מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1354 מיום 7.2.2010, מס' 2790 מיום 30.01.2011, מס' 5327 מיום 13.01.2013, מס' 542 מיום 20.9.2015, מס' 1403 מיום 10.4.2016, מס' 208 מיום 1.8.2021 ומס' 254 מיום 1.8.2021 ובהתאם לתכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה שפרסם משרד האנרגיה בדצמבר 2020 – לפעול לביסוס העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל ולהפחתת התלות של המשק בנפט ובדלקים מזהמים, על פי היעדים והצעדים המפורטים להלן, כחלק מהיערכותה של ישראל למאבק בשינויי אקלים, התייעלות באנרגיה ומעבר למשק דל פליטות עד שנת 2050, מתוך הכרה בתועלות הסביבתיות, הכלכליות והחברתיות שבשימוש בתחבורה נקייה ודלת פחמן, ותוך הבטחת הביטחון האנרגטי של המדינה ולצורך יישום היעדים להפחתת פליטות אשר נקבעו למגזר התחבורה בהחלטת הממשלה מס' 171 שעניינה "מעבר לכלכלה דלת פחמן" מיום 25.7.21 (להלן – החלטה 171) –
א. יעדים לאומיים לכניסת תחבורה נקייה לישראל
1. בנוסף ליעדים הלאומיים לשימוש בכלי רכב נקיים שנקבעו בהחלטה 171 ייקבע היעד הבא:
החל משנת 2035 לפחות, 50% מכלי הרכב מעל 3.5 טונה שייובאו לישראל על ידי יבואנים מסחריים, כהגדרתם בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, יהיו רכבים נקיים או רכבים העושים שימוש בדלקים המובילים להפחתה של 80% מפליטות גזי החממה לעומת סולר בחישוב לפי מחזור חיי הדלק.
יעד זה ייבחן בשנת 2030 ויעודכן ככל שיהיה צורך, בשים לב להתפתחות הטכנולוגית, להיקף החדירה של דלקים סינתטיים, הנעה בחשמל ובמימן לרכב כבד, בתשתיות החשמל ובפריסת עמדות הטעינה לרכב כבד.
2. א. לצורך קביעת יעד לאוטובוסים נקיים שאינם עירוניים, משרדי האנרגיה, התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – תחבורה) והגנת הסביבה יקדמו פיילוטים להפעלת אוטובוסים כאמור בישראל.
ב. בהתאם לממצאי הפיילוט ועד ליום 1.7.2024, יקבעו משרדי התחבורה, האנרגיה והגנת הסביבה יעדים לשנת 2030 למעבר ליבוא אוטובוסים נקיים.
ג. הקמת צוות היגוי
1. מוקם בזה צוות היגוי בראשות מנכ"לי משרדי התחבורה, האנרגיה, הגנת הסביבה והאוצר, ובהשתתפות נציגים נוספים ממשרדים אלה וממשרד ראש הממשלה, משרד הפנים (מינהל התכנון), ומשרד הבינוי והשיכון (להלן: "צוות ההיגוי"). שרת התחבורה תמנה מרכז צוות מטעמה.
2. הצוות יעקוב אחר עמידה ביעדים המפורטים בהחלטה זו, ולשם כך יקבל מידע מכל גורם המעורב בקידום ההחלטה, ילווה, יבקר, יפעל להסרת חסמים וליישום הצעדים והיעדים שעליהם הוחלט, וכן ימליץ על שינוי ביעדים ככל שנדרש, בהתחשב בהתקדמות ביצוע ההחלטה, בהתפתחויות טכנולוגיות וכלכליות בסקטורים השונים ובכפוף לקיומה של תשתית מספקת ולהבטחת הביטחון האנרגטי של המשק.
ד. פעולות נדרשות לעמידה ביעדים
להטיל על הגורמים המפורטים מטה לבצע את המטלות המפורטות בה בלוחות הזמנים ולמסור לצוות ההיגוי דיווח על התקדמות הביצוע אחת לחצי שנה או על פי דרישת צוות ההיגוי.
1. להטיל על שרת התחבורה:
א. לפעול לתיקון הנחיות התכנון המשרדיות לעניין חניונים ציבוריים הסמוכים למוקדי הסעת המונים, שמשמשים לחנה וסע, ושמהווים עמדת ריענון בדרכים בין-עירוניות, אשר תכנונם יחל ביום 1.1.2022, כך שיקבעו היתכנות הנדסית מלאה לחיבור והתקנה של עמדות טעינה, כך שתתאפשר טעינת רכב חשמלי בכל עמדות החניה בכפוף לכל דין. לעניין זה, "חניון ציבורי" – חניונים שבבעלות המדינה, חברה ממשלתית או זכיין מטעם המדינה, או שמוחזקים על ידיהן. על אף האמור, בחניונים ציבוריים המכילים מעל 3,000 מקומות חנייה, משרד התחבורה יוכל להנחות את המתכנן או מחזיק החניון כך שתתאפשר טעינת רכב חשמלי רק בחלק מעמדות החניה, בהתאם לשיקול דעתו.
ב. לקבוע הסדרי תנועה ואכיפה לחניה לצורך טעינה של רכבים חשמליים במרחב הציבורי, ובכלל זה טיוטת תיקון תקנות התעבורה וצו התעבורה (עבירות קנס), תשס"ב-2002, לאחר היוועצות עם משטרת ישראל ובכפוף להסכמת שר המשפטים, תובא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת עד ליום 1.9.2022.
ג. לפרסם בתיאום עם שר האוצר, בתוך 90 יום מיום קבלת החלטה, זו תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש] בדבר הקניית זכות ציבורית באגרה מופחתת למונית המונעת בהנעה חשמלית מלאה.
ד. לקבוע כי החל משנת 2023, לא יינתן רישיון חדש לנסיעה מיוחדת למונית לפי תקנה 490(א)(1) לתקנות התעבורה, על מונית שאיננה רכב נקי (כהגדרתו בפקודת התעבורה), ובכלל זאת לקדם את תיקוני החקיקה הנדרשים ליישום סעיף זה.
ה. בנוסף לאמור בהחלטה 171 – מעבר לכלכלה דלת פחמן מיום 25.7.2021, לפיה החל משנת 2026 כל האוטובוסים העירוניים החדשים אשר יירכשו יהיו רכבים נקיים, לפעול להאצת ההצטיידות באוטובוסים עירוניים נקיים ולהקמת תשתיות טעינה עד שנת 2026. משרד התחבורה יפרסם עד 1.2.2022 תכנית דו-שנתית הכוללת לוחות זמנים והיקפי הצטיידות ועד 1.2.2024 תכנית דו-שנתית נוספת.
ו. לתקן את ההנחיות לתכנון דרכים בין-עירוניות כך שיכללו תכנון עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות במפרצי חניה ואזורי מנוחה וזאת בהתאם לכל דין.
ז. בתיאום עם השרה להגנת הסביבה, להביא בתוך 90 יום לאישור הכנסת נוסח מוסכם של הצעת תקנות הנמלים (מניעת זיהום אוויר מכלי שיט), התשפ"א-2021.
2. להטיל על שרת האנרגיה:
א. לפעול, בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל ולהסכמת שר האוצר, במסגרת סמכותה לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל, להתאמת רשת החשמל ופיתוחה לצורך אספקת חשמל לעמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים במרחב הציבורי והפרטי, תוך מתן עדיפות לתכנית לחשמול מתקני תשתית לתפעול אוטובוסים חשמליים.
ב. לבחון ולקדם מדיניות לייעול טעינת כלי הרכב החשמליים, בין היתר לשם צמצום ההשפעה על שיא הביקוש לחשמל.
ג. לבחון צעדים ולהכין תכנית לעידוד השימוש במימן להנעת כלי רכב.
ד. לפעול אל מול מכון התקנים לאימוץ תקינה בין-לאומית שתאפשר הקמת עמדות תדלוק עבור רכבים המונעים בתאי דלק מבוססי מימן, וזאת בתוך שנתיים ממועד קבלת החלטה זו.
3. להטיל על השרה להגנת הסביבה
א. לסייע למפעילי תחבורה ציבורית ולחברות הסעה במימון רכישת אוטובוסים מאופסי פליטות שאינם אוטובוסים עירוניים. לצורך זה יקצה המשרד להגנת הסביבה סך של 40 מלש"ח על פני השנים 2024-2022.
ב. לפעול לחיוב ציים גדולים של כלי רכב כבדים, בהתאם לסמכותה בחוק אוויר נקי, תשס"ח–2008, למעבר הדרגתי לכלי רכב נקיים ולכלי רכב מופחתי פליטה בהתאם להחלטה זו.
ג. לקדם אזורים מופחתי פליטות ומאופסי פליטות בערים שבהם תוגבל בין היתר תנועת כלי רכב שאינם נקיים. לצורך זה המשרד להגנת הסביבה יקצה סך של 38 מלש"ח לטובת סיוע לרשויות המקומיות ליישום הפרויקטים ולבעלי הרכב המזהם לעמידה בדרישות הגבלות התנועה על פני השנים 2025-2022.
ד. להכין וליישם תכניות "הגעה ירוקה לעבודה" שמטרתה צמצום נסיעות יומיומיות לאזורי תעסוקה באמצעות רכב פרטי על ידי סיוע למעסיקים, למינהלות תעסוקה ולרשויות מקומיות בקידום חלופות לרכב פרטי. לצורך זה המשרד להגנת הסביבה יקצה סך של 30 מלש"ח על פני השנים 2025-2022.
4. להטיל על שר האוצר:
א. להנחות את רשות החברות הממשלתיות לפעול באמצעים הנתונים ברשותה לפי כל דין להאצת מעבר ציי הרכב של החברות הממשלתיות לתחבורה נקייה.
ב. להטיל על מינהל הדיור הממשלתי בכפוף לכל דין להתקין עד ליום 1.1.2023 עמדות טעינה לרכב חשמלי בתקציב כולל של 6 מלש"ח וזאת בתיאום עם משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה. מינהל הדיור הממשלתי יגיש תכנית להמשך פריסת עמדות הטעינה בשנים הבאות כולל הערכה תקציבית וזאת עד ליום 1.7.2022. לצורך זה בשנים 2022-2021 משרד האנרגיה יקצה 4 מלש"ח והמשרד להגנת הסביבה יקצה 2 מלש"ח.
5. להטיל על שרת הפנים בהתייעצות עם שרות האנרגיה והתחבורה:
א. להקים צוות בין-משרדי בהובלת מינהל התכנון שחברים בו גם משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד הבינוי והשיכון אשר יבחן וימליץ לגבי ההסדרים הנדרשים בתחום התכנון והבנייה על מנת לקדם את הליכי התכנון הנדרשים למעבר לתחבורה מאופסת פליטות, זאת בהמשך לקבוע בהחלטת הממשלה מס' 208 מיום 1.8.2021 ולהליכי תכנון שונים שמקודמים.
ב. הצוות יתייחס בין היתר לנושאים הבאים:
1. התאמת תחנות תדלוק קיימות וחדשות לטעינת רכבים חשמליים ולתדלוק במימן.
2. התאמת תחנות ריענון קיימות וחדשות לטעינת רכבים חשמליים.
3. קביעת האמצעים הנדרשים להטמעת תשתיות טעינה לתחבורה חשמלית בבנייה חדשה עד ליום 31.7.2022.
4. התאמת חניונים חדשים וקיימים לטעינת רכבים חשמליים ובכלל זה ההסדרים הנדרשים להתקנת התשתיות הנדרשות וההסדרים שיובילו לחשמול בפועל.
ג. המלצות הצוות יוצגו למנכ"לי המשרדים החברים בצוות עד סוף מרץ 2022. ההמלצות יכללו פירוט של השינויים הסטטוטוריים הנדרשים למימוש ההמלצות בין היתר ככל שיידרשו תיקוני תמ"אות; תיקון תקנות; תיקוני חקיקה, הנחיות לתכנון, אמצעים משלימים, קידום נושאים הרלוונטיים במועצה הארצית ככל שיידרש וכן לוחות הזמנים למימושן.
6. להנחות את רשות הספנות והנמלים להורות לחברת נמלי ישראל לבחון, לרבות אל מול חברות הנמל ותאגידים מורשים, את היתכנות אספקת חשמל באמצעות חיבור אוניות קשורות ברציפי עגינה למתח חשמל מהחוף, לרבות הערכת עלויות ותועלות סביבתיות.
7. להטיל על שרי האוצר והתחבורה, בתיאום עם השרה להגנת הסביבה ושרת האנרגיה, לבחון מנגנוני תמריצים כלכליים לעידוד הגעה של אוניות מופחתות זיהום לנמלי ישראל כמקובל בנמלי ים במדינות ה-OECD.
8. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985, המשרד להגנת הסביבה יקצה 110 מלש"ח מתקציב הקניות שלו לשנים 2022 – 2024 לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף 40א לחוק האמור. המשרד להגנת הסביבה ואגף תקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה מתקציב שונה מהתקציב המפורט לעיל לשם ביצוע הפעולה המאזנת כאמור. אישור הצעת החוק להפחתת האגרות בסעיף 5(ג) כפוף להצגת פעולה מאזנת.
9. התקציבים המפורטים בהחלטה זו הינם בכפוף לאישור חוק תקציב המדינה במליאת הכנסת.
בהחלטה זו הממשלה מציבה יעד מטרה לפיו החל משנת 2035 לפחות, 50% מכלי הרכב מעל 3.5 טונה שייובאו לישראל על ידי יבואנים מסחריים, יהיו רכבים נקיים או רכבים העושים שימוש בדלקים המובילים להפחתה של 80% מפליטות גזי החממה לעומת סולר בחישוב לפי מחזור חיי הדלק.