רישיון לניהול המערכת יכין מסמך דרישות מערכתיות לציוד עיקרי במערכת ההולכה וההשנאה (System Technical Specification). דרישות אלו יהוו בסיס מחייב למפרטי הרכש של חברת החשמל, יצרנים פרטיים וצרכני מתח עליון. מפרטי הרכש ותהליך רכש הציוד יוכנו ויתבצעו לפי העניין על ידי חברת החשמל, יצרנים פרטיים וצרכני מתח עליון. ההצעה הטכנית של הספק הזוכה ותעודות הבדיקה יעברו לאישור בעל רישיון ניהול המערכת בנוגע לדרישות שהוגדרו על ידו.
יח. בעל רישיון לניהול המערכת יקבע עקרונות וקריטריונים בכפוף לאמות המידה שתקבע רשות החשמל ולתנאי רישיונו, שעל פיהם יוכנו סקרים במקטע החלוקה. הסקרים יבוצעו על ידי בעל רישיון החלוקה. השגה על אופן יישום הקריטריונים בתוצאות הסקר תועבר לבחינת חברת מנהל המערכת שתהיה רשאית לתת לחברת החלוקה הוראות לתיקון הסקר, אם כך תמצא לנכון.
יט. בעל רישיון חלוקה יחויב לתת לבעלי רישיונות אספקה גישה חופשית למידע המופק ממוני החשמל של לקוחותיהם, באישור הצרכנים. כמו כן, כל המידע מהמונים יועבר לחברת מנהל המערכת וכן לגורמים נוספים ככל שייקבעו על ידי רשות החשמל, והכל בכפוף לאמות מידה שתקבע הרשות והחל ממועד קביעתן.
כ. גבול שטח ה"מחלקים ההיסטוריים" (כהגדרתם בהחלטת רשות מס' 1 מישיבה 272 מיום 11 באוגוסט 2009) ייקבע ברישיון החלוקה באופן שיאפשר גידול טבעי של השימוש בשטח החלוקה ההיסטורי המאושר, ובכל מקרה באופן שבו תובטח מגבלת שיעור חלוקת רישיונות החלוקה כאמור להלן בסעיף 14(ח).
כא. לאחר פקיעת הרישיון האחוד, חברת החשמל תהיה רשאית לספק שירותים אלה כפעילות נלווית:
1) שירותי סייבר לכלל הצרכנים במקטעי האספקה במתח על עליון, עליון וגבוה ולצרכניה במתח נמוך.
2) מיום שמספר הצרכנים של חברת החשמל ירד משיעור של 75% מסך הצרכנים במקטע האספקה במתח נמוך – שירותי סייבר לכלל הצרכנים ושירותי "בית חכם" והתייעלות אנרגטית לצרכני מתח נמוך בלבד (נושא זה יוגדר ברישיון האספקה שיינתן לחברה).
שירותי "בית חכם" והתייעלות אנרגטית לעניין זה, הם שירותי מתן מידע על אופי צריכת החשמל של הצרכן בכל מתקן/מכשיר חשמל, שירותי מתן ייעוץ בנוגע ליכולת הפחתת צריכת החשמל וייעול השימוש בהם וכן שירותי שליטה על מכשירי חשמל ביתי מרחוק, לרבות באמצעות התקנת מכשור מתאים במתקן הפרטי של הצרכן לצורך שירותי השליטה.
כב. חברת החשמל לא תתחרה במקטע האספקה במתח על עליון, עליון וגבוה, אלא תגבה את התעריף שתקבע רשות החשמל. לאחר 5 שנים הנושא ייבחן בשנית, בין היתר בהתאם לתנאי התחרות בשוק, על ידי רשות החשמל, משרד האנרגיה, משרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים. במקטע האספקה במתח נמוך, ככל שזה ייפתח לתחרות באופן הדרגתי, חברת החשמל תהא רשאית להתחרות (באופן הוגן ובכפוף לאסדרה שתקבע) רק אם שיעור לקוחותיה ירד מ-60% ממספר הלקוחות במקטע אספקה במתח נמוך.
כג. בעל רישיון הולכה יבצע פיקוח הולכה לצורך הפעלת מערכת ההולכה וההשנאה בהתאם להנחיות בעל רישיון ניהול מערכת ובכפוף לאסדרה ככל שתיקבע. פעולות מיתוג יבוצעו כאמור בסעיף 9(ד).
כד. הרישיונות להולכה ולחלוקה יינתנו לתקופה ממושכת כמקובל בתחום התשתיות הציבוריות כדוגמת ענפי הגז הטבעי והמים.
כה. בעל רישיון חלוקה יתקשר בהסכמים לרכישת חשמל מיצרני חשמל ברשת חלוקה המייצרים באמצעות אנרגיה מתחדשת.
11) להטיל על שר האנרגיה ועל שר האוצר להגיש הצעת החלטה לממשלה לאישור החלטת חברת החשמל להקים חברה בת לייזום עסקי בחו"ל לפי סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות, וזאת, ככל הנדרש, לאחר בחינת הצורך באישור לפי סעיף 6(ד) לחוק משק החשמל ובכפוף לבחינה זו. בהחלטת ההקמה ייקבע כי השר שיהיה אחראי על ענייני החברה לפי חוק החברות הממשלתיות יהיה שר האנרגיה. במסגרת ההחלטה ייקבע בין היתר שכל עובדי החברה יועסקו בחוזים אישיים ומספרם לא יעלה על עשרים וחמישה.
12) ככל שתתקבל החלטה בחברת החשמל להקים חברה בת בבעלות מלאה של חברת החשמל לצורך תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של שני מח"זמים באורות רבין, להורות לשר האנרגיה ולשר האוצר להגיש הצעת החלטה לממשלה לפי סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות לאישור החלטת חברת החשמל. במסגרת ההחלטה ייקבע, בין היתר, שחברת הבת לא תעסיק יותר מעשרה עובדים אשר כולם יועסקו בחוזים אישיים, תרכוש את שירותי התכנון, ההקמה, התפעול והתחזוקה של שני המחז"מים מחברת החשמל, ולא תתקשר בעצמה עם קבלני כוח אדם ושירותים להעסקת עובדים של קבלנים אלה דרך קבע בחצריה. למען הסר ספק יובהר כי ההקמה התפעול והתחזוקה של שני המחז"מים ייעשו אך ורק במסגרת חברת הבת באמצעות רכישת שירותים מחברת החשמל. החל מיום הקמת חברת הבת, תכנון שני המחז"מים האמורים ייעשה אך ורק על ידי חברת הבת באמצעות רכישת שירותים מחברת החשמל. בהחלטת ההקמה ייקבע כי השר שיהיה אחראי על ענייני החברה לפי חוק החברות הממשלתיות יהיה שר האנרגיה.
13) ככל שדירקטוריון חברת החשמל יחליט שלא לחלק דיבידנדים, הממשלה לא תחייב את החברה לחלק דיבידנדים לפי סעיף 33(ג) לחוק החברות הממשלתיות עד לסוף שנת 2025 או עד להגעה ליעדי האיתנות הפיננסית הסופיים כפי שאושרו בהחלטת דירקטוריון חברת החשמל מיום 10 במאי 2018, לפי המוקדם מביניהם.
14) להטיל על השרים להפיץ בתוך 7 ימים מיום קבלת החלטת הממשלה, תזכיר חוק לתיקון חוק משק החשמל והחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998 ככל הנדרש לצורך יישום החלטה זו ובכלל זה בנושאים הבאים, ככל הנדרש –
א. בעל רישיון לניהול המערכת יכלול, בעת הכנת תכנית פיתוח לרשת ההולכה, לוחות זמנים בתכנית הפיתוח ויתייעץ עם בעל רישיון ההולכה בנוגע לחלופות ותכולת התכנית לרבות לוחות זמנים. ככל שישנה אי הסכמה בין בעלי הרישיונות באשר לישימות התכנית או לוחות הזמנים שלה, בעל הרישיון לניהול המערכת יביא את עמדת בעל רישיון ההולכה לפני שר האנרגיה בעת הגשת תכנית הפיתוח לאישור.
ב. הארכת רישיונות הייצור של חברת חשמל באתרי הייצור הנמכרים עד למועד שבו על חברת חשמל למסור את החזקה באתרי הייצור. רשות החשמל, באישור שר האנרגיה, במקרה בו נוצר עיכוב במסירה, תהיה רשאית להאריך את הרישיונות למספר תקופות ובלבד שכל תקופה לא תעלה על חצי שנה.
ג. בעל רישיון חלוקה המכין תכנית פיתוח בהתאם לסעיף 19 לחוק משק החשמל יונחה על ידי בעל רישיון לניהול מערכת בכל ההיבטים הקשורים בממשקים שבין מערכת ההולכה למערכת החלוקה שלהם השפעה מערכתית.
ד. הארכת רישיונות הייצור של חברת החשמל ליחידות הייצור הנמצאות ביתר אתרי הייצור שאינם נמכרים, וזאת עד לתום חייה ההנדסיים של כל יחידה.
ה. הארכת הרישיון האחוד של חברת חשמל עד למתן רישיונות חדשים בתנאים הבאים: כל פעילות או חלק ממנה שיינתן לגביה רישיון נפרד לחברת החשמל או לאחר לא תיכלל עוד ברישיון האחוד, ובמקטע האספקה הפעילות תהיה כמפורט בסעיף 10(כב) להחלטה, וכן חברת חשמל תשמש כמספק ברירת מחדל.
ו. חברה ממשלתית העוסקת בהולכה וחברות בת שלה לא יורשו לעסוק בהקמה, תפעול, תחזוקה, שחלוף ותכנון תחנת כוח בישראל, או ייעוץ בנוגע לפעולות אלו, עבור עצמן או עבור גורם אחר הפועל במשק החשמל הישראלי, והכל למעט לעניין תכנון הקמה, תפעול ותחזוקה של שני מחז"מים בתחנת אורות רבין, תפעול ותחזוקה של תחנות כוח שבחזקת החברה הממשלתית, תכנון סטטוטורי לגבי אתרי הייצור הנמכרים כאמור בסעיף 5(א) ו-(ב) והתכנון ההנדסי הדרוש לכך, והשאלת עובדים לרוכשים של אתרי הייצור הנמכרים לתקופה שלא תעלה על 5 שנים בהתאם לאמור בהסכמים הקיבוציים שייחתמו.
ז. בעל רישיון לניהול מערכת לא יהיה רשאי להחזיק ברישיונות ייצור.
ח. היקף רישיונות החלוקה במשק שאינם בבעלות חברת החשמל לא יעלה על 10% מהיקף הצריכה השנתית, בתוספת שיעור בגידול הצריכה השנתית בשטחי החלוקה של אותם בעלי הרישיונות אשר ייכללו במסגרת זו. סוגי בעלי הרישיונות אשר ייכללו במסגרת זו הם: אזורי תעשייה שהגישו בקשה לקבלת רישיון חלוקה או קיבלו רישיון חלוקה עד מועד החלטה זו, מחלקים היסטוריים כהגדרתם באמות המידה וחברת החשמל מחוז ירושלים בע"מ (חמ"י) בתחום הרישיון שהוענק על ידי רשות החשמל.
ט. ניתן יהיה להעניק רישיון ייצור לחברה הבת של חברת החשמל שתקים ותפעיל את שני המחז"מים באורות רבין על אף הוראות סעיף 6(ז)(3) לחוק משק החשמל.
י. התרת מתן רישיון לחלוקה יחד עם רישיון לאספקה וכן הולכה, וביטול סעיף 6(ו) לחוק משק החשמל.
יא. הוספת מניה, לרבות "מניה חכמה", להגדרות "רישיון חלוקה" והגדרת פעילות חלוקה כמפורט בהחלטה זו, והמידע יהיה גלוי בהתאם להסדרה שתיקבע כאמור בסעיף 10(יט).
יב. ביטול סעיף 6(ח)(3) לחוק משק החשמל האוסר על מתן רישיון חלוקה אם הדבר יביא לכך שמקבל הרישיון יחזיק 25% או יותר מהיקף החלוקה במשק.
יג. תיקון הגדרת "צרכן" בחוק משק החשמל כך שיובהר שמי בבעלותו או בחזקתו הבלעדית כדין שטחי מקרקעין רציפים שלא נחצים על ידי דרך ציבורית, יראו אותו כ"צרכן". רשות החשמל תגדיר סוגי צרכנים.
יד. תיקון הגדרת "רישיון לניהול מערכת" בחוק משק החשמל כך שיתווסף להגדרה רכישת דלקים שישמשו את משק החשמל במצבי מחסור במשק, הקצאתם ומכירתם ליצרני חשמל וזאת החל במועד שייקבע כאמור בסעיף ב(3) לעיל.
טו. תיקון סעיף 17א לחוק משק החשמל כך שניתן יהיה לבטל רישיון גם בשל אי עמידה בחובות אחרות של בעל רישיון ספק שירות חיוני (כגון מסירת מידע).
טז. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3444 מיום 11 בינואר 2018, סעיף 62 לחוק משק החשמל יתוקן כך ששר האוצר ושר האנרגיה יהיו רשאים לאשר הסכם המסדיר את חלוקת הנכסים והזכויות בין חברת חשמל ובין המדינה אם ראו כי יש באישורו תועלות משקיות, ובלבד שחלוקה כאמור לא תחויב במס לפי כל דין ולא יראו זאת כמכירה לענין חוקי המס (ואולם לעניין פקודת מס הכנסה וחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, יראו את המחיר המקורי של הנכסים והזכויות שחולקו, יתרת המחיר המקורי, שווי הרכישה ויום הרכישה, כפי שהיו טרם החלוקה).
יז. הוספת חברת מנהל המערכת לתוספות השנייה והחמישית לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998.
יח. לקבוע הוראת מעבר בת שש שנים שלפיה הקמה והפעלת עמודי טעינה לרכב חשמלי לא תהווה פעילות אספקה לתקופה שתיקבע ולא תדרוש רישיון.
יט. הסדר כניסה למקרקעין לבעל רשיון ספק שירות חיוני לשם ביצוע פעולה דחופה החיונית מטעמי בטיחות למניעת נזק לאדם או לרכוש מבלי לקבל את הסכמת בעל המקרקעין או בלא הרשאה מאת המנהל ובלבד שתישלח הודעה לבעל המקרקעין ולמנהל לא יאוחר מ-48 שעות מביצוע הפעולה הדחופה.
כ. להטיל על השרים לבחון במסגרת תיקוני החקיקה בחוק משק החשמל את אופן עיגון השיקולים הסביבתיים, שיקולים הנוגעים לבריאות הציבור, שיקולים הנוגעים להתייעלות אנרגטית ושיקולים הנוגעים לביטחון אנרגטי הנשקלים כיום על ידי הגורמים המוסמכים.
15) להקים צוות בראשות רשות החשמל ובהשתתפות נציגי הממונה על התקציבים במשרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות והחשב הכללי במשרד האוצר, שיבחן את העקרונות לניהול פעילותה של המסלקה שתוקם בחברה לניהול המערכת. בכלל זה יבחן הצוות חלופות למנגנון ניהול המסלקה (לדוגמא קיזוז תשלומים) והכל בשים לב לסיכוני האשראי של חברת החשמל, חברת מנהל המערכת ויתר בעלי הרישיונות במשק החשמל ולהשפעות על האיתנות הפיננסית של חברת החשמל, באופן שמבטיח שהמנגנון ייקבע עד למועד ההפעלה. למען הסר ספק, ההסדרות הנוגעות לפעילות המסלקה יעוגנו בהחלטות רשות החשמל בהתאם לסמכותה לפי כל דין.
16) להקים צוות בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות שבו חברים הממונה על התקציבים, החשב הכללי, מנכ"ל משרד האנרגיה או מי מטעמם, אשר יעקוב ויבקר, על בסיס דיווחי חברת החשמל לצוות ותוך התייעצות עימה, אחר העמידה ביעדי האיתנות הפיננסית והתקיימות ההנחות שבבסיס התכנית העסקית שאושרה בהחלטת דירקטוריון חברת החשמל מיום 10 במאי 2018, הנוגעות לרפורמה ולשינוי המבני. הצוות יתכנס אחת לשנה או בסמוך לאחר קרות אירוע משמעותי בעל קשר ישיר ליישום הרפורמה בחברה המשפיע באופן מהותי על העמידה ביעדי האיתנות הפיננסית של החברה (להלן – אירוע משמעותי), לפי המוקדם מביניהם. ככל שיוסכם כי קיימת חריגה מהותית צפויה מהעמידה ביעדי האיתנות הפיננסית או מההנחות שבבסיס התכנית העסקית שאושרה בהחלטת דירקטוריון חברת החשמל מיום 10 במאי 2018 הנוגעות לרפורמה ולשינוי המבני. הצוות יקיים דיונים עם החברה ביחס לדרכי פעולה אפשריות. ככל שיתרחש אירוע משמעותי, נציגי העובדים יוכלו להעביר לצוות התייחסות להשלכות האירוע האמור על האיתנות הפיננסית וזאת לאחר שדנו עם הנהלת החברה על הנושא, ולהציג את עמדתם בנושא בפני צוות.
17) להקים צוות משותף לחברת החשמל ולממשלה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה או מי מטעמו בהשתתפות נציג רשות החשמל, נציג אגף התקציבים, נציג החשב הכללי, נציג רשות מקרקעי ישראל, נציג משרד האנרגיה ונציג רשות החברות הממשלתיות אשר ילווה את תהליך המכירה באמצעות קבלת עדכונים שוטפים מחברת החשמל וימפה את החסמים הקיימים בכל אתר ייצור שחברת החשמל הודיעה על התחייבותה למוכרם (להלן – אתרי הייצור), לרבות סוגיות מקרקעין, מכלי דלק לחירום וכדומה. במסגרת זאת, יידון נושא החלפים והסבת הסכמי תחזוקה ארוכי טווח. בסיום המיפוי, ההליך התחרותי למכירת התחנות יבוצע על ידי חברת החשמל עצמה.
18) לאשר, לפי סעיף 11(א)(8) לחוק החברות הממשלתיות את החלטת דירקטוריון חברת החשמל מיום 10 במאי 2018 לעניין שינוי מבני בחברה שמהותו צמצום פעילות הייצור ומכירת פעילות מנהל המערכת לחברה אחות כמפורט בהחלטה זו.
19) להטיל על שר האנרגיה, בהתייעצות עם רשות החשמל ובהסכמת שר האוצר, לסיים את בחינת תוכנית הפיתוח לרשת ההולכה בתוך 120 יום מיום קבלת החלטת ממשלה זו.
20) להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ומנכ"ל משרד האוצר ובהשתתפות נציגי אגף תקציבים, רשות החברות הממשלתיות, אגף החשב הכללי, הממונה על השכר, הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל, אשר יבצע מעקב אחר יישום החלטה זו ובכלל זה עמידה בלוחות הזמנים ואבני הדרך.
21) להקים צוות בראשות רשות החברות הממשלתיות ובהשתתפות נציגי משרד האוצר ורשות חשמל, אשר יקבע בהתייעצות עם חברת החשמל, את המודל לדיווח על פעילות במרכזי רווח נפרדים (בכפוף לבקרה של רואה החשבון המבקר של חברת החשמל) במקטעי הולכה, חלוקה, ייצור ואספקה, באופן שיאפשר שקיפות ושיוך עלויות. יובהר כי אין באמור כדי לחייב פרסום דוחות כספיים נפרדים למקטעים אלו.
22) לרשום את הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים כי בכוונתה לפרסם מסמך עקרונות לייעוץ לתחרות ענפית במכירת אתרי הייצור לפי סעיף 11 לחוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013, וזאת עד ליום 27 בספטמבר 2018.
23) החלטה זו מבוססת על התחייבויות חברת חשמל, אשר אושרו על ידי דירקטוריון החברה, כמפורט בנספח א'.
24) (א) לבטל את סעיף 16 להחלטת ממשלה מס. 345 מיום 5 באוגוסט 2015 שעניינה הקמת רשות החשמל המאוחדת, כך שעד למועד שיקבע השר, שלא יהיה מאוחר משנים עשר חודשים ממועד ההפעלה (להלן: מועד ההעברה), חברת החשמל תהיה הרשות הייעודית כמשמעותה בהחלטה 1716 (להלן – החלטה 1716) ומנכ"ל החברה יהיה יו"ר הרשות.
(ב) להנחות את שר האנרגיה ואת רשות החשמל לבצע את הצעדים הדרושים, לרבות הסדרה רגולטורית או בדרך של תיקון חקיקה, אם יידרש, כך שממועד ההעברה ואילך, הרשות הייעודית תהיה חברת ניהול המערכת ובראשה יעמוד מנכ"ל חברת ניהול המערכת.
(ג) להנחות את שר האנרגיה ואת רשות החשמל לבצע את הצעדים הדרושים, לרבות בדרך של הסדרה רגולטורית או בדרך של תיקון חקיקה, אם יידרש, על מנת להבטיח שעלויות הנובעות מהחלטות שר האנרגיה בזמן חירום, שעניינן מתן מענה לצרכים המידיים הנובעים מזמן החירום, בהתאם לשיקול דעתם, יוכרו במסגרת התעריף כעלויות ספק שירות חיוני, בכפוף לבקרת עלויות. לבצע את התיקונים הנדרשים בסעיף זה בתזכיר החוק שיופץ לפי סעיף 14 אלא אם יוסכם כי לצורך הסדרת הנושא לא נדרשים תיקוני חקיקה.
25) עד יום 1 באוקטובר 2018 יציג שר האנרגיה לפני הממשלה את מדיניותו ארוכת הטווח בדבר צמצום השימוש בדלקים מזהמים.
26) בתוך חצי שנה מיום קבלת תיקון החקיקה האמור בסעיף 14 יגיש שר האנרגיה לאישור הממשלה, בהסכמת שר האוצר ובהתייעצות עם השר להגנת הסביבה, יעדים רב שנתיים לשם קידום והגברת השימוש באנרגיה מתחדשת, דלקים נקיים והתייעלות אנרגטית.
27) להטיל על שר האנרגיה להגיש לממשלה עד יום 1 ביולי 2018 הצעה להחלטה בעניין הצעדים אשר יבטיחו את סגירת יחידות 4-1 שבאתר אורות רבין עד יוני 2022.
החלטת הממשלה קובעת שורה של צעדים ליישום הרפורמה במשק החשמל ושינוי מבני בחברת החשמל, במטרה לייעל את משק החשמל, לעודד תחרותיות בו, להיערך למעבר לאנרגיה נקייה וקליטת רכבים חשמליים ואנרגיות מתחדשות ולחזק את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל.
בהתאם להחלטה, תכלול הרפורמה את הצעדים המרכזיים הבאים:
1) צמצום כוחה המונופוליסטי של חברת חשמל במקטע ייצור החשמל ומיקודה במקטע הרשת – ההחלטה קובעת כי בתוך שנה וחצי תמכור חברת החשמל שורה של אתרי ייצור.
2) שימור פעילותה של חברת החשמל במקטעי ההולכה והחלוקה כבעל רישיון ספק שירות חיוני – חברת חשמל תמשיך להקים, לתחזק ולתפעל את מתקני רשת ההולכה ומתקני החלוקה . החברה תפתח את רשת ההולכה.
3) הפרדת ניהול המערכת מחברת החשמל – ההחלטה קובעת כי יחידות מתוך חברת החשמל יעברו לחברה ממשלתית נפרדת.
4) פתיחת מקטע האספקה לתחרות – פתיחת מקטע האספקה לתחרות באופן הדרגתי כמפורט בהחלטה.
5) התייעלות והנהגת גמישות ניהולית בחברת החשמל – מספר העובדים הקבועים יופחת ב-1,803 ומספר העובדים הקבועים והארעיים יוגבל. כמו כן, יונהג שינוי ביחסי העבודה בחברה באופן שיאפשר ניהול יעיל יותר של החברה, והתאמתה למבנה הענף הנוכחי.
6) חיזוק איתנותה הפיננסית של חברת החשמל – חברת החשמל תפעל ותעשה את כל הניתן על ידה על מנת לעמוד בתכנית עסקית שגובשה על ידי החברה ואושרה על ידי הדירקטוריון ביום 10 במאי 2018, וביעדי איתנות פיננסית שנקבעו על בסיסה. צוות מטעם המדינה יעקוב ויבקר אחר העמידה ביעדים.
לצורך מימוש הרפורמה מטילה ההחלטה על שר האוצר ועל שר האנרגיה לבצע שורה ארוכה של צעדים מנהליים ורגולטוריים.