עירוב שימושים בין תעסוקה ומסחר למגורים:
לשם הבטחת איתנות הרשות המקומית והצורך לאפשר לה לפתח את מתחמי התעסוקה המאושרים והלא ממומשים או מיושנים בתחומה, להטיל על שר האוצר להפיץ, בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, בתוך 60 יום תיקון לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – החוק) בהתאם לעקרונות אלה:
1. הרחבת סמכות הוועדות המקומיות העצמאיות, כך שיוכלו לקבוע בתכניות מאושרות לתעסוקה כפי שיוגדרו בתזכיר החוק, ייעוד ואחוזי בנייה נוספים לטובת מגורים על פי העקרונות הבאים:
א. ועדה מקומית עצמאית תהיה רשאית להוסיף, במגרש שיועד לתעסוקה ומסחר בתכנית שאישרה הוועדה המחוזית, זכויות בנייה נוספות למגורים , בכפוף לכל אלה:
1. סך זכויות הבנייה הנוספות שיינתנו לא יעלו על 20% מהשטח הכולל המותר לבנייה לתעסוקה ומסחר במגרש לפי תכנית שאישרה הוועדה המחוזית.
2. מימוש הבנייה למגורים יהיה מותנה במימוש לפחות 80% מאחוזי הבנייה לתעסוקה ומסחר במגרש.
3. בעת הגשת התכנית טרם החלה הבנייה, לעניין זה לא יראו בהריסתו של בניין קיים, בעבודות חפירה או בעבודות פיתוח או עבודות כיוצא באלה הנעשות כהכנה להקמת בניין כהתחלת בנייה.
4. הוועדה מצאה כי מתן זכויות הבנייה הנוספות עדיין מאפשר מענה מספק לצרכי ציבור.
ב. לא יוצא היתר בנייה מכוח התכנית שאושרה אלא אם כן הוגשה הבקשה להיתר בתוך 18 חודשים מיום אישור התכנית;חידוש היתר בנייה יינתן בכפוף לכך שמבקש החידוש הוכיח שהתקיימו נסיבות מיוחדות שבגינם לא מימש את היתר הבנייה שניתן לו.
2. הגדלת סמכות של ועדות מקומיות עצמאיות לשינוי ייעוד של בנייני מסחר ותעסוקה לייעוד למגורים, על פי העקרונות הבאים:
א. ועדה מקומית עצמאית וועדה עצמאית מיוחדת כמשמעותן בסעיף 31א לחוק, יהיו מוסמכות לאשר תכניות לשינוי ייעוד ובלבד שהתקיימו כל אלה:
1. הייעוד שאישרה הוועדה המחוזית הוא לתעסוקה, מלאכה או מסחר, והתכנית מבקשת לשנות את הייעוד למגורים.
2. במועד הגשת התכנית, בניית הבניין המשמש לתעסוקה, מלאכה או מסחר, הושלמה.
3. יחידות הדיור הכלולות בתכנית ישמשו כולן להשכרה ארוכת טווח, כהגדרתה בתוספת השישית לחוק התכנון והבניה.
ייעול פעילות ועדות הערר:
3. לשם ייעול הטיפול בעררים המוגשים לוועדת ערר הקבועה בסעיף 12א לחוק, להטיל על שר האוצר להפיץ בתוך 60 יום תיקון לחוק בהתאם לעקרונות אלה:
א. ועדת ערר תהיה רשאית לחייב מגיש ערר או משיב לערר, לשלם לצד שכנגד את הוצאותיו בהליך הערר לרבות אם מצאה שהערר הוגש שלא בתום לב והוא טורדני וקנטרני או אם מצאה שהערר מוצדק, לפי העניין. מימוש חיוב הוצאות כאמור יהיה ניתן לביצוע בהליכי הוצאה לפועל בדרך שבה גובים חוב אזרחי.
ב. לתקן את סעיף 152 לחוק כך שאם הוגש ערר על החלטה למתן היתר, יהיה רשאי בעל ההיתר לפנות ליו"ר ועדת הערר לשם ביטול עיכוב הביצוע עד למועד קבלת החלטה בערר. יו"ר ועדת הערר יהיה רשאי להתנות את ביטול עיכוב הביצוע בהמצאת התחייבות עצמית או ערבות מספקת של מבקש ההיתר, להנחת דעתו. יודגש כי אף אם הוגש ערר, ולא הוגשה בקשה לביטול עיכוב הביצוע, כלל הליכי הוצאת ההיתר יימשכו כסדרם למעט הוצאת ההיתר בפועל.