לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס. חכ/18 מיום 4.8.2015 כדלקמן:
בהמשך למאמצי הממשלה למצוא פתרון למשבר הדיור, לשם הסרת חסמים בתחום המים והביוב המונעים פיתוח למגורים ולייעול הקמת תשתיות ביוב והשימוש בהם לבצע את תיקוני החקיקה הבאים:
1 . לתקן את חוק איגודי ערים, התשט"ו-1955 בהתאם לעקרונות אלה:
א. מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים) יהיה רשאי להורות לאיגוד ערים למים או לביוב להרחיב או לשדרג מתקן לטיהור שפכים שבבעלותו או לספק תשתית ושירותי איסוף וסילוק השפכים לספק שירותי ביוב אחר או לצרכנים נוספים כפי שיקבע מנהל רשות המים, בתנאים ובתמורה שיוסכמו בין איגוד הערים למים או לביוב לבין מקבל השירות.
ב. במקרה שבו איגוד הערים למים או לביוב ומקבל השירות לא הגיעו להסכמה לעניין הרחבת המתקן לטיהור שפכים או לעניין אספקת שירותי איסוף וסילוק שפכים, תקבע מועצת רשות המים את התנאים והתמורה לאחר שנשמעו עמדות הצדדים.
ג. הוראת מנהל רשות המים לפי סעיף קטן (א) יכולה להיות בתנאים ולתקופה קצובה, והיא מותנית בכך שלא יהיה בה כדי לפגוע פגיעה משמעותית באיגוד הערים למים או לביוב, בצרכניו ובאחת מהרשויות המקומיות שאיגוד הערים בבעלותה.
ד. על החלטת מנהל רשות המים לפי סעיף קטן (א) ניתן לערער לפני בית משפט לעניינים מנהליים.
ה. מנהל רשות המים יהיה רשאי לדרוש מאיגוד ערים למים ולביוב, להגיש לאישורו, באופן ובמועד שידרוש, תכניות אב לביוב ותכנית פיתוח שנתית או רב-שנתית, שלמה או בחלקים, לצורך פעולותיו.
2 . לתקן את סעיף 40 לחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001, בהתאם לעקרונות אלה:
א. תאגיד מים וביוב יהיה רשאי להעביר דרך מערכת הביוב שלו שפכים שמקורם בתחום הניהול של ספק שירותי ביוב אחר, בתנאים ובתמורה שיוסכמו ביניהם.
ב. הממונה על תאגידי המים וביוב (להלן- הממונה) יהיה רשאי להורות לתאגיד מים וביוב להרחיב או לשדרג מתקן לטיהור שפכים שבבעלותו ולהעביר דרך מערכות הביוב שלו שפכים בעבור ספק שירותי ביוב שאינם בתחומו או להעביר את השפכים שבתחומו באמצעות תאגיד מים וביוב או ספק שירותי ביוב אחר, בתנאים ובתמורה שיוסכמו ביניהם.
ג. במקרה שבו תאגיד מים וביוב וספק שירותי הביוב לא הגיעו להסכמה לפי סעיף קטן (ב), תקבע מועצת רשות המים את התנאים והתמורה לאחר שנשמעו עמדות הצדדים.
3 . לתקן את חוק הרשויות המקומיות (ביוב) תשכ"ב-1962, בהתאם לעקרונות אלה:
א. מועצת רשות המים תהיה רשאית להורות לרשות מקומית שמשק המים והביוב שבתחומה אינו מנוהל בידי תאגיד מים וביוב או בידי איגוד ערים למים או לביוב להקים תשתית ביוב, לשדרגה או להרחיבה בעבור תושבים שבתחומה ולהעביר דרך מערכת הביוב שלה שפכים שמקורם בתחום הניהול של ספק שירותי ביוב אחר, בתנאים ובתמורה שיוסכמו ביניהם.
ב. מועצת רשות המים תהיה רשאית להורות לרשות מקומית שלא הקימה, שידרגה או הרחיבה תשתית ביוב לפי סעיף קטן (א), כי משק הביוב של אותה רשות מקומית יופעל באמצעות ספק תשתיות ביוב אחר.
ג. במקרה שבו רשות מקומית כאמור וספק שירותי ביוב לא הגיעו להסכמה לפי סעיף קטן (א), תקבע מועצת רשות המים את התנאים והתמורה לאחר שנשמעו עמדות הצדדים.
ד. רשות המים תהא רשאית לפנות למשרד הפנים על מנת שיבחן הפעלת סמכותו של הממונה על המחוז לפי סעיף 141 לפקודת העיריות, לשם הבטחת מילוי חובותיה של הרשות המקומית לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב). הוראה לקיזוז לפי סעיפים קטנים (א) ו(ב), למעט העברה לפי סעיף קטן (א), לא תינתן אם קבע שר הפנים שיש בה כדי לפגוע פגיעה משמעותית ברשות המקומית או בצרכניה.
ה. לתקן את סעיף 13 כך שאישור תכנית להתקנת ביוב שמותנית בהקמה של מתקן לסילוק שפכים או מערכת הולכה אזורית או שדרוגם תהיה טעונה גם אישור מנהל רשות המים, וכי תכנית להתקנת מתקני טיהור וסילוק שופכין מן הביוב אל מחוץ לתחום הרשות המקומית תהיה טעונה גם את אישורה של מועצת רשות המים ולא של שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.
4 . להנחות את יושב ראש המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להביא לפני המועצה הארצית הצעה לעריכת תיקון של הוראות תכנית המתאר הארצית 34 (ביוב) ביחס לוועדה המקצועית לביוב המייעצת לוועדה המחוזית כך שתורכב מנציג משרד הבריאות, נציג המשרד להגנת הסביבה, נציג רשות המים, נציג משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נציג רשות מקרקעי ישראל, נציג משרד האוצר ונציג מינהל תכנון אשר יכהן כיושב ראש הוועדה.