מה הוחלט?
נוכח תרומתה החיונית של ההתחדשות העירונית להגדלת היצע הדירות באזורי ביקוש, לייעול השימוש בקרקע ולשמירה על שטחים פתוחים, לשיקומן של שכונות מתדרדרות ולשיפור איכות החיים של תושביהן, ובהתאם לעבודת הצוות לקידום מדיניות לאומית כוללת לחידוש ופיתוח המרחב העירוני, אשר הוקם מכוח החלטת הממשלה מס' 4435 מיום 18.3.2012 במסגרת יישום דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג):
1. להציב יעדים לאומיים למתן תוקף לתוכניות ולהתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית וליצור תשתית ארגונית בין-משרדית תומכת לעמידה ביעדים אלו, על מנת שבתוך עשור ההתחדשות העירונית תהפוך לאמצעי מרכזי לבניית דירות חדשות באזורי ביקוש.
2. לייעל את מנגנוני אישור התכנון של תכניות התחדשות עירונית ולקצר את משך אישורן, באמצעות קביעת מסלול ייעודי לאישור תכניות אלו ומתן עדיפות לטיפול בהן, וכן על ידי תמיכה בתכנון מתחמי התחדשות עירונית.
3. לעודד את הרשויות המקומיות להאיץ תהליכי התחדשות עירונית בתחומן ולהגדיל את מעורבותן, על ידי הגברת הוודאות בתהליכים אלו, לצד שמירה על ההכנסות הנדרשות לרשות המקומית לכיסוי עלויות השירותים העירוניים.
4. להעצים את הדיירים בתהליך ההתחדשות העירונית באמצעות תמיכה בהתארגנות קהילתית, הבטחת זכויות הדיירים וצמצום האי אמון בין הדיירים והיזמים.
5. לפעול לבחינת הסדרת העוסקים בהתחדשות עירונית ולהגברת מקצועיותם.
6. להגדיל את הכדאיות הכלכלית של תכניות התחדשות עירונית ולהגביר את ישימותן באמצעות מנגנונים ייעודיים.
7. לעודד צעדים משלימים להתחדשות עירונית של מתחמי מגורים, וביניהם חידוש של מרכזי מסחר עירוניים.
והכל כפי שיפורט להלן:
1 . הצבת יעדים לאומיים להתחדשות עירונית
במטרה להכווין את פעולת כלל הגורמים הממשלתיים להגדלת היקף הבניה בשטחים בנויים, לקבוע יעדים לאומיים כמותיים לתוספת יחידות דיור בתכניות התחדשות עירונית – הן יעדים לאישור תכניות, הן יעדים להתחלות בנייה – כדלקמן:
יעד פעילות שנתי (ביח"ד) |
שנת 2016 |
שנת 2019 |
שנת 2024 |
יעד למתן תוקף לתוכניות במסלולי התחדשות עירונית (פינוי-בינוי ועיבוי בנייה) |
2,000 |
4,000 |
8,000 |
יעד להתחלות בנייה לתוכניות במסלולי התחדשות עירונית (פינוי-בינוי, עיבוי בנייה ותמ"א 38) |
3,500 |
5,000 |
10,000 |
מתוכן, יעד להתחלות בנייה לתוכניות פינוי-בינוי |
1,000 |
1,500 |
3,000 |
2 . תשתית ארגונית בין משרדית לקידום תחום ההתחדשות העירונית
במטרה להגביר את הקשב הממשלתי לתחום ההתחדשות העירונית ולהדק את שיתוף הפעולה בין רשויות השלטון השונות העוסקות בתחום, ליצור תשתית ארגונית הולמת לקידום תחום זה, באופן הבא:
א. להנחות את שר הפנים לתקן את סעיף 33א(ג) לחוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה), כך שהוועדה לעניין מתחמי פינוי בינוי תיקרא מעתה הוועדה להתחדשות עירונית ויתווספו לה הנציגים הבאים:
(1) נציג שרת המשפטים – חבר ועדה;
(2) שני נציגי השלטון המקומי אשר ימנה שר הפנים – נציגים בעלי דעה מייעצת.
ב. להטיל על הממשלה להביא למימוש היעדים הלאומיים להתחדשות עירונית ולשם כך להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית לגבש תכנית עבודה לקידום תחום ההתחדשות העירונית בכללותו; לבצע מעקב אחר העמידה ביעדים הלאומיים; להקים בסיס נתונים ולעדכנו באופן שוטף; לזהות חסמים המעכבים עמידה ביעדים הלאומיים; (לעניין התחלות בנייה, המעקב יבוצע בהתבסס על נתוני התרי בנייה) לגבש פתרונות מתאימים לחסמים שזוהו; ולערוך מחקרים תומכי מדיניות בנושאי התחדשות עירונית.
ג. להקים פורום מנכ"לים להתחדשות עירונית (להלן: הפורום), שתפקידו לעקוב אחר עבודת הוועדה להתחדשות עירונית, ולסייע לה לעמוד ביעדים הלאומיים שנקבעו, בין היתר, באמצעות קביעת סדרי עדיפויות, הסרת חסמים מבניים, הכרעה במחלוקות, איגום משאבים, וקידום החלטות ממשלה ככל הנדרש. חברי הפורום יהיו:
(1) מנכ"ל משרד ראש הממשלה – יו"ר הפורום;
(2) מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון;
(3) מנכ"ל משרד הפנים;
(4) מנהל רשות מקרקעי ישראל;
(5) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי);
(6) סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
כמו כן, לישיבות הפורום יוזמנו ככל הנדרש ולפי העניין, נציגי הרשויות המקומיות.
הפורום יתכנס, לכל הפחות, אחת לחצי שנה ותוצג לו תמונת המצב בנוגע לעמידה ביעדים הלאומיים וההתקדמות ביחס לתוכנית העבודה. מרכז הפורום יהיה יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית.
יו"ר הפורום יציג לוועדת שרים לענייני דיור, אחת לשנה, את ההתקדמות בתחום ההתחדשות העירונית, בדגש על עמידה ביעדים הלאומיים שנקבעו.
3 . ייעול מנגנוני התכנון של תוכניות התחדשות עירונית
במטרה לקצר את משך אישור תכניות התחדשות עירונית, ולייעל את הטיפול בהן באמצעות יצירת התמחות ומתן עדיפות:
א. להנחות את שר הפנים, במסגרת תיקון מקיף לחוק התכנון והבנייה, להסמיך ועדות מקומיות בהסמכה מיוחדת לדון בתוכנית לפינוי בינוי ובתוכנית להתחדשות עירונית.
ב. להנחות את מנכ"ל משרד הפנים להביא למימוש היעדים למתן תוקף לתוכניות התחדשות עירונית, האמורים בסעיף 1, ולשם כך לכלול יעדים אלו בתוכנית העבודה של לשכות התכנון המחוזיות, לבצע מעקב אחר עמידה ביעדים אלו ולייצר מערך תמריצים התומך בכך, וזאת בכפוף להגשתן של תכניות בהיקף הנדרש ועמידתן בתנאים הנדרשים לצורך עמידה ביעדים אלו.
ג. להנחות את משרד הבינוי והשיכון להמשיך לקדם תכניות מתאר שכונתיות להתחדשות עירונית ברשויות המקומיות. לשם כך, תקצוב התכנון של תכניות המתאר השכונתיות יוארך גם מעבר לשנת 2014, לאחר בחינת הפרויקט.
4 . עידוד הרשויות המקומיות להאיץ תהליכי התחדשות עירונית בתחומן
במטרה לעודד את הרשויות המקומיות לקדם תהליכי התחדשות עירונית בשטחן, להגביר את ההלימה בין העלויות הנובעות מהגדלת הצפיפויות המושתות עליהן במסגרת תכניות אלו לבין ההכנסות המתקבלות מהן, תוך צמצום האי וודאות בתוכניות:
א. להנחות את שר הפנים לתקן את התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה לפי העקרונות הבאים:
(1) בתוכנית הכוללת מתחם פינוי בינוי (כהגדרתו לפי סעיף 33א בחוק התכנון והבנייה, או לפי סעיף 49כח לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 או מתחמים אשר עמדו בתנאים הקבועים בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תנאים להמלצה על הכרזה על מתחם פינוי ובינוי במסלול מיסוי) תשס"ד-2004, לעניין קבלת החלטה מקדמית), שר הפנים ושר הבינוי והשיכון, בהסכמת הרשות המקומית, יהיו רשאים לקבוע שיעור היטל השבחה הנמוך מהשיעור הקבוע בחוק, במדרגות שייקבעו לרבות פטור מלא.
(2) בתוכנית פינוי בינוי במסלול מיסוי מתן הנחה או פטור כאמור בסעיף קטן (1) מותנית בכך שהתוכנית, תחת שיעור היטל ההשבחה הקבוע בחוק, אינה עומדת בתנאי כדאיות כלכלית.
(3) עמדת הרשות המקומית בנוגע לקביעת שיעור היטל השבחה בתוכנית הנמוך מהקבוע בחוק כאמור, תתקבל על ידה סמוך למועד קבלת ההחלטה בוועדה המקומית בתוכנית, עובר לדיון בוועדה המחוזית.
(4) הרשות המקומית לא תוכל לשנות את עמדתה, ככל שהחליטה על קביעת שיעור היטל השבחה הנמוך מהקבוע בחוק כאמור, אלא ככל שחלו שינויים מהותיים בתוכנית עד לאישורה, שיש בהם להביא לשינוי בהערכת הכדאיות הכלכלית של התוכנית.
(5) שר הפנים ושר הבינוי והשיכון יפעילו סמכותם כאמור בסעיף קטן (1) לאחר השלמת תהליכי אישורה של התוכנית, ובסמוך להם.
ב. להנחות את משרד הפנים לעודד את הרשויות המקומיות לממש את סעיף 14.4 לתמ"א 35 בדבר הכנת מסמכי מדיניות לחידוש, שיפור ועיצוב החלקים הוותיקים של מרחב התכנון המקומי, וכן לממש את חוזר מנכ"ל משרד הפנים 4/2008 מיום 23.6.2008 והנחיות מנהל מינהל התכנון מיום 11.4.2011 בדבר ייזום תכניות בהתאם לסעיף 23 לתמ"א 38 לשם מתן זכויות נוספות באזורים שבהם תמ"א 38 אינה מספקת.
5 . העצמת דיירים בתהליכי התחדשות עירונית
במטרה להגדיל את סיכויי היישום של תכניות התחדשות עירונית, להעצים את הדיירים בתהליכי התחדשות עירונית, להגביר את שיתוף הפעולה בין הדיירים ובינם לבין היזמים והרשויות המקומיות, לקצר את משך איסוף ההסכמות ולהפחית התנגדויות:
א. להטיל על משרד הבינוי והשיכון ומשרד ראש הממשלה, בהתייעצות עם משרד הרווחה והשירותים החברתיים, לגבש כללים לתמיכה בארגונים ללא מטרות רווח, עמותות, חברות ממשלתיות ותאגידים עירוניים שייצגו את הדיירים בפרויקטים של פינוי בינוי. הכללים יוגשו לוועדה להתחדשות עירונית עד לתאריך 1.11.2013.
ב. להנחות את שר הפנים, בהתייעצות עם שר הבינוי והשיכון, להבהיר לרשויות המקומיות את הסמכות המסורה להן לפי פקודת העיריות לפעול בתחום ההתחדשות העירונית, באמצעות תאגידים עירוניים שבשליטתן, ובפרט את יכולתן לסייע בהתארגנות הדיירים בפרויקטים מסוג זה.
6 . הסדרת העוסקים בתחום התחדשות עירונית
במטרה להגביר את המקצועיות של כלל הגורמים העוסקים בפינוי-בינוי, בעיבוי בנייה ובתמ"א 38 ולהגביר את האמון ביניהם לבין הדיירים:
א. להנחות את משרד הבינוי והשיכון לגבש, בשיתוף גורמים רלוונטיים כפי שיימצא לנכון, תכנית הכשרה לקבלנים בנושא בנייה בשטח בנוי ועל גבי בניין מאוכלס (תמ"א 38 ועיבוי בנייה), שבסופה תינתן תעודה למסיימים ושמם יפורסם באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון.
ב. להנחות את שר הבינוי והשיכון לתקן את חוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו-2006 כך שכל הסכמה, התחייבות או הסכם התקשרות של בעלי דירות בנוגע לעסקת פינוי בינוי תינתן בכתב ותאומת בפני עורך דין.
ג. להנחות את משרד הבינוי והשיכון ומשרד המשפטים, בהתייעצות עם משרד הכלכלה, לבחון דרכים לטיוב עבודת העוסקים בתחום ההתחדשות העירונית לרבות היכולת להסדיר את עיסוקם (מעבר לאמור בסעיפים 6א' ו-6ב') ולגבש תכנית לשם כך. התוכנית תוגש לוועדה להתחדשות עירונית עד לתאריך 1.11.2013.
7 . הגדלת הישימות של תוכניות פינוי בינוי במסלול רשויות מקומיות
במטרה להוציא מן הכוח אל הפועל תכניות פינוי בינוי בעלות תוקף, למנוע ירידה לטמיון של תוספת פוטנציאלית של אלפי יח"ד במסגרתן ולהגדיל את סיכויי המימוש של תכניות פינוי בינוי:
א. להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית לערוך בחינה מקיפה של התוכניות אשר קיבלו תוקף במסלול רשויות מקומיות, שתצביע הן על גורמים שהביאו למימוש תכניות, הן על חסמים המעכבים את יישומן.
ב. להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית לבחון כלים ייעודיים לטיפול בחסמים, ובגדר זאת: תכניות הכוללות קרקעות בבעלות גופים ממשלתיים, תכניות הכוללות צמודי קרקע, תכניות המצריכות פינוי בעלי עסקים ותכניות שאינן כדאיות כלכלית אך מתאפשרת בהן תוספת זכויות בנייה או השלמה קרקעית.
ג. להנחות את שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שר הפנים, לשנות את נהלי משרד הבינוי והשיכון להתקשרות של הרשויות המקומיות עם חברות מנהלות במסגרת פרויקטי פינוי בינוי במסלול רשויות מקומיות, לשם הרחבת תחום הפעילות של החברות המנהלות, באופן הבא:
(1) החברות המנהלות תוכלנה לסייע לדיירים להוציא לפועל תכניות פינוי בינוי במסלול רשויות מקומיות – הן תכניות בתוקף בהן טרם החל לפעול יזם, הן תכניות ששלב התכנון בהן יסתיים בעתיד – בין היתר, בדרך של עריכת מכרז עבור הדיירים לבחירת יזם;
(2) הוועדה להתחדשות עירונית תקבע כללים מנחים לעריכת מכרז עבור הדיירים לבחירת יזם, וכן תבחן את מודל המימון לחברות המנהלות המתאים לכך.
יובהר כי ההחלטה בעניין בחירת היזם תהיה של הדיירים בלבד.
8 . הגדלת הכדאיות הכלכלית של תכניות להתחדשות עירונית באמצעות מגרש השלמה
במטרה להגדיל את סיכויי המימוש של תכניות התחדשות עירונית שאינן כדאיות כלכלית, ולעודד את יישומן בדרך של בנייה בטרם הריסה ("בינוי-פינוי"):
א. להנחות את שר הבינוי והשיכון, כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, להביא בפני מועצת מקרקעי ישראל הצעה לתיקון החלטה מספר 1258 מיום 31.12.2012 שעניינה התחדשות עירונית, כך שמגרש השלמה לתכנית התחדשות עירונית, אשר יוקצה בפטור ממכרז, יימכר במחיר שייקח בחשבון את הצורך של התכנית לעמוד בכדאיות כלכלית כמפורט בתקן שמאי מספר 21 "פירוט מזערי נדרש בשומות מקרקעין המבוצעות לצורך בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית פינוי-בינוי", וזאת לאחר המלצת הוועדה להתחדשות עירונית. צוות בהשתתפות נציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד הבינוי והשיכון יקבעו כללים לעניין אופן בחינת הכדאיות הכלכלית, ובכלל זה לעניין היקף זכויות הבניה, המטלות הציבוריות וההערכות ביחס למועד מימוש התוכנית.
ב. להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית, בשיתוף רשות מקרקעי ישראל, לערוך מיפוי של מקרקעין פנויים אשר בכוחם להגדיל את הכדאיות הכלכלית של פרויקטי התחדשות עירונית או להקל על יישומם בדרך של בנייה בטרם הריסה ("בינוי-פינוי").
9 . חידוש מרכזי מסחר עירוניים
במטרה להפוך מרכזי מסחר עירוניים לחיוניים ושוקקים:
א. להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית, בהתייעצות עם משרד הכלכלה, בהתבסס, בין היתר, על הניסיון שנצבר בפיילוט שערך משרד הפנים, לגבש מתווה מפורט אשר יאפשר לבעלי עסקים באזור גיאוגרפי מוגדר, בשיתוף הרשות המקומית, להקים גוף ללא מטרות רווח שיפעל לחידוש ושדרוג מרכזי המסחר העירוניים, באמצעות מימון ייעודי שיגבה מהחברים בו.
ב. להנחות את הוועדה להתחדשות עירונית להמליץ על עקרונות לחקיקה ככל שתידרש, לשם יישום המתווה שיגובש.
10. תיקוני החקיקה כאמור בסעיפים 2(א), 4(א) ו-6(ב) להחלטה זו ייכללו בתזכיר החוק שיוכן כאמור בהחלטה בנושא יישום ההחלטות שבתוכנית הדיור הלאומית.
החלטת הממשלה באמצעות קבינט הדיור קובעת מספר דרכים להאצת התכנית להתחדשות עירונית נוכח נוכח תרומתה החיונית: הפיכת תכנית ההתחדשות בתוך עשור לאמצעי מרכזי לבניית דירות חדשות באזורי הביקוש (תוך הצבת יעדים לאומיים), ייעול מנגנוני אישור התכנון של תכניות התחדשות עירונית, עידוד הרשויות המקומיות והדיירים לפעול לטובת האצת תהליכי התחדשות עירונית, הגברת מקצועיותם של העוסקים בהתחדשות העירונית, הגדלת הכדאיות הכלכלית והיישום של תכניות התחדשות עירונית, עידוד צעדים משלימים להתחדשות עירונית של מתחמי מגורים, וביניהם חידוש של מרכזי מסחר עירוניים.