מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1838 מיום 11 באוגוסט 2016, שעניינה "תכנית השקעה רב שנתית לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים" (להלן – החלטה מס' 1838), ובמטרה לקדם את פרויקטי התשתית הלאומיים הנדרשים להמשך צמיחת המשק ולצמצום הפער במלאי התשתיות הפיזיות-הכלכליות, לבצע את אלה:
תעדוף בתהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי תשתית לאומיים
בהמשך להחלטה מס' 1838 ובמטרה ליישם את מדיניות הממשלה והנחיותיה ולקבוע צעדי המשך חיוניים, לשפר את תהליכי תיאום תשתיות בין חברות התשתית ובעלי התשתית, להסיר חסמי תכנון וביצוע עבור פרויקטים שהממשלה החליטה על קידומם ולצמצם את הפער במלאי התשתיות הפיזיות-כלכליות במשק ואיכותן, לבצע את אלה:
1 . למחוק את סעיף 9 בהחלטה 1838 וחלף זאת לקבוע כי פרויקטי התשתית המפורטים בנספח א' שלהלן מוכרזים כפרויקטי תשתית לאומיים (להלן – פרויקטי התשתית הלאומיים).
2 . לקבוע כי פרויקטי התשתית הלאומיים יקבלו עדיפות, מעל כל יתר הפרויקטים שמקודמים במימון המדינה או על ידי המדינה, בכל הנוגע לתהליכי תיאום תשתיות. התעדוף יהיה לפי המדרג המופיע בנספח שלהלן.
3 . להטיל על שרי הממשלה הרלוונטיים להנחות את משרדיהם, ואת יחידות הסמך הממשלתיות והרשויות הפנים ממשלתיות לפעול ולתת קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים. זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
4 . להטיל על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שרת התחבורה), שר האנרגיה ושר האוצר, לפעול, ככל הניתן, ובכפוף לכל דין אל מול חברות התשתית ובעלי תשתית שתחת אחריות המשרד שלהם, בהתאמה, בכדי שיטמיעו את עקרונות ההחלטה בדרכי העבודה שלהם ויתנו קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים. זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
5 . להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות, לפנות לחברות התשתית באמצעות חוזר לחברות הממשלתיות כמפורט בסעיף 39 להחלטה זו, על מנת שהדירקטוריון של כל אחת מהחברות יקיים בהקדם דיון בנושא מדיניותו בקיום תיאום תשתיות, ובכלל זה באפשרות למתן קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים, זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
6 . להטיל על שר האנרגיה ועל שר האוצר לפעול בהתאם לסמכותם בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל, לעדכן את תכניות הפיתוח של ספקי שירות חיוני, ככל שנדרש, על-מנת לאפשר את הפעולות הנדרשות לטובת הענקת קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים בהתאם למדרג בנספח שלהלן, בהתאם לסמכותם לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל), וזאת בכפוף לאי פגיעה במטרות חוק משק החשמל.
7 . להנחות את רשות החשמל לבחון לתקן את אמות המידה כך שיאפשרו את הענקת הקדימות כאמור בסעיף 6 להחלטה זו.
8 . להטיל על הממונה על התאגידים ברשות הממשלתית למים ולביוב לפעול במסגרת סמכותו לפי חוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001, להנחות את תאגידי המים והביוב ואיגודי ערים לביוב לבצע את הפעולות הנדרשות לטובת הענקת קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
9 . להטיל על מנהל הרשות הממשלתית למים וביוב, לפעול במסגרת סמכותו לפי חוק המים, התשי"ט-1959, להנחות את מקורות חברת מים בע"מ (להלן – חברת מקורות), לבצע את הפעולות הנדרשות לטובת הענקת קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים בהתאם למדרג בנספח שלהלן, במסגרת ביצוע תפקידיה לפי החוק.
10 . להטיל על מנהל רשות הגז הטבעי לפנות לחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (להלן – חברת נתיבי הגז) ולבעלי רישיונות חלוקה כהגדרתם בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, בכדי שיטמיעו ויתנו קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים, זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן
11 . להורות לשר החקלאות ופיתוח הכפר, לפעול בהתאם לסמכויות הנתונות לו לפי חוק הניקוז וההגנה מפני שיטפונות, התשי"ח-1957, מול רשויות הניקוז על-מנת שיעניקו קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
12 . להטיל על שר התקשורת לפנות לבעלי תשתית התקשורת, בכדי שיטמיעו ויתנו קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים, זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
13 . להטיל על שרת התחבורה, שר התרבות והספורט והשרה להגנת הסביבה לפנות לרשות שדות התעופה, לרשות העתיקות ולרשות הטבע והגנים, בהתאמה, בבקשה שיטמיעו ויתנו קדימות בכל תהליכי תיאום תשתיות לפרויקטי התשתית הלאומיים, זאת בהתאם למדרג בנספח שלהלן.
14 . להנחות את הגורמים המפורטים בסעיפים 4 עד 13 להחלטה זו לדווח בכתב לוועדת שרים שתוקם, ככל שתוקם, לענייני פרויקטי תשתית לאומית וכפי שתוגדר בהחלטה שתתקבל לעניין זה (להלן – קבינט התשתיות), על הפעולות שנקטו ליישום הסעיפים האמורים עד ליום 1 בינואר 2022.
15 . להטיל על כל שר העומד בראש המשרד האחראי על פרויקטי תשתית לאומיים (להלן – השר האחראי על פרויקט תשתית לאומי), כאמור בסעיף 1 להחלטה זו, לדווח לקבינט התשתיות עד ליום 1 בינואר 2022, לוח זמנים מפורט בחלוקה רבעונית לביצוע הפרויקט, אשר יכלול את לוחות הזמנים ההנדסיים ואבני הדרך המרכזיות בפרויקט, האישורים הנדרשים מכלל משרדי הממשלה, יחידות הסמך הממשלתיות, רשויות פנים ממשלתיות, חברות תשתית, בעלי תשתית, בעלי תשתית תקשורת, תאגידים שהוקמו בחוק, רשויות מקומיות או גופים אחרים המנויים בסעיפים 4 עד 13 להחלטה זו, והפעולות הנדרשות לביצוע על ידם לטובת ביצוע הפרויקט ולוחות הזמנים לקבלתם.
16 . להטיל על כל שר העומד בראש משרד שבתחום אחריותו יחידות סמך ממשלתיות ורשויות פנים ממשלתיות, או חברות תשתית, בעלי תשתית, בעלי תשתית תקשורת, תאגידים שהוקמו בחוק או גופים אחרים המנויים בסעיפים 4 עד 13 להחלטה זו בתחום עניינו של המשרד, המתבקשים לבצע תהליכי תיאום תשתיות עבור פרויקטי התשתית הלאומיים (להלן – גופים הנדרשים לתיאום תשתיות), לדווח, עד ליום 1 בינואר 2022, לקבינט התשתיות, לוחות זמנים מפורטים בחלוקה רבעונית לביצוע תהליכי התיאום הנדרשים מהגופים הנדרשים לתיאום תשתיות לצורך קידום פרויקטי התשתית הלאומיים, אשר יכללו את האישורים הנדרשים מצידם ולוחות הזמנים לקבלתם, וכן את הפעולות הנדרשות לטובת השלמת התיאומים בלוחות הזמנים שנקבעו.
17 . קבינט התשתיות יתכנס, לצורך מעקב אחר קידום פרויקטי התשתית הלאומיים ותהליכי תיאום התשתיות הנדרשים להם, בשני מועדים בכל שנה: עד יום 30 באוגוסט, ועד ליום 28 בפברואר, וזאת החל ממרץ 2022. יוגשו לקבינט התשתיות דיווחים בכתב לעניין התקדמות כל פרויקטי התשתית הלאומיים כדלקמן:
א. השר האחראי על פרויקט תשתית לאומי, כאמור בסעיף 15 להחלטה זו, ידווח ויציג על יישום לוחות הזמנים ואבני הדרך המרכזיות;
ב. השרים שבתחום סמכותם או בתחום עניינם הגופים הנדרשים לתיאום תשתיות, כאמור בסעיף 16 לעיל, ידווחו ויציגו את יישום תהליכי תיאום התשתיות שבאחריותם לעניין אותו פרויקט תשתית לאומית.
18 . להטיל על משרד ראש הממשלה את האחריות לניהול ותכלול החלטה זו, ובכלל זה את אלה: גיבוש פורמט אחיד שלפיו יוגשו לוחות הזמנים והמידע, כמפורט בסעיפים 14 עד 17 להחלטה זו; מעקב אחר קבלת המידע באופן מלא; ריכוז המידע המקצועי הנדרש למועדי התכנסות קבינט התשתיות לצורך מעקב אחר התקדמותם כמפורט בסעיף 17 להחלטה זו; פרסום המידע לעניין התקדמות פרויקטי התשתית הלאומיים, בהתאם לסעיפים 15 עד 17 להחלטה זו, לעיון הציבור אחת לשנה וכן פרסום הגאנט של כל אחד מהפרויקטים, והכל באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה.
19 . לטובת יישום חלק זה, השרים יפנו לגופים הנדרשים לתיאום תשתיות, כאמור בסעיף 16 להחלטה זו, בבקשה לקביעת איש קשר מטעמם, אשר יהיה לכל הפחות בדרגת סמנכ"ל. עד ליום 1 מרץ 2022, כל שר אחראי ידווח למשרד ראש הממשלה על אנשי הקשר שהוצעו מטעם הגופים הנדרשים לתיאום תשתיות, כאמור בסעיף 16 להחלטה זו.
20 . להטיל על הממונה על התקציבים, בהתייעצות עם החשב הכללי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – מנכ"ל משרד התחבורה) מנכ"ל משרד האנרגיה להגיש לשר האוצר החל משנת 2023 הצעה לעדכון רשימת פרויקטי התשתית הלאומיים, ולהטיל על שר האוצר להביאה לאישור בפני קבינט התשתיות לצד הצעת התקציב השנתי לממשלה או עד ליום 30 באוקטובר בכל שנה.
21 . לבטל את סעיפים 15 ו-16 בהחלטה מס' 1838.
ייעול תהליכים מקצועיים בתהליכי תיאום תשתיות בחברות המבצעות
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2015, שעניינה "הפחתת הנטל הרגולטורי", ובהמשך לסעיף 25 בהחלטה מס' 1838, ובמטרה לייעל את תהליכי התיאום בין חברות התשתית, לקצר את משכם ולהפחית את עלותם המשקית והתקציבית, לבצע את הפעולות האלו:
22 . להטיל על מנכ"ל משרד התחבורה, בשיתוף מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האנרגיה, החשב הכללי ומנהל רשות החברות הממשלתיות, לרכז את עבודת המטה הממשלתית שתלווה מקצועית את ייעול התהליכים המקצועיים בחברות התשתית הממשלתיות, ובכלל זה לפרסם תוך 180 ימים מיום קבלת החלטה זו מדריך ומתודולוגיה להתייעלות בתהליכי תיאום תשתיות בחברות הממשלתיות (להלן – התייעלות בתהליכי תיאום תשתיות).
23 . להטיל על שרת התחבורה ושרת האנרגיה, בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות, לפנות לחברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, חברת רכבת ישראל בע"מ, חברת נתיבי הגז, חברת החשמל לישראל בע"מ וחברת מקורות, לפי עניין, ולהציע לחברות אלו להשתתף בפיילוט להתייעלות בתהליכי תיאום תשתיות.
24 . החברות הממשלתיות שיסכימו להשתתף בפיילוט יבצעו את הפעולות שלהלן:
א. עד ליום 31 בספטמבר 2022 יגישו לשרים הממונים עליהן תכנית תלת-שנתית להתייעלות בתהליכי תיאום תשתיות בכל אחת מהשנים 2025-2023, בהתאם למדריך ולמתודולוגיה המקצועית כאמור בסעיף 20 להחלטה זו.
ב. עד ליום 31 בספטמבר 2022 יגישו לשרים הממונים עליהן מיפוי של המצב הקיים ביחס לתהליך תיאום התשתיות הפנימי בחברה.
ג. החל משנת 2023, עד ליום 31 במרץ בכל שנה, ימסרו לשרים הממונים עליהם דו"ח שיפרט את ביצוע התכנית השנתית של השנה הקודמת.
25 . לקבוע יעד הפחתה בעלות ובזמן של ביצוע תהליכי תיאום התשתיות בחברות שישתתפו בפיילוט, לפחות ב-25%, בהתאם למתודולוגיה שתיקבע לפי סעיף 20 להחלטה זו לעיל.
גיבוש המלצות לייעול הממשקים התקציביים והפיננסיים בין חברות התשתית בתהליכי תיאום תשתיות
26 . בהמשך לסעיף 25 בהחלטה מס' 1838, ובמטרה לייעל את תהליכי התיאום התקציביים והפיננסיים בין חברות התשתית, לקצר את משכם ולהפחית את עלותם התקציבית והמשקית, לבצע את הפעולות האלה:
א. להטיל על החשב הכללי במשרד האוצר או אחד מסגניו, בשיתוף מנהל רשות החברות הממשלתיות, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האנרגיה והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, או נציג מטעמם, שיגבש המלצות לייעול הממשקים התקציביים והפיננסיים בין חברות התשתית הממשלתיות בתהליכי תיאום תשתיות. הצוות יזמן לדיונים המקצועיים נציגים מחברות התשתית, רגולטורים וגורמי מקצוע נוספים, לפי הנדרש ובהתאם לשיקול דעתו המקצועי.
ב. עד ליום 1 במרץ 2022 הצוות יגיש לממשלה המלצות לייעול התנאים בתחום הביטוחים והערבויות שהחברות הממשלתיות דורשות זו מזו כתנאי לביצוע עבודות תשתית.
ג. עד ליום 31 ביוני 2022 הצוות יגיש לממשלה המלצות לייעול ולסטנדרטיזציה בתחום המחירונים לביצוע עבודות תשתית בין החברות הממשלתיות ולהסדרי התשלום ביניהן.
ד. להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות לפנות לחברות התשתית באמצעות חוזר לחברות הממשלתיות, על מנת שהדירקטוריון של כל אחת מהחברות יקיים בהקדם דיון בנושא המלצות הצוות כאמור והצעדים להטמעתן.
ה. הצוות יבחן, בהתייעצות עם מנכ"ל משרד התקשורת, במסגרת עבודתו את הצורך והאפשרות לקידום המלצותיו גם בהתייחס לבעל תשתית ולבעל תשתית תקשורת, וככל שיימצא לנכון ימליץ לממשלה על דרכי יישום.
הסרת חסמים להשלמת הקמתו של מאגר מידע בתחום התשתיות הלאומיות
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1074 מיום 31 בינואר 2016, שעניינה הקמת מאגר מידע בתחום התשתיות הלאומיות במרכז למיפוי ישראל (להלן – החלטה מס' 1074), ובמטרה לסיים את הקמת מאגר המידע בתחום התשתיות הלאומיות (להלן – מאגר התשתיות), לבצע את הפעולות האלו:
27 . להנחות את מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל להשלים את הקמת המאגר, כך שיכלול את כלל הנתונים הנדרשים, בהתאם להחלטה מס' 1074 ולסעיפים שלהלן, עד ליום 31 במאי 2022. המידע שיועבר למאגר יכלול, לכל הפחות, את הנושאים המפורטים להלן. על העברת המידע האמור, יחולו הכללים שנקבעו בהתאם לסעיף 7(א) בהחלטה מס' 1074 וכן יובהר כי לא תועבר לפי סעיף זה ידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם כמשמעותה בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.
א. שכבות אינטרסים – שכבות הצבועות בצבע אחיד ללא פירוט, התוחמות מתקני תשתית, קווי תשתית, דרכים ומסילות על המגבלות שהם מטילות, וכן שטח מצרפי של משבצות עתיקות או שמורות וגנים, נחלים ופשטי הצפה וכדומה. הנתונים יכללו מידע על תשתית קיימת, תשתית מבוטלת הקיימת בקרקע, וכן תשתית עתידית מתוכננת.
ב. התשתיות הקיימות שבאחריות הגוף, עם, לכל הפחות, המאפיינים האלו: סוג התשתית; תוואי; תנוחה; עומק או גובה; קוטר; חומרם; שנת ייצור; שנת הנחה.
ג. תכניות פיתוח רב-שנתיות עם לכל הפחות, המאפיינים האלו: סוג תשתית; תוואי; לוחות הזמנים של הפרויקטים.
ד. תוצרי מדידה לרבות סקרי קרקע וגישושים, קידוחים ודו"חות קרקע, מפות טופוגרפיות ומדידות בטכנולוגיות מתקדמות המצויים בידי החברה, וכן סקרים גיאופיזיים, בדיקות שדה ובדיקות מעבדה, בהתאם להנחיה המקצועית לפורמט שייקבע על-ידי מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל.
28 . לתקן את סעיף 2 בהחלטה מס' 1074, כך שבסופו יתווסף "לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2021".
29 . לתקן את סעיף 3 בהחלטה מס' 1074, כך שבסופו יתווסף "לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2021".
30 . להנחות את שרי הממשלה, כל אחד בתחומו, לפעול ככל הניתן ובכפוף לכל דין אל מול חברות התשתית, בעלי התשתית, בעלי תשתית תקשורת, תאגידים שהוקמו בחוק והגופים המוזכרים בסעיפים 13-4 להחלטה זו, על מנת שיעבירו למרכז למיפוי ישראל את מפות העדות (as made) הנוצרות על פי תקנות התכנון והבנייה (דיווח על ביצוע עבודות לפי סעיף 261(ד) לחוק), התשע"ו-2016. מפות העדות ישמשו לעדכון רציף של מאגר התשתיות.
31 . להטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד התחבורה לעקוב אחר התקדמות הקמת מאגר התשתיות ולסייע בהסרת חסמים ככל שיידרש. ככל שקיימת סיבה או חסם להעברת המידע באחד מן הגופים, ידווח מנכ"ל המשרד שהגוף האמור בתחום אחריותו למנכ"ל משרד ראש הממשלה ויפרט את הסיבות לכך.
32 . להטיל על מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל להכין תוכנית עבודה לעדכון שוטף של נתוני מאגר התשתיות, לרבות המשאבים הדרושים לשם כך וכן, סדרי עבודה ונוהלי הפצה של המידע המעודכן בין הגופים, וזאת עד ליום 28 בפברואר 2022.
33 . להטיל על מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל להעביר לקבינט התשתיות דיווח על הפערים בהעברת המידע, כולל הסיבות לכך והמלצות לפתרונם, וזאת עד ליום 28 בפברואר 2022.
34 . להטיל על מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל להשלים את הקמת ממשקי העברת המידע הדו-כיווניים בין מאגר המידע לבין המערכת לתיאום תשתיות שתפורט בסעיפים הבאים להחלטה זו עד ליום 31 בינואר 2022, כפי שיתואם בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – משרד התחבורה) לבין המרכז למיפוי ישראל.
הקמת מערכת לתיאום תשתיות
בהמשך להחלטה מס' 1074 ולהחלטה מס' 1838, ובמטרה לקדם מחשוב של תהליכי תיאום תשתיות, לנצל את תועלות מאגר התשתיות ולקדם תהליך תיאום תשתיות יעיל, מהיר, שקוף ומתועד, לבצע את הפעולות האלו:
35 . לרשום את הודעת מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בדבר השלמת המערכת ממוחשבת לבקשת היתרים והרשאות עבור שלבי התכנון המפורט, הרישוי והביצוע בתהליכי תיאום תשתיות בין חברות תשתית, בעלי תשתית ובעלי תשתית תקשורת (להלן – מערכת לתיאום תשתיות).
36 . להטיל על שרת התחבורה, שר האנרגיה, שר התקשורת ושר האוצר, בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות, לפנות לחברות התשתית, בעלי התשתית ובעלי תשתית תקשורת או הגופים המוזכרים בסעיפים 13-4 להחלטה זו שתחת עניינו של המשרד, בבקשה כי יבצעו את כל תהליכי תיאום התשתיות עם חברות התשתית, בעל התשתית, בעלי תשתית תקשורת, תאגידים שהוקמו בחוק או הגופים המוזכרים בסעיפים 13-4 להחלטה זו, באמצעות המערכת לתיאום תשתיות.
37 . להקים צוות בין-משרדי בהשתתפות משרד התחבורה, משרד האנרגיה, אגף התקציבים, משרד ראש הממשלה, החשב הכללי ומינהל התכנון, במטרה לקדם ממשקים בין המערכת לתיאום תשתיות למערכות במינהל התכנון.
38 . להטיל על מנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל משרד הפנים, בשיתוף משרד ראש הממשלה, לפעול לשילובן של רשויות מקומיות במערכת לתיאום תשתיות. מנכ"ל משרד הפנים ימנה גורם בכיר מבין עובדיו שיהיה אחראי על קידום סעיף זה.
החלטות נוספות
39 . להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות, בהתייעצות עם הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל משרד האנרגיה והחשב הכללי במשרד האוצר לפרסם חוזר ייעודי לנושא תיאום התשתיות בחברות הממשלתיות, אשר יכלול בין השאר קידום של יישום הנושאים הקבועים בהחלטה זו, וזאת לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2022.
40 . להטיל על הממונה על התקציבים, בהתייעצות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, החשב הכללי, מנכ"לית משרד התחבורה, מנכ"לית משרד האנרגיה, מנהל רשות החברות הממשלתיות, מנכ"לית משרד התקשורת והיועץ המשפטי לממשלה, לבחון קידום חקיקה לטובת הקלה על הליכי תיאום בין גופי תשתית.
41 . להנחות את משרד התחבורה לגבש בתוך 120 ימים מיום קבלת החלטה זו תכנית עבודה לקידום תכנון תחבורתי מרחבי לתחנות רכבת, מטרו, רכבת קלה ותחנות אוטובוס עתירות נוסעים, במטרה ליצור קישוריות פיזית מיטבית. תכנית העבודה תכלול תעדוף של הפרויקטים המוצעים בהתאם לצורך התחבורתי ולכדאיות הכלכלית.
לעניין סעיף זה –
"קישוריות פיזית" – תשתית שמטרתה לייצר אפשרות מיטבית למשתמשי התחבורה הציבורית להגיע מהשימושים הסובבים את תחנות מערכות התחבורה הציבורית אליהן, לרבות נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושבילים להולכי רגל.
"תכנון תחבורתי מרחבי" – הליך תכנוני שמטרתו לזהות ולהצביע על הקשרים המרחביים החזקים בין תחנות מערכות הסעת ההמונים והתחבורה הציבורית לבין שימושי הקרקע המזינים ומוזנים על ידיהן, ולהמליץ על מרכיבי הקישוריות הפיזית הנדרשים ליישום כדי לממש את פוטנציאל הנוסעים של מערכות התחבורה.
42 . להקים צוות בין-משרדי בראשות משרד ראש הממשלה, ובשיתוף אגף התקציבים, אגף החשב הכללי, משרד הבינוי והשיכון, משרד הביטחון, מינהל התכנון, משרד הבריאות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האנרגיה והמרכז למיפוי ישראל, לבחינת התועלות וההשלכות ליישום והטמעת שיטת Building Information Modeling בפרויקטי תשתיות ובנייה. יובאו בפני הצוות עמדות של גופים רלוונטיים לתחום, ובכלל זה עמדות של חברות ממשלתיות. הצוות יגבש המלצות עבור יישום סעיף זה בתוך 240 ימים מיום קבלת החלטה זו.
תכנית לאומית להגדלת ההון האנושי לענף התשתיות
בהמשך לדו"ח הצוות הבין משרדי בנושא הפער בהון אנושי לתחום התשתיות, ובהמשך לתכנית הרב שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה לשנים תשע"ז-תשפ"ב, של המועצה להשכלה גבוהה, ועל מנת לקדם מענה לפער הקיים והצפוי במשק הישראלי בהון אנושי לענף התשתיות, על ידי שיפור ההון האנושי, הרלוונטי הקיים בישראל:
חיזוק ההון האנושי ההנדסי לענף התשתיות
43 . לאמץ את עיקרי המלצות הדו"ח הבין-משרדי בנושא הפער בהון אנושי לענף התשתיות, ובפרט לעניין הגדלת מספרי הסטודנטים בתחום ההנדסה האזרחית.
להלן קישור לדו"ח הבין משרדי –
https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/gap240920
44 . לרשום בפניה את החלטת הוועדה לתכנון ולתקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה (להלן – ות"ת) מיום 24 ביוני 2020, להפעלת תכנית לעידוד המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידה להגדלת מספר הסטודנטים בתואר ראשון, תואר שני עם תזה ודוקטורט בתחום ההנדסה האזרחית.
45 . לפנות לות"ת בבקשה שתפנה למוסדות להשכלה גבוהה על מנת שיבחנו את המלצות הדו"ח כאמור בסעיף 43 להחלטה זו, בעניין פתיחת התמחויות נדרשות בתחום התשתיות: רכבות, חשמול, מנהור, תחבורה, מים, גז טבעי, חשמל בהתמחות בזרם חזק ובאלקטרוניקת הספק, ובתחומים נוספים שיימצא להם ביקוש בשוק העבודה, זאת מבלי לגרוע בעצמאותם האקדמית של המוסדות.
46 . במטרה לשפר את מרכיב ההון האנושי ההנדסי בשירות המדינה ולייעל את הצורך בשימוש במשרות עם תנאי סף של דירוג מהנדס, להטיל על נציבות שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר, בשיתוף עם משרד ראש הממשלה, לפעול כדלקמן:
א. לעדכן את תנאי הסף והיבטים נלווים של משרות בדירוג מהנדסים בשירות המדינה שאין צורך שתנאי הסף בהן יחייבו כשירות של מהנדס. שינוי תנאי הסף והמרת משרות בדירוג המהנדסים למשרות בדירוגים אחרים תתבצע בהתאם למיפוי משרות המהנדסים שגובש על ידי נציבות שירות המדינה, משרד ראש הממשלה ואגף הממונה על השכר במשרד האוצר, בתיאום עם המשרדים, יחידות הסמך הממשלתיות והרשויות הממשלתיות, ובהתאם לצרכים העדכניים של המנהלים הכלליים.
ב. בהסכמת נציבות שירות המדינה והממונה על השכר ניתן להוסיף גופים ויחידות נוספים עבור יישום סעיף קטן (א).
ג. לבצע את סעיף קטן (א) בתוך 150 ימים מיום קבלת החלטה זו.
47 . להנחות את משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים, משרד התחבורה, משרד האנרגיה, רשות החברות הממשלתיות, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות החדשנות, מנהל התכנון, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והמוסדות להשכלה גבוהה, לבחון הקמת קרן להשקעה במחקר ופיתוח יישומי הנדסי בענף התשתיות, תוך בחינת שיתופי פעולה אפשריים עם חברות התשתית הממשלתיות.
48 . להטיל על המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע לקדם את הנושאים הבאים בתוך 120 יום מיום קבלת החלטה זו:
א. לבחון הקמה של כיתות ייעודיות, בשיתוף מעסיקים, עבור הנדסאים אזרחיים לענף התשתיות.
ב. לבחון הקמת התמחות ותכנית לימודים ייחודית עבור הנדסאים אזרחיים בענף התשתיות.
ג. לפעול לפיתוח תכני לימוד מקוונים עבור הכשרת הנדסאים אזרחיים לענף התשתיות.
49 . להקים צוות בין-משרדי בראשות משרד ראש הממשלה ובשיתוף המשרד הממונה על זרוע העבודה, משרד העלייה והקליטה, אגף התקציבים ורשות החברות הממשלתיות, לעניין שילוב של מהנדסים והנדסאים עולים במקצועות הנדסה בתחום התשתיות. הצוות יגבש המלצות לעניין סעיף זה בתוך 150 ימים מיום קבלת החלטה זו.
חיזוק ההון האנושי לענף התשתיות במקצועות נוספים
50 . להטיל על מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, בהיוועצות עם משרד ראש הממשלה, להציג נתונים לגבי ההיצע הקיים של עגורנאים ושל מנהלי עבודה לענף התשתיות והסיבות האפשריות למחסור בהם, במידה וכך יימצא, והמלצות לתיקון, כולל בחינת הצורך בהוספת ציוד ותשתיות הכשרה לטובת יישום ההכשרות בתחום זה ככל שיידרש.
קידום עבודת מטה מקצועית וביצוע תיקונים רוחביים נדרשים בהון האנושי לענף התשתיות
51 . להטיל על החשב הכללי, בשיתוף עם הממונה על התקציבים, מנהל רשות החברות הממשלתיות, והמנהלת הכללית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לבחון את התנאים שעניינם כשירות כוח אדם בקרב המתמודדים במכרזים שמפרסמות חברות התשתית הממשלתיות הנדרשים לצורך קידום, הקמה, הפעלה ותחזוקה של תשתיות.
52 . על מנת לשפר את מצב הבטיחות בעבודה ובפרויקטי תשתית ואתרי בנייה בפרט, להטיל על משרד הכלכלה והתעשייה לבנות ולהציג לממשלה בתוך 120 יום מדיניות אכיפה בהתאם לשכיחות ורמת הסיכון של הגורמים השונים בענף הבנייה.
53 . להטיל על החשב הכללי, בשיתוף עם הממונה על התקציבים, מנהל רשות החברות, והמנהלת הכללית במשרד התחבורה לבחון את הדרישות התשומתיות של כוח אדם במכרזי תשתיות.
54 . להטיל על השר הממונה על זרוע העבודה לבחון תיקון של תקנות הבטיחות בעבודה (עגורנאים, מפעילי מכונות הרמה אחרות ואתתים), התשנ"ג-1992, כך שיופחתו הדרישות לשעות הסמכה מעשיות עבור עגורנאים, ולקבוע הסדרים חלופיים כדוגמת שעות התנסות באמצעות סימולטור.
55 . להטיל על השר הממונה על זרוע העבודה לבחון תיקון תקנות לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי״ח-1958, ולפי חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים התשע״ג-2012, לעניין רישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים ומרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים וכן, רישוי וייחוד פעולות במקצוע התשתיות וביתר המקצועות הקבועים בסעיף 45 להחלטה זו.
56 . להטיל על השר הממונה על זרוע העבודה לפרסם להערות ציבור צו לעניין דרכי מתן רישיונות לעסוק בביצוע עבודות חשמל, ביטולם והגבלם, ובכלל זה, דרך ההסכמה לביצוע עבודות חשמל בהתאם לסמכותו לפי סעיף 4(2) לתיקון 4 לחוק החשמל, התשי"ד-1954, ולהגישם לכנסת עד ליום 1 ביוני 2022.
שיתוף תשתיות
57 . לצורך התייעלות בשימוש במשאב הקרקע, חיסכון בעלויות וקיצור לוחות הזמנים עבור תכנון וביצוע של פרויקטים בתחום התשתיות, לבצע את הפעולות האלו:
א. להורות למנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים, מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"לית משרד התקשורת ומנכ"לית מינהל התכנון (להלן – הצוות) לפעול לשיתוף תכניות רב-שנתיות בין חברות התשתית, בעלי התשתית ובעלי תשתית תקשורת במטרה לעודד תכנון משולב של תשתיות תחבורה, אנרגיה, מים ותקשורת, בהתאם לעקרונות הבאים:
1) הצוות יבחן חלופות למערכת ממחושבת שבאמצעותה ירוכזו, יעודכנו ויונגשו באופן שוטף נתוני התכניות הרב-שנתיות, ובכלל זה: מערכת "חצב" של משרד התחבורה, מערכת לאומית לתיאום תשתיות, מערכות המידע של המרכז למיפוי ישראל, מערכת לאומית לתיאום תשתיות, מערכות מינהל התכנון.
2) הצוות ישלים את המהלך להנגשת המידע, ולהעברתו על-גבי המערכת שתיבחר בהתאם לאמור בפסקה (1) (להלן – המערכת), בכפוף להוראות חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, תוך 210 יום מהחלטה זו.
ב. להורות למנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולמנהל המרכז למיפוי ישראל לקבוע את מפרט המידע ואופן העברתו לצורך הפעלת המערכת, במועד אשר יאפשר את השלמת המהלך כאמור בפסקה (2) ובמועד האמור בו. המידע שירוכז יכלול תכניות פיתוח רב-שנתיות הכוללות את המאפיינים הבאים: סוג תשתית; תוואי; לוחות הזמנים של הפרויקטים, וכן נתונים נוספים שהצוות ימצא שעשויים לתרום לקידום תכנון משותף של תשתיות תחבורה, אנרגיה ותקשורת. המידע יכלול נתונים לגבי פרויקטים שבשלבי התכנון, לרבות תכנון סטטוטורי, וכן לגבי פרויקטים שבשלבי הביצוע.
ג. להורות לשרי הממשלה לפעול בהתאם לסמכותם, לרבות באמצעות תיקון תקנות, אל מול חברות התשתית, בעלי התשתית ובעלי תשתית תקשורת הנמצאים תחת אחריותם, על מנת שיעבירו את המידע למערכת, והכול בהתאם למפרט שייקבע בהתאם לאמור בסעיף קטן (ב).
ד. להורות למנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומנהלת מינהל התכנון, בהתייעצות עם מנכ"ל משרד האנרגיה ומנכ"ל משרד התקשורת, לגבש המלצות להנחיות תכנוניות לשילוב תשתיות פסיביות לצורך הנחת תשתיות חשמל, גז, מים ותקשורת במסגרת תכנית דרך כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה, באופן שיביא לשיתוף מיטבי בין הגורמים הפועלים בתא שטח נתון בעת ביצוע עבודות תוך ניצול משאבי הקרקע, ייעול וחיסכון בעת ביצוע עבודות לפיתוח תשתיות ובשים לב לצורכי ההקמה והתחזוקה של הפרויקטים התחבורתיים. המלצות אשר יגובשו כאמור בסעיף זה, יוגשו לקבינט התשתיות בתוך 120 יום ממועד החלטה זו.
ה. להורות לשרת התחבורה לפעול בהתאם לסמכותה אל מול חברות התשתית שתחת אחריותה להטמעת ההנחיות התכנוניות כאמור, לאחר אישורן על-ידי קבינט התשתיות, במסגרת התכניות המקודמות על-ידן.
ו. להורות למנהל המרכז למיפוי ישראל לרכז ולהעלות למערכת כאמור, וכן למאגר התשתיות הלאומי, שכבת מידע נוספת שתכלול את התשתיות הפסיביות ביחס לתכניות הפיתוח הרב-שנתיות אשר הועלו או יועלו בעתיד למערכת, ולעדכנה מעת לעת.
ז. במטרה לייעל את השימוש בנכסי החברות הממשלתיות ולהגביר את שיתופי התשתיות, להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות, לפעול מול נתיבי ישראל (נת"י), רכבת ישראל, נתיבי איילון, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), וכביש חוצה ישראל (להלן בהחלטה זו – החברות), במסגרת סמכויותיו על פי דין, על מנת לקדם גיבוש ויישום תכנית לשיתוף תשתיות אנרגיה ותקשורת בנכסיהן והטמעת שיקולי פיתוח עסקי מבוסס שיתוף תשתיות במסגרת תכנון, ביצוע ותפעול הפרויקטים ובכלל זה בהתקשרויות הנלוות לקידומם.
ח. לעניין סעיף זה:
"נכסי החברות" – דרכים, מסילות, תחנות, חניונים, שטחי תפעוליים ושטחי התארגנות המשמשים את החברות לפעילותן.
פרויקט הקו הכחול והסגול של מערכת הרכבת הקלה בירושלים
58 . להטיל על משרדי האוצר והתחבורה והבטיחות בדרכים לקדם הקמה והפעלה של הקו הכחול ברשת קווי הרכבת הקלה בירושלים, בהתאם לעקרונות תמ"מ 29 ובהתאם למפורט להלן:
א. עבודות שלב א' הכוללות תכנון מפורט, עבודות אזרחיות מקדימות, קידום זמינות הקרקע והעתקת תשתיות חיוניות וכל העבודות הנדרשות למבנה תחתון, יקודמו על ידי המדינה, בכפוף להוראות כל דין.
ב. הקו הכחול של רשת קווי הרכבת הקלה כולל מספר קווים תפעוליים העוברים, בין היתר, בשכונות מלחה, גילה, תלפיות, גוננים ורמות.
ג. עבודות שלב ב', הכוללות את כל יתר העבודות הנדרשות, לרבות התקנת מערכות הקו, הקמת המסילות, רכש הקרונות וכן תפעול הקו ותחזוקתו, על-ידי זכיין פרטי עימו תתקשר המדינה בכפוף לכל דין במנגנון של שיתוף הסקטור הפרטי (PPP). ניהול ההליכים המכרזיים כאמור יהיה באמצעות ועדת מכרזים בין-משרדית בראשות החשב הכללי, ובהשתתפות נציג המנהלת הכללית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נציג הממונה על התקציבים ונציג עיריית ירושלים.
ד. הממשלה רושמת לפניה את הודעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי אומדן הפרויקט לשלב בו מצוי התכנון הוא כ-13.8 מיליארד שקלים חדשים. האמור מותנה בכך שמוסדות התכנון לא הורו על שינויי תכנון אשר להם השפעה מהותית על עלויות ההקמה ביחס לאומדן התכנית כפי שהיה בעת הפקדתה להערות הציבור.
ה. להסמיך את צוות תכנית אב לתחבורה, הפועל במסגרת העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני – ירושלים, כך שיהיה רשאי להגיש תכנית מתאר מקומית או תכנית מפורטת מכוח סעיף 61א(ב2) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, לעניין תכנון קווי הרכבת הקלה בירושלים.
מסילות מהירות לבאר שבע
59 . להנחות את שרת הפנים ושרת התחבורה לפעול בהתאם לסמכותן, מבלי לפגוע בעצמאות מוסד התכנון, לקידום תת"ל 111 בלוחות זמינים מהירים ככל הניתן ולהשלמת התכנון הסטטוטורי.
טיוב הליך רישוי לעסקים בעלי חשיבות לאומית
60 . להטיל על שרת הפנים, בהסכמת שר האוצר, להפיץ תזכיר חקיקה, שלא ייכלל במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, לפיו יתוקן חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), בהתאם לעקרונות הצעת חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 33), התשע"ח-2018, בנוסח שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הניחה על שולחן הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, שעניינה רישוי עסקים בעלי חשיבות לאומית. זאת, בשינוי שהמנהל הכללי של משרד המשפטים יתווסף כחבר נוסף בצוות המייעץ, שמוקם לצורך מתן המלצה לממשלה על החלטה שעסק מסוים הוא בעל חשיבות לאומית, וכן לרבות השינויים המחויבים נוכח תיקונים שנעשו בחוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018.
תקשורת
61 . להטיל על שר התקשורת, בהסכמת שרת התחבורה ושר האוצר להפיץ בתוך 120 יום ממועד החלטה זו, תזכיר חוק בדבר תיקוני חקיקה לפיהם יקבע כי על אף האמור בסעיף 25(ב) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – חוק התקשורת) במקרה בו סלילת דרך או שינוייה נעשית על ידי המדינה או חברת תשתית או מי מטעמן (כל אחד בנפרד ייקרא להלן – המקים), ובכפוף לתיאום התכנית המפורטת לפי סעיף 25(א)(1) לחוק התקשורת בין המקים לבעל הרישיון, ייקבע כלהלן:
א. המקים ימסור לבעל הרישיון הודעה כאמור בסעיף 25(א) לחוק התקשורת. ההודעה כאמור תכלול, בין היתר, את המועד להשלמת ביצוע עבודות העתקה וההקמה של התשתית הפסיבית כהגדרתה בסעיף 5(י)(7) לחוק התקשורת, לצורך סלילת הדרך או שינויה (להלן – הודעת המקים).
ב. בעל הרישיון ישיב להודעת המקים בתוך 21 ימים בהודעה מפורטת לעניין ביצוע עבודות העתקה והקמה של התשתית הפסיבית על ידו, כולל עלות ולוחות זמנים מפורטים.
ג. ככל שהצעת בעל הרישיון כאמור בסעיף (ב), לא עולה בקנה אחד עם המועד להשלמת העבודות כאמור בהודעת המקים, חורג ממנגנון התמחור אשר ייקבע בתזכיר החוק בהלימה למחירונים המקובלים בשוק, או שבעל הרישיון לא הגיב להודעה של המקים בתוך 21 ימים, רשאי המקים, לבצע בעצמו את עבודות ההעתקה או ההקמה של התשתית הפסיבית, באמצעות קבלן המוסמך לביצוע העבודה. יובהר כי הוראות סעיף 261(ד)(1)(ט) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, יחולו על עבודות כאמור בסעיף זה.
ד. בעל הרישיון יהיה רשאי להציב, במקרה כאמור בסעיף (ג), מפקח מטעמו באתר ביצוע העבודות, תוך חיוב המקים בתשלום שכרו של המפקח על פי תעריף חשכ"ל ולפי שעות הפיקוח בפועל עם סיום ביצוע העבודות, ימסור המקים הודעה לבעל הרישיון, ובעל הרישיון ישלים את הסרת וחיבור מתקן הבזק בתוך מספר ימים מוגדר אשר ייקבע בתזכיר החוק, מיום מתן הודעת המקים כאמור.
ה. שר התקשורת רשאי, תוך קיום היוועצות עם שרת התחבורה, לקבוע הוראות לעניין אופן תכנון וביצוע עבודות ההעתקה וההקמה של התשתית.
ו. בסעיף זה להלן:
"חברת תשתית" – חברת נתיבי איילון בע"מ, חברת כביש חוצה ישראל בע"מ, חברת נת"ע – נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ, מע"צ – החברה הלאומית לדרכים בע"מ, חברת רכבת ישראל בע"מ, חברת נמל אשדוד בע"מ, חברת נמל חיפה בע"מ, חברת נמלי אילת בע"מ, חברת נמלי ישראל – פיתוח ונכסים בע"מ. במסגרת התזכיר תיבחן רשימת החברות שעליה יחול ההסדר.
62 . להנחות את שרת התחבורה להקים יחידה ייעודית לתיאום תשתיות במשרדה, אשר תרכז את יישום החלטה זו מטעם משרד התחבורה. תקני כוח האדם יסוכמו בין הממונה על התקציבים לבין מנכ"ל משרד האוצר.
63 . לעניין החלטה זו –
"חוק התקשורת" – חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982.
"תשתיות" – כהגדרתן בסעיף 59כא לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.
"חברת תשתית" – כהגדרתה בסעיף 59כא לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, וכן חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית העוסקת בתחום התשתיות.
בעל תשתית" – כהגדרתו בסעיף 38 (1) או (2) בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016.
"בעל תשתית תקשורת" – בעל רישיון ששר התקשורת העניק לו סמכויות המנויות בסעיף 4(ו) לחוק התקשורת.
"עבודת תשתית" – תכנון או ביצוע של עבודה המשפיעה על תשתיות ובכלל זה הקמה, פיתוח והעתקה של תשתיות, הנוגעים לקידום, תכנון, ביצוע או הפעלה של פרויקטי התשתית הלאומיים.
"תיאום תשתיות" – תיאום הנדסי או משפטי של עבודת תשתית, ובכלל זה:
1) מידע נדרש מבעל תשתית;
2) הצגת לוחות זמנים, עדכון ומעקב אחר ביצוע עבודות התשתית;
3) תיאום מקצועי של היקפן ותכולתן של עבודות התשתית הנדרשות;
4) כל אישור הנדרש לשם תכנון וביצוע עבודת תשתית:
5) תיאום לגבי מעבר בשטחים המוחזקים בידי חברות ובעלי התשתית;
6) תיאום התשלום הנדרש בעד ביצוע עבודות התשתית וכן הביטוחים, הערבויות וכתבי ההתחייבות הנדרשים.
להלן הנספח:
רשימת פרויקטי תשתית לאומיים
1. תעדוף 1: מטרו גוש דן
2. תעדוף 2:
א. רכבות קלות גוש דן
ב. רכבות קלות ירושלים
ג. תשתיות תח"צ תומכות אגרות תחבורה ציבורית
ד. המסילה הרביעית באיילון
ה. הכפלת מסילת החוף
ו. שדה תעופה משלים
ז. הקמת מתקן התפלה גליל מערבי וחיבורו למערכת הארצית
ח. תחנת מיתוג לאספקת חשמל לגוש דן
ט. אשכולות קווי 400 – נגב, צפון ושרון
3. תעדוף תכנוני: מסילת הרכבת המהירה לב"ש – פרויקט זה יוגדר כפרויקט בעל חשיבות לאומית לעניין עדיפות בקידומו במוסדות התכנון ובהליך התכנון הסטטוטורי.
בהחלטה זו הממשלה מאשרת לקבוע כי פרויקטי התשתית הלאומיים יקבלו עדיפות, מעל כל יתר הפרויקטים שמקודמים במימון המדינה או על ידי המדינה, בכל הנוגע לתהליכי תיאום תשתיות. פרויקטים אלו יתמקדו בתשתיות גז, ביוב, חשמל ותחבורה.