מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 852 מיום 1.3.2021 ומס' 468 מיום 25.10.2020 ונוכח חשיבות הקידום וההעצמה של החברה הערבית ושילובה בחברה הישראלית לצד מלחמה בפשיעה ובאלימות והצורך להבטיח יישום מיטבי של מדיניות הממשלה בעניינים אלו, תוך התמודדות עם סוגיות מורכבות ובמהירות האפשרית:
1. הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי במגזר המיעוטים – הוספת תפקידים
מבלי לגרוע מתפקידי הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי במגזר המיעוטים (להלן – הרשות) הקבועים בהחלטת הממשלה מס' 1204 מיום 15.2.2007 וסמכויותיה –
א. לקבוע כי מטרת העל של הרשות היא קידום הפיתוח הכלכלי-חברתי בחברה הערבית במטרה להביא לשגשוג, צמצום פערים ושילוב בכלכלה ובחברה.
ב. להטיל על הרשות בין היתר, את התפקידים הבאים:
1) הרשות תהווה גוף מקצועי שמנהל תמונת ידע עדכנית על החברה הערבית, על אתגריה בתחום הכלכלי-חברתי והפערים הקיימים בינה לבין כלל האוכלוסייה בנושא זה ותנגיש אותה למשרדי הממשלה ולקובעי המדיניות הממשלתית.
2) הרשות תשמש גוף מתכלל, מקדם ובעל יכולות בקרה על החלטות ממשלה ותוכניות ממשלתיות שעניינן פיתוח כלכלי-חברתי בחברה הערבית.
3) הרשות תבצע הערכה מתמשכת וליווי, באמצעות שיטות מחקר מקובלות, לבחינה של מימוש וביצוע החלטות הממשלה ותוכניות ממשלתיות שעניינן פיתוח כלכלי-חברתי בחברה הערבית, וזאת לצורך יישומן וטיובן, תוך שיתוף פעולה עם היחידה המבצעת.
4) הרשות תפעל תוך שיח בין-משרדי למתן מענה לחסמים המרכזיים הקיימים ביישום התוכניות הממשלתיות הייעודיות לחברה הערבית בנושא זה, לרבות למתן מענה רוחבי לצרכים הייחודיים של משרדי הממשלה בביצוע החלטות אלו.
5) הרשות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים ישתפו פעולה לקידום תוכניות ממשלתיות שמשפיעות על צמצום פערים כלכליים–חברתיים שבין החברה הערבית לכלל האוכלוסייה ותוכניות ממשלתיות שמשפיעות על מצבה הכלכלי–חברתי של החברה הערבית.
6) הרשות תרכז עבודת צוותים בין-משרדיים שעניינם קידום הפיתוח הכלכלי-חברתי בחברה הערבית, וקידום פתרונות והסרת חסמים מבניים.
7) תפקידי הרשות ואוכלוסיית היעד שבאחריותה יכללו גם את החברה הערבית ביישובים המעורבים (בהתאם להגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).
הרשות תפעל לביצוע תפקידיה תוך שיח תלת מגזרי (מגזר עסקי, גופי חברה אזרחית ומשרדי הממשלה) ובהתייעצות עם החברה הערבית ונציגיה, לרבות ועד ראשי הרשויות הערביות בישראל וארגוני החברה האזרחית הפעילים בה, להגשמת ייעודה והשגת מטרת העל שלה.
2. לצורך ביצוע תפקידי הרשות באופן מיטבי, להקים צוות בראשות מנהל הרשות שחברים בו הממונה על התקציבים או מי מטעמו והחשב הכללי או מי מטעמו, לצורך בקרה על היעדים והמדדים, ביצוע מעקב ומימוש מיטבי של התקציבים בהחלטות שעניינן פיתוח כלכלי–חברתי בחברה הערבית ולצורך הטמעת מודלים של בקרה ממשלתית אחר הביצוע הכספי של משרדי הממשלה, לרבות מתן אפשרות לבחינת הביצועים התקציביים שיועדו במסגרת ההחלטה. מנכ"ל משרד הפנים יהיה חבר בצוות ככל שיידונו עניינים בנוגע לרשויות המקומיות.
3. תוכניות רב שנתיות לקידום פיתוח חברתי–כלכלי בחברה הערבית
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 468 שבמסגרתה הוטל על המשרד לשוויון חברתי לגבש תוכנית רב שנתית המשכית להחלטת הממשלה מס' 922 מיום 31.12.2015 (פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2016–2020) ולהחלטת הממשלה מס' 852 מיום 1.3.2021, שבמסגרתה הוטל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתיאום עם גופים שונים, להביא לאישור הממשלה תוכנית פעולה חמש שנתית מפורטת ליישום ההמלצות והעקרונות המפורטים במסגרת ההחלטה:
א. הממשלה רושמת את הודעת השרה לשוויון חברתי, כי הוקמו מספר צוותי עבודה ממשלתיים (דיור, חינוך, תעסוקה, צעירים, הייטק, רווחה, אזורי תעשייה, רשויות מקומיות, הכלה פיננסית, בריאות ועוד) לצורך גיבוש המלצות מקצועיות לצמצום פערים ולקידום שילוב החברה הערבית בתחומים השונים. המלצות הצוותים והמלצות נוספות יובאו בחשבון במסגרת גיבוש התוכניות השונות שיובאו לאישור הממשלה.
ב. הממשלה מנחה את המשרד לשוויון חברתי ומשרדי הממשלה הרלוונטיים כי במסגרת התוכניות לפיתוח כלכלי-חברתי שיובאו לאישור, יוצעו בין היתר יעדים לנושאים הבאים:
1) קביעת יעדים להגדלת שיווק יחידות דיור, תוך המשך קידום מלאי יחידות דיור זמינות תכנונית (לאחר איחוד וחלוקה), ביישובים כפי שיוגדר בתוכניות וזאת לצורך מתן מענה למצוקת הדיור בחברה הערבית. לצורך השגת יעדים כאמור, משרדי הממשלה יבחנו הפעלת כלל האמצעים העומדים לרשותם לעמידה ביעד ולצורך הסרת חסמים והכול בהתאם להוראות כל דין החל על העניין ובכפוף לקבלת ההחלטות המתחייבות ונקיטת הצעדים הנדרשים. כמו כן, תיבחן האפשרות לכלול בתוכניות שיובאו לפני הממשלה את קידום תיקוני החקיקה המוצעים ליישום דוח הצוות הבין-משרדי כפי שאושר על ידי הממשלה בהחלטתה מס' 664 מיום 22.12.2020.
2) צמצום פערים בקרב תלמידים ומורים בחברה הערבית במערכת החינוך.
3) שיפור משמעותי של תשתיות התחבורה ביישובים הערביים, לרבות קידום פרויקטים לתחבורה ציבורית והסעת המונים.
4) הגברת הייצוג של החברה הערבית בעבודה בשירות הציבורי, במגוון המקצועות, הדרגים וההכשרות, בחברות הממשלתיות ובתאגידים הציבוריים, וזאת באמצעות קביעת יעדים ומדידתם תוך שימוש ביצירת תמריצים, מתן כלים והבניית תהליכי עומק ארוכי טווח לקידום מטרה זו. זאת, מבלי לגרוע מסמכות נציב שירות המדינה לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959.
5) בחינה של קביעת יעדי ביניים לשיפור בשיעורי התעסוקה והפריון בעבודה של החברה הערבית בהתייחס לשיעורים כאמור של נשים וגברים כפי שייקבע על ידי הממשלה.
6) קידום צמיחה כלכלית בהיבטי תעשייה ועסקים בחברה הערבית.
7) חיזוק הרשויות המקומיות הערביות תוך הגדלת חוסנן הכלכלי ויכולות הביצוע שלהן.
8) מענים ייעודיים ונפרדים לחברה הערבית המתגוררת ביישובים המעורבים. גיבוש המענים, הכלים והפעולות הייעודיים ביחס לחברה הערבית ביישובים המעורבים ייעשה בשיתוף משרד ראש הממשלה.
9) שיפור מצב איכות הסביבה וקידום ההתייעלות והחיסכון באנרגיה מתחדשת ותחבורה נקייה ביישובים שבהם מתגוררת אוכלוסייה ערבית.
10) קידום ושדרוג תשתיות הביוב, המים והניקוז כולל הסרת חסמים, לרבות חסמי תשתיות משמעותיים ואזוריים.
11) צמצום פערי הבריאות בין החברה הערבית לבין החברה הכללית.
4. אין בהחלטה זו כדי לפגוע בסמכויות על פי דין, לרבות בסמכויות הנתונות למוסדות התכנון או במעמדם, באחריותם או בסמכות ההובלה, הניהול, הפעילות, המדיניות והביצוע של משרדי הממשלה או בגופים שתחת אחריותם (לרבות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה), לרבות ניהול, פיקוח ובקרה על החלטות ממשלה לפיתוח כלכלי-חברתי לאוכלוסייה מאוכלוסיות המיעוטים, הן מכוח החלטות קודמות והן מכוח החלטות שתתקבלנה בעתיד.
יובהר, כי בהתאם להחלטת הממשלה מס' 88 מיום 11.7.2021, הועבר שטח הפעולה של הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב והאגף לפיתוח כלכלי וחברתי של החברה הבדואית בנגב למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. אין בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכויות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ביחס להובלת תוכנית הפיתוח הכלכלי-חברתי לאוכלוסייה הבדואית בנגב לרבות ריכוז המידע והבקרות הנדרשות או להטיל עליו חובה נוספת כלשהי.
בהחלטה זו, ונוכח חשיבות הקידום וההעצמה של החברה הערבית ושילובה בחברה הישראלית לצד מלחמה בפשיעה ובאלימות והצורך להבטיח יישום מיטבי של מדיניות הממשלה בעניינים אלו, תוך התמודדות עם סוגיות מורכבות ובמהירות האפשרית, הממשלה מאשרת תקנים והוספת תקציבים עבור הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי במגזר המיעוטים וזאת לצד הטלת סמכויות נוספות ואחריות רבה על רשות זו.